Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
bij echt optrekken lijkt het of iemand een ballon laat pwieeeten. Is dat een van de broms? Of is dat een normaal fenomeen?


Dit is geen BROM/brom/brommetje maar de zogenaamde deflating balloon sound

luister naar deze video van een proefrit op 15 juli 2012
Tesla Model S test drive - YouTube

fragment begint op 4:05
1e keer op 4.11 en 2e keer op 4:59, 3e keer op 6.50 , 4e keer op 8.05

commentaar vanaf 4:05:

Q:
What's that noise ?

A:
That is a connector
There's a lot of current going throug
It vibrates just at the right frequency where it is audible.
We are actually thinking about changing the frequency .of electricity going through , so it's not audible
We are aware of that noise. It's just a connector.
Engineers call it the deflating balloon sound.

Deze connector zit in het battery pack. Als ik het goed heb begrepen kunnen ze dit onderdeel (nog) niet vervangen.

Of dit geluid normaal is ? Het verschilt van auto tot auto en soms van dag tot dag. Er zijn auto's die het niet hebben, anderen een beetje bij veel vermogen (160-320 kW) en enkelen (waaronder die van mij) al vanaf 80 kW vermogen.
 
Last edited:
Ik weet niet of wij de BROM hebben, maar het lijkt er wel op. Volkomen stil tot 110 daarboven een bromgeluid. Dacht eerst aan de banden, maar zomer en winterbanden maakten niet uit. Volgens mij is of zijn er ervaringsdeskundigen in de buurt van Kaatsheuvel? Misschien zou iemand even willen luisteren? Zou super zijn!
 
Gister bij Tesla service geweest, voor zijruit, kraakjes dashboard en brom.
Conclusie: raam vervangen, dashboard kraakt op dit moment niet meer en over 2 weken komt de 4e motor eraan. Service is prima, hopen dat dit ooit goed komt :)

Ik begin mij er zo langzamerhand behoorlijk over te verwonderen hoe het komt dat ze dat brom-probleem nog niet onder controle hebben.
Je zou verwachten dat men dat na eerst globaal een jaar introductietijd in de USA toch wel achter de rug zouden hebben.
Dat er nog steeds nieuwe motoren geleverd worden met dit probleem geeft m.i. aan dat ze het productieproces/probleem niet in de klauwen hebben...:confused:
 
Ik heb een andere verklaring, Maarten.
Volgens mij hebben veel exemplaren dit probleem, maar melden / merken US eigenaren het niet, omdat het slechts optreedt bij voor hen illegale snelheden. En het Europese janken draagt niet zo ver over de oceaan.
 
Mijn issues bij aflevering vorige week zaterdag de 29e:

- binnenverlichting werkt niet aan de bestuurderszijde
- de chromen strip rond de ramen wijkt aan de rechterachterkant toch wel een halve cm, en is goed zichtbaar vanaf een paar meter afstand. Niet netjes.

In de loop van de week kwam er een 3G/Wifi probleem bij, zie apart topic hierover.
Tesla gaat het gebeuren de komende week repareren, ben benieuwd! Zit nu in Egypte voor m'n werk en kan geen verbinding maken met m'n auto!
 
Gister bij Tesla service geweest, voor zijruit, kraakjes dashboard en brom.
Conclusie: raam vervangen, dashboard kraakt op dit moment niet meer en over 2 weken komt de 4e motor eraan. Service is prima, hopen dat dit ooit goed komt :)

De 4de motor??? Dat kan toch niet waar zijn zou je zeggen. Als je al ziet hoeveel mensen op dit forum een nieuwe motor hebben, bizar. Ik vind het ook wel zorgelijk, de top service is natuurlijk erg mooi, iedereen rijdt af en aan voor nieuwe motoren, ramen, wifi-modules, titanium onderplaten, maar dit gaat natuurlijk wel drukken op de resultaten. Hoop dat ze dat volhouden, en onder controle krijgen...

Zou misschien de motor gewoonweg niet sterk genoeg zijn voor de hoeveel tork die hij genereert? Er moeten echt absurt grote krachten in dat ding worden afgehandeld. Zo groot als een meloen en in staat om 2 ton aan staal even in 5 seconden naar de 100 te duwen.
 
Ik zit inmiddels op de 3e drive unit, dit keer was het geen brom maar een speling in de aandrijving. De gedemonteerde units worden overigens gewoon gerepareerd/hergebruikt, dus meer dan wat uren en onderdelen zal het niet kosten. Dit gedoe zal uiteindelijk voor Tesla wel moeten resulteren in stevigere drive units lijkt me...
 
De 4de motor??? Dat kan toch niet waar zijn zou je zeggen. Als je al ziet hoeveel mensen op dit forum een nieuwe motor hebben, bizar. Ik vind het ook wel zorgelijk, de top service is natuurlijk erg mooi, iedereen rijdt af en aan voor nieuwe motoren, ramen, wifi-modules, titanium onderplaten, maar dit gaat natuurlijk wel drukken op de resultaten. Hoop dat ze dat volhouden, en onder controle krijgen...

Zou misschien de motor gewoonweg niet sterk genoeg zijn voor de hoeveel tork die hij genereert? Er moeten echt absurt grote krachten in dat ding worden afgehandeld. Zo groot als een meloen en in staat om 2 ton aan staal even in 5 seconden naar de 100 te duwen.



Het koppel valt best mee hoor, 440 Nm of 600 Nm voor een flinke elektromotor is niet zo veel.
De power (het vermogen) komt door het hoge toerental.
Ik denk dat de motor an sich prima is, maar dat het moeilijk is om deze 100% trillingvrij te krijgen.

Om je een idee van het koppel te geven: bevestig een balk van een meter loodrecht op de wand en hang je vrouw van 60 kg aan het einde.
Als de balk blijft hangen is de bevestiging die je hebt gemaakt bestand tegen 600Nm koppel (moment).
Als de balk, bevestiging of wand het begeeft, probeer het dan opnieuw.

- - - Updated - - -

Ik zit inmiddels op de 3e drive unit, dit keer was het geen brom maar een speling in de aandrijving. De gedemonteerde units worden overigens gewoon gerepareerd/hergebruikt, dus meer dan wat uren en onderdelen zal het niet kosten. Dit gedoe zal uiteindelijk voor Tesla wel moeten resulteren in stevigere drive units lijkt me...


Haha, dan krijg ik volgende week misschien jouw vorige motor.
Hoe kom je erachter dat je speling in de aandrijving hebt ?