Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Jullie advies voor laadpunt aan huis

This site may earn commission on affiliate links.
Waarschijnlijk heb je een 35A aansluiting, geen 40A aansluiting. Zie bijvoorbeeld Rekenmodule. 40A is geen optie. 3 fase laden is veel efficienter ook al lijkt de stroom kleiner. Je auto hangt toch niet dag en nacht aan de lader om te laden? Van 23:00 tot 07:00 zou voldoende moeten zijn, en dan verwacht ik niet dat je grote gebruikers aan hebt staan.

Je hoofdstop gaat er overigens echt niet uit als je tijdelijk een stuk boven de nominale belasting gaat zitten. Je mag (uit mijn hoofd) een uur lang behoorlijk meer trekken dan de max. nominale load. Zie de karakteristieken van de beveiliging. (1 uur op 1,5x I nominaal)

Installatieautomaat - Wikipedia

PS ik vind het toch wel heel apart dat er heel veel geld aan de auto zelf wordt uitgegeven, maar er wordt bezuinigd op het laden. Penny wise, Pound foolish noemen de Engelsen dat.

Ja eens. Aansluiting is inderdaad 35A. Echter deze is afgezekerd met een C40 Automaat.
Ik wil best geld uitgeven om te laden maar niet 70€ per maand extra aan een zware netwerkaansluiting als dat niet nodig is.
 
Ik wil best geld uitgeven om te laden maar niet 70€ per maand extra aan een zware netwerkaansluiting als dat niet nodig is.

Is niet nodig, ik zou er 3x25A van laten maken. Kost eenmalig ongeveer €180,- Laat er een maxem tussen zetten en je hebt er geen omkijken meer naar. Door de maxem kan je ook nog een met 3x24A laden als de overige verbruikers in huis het toelaten. Werkt bij mij perfect, Doen hier ook veel wassen drogen s'nachts, in de zomer airco's aan, dus s'nachts laden is hier ook geen garantie tegen overbelasting. Die 16 kW laden is misschien een beetje overkill, maar het is me al een paar keer goed van pas gekomen als m'n vrouw terugkomt van een lange rit en ik een paar uur later weer op pad wil

Bijkomend voordeel van de maxem is dat je op afstand je laadpunt aan en uit kan zetten en mooie overzichten hebt van de kilowatten die in de auto gegaan zijn voor de fiscus.
 
Of je doet hetzelfde met je actuele 1f35A.
Je laadt dan de Tesla aan 7,4kW en hebt meer laadvermogen voor enkelfasig ladende auto's zoals Leaf, Kona, Niro, iPace... Als je zonnepanelen hebt, is de regeling ook optimaler met een 1 fase-aansluiting.
Er zijn trouwens ook SMART oplossingen die zonder abonnementskost werken.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Of je doet hetzelfde met je actuele 1f35A.
Je laadt dan de Tesla aan 7,4kW en hebt meer laadvermogen voor enkelfasig ladende auto's zoals Leaf, Kona, Niro, iPace... Als je zonnepanelen hebt, is de regeling ook optimaler met een 1 fase-aansluiting.
Er zijn trouwens ook SMART oplossingen die zonder abonnementskost werken.

Ik heb al wel een paar keer op je website gekeken maar begrijp nog niet echt wat ik nodig ben.
Ik dacht dat ik ook een 40A 1Fase systeem had maar dit zou ook 35A kunnen zien. Er zit een C40 zekering.
Ik heb 5100 Wpiek aan zonnepanelen maar lever soms iets meer. Mijn omvormer gaat tot 5300 W en dan tikt ie regelmatig aan bij gedeeltelijk bewolkt weer.
Ik vind een TWC wel mooi dus die zou ik graag in de garage hangen. Een loadbalancing systeem zou wel handig zijn maar werkt dat met een TWC. Liefst een goed maar aantrekkelijk geprijsd systeem want ik ga mijn Tesla prive rijden.
 
Je kan heel moeilijk doen rondom slim laden. Ik weet niet hoeveel km je dagelijks verwacht af te leggen. Worst case: Als je nu de auto op 3 fase gaat laden, die start je om 23.00 en laadt dagelijks tot 7.00 met 3 fase 6 Ampere, dan kan je in die tijd zonder enig probleem ca 34 kWh laden. Dan heb je nog op alle 3 de fasen 19 ampere over (kortstondige piek kan zelfs nog wat hoger zijn).

Best case: Je zet start het laden van de auto om 21.00 en gaat op 3 fasen met 8 A laden, dan kan je al bijna 56 kWh per dag laden. Genoeg voor ca. 250 km per dag.

Met andere woorden, ga het eerst gewoon eens ervaren, zet het wel even om op 3 fase en laat de elektricien even alles netjes verdelen.
 
Je kan heel moeilijk doen rondom slim laden. Ik weet niet hoeveel km je dagelijks verwacht af te leggen. Worst case: Als je nu de auto op 3 fase gaat laden, die start je om 23.00 en laadt dagelijks tot 7.00 met 3 fase 6 Ampere, dan kan je in die tijd zonder enig probleem ca 34 kWh laden. Dan heb je nog op alle 3 de fasen 19 ampere over (kortstondige piek kan zelfs nog wat hoger zijn).

Best case: Je zet start het laden van de auto om 21.00 en gaat op 3 fasen met 8 A laden, dan kan je al bijna 56 kWh per dag laden. Genoeg voor ca. 250 km per dag.

Met andere woorden, ga het eerst gewoon eens ervaren, zet het wel even om op 3 fase en laat de elektricien even alles netjes verdelen.

Tegen wie heb je het nu?
Ik wil in ieder geval niet persee slim laden en alleen maar meten hoeveel kwh-en er door de stroomkabel richting de auto gaat per week/maand/jaar.
 
Ramon, Puur omdat ik het interessant vind om te weten hoeveel van mijn verbruik ik kan toeschrijven aan de EV.
En misschien kan ik de data ook in Splunk oid krijgen zodat je er leuke analyses op los kan laten.
Er bestaan 3 fase kWh meters van het formaat van een stop in je zekeringenkast. Welke gegevens je er zoal op kunt zien en of je ze ook per dag/week/maand/jaar af kunt lezen weet ik niet, maar volgens mij zijn ze voor onder de 100 euro te krijgen, wel kost het ruimte in je groepenkast, of zul je een apart kastje boven je groepenkast moeten plaatsen.
 
Ik wil graag het volgende inrichten:
- Maxem module zodat het maximale vermogen naar de Wall Chargers gaat.
- wall charger 1 als master
- wall charger 2 als slave.
Volgens Maxem kun je namelijk geen twee wall chargers aansluiten.
Gaat dit werken? Ik heb een 3x25A aansluiting en geen warmtepomp.
 
Ik wil graag het volgende inrichten:
- Maxem module zodat het maximale vermogen naar de Wall Chargers gaat.
- wall charger 1 als master
- wall charger 2 als slave.
Volgens Maxem kun je namelijk geen twee wall chargers aansluiten.
Gaat dit werken? Ik heb een 3x25A aansluiting en geen warmtepomp.

Om de TWC te laten luisteren naar de Maxem moet je hem instellen als slave, deze opstelling gaat dus volgens mij niet werken.
Maar ik dacht juist wel dat je met een Maxem rechtstreeks twee TWC's kon aansturen.
Ze hebben mij zelfs wel eens een opstelling voor 4 TWC's aangeboden.