Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ook nog even gevraagd hoe het precies zat met de Europese richtlijnen wat betreft garantie (en Nederlandse: deugelijk product), maar er werd me vrij snel gewezen op de "voorwaarden". Absurd.
Dat maakt ons al 2 Groningers die te maken krijgen met die behoorlijk idiote garantielimiet van 80.000km.

De accu en motor kunnen makkelijk een half miljoen km halen maar de rest kan van hongkongkwaliteit zijn? :cursing:

Tijdens de melding van het probleem met de ruitenwissers werd ook nog even gezegd dat ik verplicht was zsm contact te leggen met het dichtstbijzijnde sec omdat het een veiigheidsissue betreft. OK maar dan wel eerst duidelijke afspraak voor wie de kosten zijn en hoeveel. Als ik het zelf moet betalen wil ik ook graag de bevoegdheid of en wat er aan het probleem gaat gebeuren.
 
Last edited:
paar overdenkingen:
niet om het een of ander: je hebt destijds een koopovereenkomst met bijbehorende garantievoorwaarden gesloten, 80.000km en 8 jaar op de drivetrain. Dat is voor de meeste zakelijke rijders toch echt wel 2 jaar. Van een autofabrikant die het vak nog wel een beetje moest leren. Op dat moment hoor je de risico's af te wegen.... Ik zag zelf nog een potentieel gevaar op de langere termijn dat na 5 jaar de garantie op de drivetrain waardeloos zou kunnen zijn doordat Tesla stopt (Saab/Fisker). Toch de "gok" gewaagd en afgezet tegen het rijplezier en de kostenbesparing. Liefde maakt (elke dag weer) blind!

Beroep op een coulance is natuurlijk altijd mogelijk, maar voor een reparatie van een paar honderd € kun je je afvragen of het de moeite is. Met 2 kapotte chargers zou ik ook uit mijn dak gaan denk ik. Zou me dit overkomen dan is het jammer dat er nog geen ruilonderdelen programma is of merkonafhankelijke EV garages die iets kunnen regelen. Nu ben je aan de SeC-goden overgeleverd.

Totnutoe geen dramatische problemen zelf gehad gelukkig. Maar dat geldt denk/hoop ik voor het merendeel van de Tesla rijders wereldwijd. Tot slot, waarom de extended warranty hier niet wordt aangeboden snap ik niet, jammer. Is best handig om je maximum exploitatiekosten zeker te stellen.
 
Last edited:
Zaken zoals ruitenwissers die afbreken is absoluut een coulancepunt. Deze dient bij normaal gebruik in geen enkel geval af te breken (ook niet als de wissers vastgevroren zijn, dan moet de wisser gewoon stoppen op stroom). Daarnaast is het een bekend probleem dat de ruitenwisconstructie slap is.
Ook zaken als kapotte drivetrains, lekke panoramadaken, vocht in achterlichten, tocht door kleine zijruitjes en kapotte laders dienen na de verlopen garantietermijn nog onder coulance gerepareerd te worden. Dat zijn namelijk bekende problemen die vaker voorkomen.

Als de reparatie slechts een paar honderd euro is, maar als het wel een bekend euvel is, zou ik echt niet bereid zijn om te betalen.
 
Met deze punten ben ik t volledig eens. Voor Tesla kende ik niemand waarbij ooit een ruitenwisser was afgebroken. Ik ben daar coulant is zolang ik het gevoel heb dat Tesla probeert genoemde punten netjes op te lossen. Vanaf het moment dat men denkt mij voor ontwerpfouten een factuur te kunnen gaan sturen hebben we een probleem...
 
Zaken zoals ruitenwissers die afbreken is absoluut een coulancepunt. Deze dient bij normaal gebruik in geen enkel geval af te breken (ook niet als de wissers vastgevroren zijn, dan moet de wisser gewoon stoppen op stroom). Daarnaast is het een bekend probleem dat de ruitenwisconstructie slap is.
Ook zaken als kapotte drivetrains, lekke panoramadaken, vocht in achterlichten, tocht door kleine zijruitjes en kapotte laders dienen na de verlopen garantietermijn nog onder coulance gerepareerd te worden. Dat zijn namelijk bekende problemen die vaker voorkomen.

Als de reparatie slechts een paar honderd euro is, maar als het wel een bekend euvel is, zou ik echt niet bereid zijn om te betalen.

Ik weet wel dat als Tesla aankomt met een rekening van 400euro voor het uitlijnen van 4 nieuwe banden inc opzetten dat het ook gelijk de laatste keer is dat ik een auto daar koop. Dat is namelijk onrealistich maarja dat krijg je met werkplaatstarieven van 130 euro per uur. En de monteurs ken er een persoonlijk zijn gewoon VBO jongens die zijn dan duurder dan een HBO consultant. Ik heb de komende jaren nog garantie en zal dit goed in de gaten houden maar als het de spuigaten uitloopt is het na 4/ 5 jaar doei Tesla welkom iets anders.

Service na de garantie is wat een bedrijf maakt of breekt. Maargoed VW is hier net zo slecht in had een Golf 6 die lekte water via de deuren naar binnen heel leuk zeikwater nat de voetmatten voor achter talloze keren rubbers vervangen en een rubber in de deur. Na 2 jaar en tig keer vervangen was het weer raak dus toen vermelden ze fijn ja meneer deze keer vervangen we het nog onder coullance. Ik uhh heb de extra garantie erbij gekocht dus welke coullance ow dan is dat inderdaad niet nodig. Het geeft wel aan dat ze dus normaal wel willen gaan rekenen voor dit probleem maar ik ben van mening dat het tijdens de garantie periode niet goed is opgelost dan moet je er ook niet apart voor moeten te betalen.

Terug naar Tesla betreffende de laders sommige laders hebben een life time warranty waarom bij Tesla niet.
 
Iemand ervaring met 2 banden omleggen en uitlijnen ? Krijg net de rekening 600 banden 400 omleggen en uitlijnen. Beetje veel voor omleggen en uitlijnen lijkt mij. Hoor graag


Band monteren en balanceren bij Tesla is € 35,00 ex. BTW per band.
Als je alleen komt voor nieuwe banden dan hoef je in principe niet uit te lijnen tenzij de oude banden onregelmatig/scheef zijn afgesleten.

Uitlijnen zit standaard inbegrepen in de 20.000 km beurt en hoeft normaal gesproken niet tussendoor te worden uitgevoerd tenzij je hard tegen b.v. een stoeprand bent aangereden.

Is het toch nodig om extra uit te lijnen dan rekent Tesla € 195,00 ex BTW (luchtvering) of € 156,00 ex. BTW (standaardvering).







- - - Updated - - -

Vandaag het zoveelse euvel mogen meemaken: chargers zijn kapot. .


Hoe kom je erachter dat de lader defect is, verschijnt er dan een specifieke mededeling in het display ?
 
Last edited:
Voorlopig is er toch nog geen factuur gekomen voor daadwerkelijk vernieuwen van de laders? Ik denk dat dit ook niet gebeurt. Men zal daar de weg nog moeten zoeken. Denkbaar is dat batterij wordt gezien incl. benodigde laders en chargeport.
Er zitten meer delen aan de auto die specifiek Tesla zijn en waarschijnlijk erg prijzig. Wat als de deuropeners stuk gaan? Of het scherm? Dat laatste zou iets van € 5.000,00 kosten, dan kom je al in de richting van de kosten van een ruilmotor in een ICE.

En dan de kosten van de auto van Maurice. Normaal gesproken stuurt de verzekeraar een expert die in overleg met de reparateur de in rekening te brengen reparatiekosten overeenkomt. Dat zal hier toch ook wel gebeurd zijn?
 
Band monteren en balanceren bij Tesla is € 35,00 ex. BTW per band.
Als je alleen komt voor nieuwe banden dan hoef je in principe niet uit te lijnen tenzij de oude banden onregelmatig/scheef zijn afgesleten.

Uitlijnen zit standaard inbegrepen in de 20.000 km beurt en hoeft normaal gesproken niet tussendoor te worden uitgevoerd tenzij je hard tegen b.v. een stoeprand bent aangereden.

Is het toch nodig om extra uit te lijnen dan rekent Tesla € 195,00 ex BTW (luchtvering) of € 156,00 ex. BTW (standaardvering).







- - - Updated - - -




Hoe kom je erachter dat de lader defect is, verschijnt er dan een specifieke mededeling in het display ?

Toen 1 van mijn beide chargers kapot was, kreeg ik, na het insteken van de stekker, de melding dat laden niet mogelijk was en dat ik de stekker opnieuw eruit en erin moest doen. Laden ging wel, maar was beperkt tot 50 km/h. Daarvoor moest ik wel de stroom omhoogzetten tot circa 19A (in plaats van 16A).
 
Hier nieuwe S85D rijder sinds 28-7. Heb gemerkt dat linkerspiegel niet genoeg naar links (buiten) kan worden versteld - het scheelt een klein beetje maar voelt toch een beetje vervelend. Iemand hier last van? Ander puntje - 6.2 build 235 lijkt beetje buggy - Google maps update niet altijd, telefoonverbinding soms slecht (na reboot weer goed).
 
Janken over tekortkomingen bij aflevering (brom, rode stekker, lak, 3G, DAB+,...

Had meteen na aflevering trouwens erg veel windgeruis / gefluit rechts. Meteen teruggereden naar fabriek, chef werkplaats meegereden, bevestigde dat rechter driehoekje slecht gelijmd was. Ze gingen meteen eraan werken en wij mochten op kosten van Elon naar een restaurant naar keuze rijden in een loaner S. Service zoals het hoort, en geruis is weg. Klasse!
 
Hier nieuwe S85D rijder sinds 28-7. Heb gemerkt dat linkerspiegel niet genoeg naar links (buiten) kan worden versteld - het scheelt een klein beetje maar voelt toch een beetje vervelend. Iemand hier last van? Ander puntje - 6.2 build 235 lijkt beetje buggy - Google maps update niet altijd, telefoonverbinding soms slecht (na reboot weer goed).
Hier een classic met hetzelfde euvel vwb de linkerspiegel. Verder gaat het laadklepje niet meer open met de UMC sinds deze versie :-(
 
Iemand ervaring met 2 banden omleggen en uitlijnen ? Krijg net de rekening 600 banden 400 omleggen en uitlijnen. Beetje veel voor omleggen en uitlijnen lijkt mij. Hoor graag

Vanmorgen is mijn Tesla vlekkeloos uitgelijnd door Ron van Empel in Tiel voor 75 euro incl. Btw. Banden verwisselen, balanceren en monteren kost rond 15 euro per band. Had dus voor 135 euro incl. Btw door een professioneel bandenbedrijf gedaan kunnen worden.
 
Vanmorgen is mijn Tesla vlekkeloos uitgelijnd door Ron van Empel in Tiel voor 75 euro incl. Btw. Banden verwisselen, balanceren en monteren kost rond 15 euro per band. Had dus voor 135 euro incl. Btw door een professioneel bandenbedrijf gedaan kunnen worden.

Top! En dat is ook een mooie prijs. De prijzen die Tesla vraagt slaan echt nergens op heb het al eens vermeld maar blijf er van versteld staan.