Ik meende hier vroeger gelezen te hebben dat Musk hen wel degelijk heeft uitgenodigd om mee het netwerk op te zetten. Of de reden nu het feit is dat Tesla aan Type2 stekkers vasthield, terwijl de Duisters al hogere vermogens voorzagen en hun CCS aan het uitdokteren waren, of er gewoon niet van wilden weten? Open vraag.
Het gaat nog veel verder terug. In 2009 en 2010 heb ik samen met een collega van toen de eerste snelladers in Nederland gerealiseerd. Mijn collega heeft de aller eerste gedaan, toen bestond zelfs chademo nog niet en was het een protocol. Aan epyon (later overgenomen door Abb). Chademo was de eerste. Maar het probleem wat Tesla daarmee voorzag was dat chademo maar tot 50kWh ging en dus niet toereikend voor de doelen van Tesla. Tesla is daarom gestart met de ontwikkeling van haar eigen protocol en technologie en heeft andere partijen uitgenodigd deel te nemen, onder een aantal voorwaarden.
In 2010 woonde ik een bijeenkomst bij van Combo (combined charging system). Dit was een initiatief waar BMW en Porsche bij waren aangesloten en een aantal andere partijen hun intentie hadden verklaard (niet veel later sloten ook Daimler, vag en Ford aan).
Deze partijen hadden zelf een oplossing bedacht en er was een enorm sterke lobby gestart om dit als EU standaard door te voeren, al voordat er een productie rijpe versie beschikbaar was.
Echter, deze partijen hadden ook een max voorzien van 50 kWh. Meer zou niet nodig zijn, want zo vertelde men letterlijk in de presentatie, ev''s zijn alleen als 2e auto en voor boodschappen. Niet ter vervanging van de primaire auto (vandaar ook dat BMW een aantal elektrische mini's en 3 series had gemaakt en niet veel later de i3 aankondigde).
Een dag voor deze bijeenkomst verklaarde Tesla dat hun supercharger 100 kWh of meer aan zou kunnen. Bij de bijeenkomst verklaarden deze heren dat zij benieuwd waren wanneer de eerste Superchargers zouden doorbranden. De stekker van Tesla zou dat helemaal niet aan kunnen, laat staan de kabel.
En men vond het dus ook bij combo overbodig, terwijl Tesla al aan gaf dat ze idealiter toch echt wel 150 kWh wilde bereiken.
Combo werd ccs en werd de standaard in de EU. Dus Tesla kon daar niet omheen. Tesla heeft nog wel meerdere malen de andere fabrikanten uitgenodigd mee te doen met de Superchargers (zelfs met de ccs), maar dan wel onder de voorwaarde dat partijen een verhoudingsgewijs serieuze investeringen in laadlocaties zouden doen. Daar wil tot op heden geen andere partij aan. "Old-auto" heeft heel andere belangen als je het mij vraagt.