Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Kapot stadslichtje... vervangen kost EUR 1.200 ??

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb hetzelfde voor gehad toen de wagen 8 maanden oud was, eerst aan de rechterkoplamp, een week later de linker.
Dit is een designfout, en moet bijgevolg onder garantie.


Ter verduidelijking: ik heb Tesla gedagvaard.
Hun uitleg voor alles, volgens hun raadsheer: dit is “conceptueel” aan het merk.
♂️
Lekker vaag begrip, is er al een uitspraak? Goed dat je tesla gedagvaard hebt
 
Lekker vaag begrip, is er al een uitspraak? Goed dat je tesla gedagvaard hebt

Ja, waarbij Tesla een fikse schadevergoeding moet betalen en ik de wagen terugnemen, gezien die 100% in orde zou geweest zijn volgens hun.
Tot ik die dus ging halen... en de wagen in panne stond.
Dat terzijde heeft de wagen enkele manoeuvres uitgevoerd dewelke de veiligheid van de inzittenden in gevaar heeft gebracht (met AutoPilot uit) door te noodremmen en een uitwijkmanoeuvres naar het rijvak van tegemoetkomend verkeer.
Procedure hoger beroep is gestart.

Ik wou alvast even reageren op het probleem van de koplampen... dit is iets dat vaak voorkomt en niemand zou dit moeten betalen.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik blijf me toch wel een beetje verbazen over het feit dat mensen menen 'coulance' te kunnen afdwingen bij de rechter, nadat de garantie is verlopen. Een garantie heeft niet voor niks een afloopdatum. 'Coulance' betekent, zoals het woord het zegt, dat het bedrijf een coulante houding inneemt, over het hart strijkt en de kosten voor zijn rekening neemt. Je kunt erover van mening verschillen of Tesla dat behoort te doen, maar het is zeker geen plicht. En dus volgens mij niet via de rechter af te dwingen.
 
Gaat hier niet om coulance right? We hebben het over consumentbescherming. De LED lamp die een heel auto leven mee zou moeten gaan en kapot gaat zou onder coulance vervangen moeten worden. Je verwacht dus een billijke oplossing waarbij Tesla zelf ook inderdaad een deel van de kosten op neemt. De consument mag toch niet de dupe worden van een design fout?
 
  • Like
Reactions: Superendo
Ik blijf me toch wel een beetje verbazen over het feit dat mensen menen 'coulance' te kunnen afdwingen bij de rechter, nadat de garantie is verlopen. Een garantie heeft niet voor niks een afloopdatum. 'Coulance' betekent, zoals het woord het zegt, dat het bedrijf een coulante houding inneemt, over het hart strijkt en de kosten voor zijn rekening neemt. Je kunt erover van mening verschillen of Tesla dat behoort te doen, maar het is zeker geen plicht. En dus volgens mij niet via de rechter af te dwingen.
Je kan als bedrijf wel zeggen dat je bijvoorbeeld 4 jaar garantie biedt, maar als het product het dan begeeft na die 4 jaar betekent het nog niet dat ik geheel rechtenloos ben. Dan komen we dus in een grijs gebied. Met betrekking tot het grijze gebied ga je, als je er onderling niet uitkomt, mee naar de rechter.

Als consument mag ik ervan uitgaan dat bijvoorbeeld een wasmachine bij normaal gebruik zo'n 8 jaar meegaat. Als na 4 jaar de wasmachine gebreken vertoont mag ik verwachten dat de fabrikant coulant is met betrekking tot de reparatie. Dat zou kunnen betekenen dat we de kosten 50-50 delen. Als de fabrikant anders van mening is, dan zou je naar de rechter kunnen gaan.
Hoelang heb ik garantie en welke rechten heb ik dan? | ACM ConsuWijzer
 
Als dat zo is, waarom gelden er dan eigenlijk nog garantietermijnen? Die zijn dan zinloos, want alles zou tegenwoordig toch langer dan 4 jaar moeten meegaan en dus onder coulance moeten vallen? En zo niet, wie bepaalt dan welk onderdeel wel langer zou moeten meegaan en welk onderdeel niet? En hoeveel jaar dan? 5 jaar? 7 jaar? 10 jaar? Een glibberige helling als je het mij vraagt.
 
In het geval van een verlichting, is het toch duidelijk. Bij de klassieke lampen, halogeen of Xenon, kan je gewoon de lampule vervangen. Bij overstap naar LED en integratie van de lichtbron in het armatuur moet het volledige armatuur vervangen worden als de lichtbron faalt. (zoals dat thuis ook zal moeten bij die moderne design-verlichting), maar dan mag je wel verwachten dat het geheel ontworpen wordt om de levensduur van de auto mee te gaan. Het kan niet de bedoeling zijn dat die lichtblokken alle 2-3 jaren moeten vervangen worden. Dan zou men ze in de onderhoudslijst moeten opnemen, samen met vloeistoffen, remmen en draagarmen.
Bovendien wijst ook het systematische aspect van het falen te wijzen in de richting van ontwerpfout.
 
In het geval van een verlichting, is het toch duidelijk. Bij de klassieke lampen, halogeen of Xenon, kan je gewoon de lampule vervangen. Bij overstap naar LED en integratie van de lichtbron in het armatuur moet het volledige armatuur vervangen worden als de lichtbron faalt. (zoals dat thuis ook zal moeten bij die moderne design-verlichting), maar dan mag je wel verwachten dat het geheel ontworpen wordt om de levensduur van de auto mee te gaan. Het kan niet de bedoeling zijn dat die lichtblokken alle 2-3 jaren moeten vervangen worden. Dan zou men ze in de onderhoudslijst moeten opnemen, samen met vloeistoffen, remmen en draagarmen.
Bovendien wijst ook het systematische aspect van het falen te wijzen in de richting van ontwerpfout.
Kijk eens aan: dit hele draadje samengevat in één post.
Wat kunnen we toch ongelooflijk OH'en met zijn allen...:D
 
Wat bedoel je met ‘alle 2-3 jaren’? Als iemands lichtblok het na 2 of 3 jaar begeeft, betekent dat toch niet dat het elke 2 of 3 jaar gaat gebeuren? We kunnen volgens mij pas na een jaar of 10 concluderen of een mankement om de paar jaar terugkomt.

Volgens mij is inmiddels ruimschoots bewezen dat de units die er de afgelopen jaren geplaatst zijn vrijwel allemaal een keer kapot gaan. In mijn geval is de eerste na een half jaar defect gegaan. De vervanging daarvoor is inmiddels ook al weer defect. Daarnaast is de andere ook al defect. 3 lampen dus die allemaal binnen 2,5 jaar kapot zijn gegaan. Ik heb dus geen 10 jaar nodig om te stellen dat dit de units het binnen een paar jaar begeven.
 
  • Like
Reactions: Superendo
Volgens mij is inmiddels ruimschoots bewezen dat de units die er de afgelopen jaren geplaatst zijn vrijwel allemaal een keer kapot gaan. In mijn geval is de eerste na een half jaar defect gegaan. De vervanging daarvoor is inmiddels ook al weer defect. Daarnaast is de andere ook al defect. 3 lampen dus die allemaal binnen 2,5 jaar kapot zijn gegaan. Ik heb dus geen 10 jaar nodig om te stellen dat dit de units het binnen een paar jaar begeven.

Is dit veel meer met die auto overkomen?
 
Voor wat het waard is; mijn units zijn ook al twee keer vervangen. De laatste keer buiten de garantieperiode maar wel kostenloos want volgens Tesla "betaalt de leasemij toch niet...". Duidt dit op een andere benadering van Tesla voor auto's die eigendom zijn van leasemij'en?
 
Ik rijd Model S sinds 2013 - drie stuks - en heb nog nooit een lichtunit of lamp te laten vervangen. Maar ja, ik ruilde ze dan ook meestal binnen drie jaar weer in, zodat ik geen lichtunits hoefde te laten vervangen :p Als de ruitenwisservloeistof op is, gaat de huidige ook weer de deur uit.
 
Ik zit pas op 30k na 2 jaar…. ik vermoed dat dit voor mij ook op gaat :)
Ik denk dat het eerder met het aantal branduren (dus aantal kilometers want de DRLs branden continu) dan met de leeftijd van de wagen te maken heeft. Wat jij in 2 jaar rijdt doet menig ander in 1 jaar of minder. De mijne gingen vlak na elkaar rond de 55k kapot. Mijn wagen is nog (net) geen 2 jaar oud.
 
Ik denk dat het eerder met het aantal branduren (dus aantal kilometers want de DRLs branden continu) dan met de leeftijd van de wagen te maken heeft. Wat jij in 2 jaar rijdt doet menig ander in 1 jaar of minder. De mijne gingen vlak na elkaar rond de 55k kapot. Mijn wagen is nog (net) geen 2 jaar oud.

Ik betwijfel of branduren een rol spelen. Mijn eerste S had 108k, mijn tweede 60k en de huidige zit op 82k. Maar goed, anecdotes zeggen niet zo veel, in positieve of negatieve zin.
 
@Right_Said_Fred Ik verbaas me dat iemand met ruim 3.000+ posts in dit forum niet op de hoogte is dat koplampen een structureel probleem is van de facelift Model S met LED lampen. Het lijkt er op dat de lampen hun warmte niet goed kwijt kunnen en daardoor kapot gaan. Jij hebt dit probleem niet gehad, omdat je vooral in pre-facelift modellen hebt gereden.

De fabrikant heeft in Nederland 1 jaar wettelijk fabrieksgarantie en daarna geldt dat je een bepaalde levensduur mag verwachten van een product. Dat is wel een wet, maar de termijnen daarvoor zijn niet hard. Afhankelijk van het soort product, prijs, ... mag je een bepaalde levensduur verwachten, maar dan moet de fabrikant daar wel hetzelfde idee over hebben. Als dat niet zo is, dan heb je twee opties. Je erbij neerleggen en betalen of een juridische strijd aan gaan. Helaas is dat laatste een dure optie en haken de meeste consumenten af en daar maakt Tesla (en veel andere bedrijven) dankbaar gebruik van. Overigens vraag ik mij ook af hoe die conformiteitsbeginsel stand houdt als je de auto zakelijk hebt gekocht.

Bij een LED koplamp van €1.250 (per stuk) mag je uitgaan dat ze langer mee gaan dan de 2-3 jaar die we veel zien. Ook mijn koplampen zijn (binnen de garantietermijn) allebei kapot gegaan. Buiten garantie zou dat een rekening betekenen van €2.500 en dat is natuurlijk volstrekt onacceptabel. Voor de APK moet je een helder en symmetrisch lichtbeeld hebben, dus het zou mij niet verbazen dat het APK afkeur is, dus je moet wel.

Door dit soort praktijken zal ik zelf geen Tesla meer aanschaffen en ook anderen afraden om voor Tesla te kiezen. De auto's hebben teveel standaard problemen (MCU1, gele schermen, aircocompressor, dagrijverlichting, deurhandels, ...) waar Tesla gewoon niet thuis geeft. Problemen heb ik alle begrip voor, maar los het dan wel netjes op.
 
@Right_Said_Fred Ik verbaas me dat iemand met ruim 3.000+ posts in dit forum niet op de hoogte is dat koplampen een structureel probleem is van de facelift Model S met LED lampen. Het lijkt er op dat de lampen hun warmte niet goed kwijt kunnen en daardoor kapot gaan. Jij hebt dit probleem niet gehad, omdat je vooral in pre-facelift modellen hebt gereden.

De fabrikant heeft in Nederland 1 jaar wettelijk fabrieksgarantie en daarna geldt dat je een bepaalde levensduur mag verwachten van een product. Dat is wel een wet, maar de termijnen daarvoor zijn niet hard. Afhankelijk van het soort product, prijs, ... mag je een bepaalde levensduur verwachten, maar dan moet de fabrikant daar wel hetzelfde idee over hebben. Als dat niet zo is, dan heb je twee opties. Je erbij neerleggen en betalen of een juridische strijd aan gaan. Helaas is dat laatste een dure optie en haken de meeste consumenten af en daar maakt Tesla (en veel andere bedrijven) dankbaar gebruik van. Overigens vraag ik mij ook af hoe die conformiteitsbeginsel stand houdt als je de auto zakelijk hebt gekocht.

Bij een LED koplamp van €1.250 (per stuk) mag je uitgaan dat ze langer mee gaan dan de 2-3 jaar die we veel zien. Ook mijn koplampen zijn (binnen de garantietermijn) allebei kapot gegaan. Buiten garantie zou dat een rekening betekenen van €2.500 en dat is natuurlijk volstrekt onacceptabel. Voor de APK moet je een helder en symmetrisch lichtbeeld hebben, dus het zou mij niet verbazen dat het APK afkeur is, dus je moet wel.

Door dit soort praktijken zal ik zelf geen Tesla meer aanschaffen en ook anderen afraden om voor Tesla te kiezen. De auto's hebben teveel standaard problemen (MCU1, gele schermen, aircocompressor, dagrijverlichting, deurhandels, ...) waar Tesla gewoon niet thuis geeft. Problemen heb ik alle begrip voor, maar los het dan wel netjes op.

Van mijn drie Model S'en was er slechts eentje pre-facelift. Dus dat verhaal gaat niet op.

En ik weet wel degelijk dat hier regelmatig melding wordt gemaakt van een kapotte lichtunit, maar mijn indruk is ook dat mensen die klachten hebben eerder van zich laten horen dan mensen die geen klachten hebben. Sterker nog, er zijn er die speciaal een account aan om hun beklag te doen. Dat is ieders goed recht, maar de vraag is of er dan een objectief beeld ontstaat. Mijn broers rijden al jaren Model S en X en hebben ook nog nooit een probleem gehad met hun lichtunits. Dus de vraag is hoe representatief het beeld is dat de afgelopen jaren op dit forum is ontstaan.

Dan blijft natuurlijk nog de vraag over of Tesla lichtunits kostenloos zou moeten vervangen indien ze buiten de garantieperiode falen. Ik ben benieuwd hoe andere merken daarmee omgaan. Zo zag ik hier enkele dagen geleden een overzicht over de betrouwbaarheid van automerken in Nederland, waarbij Tesla een 22e plaats behaalde. Magertjes, maar het bevond zich daar wel in het gezelschap van Audi, VW en Skoda. Ik hoop niet dat je de mensen naar die merken verwijst, want daar gaat dus ook regelmatig wat stuk. En vervangen die merken wel kostbare onderdelen die buiten de garantieperiode kapot gaan? Of leggen we Tesla langs een andere meetlat?