Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Vlgs mij is er een verschil tussen volle accu en leger
Dat is logisch toch? Naarmate de accu leger raakt zal de spanning langzaam zakken. Door een lagere spanning en (bijvoorbeeld) gelijkblijvende stroom is het af te geven vermogen al lager. Is het zelfs niet zo dat bij een lagere SoC de spanning nog sneller zakt door een grote stroom? Dan daalt het beschikbare vermogen nog sneller
 
Dan maar even in het instructieboekje gekeken wat er staat over vermogen begrenzing:

Er verschijnen stippellijnen op de vermogensmeter als de Model S de energie beperkt. De
stippellijnen verschijnen in het bovenste gedeelte wanneer de beschikbare energie voor het
accelereren wordt beperkt en in het onderste gedeelte wanneer de energie die wordt
vrijgegeven door regeneratief remmen wordt beperkt. Model S beperkt de energie om
verschillende redenen. Hieronder vindt u enkele voorbeelden:
• Het accelereren kan worden beperkt wanneer de batterij bijna leeg is of de aandrijflijn
warm is.
• Zowel accelereren als regeneratief remmen kunnen worden beperkt wanneer de
omgevingstemperatuur heel hoog of heel laag is.
• Regeneratief remmen kan ook worden beperkt als de batterij volledig opgeladen is.


Als ik (met koude en niet lege accu) vanaf 0 km/uur vol optrek dan verschijnt de begrenzing vanaf ca. 110 km/uur (dat is al na 6 seconden).
Meest logische verklaring lijkt dan een te warme aandrijflijn (e-motor, inverter ?). Of wellicht een slecht functionerende temperatuursensor.
Een te warme accu wordt niet genoemd, dus dat is zeer waarschijnlijk niet de oorzaak.

- - - Updated - - -

En range mode aan maakt ook verschil, dan is die begrenzing er eerder.

Range Mode beperkt toch het vermogen van de AC ? Volgens mij niet van de aandrijf unit.
Als je Range Mode aan hebt staan zou je dan toch juist iets meer vermogen voor de aandrijving overhouden ?

Instructieboekje over Range Mode:

Beperk het gebruik van elektrische verbruikers zoals de verwarming en
airconditioning. Het gebruik van de stoelverwarming is efficiënter dan het hele
interieur verwarmen. Tik op Controls > Driving > Range Mode > ON om
automatisch de hoeveelheid stroom te beperken die het climate controlesysteem
gebruikt om de temperatuur van de accu en het interieur te regelen.
Opmerking: Bij Dual Motor-auto's kan Range Mode alleen worden ingeschakeld wanneer
acceleratie is ingesteld op Sport (als u acceleratie instelt op Insane,
wordt Range Mode automatisch uitgeschakeld).


De opmerking over de Insane Mode is voor mij niet te begrijpen, tenzij het idd. zo is dat Range Mode ook het vermogen naar de aandrijving beperkt (dat hadden ze dan wel mogen vermelden in het instructieboekje).
Nu ga ik later vandaag voor de zekerheid even testen met Range Mode OFF, misschien krijg ik dan wel INSANE acceleratie.
 
Last edited:
Een dag bij een temperatuur van 20 graden Celsius beginnen met de begrenzer heb ik nog niet eerder meegemaakt.
Je zou toch zeggen dat 20 graden een hele mooie temperatuur voor de accu is.
En met 104 typical km resterend is de accu bepaald nog niet leeg.
Zou Tesla het BMS met een software update soms wat aangescherpt hebben, net zoals ze bij lage temperaturen hebben gedaan ?
Range Mode ON/OFF maakt bij mij niets uit voor de werking van de begrenzer.

Afbeelding 1260.jpg
 
Een accu met 25% resterende energie zal een lagere spanning hebben en bij gelijkblijvende stroom minder vermogen kunnen leveren dan een volle accu.
Maar je hoeft het vermogen van de accu daarom toch niet actief te begrenzen ?
Als je een lampje aansluit op een batterij zal het lampje steeds zwakker gaan branden, dat gaat vanzelf, je hoeft niets te begrenzen.
 
Last edited:
Een accu met 25% resterende energie zal een lagere spanning hebben en bij gelijkblijvende stroom minder vermogen kunnen leveren dan een volle accu.
Maar je hoeft het vermogen van de accu daarom toch niet actief te begrenzen ?
Als je een lampje aansluit op een batterij zal het lampje steeds zwakker gaan branden, dat gaat vanzelf, je hoeft niets te begrenzen.
Bij (zware) belasting zal de accuspanning ook dalen. Bij lithium-ion wil je niet dat de spanning onder een bepaalde ondergrens komt. Daar kunnen ze nou eenmaal niet zo goed tegen.
 
Dat lijkt me een plausibele verklaring.
Maar zou dat dan ook betekenen dat een P85D bij 104 km range net zoveel wordt beperkt als mijn Classic 85S bij 104 km range? De accu's zijn tenslotte dezelfde.
Dat zou tot gevolg hebben dat vanaf het moment dat het max. begrensde vermogen wordt bereikt de 85S en P85D even snel (of langzaam) kunnen accelereren
(vanaf 0 km/u is de P85D in eerste instantie wel veel sneller weg vanwege het hogere koppel).
 
Last edited:
Vandaag werkte 3FM ook niet meer bij mij vanwege bandbreedte melding. Wellicht hetzelfde probleem dus morgen maar even proberen opnieuw in te stellen.
Bij mij heeft LX Classics (http://www.lxclassics.com/) helemaal nog nooit op 3G gewerkt (wel via de hotspot op 4G van de iPhone). Hoe krijgen jullie zo'n internetstation op een lagere bitrate, als dat überhaupt kan?
 
Ik weet niet of het er wat mee te maken heeft:
Als ik bijv. via"Play Rolling Stones" o.i.d. muziek van Rdio opvraag, verstaat hij het wel (er verschijnt keurig Rolling Stones boven in het scherm), maar vervolgens blijft het overzicht dat ik verwacht weg en blijft hij zoeken.:confused: