Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kapot stadslichtje... vervangen kost EUR 1.200 ??

This site may earn commission on affiliate links.
Als ik voor de APK zou moeten met verschil tussen links en rechts dagrijverlichting, dan zou ik vooraf even creatief aan de slag gaan met zwarte isolatietape. De zijkanten blijven in het algemeen werken, dus als je die zichtbaar laat, en verder de bovenkant van de koplampunits afplakt zodat links en rechts (vrijwel) gelijk er uit gaat zien, dan zou het niet tot afkeur mogen leiden...

Bij mij is de dagrijverlichting ook al lang stuk, maar links en rechts gelijk defect... :D
Probleem: een niet essentieel onderdeel gaat voortdurend kapot en vervangen kost € 1.200,— met het risico dat het binnen een jaar weer stuk is. Oplossing: zorg dat het onderdeel het helemaal niet meer doet (stroomtoevoer onderbreken?) maar dan wel aan beide kanten.
Blijft knullig allemaal voor een auto van bijna een ton (give or take).
 
  • Like
Reactions: Superendo
Bij mij 3 vervangingen geweest binnen garantie. Nu nog steeds ok, elke keer dat ik de oprit afrijd kan ik via de spiegeling in de ramen zien of het nog goed is. Ik ben ook wel nieuwsgierig of ik misschien toch verbeterde versies heb gekregen, daar nog geen informatie over kunnen vinden. Bij een volgende reparatie zou ik dat wel zeker willen weten anders zou ik ook niet vervangen.
Er lijken toch wel voldoende aantallen om er ergens een keer een case van te maken. Of zijn Model S, facelift, pre-Raven inmiddels een te klein aantal? In dat geval zou Tesla er ook voor kunnen kiezen die groep tevreden te houden met het zoeken naar een.permantente oplossing en toezegging van uiteindelijke vervanging.
Verbaasd mij wel dat Tesla dit visuele deffect niet zelf opgelost wil hebben, het ziet er niet uit, valt heel erg op en laat duidelijk zien dat je inferieure materialen gebruikt
 
Afspraak ingepland via de app, dag later bericht dat dit niet via mobile service kon en ik 17/8 verwacht wordt bij Sec Duiven.
Beide koplampen onder garantie vervangen. Bij SeC Duiven zeiden ze dat er een nieuwe revisie is gemonteerd. Ook is het voltage voor de DRLs verlaagd in een software update volgens hen, wat de problemen zou moeten verhelpen. De LEDs schijnen gewoon te heet te worden en daardoor snel kapot te gaan. De mijne begaven het ook na het warme weer van de afgelopen tijd.
 
  • Informative
Reactions: pvandamcom
Beide koplampen onder garantie vervangen. Bij SeC Duiven zeiden ze dat er een nieuwe revisie is gemonteerd. Ook is het voltage voor de DRLs verlaagd in een software update volgens hen, wat de problemen zou moeten verhelpen. De LEDs schijnen gewoon te heet te worden en daardoor snel kapot te gaan. De mijne begaven het ook na het warme weer van de afgelopen tijd.
Wel stoer dat ze dat via een software update kunnen verbeteren. Dat betekent dat ze in elk geval de componenten daarvoor hebben geïnstalleerd wat een goede investering is. Ze kunnen daarmee de economische levensduur van componenten sturen in positieve en minder positieve zin.
 
Mooi om te weten dat er ook via software verbeteringen zijn aangebracht, maakt de kans dus kleiner dat het buiten garantie terug komt.
Zou nog wel fijn zijn om uit te vinden welke revisie je hebt, onderstaande stond op mijn laatste invoice.
Bij de vervanging van links stond helaas geen revisie vermeld, maar bij rechts heb ik duidelijk een nieuwere, bij de eerste vervanging van rechts stond (1053575-00-C) en ik heb dus nu E.

Eventueel is dat, als links toch nog weer stuk gaat een check ivm garantie op reparatie. Immers als je iets al een keer gerepareerd heb, en het gaat weer stuk is de garantie daarop mogelijk anders dan als het origineel (buiten garantie) stuk gaat.

upload_2020-8-22_9-56-51.png

Beide koplampen onder garantie vervangen. Bij SeC Duiven zeiden ze dat er een nieuwe revisie is gemonteerd. Ook is het voltage voor de DRLs verlaagd in een software update volgens hen, wat de problemen zou moeten verhelpen. De LEDs schijnen gewoon te heet te worden en daardoor snel kapot te gaan. De mijne begaven het ook na het warme weer van de afgelopen tijd.
 
Mooi om te weten dat er ook via software verbeteringen zijn aangebracht, maakt de kans dus kleiner dat het buiten garantie terug komt.
Zou nog wel fijn zijn om uit te vinden welke revisie je hebt, onderstaande stond op mijn laatste invoice.
Bij de vervanging van links stond helaas geen revisie vermeld, maar bij rechts heb ik duidelijk een nieuwere, bij de eerste vervanging van rechts stond (1053575-00-C) en ik heb dus nu E.

Eventueel is dat, als links toch nog weer stuk gaat een check ivm garantie op reparatie. Immers als je iets al een keer gerepareerd heb, en het gaat weer stuk is de garantie daarop mogelijk anders dan als het origineel (buiten garantie) stuk gaat.

View attachment 579287
Correctie: Headlight - LH (Remove & Replace)
Vervangen/toegevoegde onderdelen
Onderdeel Aantal
HD/LP ASY, ECE LHD UP-LEVEL, LH(1053574-00-E) 1.0
Correctie: Headlight - RH (Remove & Replace)
Vervangen/toegevoegde onderdelen
Onderdeel Aantal
HD/LP ASY, ECE LHD UP-LEVEL, RH(1053575-00-E) 1.0

Ik heb dus ook E revisie gekregen
 
Die van mij zijn vorig jaar dus ook vervangen door de oude koplampen (revisie C), dus zit nog steeds met die rommel opgescheept. Hopelijk gaat ook dit nog een keer weer binnen de garantieperiode stuk, maar met nog geen 25.000km te gaan verwacht ik dat ik in de zomer er net overheen ga. :mad:
 
Gisteren voor het eerst in het donker gereden met de nieuwe koplampen. Die stonden naar mijn idee véél te laag afgesteld. Vandaag even bij de Kwik Fit laten nakijken met een koplamptestapparaat. Het dimlicht staat inderdaad te laag, zie foto's. Zij konden het zelf niet verhelpen, dus nu maar afwachten of mobile service dit kan. Heb weinig trek om hiervoor weer op en neer naar Duiven te gaan vanuit Enschede. Slechte zaak dat SeC Duiven de wagen zo afgegeven heeft.

20200826_144240381_iOS (2).jpg
 

Attachments

  • 20200826_144251830_iOS (2).jpg
    20200826_144251830_iOS (2).jpg
    294.4 KB · Views: 44
  • Informative
Reactions: Superendo
Gisteren voor het eerst in het donker gereden met de nieuwe koplampen. Die stonden naar mijn idee véél te laag afgesteld. Vandaag even bij de Kwik Fit laten nakijken met een koplamptestapparaat. Het dimlicht staat inderdaad te laag, zie foto's. Zij konden het zelf niet verhelpen, dus nu maar afwachten of mobile service dit kan. Heb weinig trek om hiervoor weer op en neer naar Duiven te gaan vanuit Enschede. Slechte zaak dat SeC Duiven de wagen zo afgegeven heeft.
Dan kunnen we achter elkaar aan rijden (ik kom ook vanuit Enschede). Bij mij zijn ze vervangen en staan ze juist te hoog afgesteld. Is al een tijdje geleden, dus ik heb ook nog de oude lampen :( Ik combineer het maar met wat andere zaken (o.a. gele scherm). Mobile services doet dit niet, omdat ze geen afstelapparatuur hebben.
 
Dan kunnen we achter elkaar aan rijden (ik kom ook vanuit Enschede). Bij mij zijn ze vervangen en staan ze juist te hoog afgesteld. Is al een tijdje geleden, dus ik heb ook nog de oude lampen :( Ik combineer het maar met wat andere zaken (o.a. gele scherm). Mobile services doet dit niet, omdat ze geen afstelapparatuur hebben.
Bij mij staat vooralsnog mobile service ingepland voor Maandag 7/9. Als ik bericht krijg dat mobile service dit niet ter plaatste kan en ik naar Duiven moet cancel ik de afspraak en ga ik eerst kijken of het afstellen idd zo ingewikkeld is.

Wel behoorlijk slechte service als nieuwe lampen niet goed afgesteld geleverd worden. Is toch niet zo moeilijk lijkt me? :mad:
 
Bij mij staat vooralsnog mobile service ingepland voor Maandag 7/9. Als ik bericht krijg dat mobile service dit niet ter plaatste kan en ik naar Duiven moet cancel ik de afspraak en ga ik eerst kijken of het afstellen idd zo ingewikkeld is. Wel behoorlijk slechte service als nieuwe lampen niet goed afgesteld geleverd worden. Is toch niet zo moeilijk lijkt me? :mad:
Die afspraak zal geannuleerd worden denk ik. Maar met de juiste apparatuur zou je het in principe zelf kunnen. Ik rij ook al bijna een jaar rond met koplampen die net iets te hoog afgesteld zijn. In de zomermaanden niet zo'n ramp, maar in de donkere dagen heb ik minstens 3 mensen per dag die naar mij seinen. Blijkbaar kunnen ze dit in Duiven niet zo goed of is hun afstelapparaat zelf kapot :)
 
Bij mij staat vooralsnog mobile service ingepland voor Maandag 7/9. Als ik bericht krijg dat mobile service dit niet ter plaatste kan en ik naar Duiven moet cancel ik de afspraak en ga ik eerst kijken of het afstellen idd zo ingewikkeld is.

Wel behoorlijk slechte service als nieuwe lampen niet goed afgesteld geleverd worden. Is toch niet zo moeilijk lijkt me? :mad:

Wat je mobile service kan doen, is de stelschroef aanpassen, ze hebben geen apparaat om de exacte licht positie te bepalen.

Zover ik weet is de officiele 'instel apparatuur' (grote bak heb ik gezien) niet aanwezig bij een mobile monteur, als je dus een officiele afmeting wil doen dat echt bij een SeC ter plekke. Maar een beetje service monteur kan natuurlijk wel kijken en de stelschroef afstellen, maar dat zal vermoedelijk eerder op gevoel en zicht zijn dan.
 
Wat je mobile service kan doen, is de stelschroef aanpassen, ze hebben geen apparaat om de exacte licht positie te bepalen.

Zover ik weet is de officiele 'instel apparatuur' (grote bak heb ik gezien) niet aanwezig bij een mobile monteur, als je dus een officiele afmeting wil doen dat echt bij een SeC ter plekke. Maar een beetje service monteur kan natuurlijk wel kijken en de stelschroef afstellen, maar dat zal vermoedelijk eerder op gevoel en zicht zijn dan.
Dan gaat de service monteur maar even met mijn wagen naar de Kwik Fit verderop in de straat. Die hebben wel zo'n bak, en zijn vast daartoe bereid. Kunnen ze bij Kwik Fit ook direct leren hoe ze de koplampen van een MS moeten afstellen.

Koplampen horen gewoon goed afgesteld te worden, m.b.v. meetapparatuur. Je wagen kan zelfs afgekeurd worden voor de APK met verkeerd afgestelde koplampen.
 
  • Like
Reactions: nico180
Wat je mobile service kan doen, is de stelschroef aanpassen, ze hebben geen apparaat om de exacte licht positie te bepalen.
Dan gaat de service monteur maar even met mijn wagen naar de Kwik Fit verderop in de straat.
Dat doen ze dus niet, want die servicemonteur kan het niet volgens de regels afstellen. Heel onhandig, maar in mijn optiek wel terecht. Ze sturen alleen een monteur voor reparaties die ze ook daadwerkelijk goed kunnen uitvoeren. Het probleem is niet dat ze dit niet doen, maar dat ze in Duiven blijkbaar de lampen niet fatsoenlijk kunnen afstellen...
 
Dan gaat de service monteur maar even met mijn wagen naar de Kwik Fit verderop in de straat. Die hebben wel zo'n bak, en zijn vast daartoe bereid. Kunnen ze bij Kwik Fit ook direct leren hoe ze de koplampen van een MS moeten afstellen.

Koplampen horen gewoon goed afgesteld te worden, m.b.v. meetapparatuur. Je wagen kan zelfs afgekeurd worden voor de APK met verkeerd afgestelde koplampen.

Dan kun je toch ook zelf naar de kwikfit rijden? 3 kappen weghalen en je kunt bij de verstelschroeven. Youtube heeft genoeg filmpjes waarop het gedemonstreerd wordt.
 
Dan kun je toch ook zelf naar de kwikfit rijden? 3 kappen weghalen en je kunt bij de verstelschroeven. Youtube heeft genoeg filmpjes waarop het gedemonstreerd wordt.
Dat heb ik gedaan, maar Kwik Fit zei dat ze dat niet konden bij een Tesla. Of dat klopt of niet weet ik niet. Maar in principe mag Tesla dit oplossen. SeC Duiven moet gewoon z'n werk doen. Ik ga er lig niet voor heen en weer naar Duiven.
 
  • Like
Reactions: adjego