Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Homologatie trekhaak

This site may earn commission on affiliate links.
Even gegoogeld:
In gevallen waar de voertuigfabrikant heeft bepaald dat deze voertuigen niet mogen trekken zijn deze aangepast zodat u hier niet mee kunt trekken, maar wel dragen. Caravans en aanhangers passen niet op de trekhaak en alleen fietsendragers zijn geschikt voor op de trekhaak.
Dus imho:
Als je een trekhaak plaatst riskeer je volgens mij dan ook dat die afgekeurd wordt op de autocontrole. In België moet de trekhaak ook direct na plaatsing gecontroleerd worden.

In geval van de MS kan dus enkel een fietsen- of skidrager en kan er ook geen gevolg zijn voor garantieproblemen ivm de aandrijving.

Ja, en meer dan dat.
Zodra je een trekhaak hebt moet je jaarlijks naar de keuring, in plaats van de eerste keer na 4 jaar !!
 
We zitten met een Europese wetgeving. Dus Tesla kan roepen wat ze wil, maar als bijvoorbeeld de drivetrain stuk is, kunnen ze niet zomaar zeggen dat dat komt door de trekhaak (waar je alleen een fietsdrager op hebt).
De bewijslast ligt dan bij Tesla om aan te tonen dat de schade ontstaan is door de trekhaak. Kunnen ze dat niet, dan heb je gewoon garantie!
Tesla trekt zich daar helemaal niets van aan. Wil je via dat Europese recht je garantie claimen zul je moeten procederen. :(
 
Ik heb een fietstas gekocht, met aparte zakken binnenin voor de wielen. Extra hoes erbij voor de ketting en derailleur af te schermen. Montage en demontage is kwestie van minuten, en de fiets (zelfs mtb) gaat in de koffer zonder een zetel plat te leggen. Heel handig als je 2 isofix kinderstoelen op de achterbank hebt.
 
Tesla trekt zich daar helemaal niets van aan. Wil je via dat Europese recht je garantie claimen zul je moeten procederen. :(
Nederlanders en in Nederland opererende bedrijven hebben uitsluitend te maken met Nederlands recht. Europese regels gelden in Nederland uitsluitend als dit in Nederlandse wetgeving is ingebed.
Zo wordt er veel verwezen naar de zogenaamde Europese 2-jaars garantie. Nederland heeft die regel niet overgenomen en dus geldt ie hier niet. Om goede redenen overigens maar daar gaat het hier niet over.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Neem aan dat we het over de S hebben? Voor mijn zoon een mountainbike (29") voor zijn verjaardag gekocht. Vrijdag ophalen. Ben benieuwd of die makkelijk in de X past.

Er past veel in de X, maar wat ik een nadeel vind is dat de achterkant schuin weg loopt, dus een grote doos die vierkant is past wel, maar de klep gaat niet dicht, dus eigenlijk past het niet. In mijn vorige auto's MB-GLS en RR was dat een stuk handiger.....
 
probeer nu reeds bijna 1 maand info te krijgen van Tesla rond het plaatsen van een trekhaak op een X. Blijkbaar zeer moeilijk dossier van we sturen de offerte op, we bellen u straks terug tot geen antwoord.
Net even naar SeC Antwerpen gebeld daar kreeg ik nu te horen dat dit technisch mogelijk is maar nu even niet, zou tijdelijk suspended zijn maar de reden is onbekend.... Straks is het vlugger om een nieuwe X te kopen met trekhaak dan deze nadien te plaatsen ;-)
 
  • Informative
Reactions: FVO
probeer nu reeds bijna 1 maand info te krijgen van Tesla rond het plaatsen van een trekhaak op een X. Blijkbaar zeer moeilijk dossier van we sturen de offerte op, we bellen u straks terug tot geen antwoord.
Net even naar SeC Antwerpen gebeld daar kreeg ik nu te horen dat dit technisch mogelijk is maar nu even niet, zou tijdelijk suspended zijn maar de reden is onbekend.... Straks is het vlugger om een nieuwe X te kopen met trekhaak dan deze nadien te plaatsen ;-)
Zou fijn zijn als het kan. Nu kan ik geen fietsen meenemen op vakantie, omdat ik de trekhaak niet heb. Iemand ervaring met een fietsendrager die gemonteerd kan worden op de achterklep?
 
bijzonder tevreden met een Brink RMC trekhaak (Thule) ondertussen ben ik de 80.000 km ruimschoots gepasseerd dus garantieclaims worden toch al lastig.. Het genot van de fietsdrager achter de auto en lekker kunnen biken in Luxemburg (en comfortabel vervoer) wil ik niet meer missen. Natuurlijk hoop ik over twee jaar als er een nieuwe MS besteld gaat worden (want dat ga ik wel doen) dat er een 'af fabriek' oplossing komt.
FullSizeRender.jpg
 
  • Love
Reactions: S-19910
bijzonder tevreden met een Brink RMC trekhaak (Thule) ondertussen ben ik de 80.000 km ruimschoots gepasseerd dus garantieclaims worden toch al lastig.. Het genot van de fietsdrager achter de auto en lekker kunnen biken in Luxemburg (en comfortabel vervoer) wil ik niet meer missen. Natuurlijk hoop ik over twee jaar als er een nieuwe MS besteld gaat worden (want dat ga ik wel doen) dat er een 'af fabriek' oplossing komt.
View attachment 230570
Ziet er goed uit. Ik zoek echter een oplossing voor de X. Ga straks liever met de ruimere X op AP2 richting Italië, als met de oude S, die helemaal geen AP heeft. Iemand nog suggesties hoe ik in of op de X (zonder trekhaak) twee fietsen meeneem, zonder dat ik mijn gezin thuis moet laten (al klinkt dat ook wel aantrekkelijk:p)
 
Overlaatst een MS gezien op de parking van de Opwijkse mtb-toertocht mét fietsendrager en Bhellgische nummerplaat...Even in detail bekeken, het bleek zo'n vierkante adapter op zijn Amerikaans te zijn.
het simpele feit dat het niet mag (volgens mij toch); betekent niet dat sommigen het niet zullen doen.

waarschijnlijk is deze (nog) niet naar de keuring geweest; maar als de Tesla 4 jaar wordt zal er geen ontsnappen aan zijn.
bovendien zal de verzekering ook snel een uitvlucht hebben om niet te betalen; in geval van schade.
iedereen moet maar doen wat hij/zij niet laten kan; maar ik plaats geen trekhaak op mijn S.

(hoezeer ik deze ook mis; voor het fietsenrek)