Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn Tesla liefde is de voorbije maanden wel serieus getemperd moet ik zeggen.
- Het begon eigenlijk al bij aflevering in Juli vorig jaar, er zat stof onder de lak waardoor delen herspoten moesten worden. Bij ophalen na het herspuiten bleek deze nog vol krassen te staan en onder het stof te zitten.
- Lakkwaliteit in het algemeen. Dit was bekend maar ik had niet verwacht dat het zo erg zou zijn.
Onophoudelijke rammels en kraakjes, ze hebben er ondertussen al 3 maal aan gewerkt maar bepaalde ratels blijven terugkomen.
- Zelf tochtstrips aanbrengen aan een auto van €60 000 :rolleyes:
- Nu is de draagarm aan de linkerkant waarschijnlijk stuk. Moet ik nu hopen dat de rechterkant nog binnen de resterende garantie stukgaat omdat ik anders moet opdraaien voor een gekend probleem?

Onze vorige wagens (Audi A3 en Volvo S60) waren in gebruik misschien wat duurder maar daarvan heb ik nooit klachten gehad. En deze opeenstapeling van (kleine en grote) problemen begint me enorm te irriteren. Daar kan zelfs het rijplezier niets aan veranderen.
 
Buitenthermometer op hol geslagen.
Met buitentemperatuur van ong 1 graad wisselt de display van -39 (vanaf -40 laat hij enkel drie streepjes zien) en 15 graden op enkele minuten tijd. View attachment 622812View attachment 622813 View attachment 622814
Waar zit de buitenthermometer eigenlijk? Maak mij toch wat zorgen. Verbruik lijkt toegenomen ook. Zou er een invloed zijn op het BMS?
Bandenlampje brand ook, terwijl de banden correct op spanning zijn.
Zou een marter aan het werk geweest kunnen zijn?
Iemand ervaring mee?
 
Spraakherkenning onbruikbaar. Soms werkt het, meestal niet. ledstrip koplampen zijn het aan het begeven, echt een bekend probleem naar wordt buiten garantie niet opgelost. FSD niet bruikbaar.

Maar t blijft een geweldige auto.
 
Mijn Tesla liefde is de voorbije maanden wel serieus getemperd moet ik zeggen.
- Het begon eigenlijk al bij aflevering in Juli vorig jaar, er zat stof onder de lak waardoor delen herspoten moesten worden. Bij ophalen na het herspuiten bleek deze nog vol krassen te staan en onder het stof te zitten.
- Lakkwaliteit in het algemeen. Dit was bekend maar ik had niet verwacht dat het zo erg zou zijn.
Onophoudelijke rammels en kraakjes, ze hebben er ondertussen al 3 maal aan gewerkt maar bepaalde ratels blijven terugkomen.
- Zelf tochtstrips aanbrengen aan een auto van €60 000 :rolleyes:
- Nu is de draagarm aan de linkerkant waarschijnlijk stuk. Moet ik nu hopen dat de rechterkant nog binnen de resterende garantie stukgaat omdat ik anders moet opdraaien voor een gekend probleem?

Onze vorige wagens (Audi A3 en Volvo S60) waren in gebruik misschien wat duurder maar daarvan heb ik nooit klachten gehad. En deze opeenstapeling van (kleine en grote) problemen begint me enorm te irriteren. Daar kan zelfs het rijplezier niets aan veranderen.

Tesla vervangt meteen de hele rataplan aan draagarmen plus de stabilisatorstang. Dus een zorg minder.

Lakkwaliteit is bij mijn Tesla’s altijd ok geweest. Jouw ervaring is dus niet de normale gang van zaken gelukkig.

Tochtstrips is een YT hype en zeker geen noodzakelijkheid.

Wat betreft rammels en kraken: mijn Model 3’s hebben er geen last van gehad, waar veel van mijn vorige auto’s daar wel last van hadden. Waaronder bv een RS6.
 
Mijn Tesla liefde is de voorbije maanden wel serieus getemperd moet ik zeggen.
- Het begon eigenlijk al bij aflevering in Juli vorig jaar, er zat stof onder de lak waardoor delen herspoten moesten worden. Bij ophalen na het herspuiten bleek deze nog vol krassen te staan en onder het stof te zitten.
- Lakkwaliteit in het algemeen. Dit was bekend maar ik had niet verwacht dat het zo erg zou zijn.
Onophoudelijke rammels en kraakjes, ze hebben er ondertussen al 3 maal aan gewerkt maar bepaalde ratels blijven terugkomen.
- Zelf tochtstrips aanbrengen aan een auto van €60 000 :rolleyes:
- Nu is de draagarm aan de linkerkant waarschijnlijk stuk. Moet ik nu hopen dat de rechterkant nog binnen de resterende garantie stukgaat omdat ik anders moet opdraaien voor een gekend probleem?

Onze vorige wagens (Audi A3 en Volvo S60) waren in gebruik misschien wat duurder maar daarvan heb ik nooit klachten gehad. En deze opeenstapeling van (kleine en grote) problemen begint me enorm te irriteren. Daar kan zelfs het rijplezier niets aan veranderen.
Ik heb zelf meerdere malen schadeherstel via Tesla laten doen wat voor hun rekening kwam. In den Haag laat Tesla dit doen en de auto is NOOIT in één keer netjes afgeleverd, en zelfs door een ander bedrijf uit Gorinchem afgewerkt.
Ik had een rechter voorscherm wat af fabriek niet correct was en ze hebben mijn carbon spoiler vervangen maar de nieuwe dekte de schade van het verwijderen van de oude niet af omdat deze aan weerskanten een centimeter korter is.
Mijn auto is nu alleen aan de linkervoorzijde niet gespoten. De rest is 1 tot 3 keer herspoten. Dit heeft niets met Amerikaanse kwaliteit te maken maar met Nederlands knoeiwerk.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Kras in lak sinds aflevering not niet gerepareerd. Moet hopen dat het in "het systeem" blijft staan. Wordt steeds maar uitgesteld en is tot nu toe 2x gepoetst zodat het minder zichtbaar wordt. Heb de auto nu anderhalf jaar. Waar ik me het meest aan erger is dat niemand bij Tesla denkt "laten we de auto €500 duurder maken en daarmee betere lak bekostigen". Zelfs de auto's die vandaag worden geleverd, hebben een te dunne lak.

Er gaat bij mij zo vaak willekeurig wat kapot, dat ik heel erg bang wordt voor de periode na de garantie. Wat DaveX besprak kan ons allemaal overkomen, en dan moeten we dokken voor een budget-onderdeel in een auto verkocht in het hogere segment.
 
De lak is idd van slechte kwaliteit en op veel plaatsen te dun aangebracht. Als hobby detailer steken die tekortkomingen mij de ogen uit en ik overweeg om komende zomer een wrap ertegenaan te gooien. Nu is mijn auto wel van september 2019 en ben ik daardoor nog vergevingsgezind maar als ik hier lees dat dit nog steeds een issue is.... Hoe moeilijk kan het zijn om dit goed te krijgen als je al maar een handvol kleuren hebt.
 
Gelukkig is de Google cache er nog. Ik was toch wel nieuwsgierig naar de oorzaak van de commotie. Het gedrag van Tesla medewerkers om alle verantwoordelijkheid af te wijzen is toch iets dat we niet onder de mat moeten schuiven. Het is een structureel dingetje.
Het ging over een auto gekocht bij een 3e partij, en garantie verlopen bij Tesla.
 
De lak is idd van slechte kwaliteit en op veel plaatsen te dun aangebracht. Als hobby detailer steken die tekortkomingen mij de ogen uit en ik overweeg om komende zomer een wrap ertegenaan te gooien. Nu is mijn auto wel van september 2019 en ben ik daardoor nog vergevingsgezind maar als ik hier lees dat dit nog steeds een issue is.... Hoe moeilijk kan het zijn om dit goed te krijgen als je al maar een handvol kleuren hebt.
Mijn Model 3 van leverdatum februari 2019 werd door mijn professionele detailer beoordeeld als van goeie kwaliteit. Ja, het is niet meer de lak van 20 jaar geleden, maar loodhoudende benzine vind je ook niet meer, hoe stom toch.

BMW en Porsche lakken zitten tegenwoordig ook vol appelsieneffect hoor, daar moet je niet alleen bij Tesla voor zijn. Elke autobouwer wil zo min mogelijk verf op een auto spuiten, want dat kost meer geld en meer gewicht.
 
Mijn Model 3 van leverdatum februari 2019 werd door mijn professionele detailer beoordeeld als van goeie kwaliteit. Ja, het is niet meer de lak van 20 jaar geleden, maar loodhoudende benzine vind je ook niet meer, hoe stom toch.

BMW en Porsche lakken zitten tegenwoordig ook vol appelsieneffect hoor, daar moet je niet alleen bij Tesla voor zijn. Elke autobouwer wil zo min mogelijk verf op een auto spuiten, want dat kost meer geld en meer gewicht.
Ik heb ook al eens een porsche moeten wet sanden om het appelsieneffect weg te werken maar er lag wel voldoende lak op om dit te corrigeren. Bij mijn M3 is de laklaag op bepaalde plaatsen zelfs niet dekkend dus val er niets te corrigeren.
Ofwel heb jij één van de zeldzame M3's met perfecte lak ofwel kent u "professionele" detailer er jota van. Zelfs Musk gaf laatst in een interview toe dat de lak niet goed is en ze ermee bezig zijn. In Berlijn zou het op punt gezet worden.
 
Kras in lak sinds aflevering not niet gerepareerd. Moet hopen dat het in "het systeem" blijft staan. Wordt steeds maar uitgesteld en is tot nu toe 2x gepoetst zodat het minder zichtbaar wordt. Heb de auto nu anderhalf jaar. Waar ik me het meest aan erger is dat niemand bij Tesla denkt "laten we de auto €500 duurder maken en daarmee betere lak bekostigen". Zelfs de auto's die vandaag worden geleverd, hebben een te dunne lak.

Er gaat bij mij zo vaak willekeurig wat kapot, dat ik heel erg bang wordt voor de periode na de garantie. Wat DaveX besprak kan ons allemaal overkomen, en dan moeten we dokken voor een budget-onderdeel in een auto verkocht in het hogere segment.

Je gaat ervan uit dat het een financieel verhaal betreft. Ik heb begrepen dat een belangrijke oorzaak van de lakproblemen is dat de fabriek in Californië staat. Die staat heeft strenge regels rondom uitstoot en afvalstoffen waardoor Tesla een milieuvriendelijkere lak moet gebruiken die niet zo sterk is als de lakken die fabrikanten in andere staten en landen mogen gebruiken.
 
Zeg je nu dat er plaatsen zijn waar er geen transparante coating op de kleurlaag zit?

Hoe dik is je lak?
Inderdaad. Bij ‘metallic’ lak zijn de toplagen transparant. Je kan dan geen fouten meer uitpolieren, want je zit de vernis uit te wrijven ipv de lak. Vroeger kon je dat wel bij wagens waar je de ‘standaard’ kleuren gekozen had (zonder meerkost). Meestal wit, rood en blauw. Die rode moest je wel om de twee jaar polieren om weer leven in het kleur te krijgen.
 
Zeg je nu dat er plaatsen zijn waar er geen transparante coating op de kleurlaag zit?

Hoe dik is je lak?
Als de kleurlaag in wolken gespoten is en de grondlaag erdoor komt wat voor zin heeft het dan om je blanke laag te gaan polijsten, er zal geen kleur bijkomen. En ik heb echt geen zin om met een uber fanboy een ellenlange discussie aan te gaan dus ik zal het hierbij laten.