Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Janken over tekortkomingen van Tesla (niet van personen s.v.p.)

This site may earn commission on affiliate links.
13,6V klinkt gezond, maar niet vergeten dat zo een lood-batterijen vaak ook nog +12V kunnen aangeven maar onvoldoende ampere kunnen hebben om iets gedaan te krijgen. Dan zou je die +12V plots zien zakken onder 12V onder last.
I know, de enige wijze om zeker te zijn is vervangen van de 12V batterij of belast meten zonder ondersteuning hoofdbatterij.
Blijft wel apart bij een 12V accu die in mei 2019 is vervangen.
 
Omdat we morgen vertrekken voor een (extra) lang weekend, ben ik vanmorgen maar ‘en passant’ gestopt bij SuC Gent.
Hij is ‘in spoed opgenomen’ wegens toch wel problemen met de hoofdbatterij.
Omdat dit nog onder garantie valt, kreeg ik gelukkig een vervangwagen.
Mijn degradatie was altijd al wat groter dan de peers trend, maar leek de laatste maanden ineens nog extra toe te nemen. Dit komt dus niet geheel onverwacht. Zie hieronder. De gele bollen zijn mijn entries. Bron: https://docs.google.com/spreadsheet...fSg9uZ4*BwmbSJJnu_lLQV0ca5-hHg#gid=2146675260
View attachment 730997
Verder nog op te merken dat het blijkbaar goed gaat met de Teslas op de baan. Er was wel degelijk ongepland een vervangwagen beschikbaar en ik ben er geweest tussen 7:50 en 8:45 en ik heb welgeteld slechts 1 andere klant zijn wagen zien binnenbrengen. Dan nog voor onderhoud. Het was bij Mercedes indertijd wel iets anders ‘s morgens.

Ook de MY kunnen aanschouwen. Ik weet wat de volgende stap is.
@Phil V dat is natuurlijk balen maar het kan beter nu gebeuren. Kun je ons op de hoogte houden wat er gaat gebeuren en wat er vervangen gaat worden aan je auto?
 
  • Like
Reactions: job-lek
@Phil V dat is natuurlijk balen maar het kan beter nu gebeuren. Kun je ons op de hoogte houden wat er gaat gebeuren en wat er vervangen gaat worden aan je auto?
Wagen al terug.
Coolant Heater - Electric - Battery - 1st
Generation (Remove & Replace): 750€ BTW in.
Geen garantie dus, wel snel geholpen.
Toch nog wat onzeker over de plotse stijging van de degradatie. Misschien ging er minder in omdat de cooling niet goed was.
 
Wagen al terug.
Coolant Heater - Electric - Battery - 1st
Generation (Remove & Replace): 750€ BTW in.
Geen garantie dus, wel snel geholpen.
Toch nog wat onzeker over de plotse stijging van de degradatie. Misschien ging er minder in omdat de cooling niet goed was.
Die is bij mij ook al eens vervangen. Wel prettig dat jij er optijd bij bent geweest. Bij mij had het tot gevolg dat de auto dood was een de 12 volt had leeggetrokken. Toen mocht hij op een brancard naar tesla voor triage.
 
  • Like
Reactions: Phil V and job-lek
Die is bij mij ook al eens vervangen. Wel prettig dat jij er optijd bij bent geweest. Bij mij had het tot gevolg dat de auto dood was een de 12 volt had leeggetrokken. Toen mocht hij op een brancard naar tesla voor triage.
Gisterenavond was hij ook dood. Loskoppelen van de 12V heeft hem gereanimeerd. Na een nachtje slapen toch maar naar spoed gebracht ;-).
 
Zien jullie nog de front-cameraverwarming bij vriesweer? Ofwel is hij bij mij kapot, ofwel hebben ze die bij een update gedesactiveerd als de preheating niet op staat of gepland vertrek niet actief is of als de spaarstand actief is. Wat niet onlogisch zou zijn in de strijd tegen phantom drain.
 
Gisterenavond was hij ook dood. Loskoppelen van de 12V heeft hem gereanimeerd. Na een nachtje slapen toch maar naar spoed gebracht ;-).
Bij mijn MX 04-2018 met 76.000km zelfde probleem. Week geleden auto deed niets meer. Afgesleept naar servicecenteum en nu na een week de diagnose 12V accu is kapot. Zijn momenteel slecht leverbaar dus weten niet wanneer de auto klaar is. Valt dit onder garantie en anderen ook zo lang moeten wachten?
 
Bij mijn MX 04-2018 met 76.000km zelfde probleem. Week geleden auto deed niets meer. Afgesleept naar servicecenteum en nu na een week de diagnose 12V accu is kapot. Zijn momenteel slecht leverbaar dus weten niet wanneer de auto klaar is. Valt dit onder garantie en anderen ook zo lang moeten wachten?
Mijn 12V batterij is ooit in garantie vervangen. Maar heb hier ook al eens gelezen dat ze dat bij iemand als slijtage-onderdeel beschouwden. Hoe dan ook, de auto moet je tijdig verwittigen. Het afslepen zou garantie moeten zijn.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Bij mijn MX 04-2018 met 76.000km zelfde probleem. Week geleden auto deed niets meer. Afgesleept naar servicecenteum en nu na een week de diagnose 12V accu is kapot. Zijn momenteel slecht leverbaar dus weten niet wanneer de auto klaar is. Valt dit onder garantie en anderen ook zo lang moeten wachten?
Binnen 4 jaar zou onder garantie moeten vallen. Overigens wel schrikbarend hoe snel de 12V accu's in de EV overlijden. Mijn eerste 12V was na 4 jaar en een paar maanden overleden. In mei 2019 een nieuwe accue door Tesla laten plaatsen en die is nu ook discutabel. Althans uit een diagnose van Tesla na het plaatsen van de MCU2 waarna de vampire drain van 1 naar 3% per dag is gestegen.

Een goede 12V batterij moet tussen de 4 a 6 jaar mee kunnen gaan. De eerste heeft dus voldoende tijd doorgebracht...
 
Ik heb nu meerdere keren gehad dat er reparaties waten uitgesteld. Geen onderdelen, corona, geen idee of tijdelijk niet die reparaties. Was het echt wel zat en heb de hele lijst weer opgestuurd. Moet ik voor elk onderdeel €65 betalen, inclusief het nakijken of de Caraoke kinderliedjes inderdaad allemaal zijn verdwenen. Is dat een standaardprijs?

- in 2019 voorkap afgeleverd met een fikse kras. Zou opnieuw gespoten worden.
- zitsensor van achterbank is al tijden kapot, waardoor deze al bij 5 kilo afgaat
- achterin staat de airco veel kouder dan voorin met koude kindervoetjes als gevolg

Kost dan 260 ex BTW. En het zijn allemaal oude problemen die toendertijd niet verholpen konden worden. Is dit normaal?
 
Ik heb nu meerdere keren gehad dat er reparaties waten uitgesteld. Geen onderdelen, corona, geen idee of tijdelijk niet die reparaties. Was het echt wel zat en heb de hele lijst weer opgestuurd. Moet ik voor elk onderdeel €65 betalen, inclusief het nakijken of de Caraoke kinderliedjes inderdaad allemaal zijn verdwenen. Is dat een standaardprijs?

- in 2019 voorkap afgeleverd met een fikse kras. Zou opnieuw gespoten worden.
- zitsensor van achterbank is al tijden kapot, waardoor deze al bij 5 kilo afgaat
- achterin staat de airco veel kouder dan voorin met koude kindervoetjes als gevolg

Kost dan 260 ex BTW. En het zijn allemaal oude problemen die toendertijd niet verholpen konden worden. Is dit normaal?
Nee
probleem is dat je documentatie moet hebben dat het onder garantie is gemeld en dat je er later ook op bent terug gekomen.
 
  • Informative
Reactions: SpeedyEddy
Binnen 4 jaar zou onder garantie moeten vallen. Overigens wel schrikbarend hoe snel de 12V accu's in de EV overlijden. Mijn eerste 12V was na 4 jaar en een paar maanden overleden. In mei 2019 een nieuwe accue door Tesla laten plaatsen en die is nu ook discutabel. Althans uit een diagnose van Tesla na het plaatsen van de MCU2 waarna de vampire drain van 1 naar 3% per dag is gestegen.

Een goede 12V batterij moet tussen de 4 a 6 jaar mee kunnen gaan. De eerste heeft dus voldoende tijd doorgebracht...

De 12V accu is niet anders dan de accu in een ICE.
Deze gaan normaal tussen de 3-6 jaar mee volgens de ANWB.


Dus 4 jaar is niet extreem kort.
Bij boodschappen ICE autootjes is een levensduur van korter dan 3 jaar ook niet vreemd.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De 12V accu is niet anders dan de accu in een ICE.
Deze gaan normaal tussen de 3-6 jaar mee volgens de ANWB.


Dus 4 jaar is niet extreem kort.
Bij boodschappen ICE autootjes is een levensduur van korter dan 3 jaar ook niet vreemd.

Op Loodaccu - Wikipedia
staat dat de 12V batterij tussen de 12-120 (3-10 jaar) jaar mee moet gaan. 3 jaar vind ik wel kort. 4 jaar vind ik minimaal en 2 zoals de huidige batterij is meegegaan en de reden van mijn reactie, vind ik absurd kort.
 
Op Loodaccu - Wikipedia
staat dat de 12V batterij tussen de 12-120 (3-10 jaar) jaar mee moet gaan. 3 jaar vind ik wel kort. 4 jaar vind ik minimaal en 2 zoals de huidige batterij is meegegaan en de reden van mijn reactie, vind ik absurd kort.
Goh, ik heb al even geen 12V loodbatterij gezien die het langer dan 4 jaar uit kon houden. De 12V van de Model X is vorig jaar vervangen en na 2 jaar was die van mijn BMW motorfiets ook aan vervanging toe.
 
Op Loodaccu - Wikipedia
staat dat de 12V batterij tussen de 12-120 (3-10 jaar) jaar mee moet gaan. 3 jaar vind ik wel kort. 4 jaar vind ik minimaal en 2 zoals de huidige batterij is meegegaan en de reden van mijn reactie, vind ik absurd kort.
Goh, ik heb al even geen 12V loodbatterij gezien die het langer dan 4 jaar uit kon houden. De 12V van de Model X is vorig jaar vervangen en na 2 jaar was die van mijn BMW motorfiets ook aan vervanging toe.

Precies, het lijkt er inderdaad eerder op dat de kwaliteit van loodaccu's niet meer is wat deze geweest is.
Bij onze motorfietsen is idd 2-3 jaar eerder een bovengrens dan een ondergrens.

Wat de levensduur van lood accu's zeer beperkt is vooral oververhitting in de zomer of een keer een diepontlading.
In de winter merk je het als zo'n "kapotte" accu in de kou een topprestatie moet gaan leveren.

Neemt niet weg dat afslepen idd zeer vervelend is en wellicht zou het kunnen jump starten fijne optie zijn.
 
Mijn 12V batterij is ooit in garantie vervangen. Maar heb hier ook al eens gelezen dat ze dat bij iemand als slijtage-onderdeel beschouwden. Hoe dan ook, de auto moet je tijdig verwittigen. Het afslepen zou garantie moeten zijn.
Accu na 8 dagen vervangen. Kosten €427 (waarvan €130 voor de accu) dus het wisselen is een flinke klus. Wel de vraag neergelegd of het onder de garantie valt. In VS wel in Nederland hoor ik wisselende verhalen. Maar auto rijdt weer.