@Right_Said_Fred Ik verbaas me dat iemand met ruim 3.000+ posts in dit forum niet op de hoogte is dat koplampen een structureel probleem is van de facelift Model S met LED lampen. Het lijkt er op dat de lampen hun warmte niet goed kwijt kunnen en daardoor kapot gaan. Jij hebt dit probleem niet gehad, omdat je vooral in pre-facelift modellen hebt gereden.
De fabrikant heeft in Nederland 1 jaar wettelijk fabrieksgarantie en daarna geldt dat je een bepaalde levensduur mag verwachten van een product. Dat is wel een wet, maar de termijnen daarvoor zijn niet hard. Afhankelijk van het soort product, prijs, ... mag je een bepaalde levensduur verwachten, maar dan moet de fabrikant daar wel hetzelfde idee over hebben. Als dat niet zo is, dan heb je twee opties. Je erbij neerleggen en betalen of een juridische strijd aan gaan. Helaas is dat laatste een dure optie en haken de meeste consumenten af en daar maakt Tesla (en veel andere bedrijven) dankbaar gebruik van. Overigens vraag ik mij ook af hoe die conformiteitsbeginsel stand houdt als je de auto zakelijk hebt gekocht.
Bij een LED koplamp van €1.250 (per stuk) mag je uitgaan dat ze langer mee gaan dan de 2-3 jaar die we veel zien. Ook mijn koplampen zijn (binnen de garantietermijn) allebei kapot gegaan. Buiten garantie zou dat een rekening betekenen van €2.500 en dat is natuurlijk volstrekt onacceptabel. Voor de APK moet je een helder en symmetrisch lichtbeeld hebben, dus het zou mij niet verbazen dat het APK afkeur is, dus je moet wel.
Door dit soort praktijken zal ik zelf geen Tesla meer aanschaffen en ook anderen afraden om voor Tesla te kiezen. De auto's hebben teveel standaard problemen (MCU1, gele schermen, aircocompressor, dagrijverlichting, deurhandels, ...) waar Tesla gewoon niet thuis geeft. Problemen heb ik alle begrip voor, maar los het dan wel netjes op.