Dan maar even in het instructieboekje gekeken wat er staat over vermogen begrenzing:
Er verschijnen stippellijnen op de vermogensmeter als de Model S de energie beperkt. De
stippellijnen verschijnen in het bovenste gedeelte wanneer de beschikbare energie voor het
accelereren wordt beperkt en in het onderste gedeelte wanneer de energie die wordt
vrijgegeven door regeneratief remmen wordt beperkt. Model S beperkt de energie om
verschillende redenen. Hieronder vindt u enkele voorbeelden:
• Het accelereren kan worden beperkt wanneer de batterij bijna leeg is of de aandrijflijn
warm is.
• Zowel accelereren als regeneratief remmen kunnen worden beperkt wanneer de
omgevingstemperatuur heel hoog of heel laag is.
• Regeneratief remmen kan ook worden beperkt als de batterij volledig opgeladen is.
Als ik (met koude en niet lege accu) vanaf 0 km/uur vol optrek dan verschijnt de begrenzing vanaf ca. 110 km/uur (dat is al na 6 seconden).
Meest logische verklaring lijkt dan een te warme aandrijflijn (e-motor, inverter ?). Of wellicht een slecht functionerende temperatuursensor.
Een te warme accu wordt niet genoemd, dus dat is zeer waarschijnlijk niet de oorzaak.
- - - Updated - - -
En range mode aan maakt ook verschil, dan is die begrenzing er eerder.
Range Mode beperkt toch het vermogen van de AC ? Volgens mij niet van de aandrijf unit.
Als je Range Mode aan hebt staan zou je dan toch juist iets meer vermogen voor de aandrijving overhouden ?
Instructieboekje over Range Mode:
Beperk het gebruik van elektrische verbruikers zoals de verwarming en
airconditioning. Het gebruik van de stoelverwarming is efficiënter dan het hele
interieur verwarmen. Tik op Controls > Driving > Range Mode > ON om
automatisch de hoeveelheid stroom te beperken die het climate controlesysteem
gebruikt om de temperatuur van de accu en het interieur te regelen.
Opmerking: Bij Dual Motor-auto's kan Range Mode alleen worden ingeschakeld wanneer
acceleratie is ingesteld op Sport (als u acceleratie instelt op Insane,
wordt Range Mode automatisch uitgeschakeld).
De opmerking over de Insane Mode is voor mij niet te begrijpen, tenzij het idd. zo is dat Range Mode ook het vermogen naar de aandrijving beperkt (dat hadden ze dan wel mogen vermelden in het instructieboekje).
Nu ga ik later vandaag voor de zekerheid even testen met Range Mode OFF, misschien krijg ik dan wel INSANE acceleratie.