Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Laden met 16a op 3x 25a, kom je in de problemen?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb ooit ergens (wellicht wel hier) gelezen dat het voor de accu beter is om met ~ 7 kW te laden. Dus bij mij staat de auto ingesteld op 10A, tenzij ik 'haast' heb, dan verhoog ik hem even handmatig.

Ik heb altijd begrepen dat:

- je onder de 1C blijft met AC/DC laden het beste is voor de cellen
- de efficiency van de AC to DC converter bij de S die maximaal 24A kan laden het hoogste is bij 16A
- zeer langdurig laden de levensduur van je AD/DC converter schaadt (b.v. 3 dagen op 6A laden) maar ook zeer inefficient is


Maar ik heb hier ook geen harde bronnen voor.
 
Ik merk verder nog op dat als je op de zon je auto laadt, je bovenop de 25A nog het afgegeven vermogen van je omvormer mag tellen, omdat dat niet over de zekering loopt. Overigens geeft het mij een goed gevoel zoveel mogelijk op de zon te laden, dus ik doe dat in de uren dat de zon schijnt, juist zo langzaam mogelijk om ieder straaltje te benutten. Met mijn 11 Kw installatie hou ik dan soms nog stroom over voor andere gebruikers en loopt er vrijwel geen stroom over de hoofdzekering. En dat voordat jullie dit bestrijden: Klaas van EnergieGratiz, van wie ik dit (en de zonnepanelen) bevestigd kreeg, werkt zowel aan zonnepanelen als aan ons landelijke net, dus die zal het echt wel weten.
 
  • Like
Reactions: Fransosowitz
Ik merk verder nog op dat als je op de zon je auto laadt, je bovenop de 25A nog het afgegeven vermogen van je omvormer mag tellen, omdat dat niet over de zekering loopt. Overigens geeft het mij een goed gevoel zoveel mogelijk op de zon te laden, dus ik doe dat in de uren dat de zon schijnt, juist zo langzaam mogelijk om ieder straaltje te benutten. Met mijn 11 Kw installatie hou ik dan soms nog stroom over voor andere gebruikers en loopt er vrijwel geen stroom over de hoofdzekering. En dat voordat jullie dit bestrijden: Klaas van EnergieGratiz, van wie ik dit (en de zonnepanelen) bevestigd kreeg, werkt zowel aan zonnepanelen als aan ons landelijke net, dus die zal het echt wel weten.
Dat ligt iets genuanceerder: dat gaat eigenlijk alleen op als je of
- een 1 fase aansluiting voor zowel de auto als de net aansluiting hebt
of
- je zonnepanelen 3 fase zijn aangesloten op het net, anders kan de auto oplader (en ander 3 fase spul) hier geen gebruik van maken.
 
Ik heb thuis 3 x 25A en heb geregeld gehad dat bij 3 x 16A de automaat van de laadpaal eruit klapt(e). Maar dan staat de warmtepomp te verwarmen (en die trekt dan gerust 3x 9A) en staan er ook andere verbruikers aan.
Dat een automaat er uit vliegt, kan alleen te maken hebben met wat eronder hangt. Ik denk niet dat jouw warmtepomp er dus iets mee kan te maken hebben.
ik ga er van uit dat je laadpaal onder een automaat hangt waar niets anders onder hangt. Als de automaat van je laadpaal er uit klapt kan dat dus enkel met jouw laadpaal te maken hebben.
 
Dat een automaat er uit vliegt, kan alleen te maken hebben met wat eronder hangt. Ik denk niet dat jouw warmtepomp er dus iets mee kan te maken hebben.
ik ga er van uit dat je laadpaal onder een automaat hangt waar niets anders onder hangt. Als de automaat van je laadpaal er uit klapt kan dat dus enkel met jouw laadpaal te maken hebben.
Ja, dat leek mij ook. En toch gebeurt het alleen als vanuit andere groepen ook (fors) stroom verbruikt wordt. Het staat nog op de nominatie om een check te krijgen, in combinatie met het vervangen van het huidige schakel-materiaal door ABB-spul, zodat het allemaal weer één merk is in de meterkast.

Ik heb altijd begrepen dat:

- je onder de 1C blijft met AC/DC laden het beste is voor de cellen
- de efficiency van de AC to DC converter bij de S die maximaal 24A kan laden het hoogste is bij 16A
- zeer langdurig laden de levensduur van je AD/DC converter schaadt (b.v. 3 dagen op 6A laden) maar ook zeer inefficient is


Maar ik heb hier ook geen harde bronnen voor.

Dit is wat TeslaMate oplepelt in wat recente laad-situaties gevallen van/bij mij. Mijn 3 laad max met 16A, dus wellicht is daarvoor eenzelfde vergelijk te trekken als voor de S (16 van 24A is 66%, 10 van 16A is 62,50%). Maar goed, ik vind de efficiency van de SuC-laadsessie bij Apeldoorn-Oost ook wel erg positief, dus geen idee hoeveel waarde ik hier aan deze data moet/kan hechten).
Screenshot 2021-08-09 at 16.30.28.png
 
Last edited:
Een zekering kan er ook uitgaan als hij te heet wordt. De 32 A van mij kon 6 uur op 30 aan maar tussen de 7 uur en 8 uur hield hij ermee op. Nu heb ik wat ruimte gemaakt om de zekering heen en er voor gezorgd dat de lucht beter kan stromen en nu heb ik geen last meer.
 
Een zekering kan er ook uitgaan als hij te heet wordt. De 32 A van mij kon 6 uur op 30 aan maar tussen de 7 uur en 8 uur hield hij ermee op. Nu heb ik wat ruimte gemaakt om de zekering heen en er voor gezorgd dat de lucht beter kan stromen en nu heb ik geen last meer.
Heb ik ook aan gedacht. Maar in de zomer draai ik moeiteloos op 11kW, ook van 10% naar 90%. In de winter moet ik 'terugschalen'. In het geval van warmte zou ik het dan andersom verwachten.
 
Zit er een zekering naast die in de winter meer gebruikt wordt?

De ‘brug’ aan de aanvoerkant van de zekeringen zou inderdaad de warmte van het ene circuit naar het andere kunnen overbrengen. Koper geleidt goedDe warmte. Zwaar belaste circuits misschien op verschillende rails zetten.
IMG_4559.JPG

Zo is het geinstalleerd. Ik had liever gezien dat ze de WARMTEPOMP wat opzij hadden geschoven zodat het LAADPUNT op die rails kon. Als die warmte-ontwikkeling die jullie noemen ook over de aardlek kan lopen zou wat jullie schetsen dus kunnen gelden. Maar we gaan lichtelijk off-topic hiermee wellicht
 
Load balancer is natuurlijk een handige optie, zit standaard als optie bij diverse laadpalen tegenwoordig. Ik heb het zelf niet, maar gebruik een slim laden dienst (jedlix) om zodoende in de daluren te laden en zo automatisch die piek van mijn huishouden te omzeilen. Behoorlijk wat apparaten in huis, maar die gelijktijdigheid valt toch mee in de praktijk. met 3 * 16 ben je ook vaak klaar in een uurtje of 1 a 2...
 
Uit jullie reacties maak ik dus op dat het vanuit de auto zelf makkelijk in te stellen is én ook aan te passen is? In dat geval zou ik dus mijn laadgedrag makkelijk aan kunnen passen indien er toch problemen optreden. Dit zou ideaal zijn!
Ja is makkelijk en je auto onthoud ook je laatste instelling voor die locatie. Mijn TWC kan max 3x16A leveren, maar mijn MS staat ingesteld op 3x11A voor mijn locatie en start om 23.30 uur ivm daltarief. Ik heb een warmtepomp en doe de was ook na 23.00 uur. 3x11A is meestal genoeg om weer op 80% SoC te komen voor 7.00 uur (einde daltarief). Die paar keer dat dat niet zo is zet ik de max in de wagen op 16A maar dat is zelden nodig.
 
Loadbalancer heb je alleen nodig indien je grootverbruikers hebt die tijdens het laden (langduriger) aan staan. Ik zou het laden instellen tussen bijvoorbeeld 22:00 en 07;00, dan is de auto naar alle waarschijnlijkheid vol en staan grootverbruikers niet aan. Zoals al eerder door @Emphyrio opgemerkt heb je 9 A per fase over. Dat is onder normale omstandigheden best veel. Een wasmachine vraagt maar kortdurend een groot vermogen.
Met een warmtepomp gaat dat niet op. Ik heb een WP en die draait in de koude wintermaanden gewoon dag en nacht op +/- 3 kW (12 ampere). En als het echt flink vriest, en hij heeft een tijdje uit gestaan dan gaat ie eerst ook nog elektrisch verwarmen op 11 kW om het koelmiddel op te warmen voordat de compressor erbij komt.

Ik heb daarbij een 11 kW kookplaat, waarbij een 'pit' in booster-mode ook gewoon 3,6 kW uit een fase trekt (=16A)
 
Uit jullie reacties maak ik dus op dat het vanuit de auto zelf makkelijk in te stellen is én ook aan te passen is? In dat geval zou ik dus mijn laadgedrag makkelijk aan kunnen passen indien er toch problemen optreden. Dit zou ideaal zijn!
Waarom neem je niet een laadpaal met loadbalancing? Bv. een Alfen Pro-Line Single heeft dat ingebouwd zonder maandelijkse meerprijs. Aansluiten op de P1-poort van je slimme meter en alles gaat vanzelf.

Dat werkt namelijk altijd en een stuk betrouwbaarder. Een keer een andere auto die bij je komt laden of een leenauto.. Niet bij alle EVs kun je het laadvermogen regelen. Wat als je over 5 jaar een andere EV krijgt?
 
Met een warmtepomp gaat dat niet op. Ik heb een WP en die draait in de koude wintermaanden gewoon dag en nacht op +/- 3 kW (12 ampere). En als het echt flink vriest, en hij heeft een tijdje uit gestaan dan gaat ie eerst ook nog elektrisch verwarmen op 11 kW om het koelmiddel op te warmen voordat de compressor erbij komt.

Ik heb daarbij een 11 kW kookplaat, waarbij een 'pit' in booster-mode ook gewoon 3,6 kW uit een fase trekt (=16A)
Ik heb ook een warmtepomp (max 14,9kW) en een inductie kooktoestel met 2 ovens (max 16,2kW). Alleen het kooktoestel zou dus in theorie al 24A per fase kunnen trekken. In de praktijk gebeurt dat natuurlijk nooit. Ik lees mijn slimme meter uit met openhab en kan precies zien wat m'n stroomverbruik is over tijd. De afgelopen 30 dagen heb ik één piek gehad van 16,8kW met per fase een max van 28, 28 en 25A. Dat was 's nachts gedurende een uur tijdens de thermische desinfectie van de HR boiler terwijl mijn MS ook aan het laden was met 11A. De hoofdzekering heeft hier totaal geen problemen mee.

Zolang je maar start met laden ná 23.00, en met een max laadstroom van 11A is er niks aan de hand, ook niet met een warmtepomp. Tenzij je natuurlijk twee taarten aan het bakken bent en een ketel water voor de thee op hebt staan om die tijd :p.

1633431733286.png