Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Left Lane Huggers on AP

This site may earn commission on affiliate links.
Welke types heb je gereden en welk circuit?
Wat denk je nou, nadat ik heb geschreven dat ik niet meer mag en kan zeggen? Er zijn mensen op deze wereld die heel ver gaan in het uitpluizen om er persoonlijk beter van te worden. Zelfs zo gek gezien dat een collectie Ferrari's door een privé legertje met getrokken Uzi's de poort werd in gereden. En betrokkene zelf in een gepantserde bestelbus zat. Iemand had ook eens zijn mond voorbij gepraat.

Bovendien, het was al een paar jaartjes geleden. Welk type? Nou dat kan ik niet zeggen. Ik was en ben wel geïnteresseerd in de F1 (eigenlijk nog meer in de formule E) en vind het leuk om naar te kijken, maar een F1 nerd nee dat ook weer niet. Dus dat weet ik gewoonweg niet. Het was overigens wel leuk om alleen in de eerste en tweede versnelling te rijden. De derde en hoger was voor mij te hoog gegrepen! Daar heb je toch echt wat meer tijd voor nodig om het te leren.
 
Last edited:
Iets gerelateerds wat ik bij mezelf merk sinds ik een Tesla rijd (bijna een jaar nu): vroeger was ik een echte rechts-plakker, maar nu niet meer. Vroeger wisselde ik bij een gat van 200 meter op de snelweg van baan. Niet zigzaggend hoor, dat zie je ook wel eens, in mijn ogen is dat zelfs onveilig.
In mijn MX rijd ik 90% van de tijd op de snelweg op AP. En ik merk dat ik lane changes irritant vind, zeker de auto lange change (traaaag, tenzij de baan zo'n 10 seconden leeg is). Maar met vMax -5 achter een andere auto kan ik nog niet zo goed accepteren. Dus..in de praktijk rijd ik niet zo vaak meer op de rechterbaan, merk ik. Niet goed, maar wel de praktijk..
Overigens blijf ik nooit onnodig op de linkerbaan rijden en hinder ik zo weinig mogelijk andere weggebruikers.

Hebben meer mensen hier 'last' van?
 
  • Like
Reactions: widodh
Iets gerelateerds wat ik bij mezelf merk sinds ik een Tesla rijd (bijna een jaar nu): vroeger was ik een echte rechts-plakker, maar nu niet meer. Vroeger wisselde ik bij een gat van 200 meter op de snelweg van baan. Niet zigzaggend hoor, dat zie je ook wel eens, in mijn ogen is dat zelfs onveilig.
In mijn MX rijd ik 90% van de tijd op de snelweg op AP. En ik merk dat ik lane changes irritant vind, zeker de auto lange change (traaaag, tenzij de baan zo'n 10 seconden leeg is). Maar met vMax -5 achter een andere auto kan ik nog niet zo goed accepteren. Dus..in de praktijk rijd ik niet zo vaak meer op de rechterbaan, merk ik. Niet goed, maar wel de praktijk..
Overigens blijf ik nooit onnodig op de linkerbaan rijden en hinder ik zo weinig mogelijk andere weggebruikers.

Hebben meer mensen hier 'last' van?
Dit herken ik wel, inderdaad! Wisselen ook met AP1 is gedoe.
Ik rij daarom bijna nooit meer op AP in drukker verkeer, maar gebruik steevast de TACC. Alleen op lange saaie stukken gaat de AP nog aan.
 
Er zijn situaties waar 100 de strikte norm is, maar als 95 % van alle verkeersdeelnemers 110 rijden of zelfs 120, dan anticipeer je niet op het overige verkeer, vorm je een gevaar... hoe de communicatiemiddelen ook zijn. In die zin bedoelde ik mijn uitspraak.
Als ik op een snelweg kom en er staan borden 100 km/u, welke communicatiemiddelen moet ik dan geloven als iedereen komt bumperkleven op het linkervak, en me voorbij rijdt als er ruimte is op het rechtervak en ik 105 km/u doe?

Het lijkt me echt dat het de +105-rijders zijn die niet anticiperen op de communicatiemiddelen die voorzien zijn... En gezien ze op het rechtervak niet +105 rijden, lijkt het me dat ze enkel links fout bezig zijn.
 
Als het echt rustig is rijd ik vMax+ 4km/h want dat is de max zonder boete in NL :). Als het druk is dan rijd ik meestal ergens een snelheid tussen de 90-110 want als *iets* irritant is dan is het wel continu remmen en accelereren.

Ik hanteer de 10 seconden regel. Ik ga opzij enkel als ik niet binnen 10 seconden weer terug moet. In dat geval zal je bijna altijd van je gas moeten omdat mensen je niet terug in laten voegen. Als het rustig is edoe ik dit natuurlijk wel als ik zie dat iemand daadwerkelijk een stuk sneller is en daarna weer eenvoudig terug kan. Als een achterblijver mij met riante snelheidsovertreding in dat 'gat' wil inhalen dan moeten ze dat vooral doen. Ik stoor me daar niet aan.

Niet rechts inhalen is gewoon een regel die op heel veel trajecten onzinnig is en meer onveilige situaties zorgen.

Ik houd meer van het ongeschreven Duitse model. Je baan houden na het inhalen en niet nerveus terug naar rechts en pas naar rechts zodra je in je spiegels op jouw rijbaan een snellere verkeersdeelnemer ziet aankomen die niet naar links kan. Dit zorgt ervoor dat er zo min mogelijk rijbaanwisselingen zijn en dat snelheid op een rijbaan redelijk hetzelfde is.
 
  • Like
Reactions: Carl and Wouter_E
Als ik op een snelweg kom en er staan borden 100 km/u, welke communicatiemiddelen moet ik dan geloven als iedereen komt bumperkleven op het linkervak, en me voorbij rijdt als er ruimte is op het rechtervak en ik 105 km/u doe?

Het lijkt me echt dat het de +105-rijders zijn die niet anticiperen op de communicatiemiddelen die voorzien zijn... En gezien ze op het rechtervak niet +105 rijden, lijkt het me dat ze enkel links fout bezig zijn.
Je hebt gelijk, maar het probleem zit 'm dan in de afwijking. Om gevaar te vermijden is dan de mogelijkheid om het strikte communicatiemiddel te negeren. Alhoewel je dan formeel een boete zou kunnen krijgen. Als er vervolgens dan wel genoeg bewijs (video) naar voren is te brengen, zal een rechter op grond van het anticipeerprincipe de boete alsnog nietig te verklaren. Want in dit geval staat anticiperen "hoger in rang" in verband met het opheffen van een grotere gevaarzetting dan de strikte regel (de snelheidsbeperking)
 
Als je al 105 doet en je zou een gevaar veroorzaken omdat een malloot met 140 nadert, ga je geen enkele rechter vinden die van mening is dat je dan maar naar 140 had moeten versnellen.

Let wel, ik heb het hier niet over van rijvak wisselen maar gewoon aan 105 in je rijvak blijven rijden waar de limiet 100 is.
 
Als het echt rustig is rijd ik vMax+ 4km/h want dat is de max zonder boete in NL :). Als het druk is dan rijd ik meestal ergens een snelheid tussen de 90-110 want als *iets* irritant is dan is het wel continu remmen en accelereren.

Ik hanteer de 10 seconden regel. Ik ga opzij enkel als ik niet binnen 10 seconden weer terug moet. In dat geval zal je bijna altijd van je gas moeten omdat mensen je niet terug in laten voegen. Als het rustig is edoe ik dit natuurlijk wel als ik zie dat iemand daadwerkelijk een stuk sneller is en daarna weer eenvoudig terug kan. Als een achterblijver mij met riante snelheidsovertreding in dat 'gat' wil inhalen dan moeten ze dat vooral doen. Ik stoor me daar niet aan.

Niet rechts inhalen is gewoon een regel die op heel veel trajecten onzinnig is en meer onveilige situaties zorgen.

Ik houd meer van het ongeschreven Duitse model. Je baan houden na het inhalen en niet nerveus terug naar rechts en pas naar rechts zodra je in je spiegels op jouw rijbaan een snellere verkeersdeelnemer ziet aankomen die niet naar links kan. Dit zorgt ervoor dat er zo min mogelijk rijbaanwisselingen zijn en dat snelheid op een rijbaan redelijk hetzelfde is.
Rechts inhalen is nog steeds bij heel veel mensen een fenomeen wat niet hun hoofd/ vocabulair voorkomt en dus totaal geen rekening mee houden.. Dus rechts inhalen blijft dan toch een behoorlijk groot gevaar. Ik heb namelijk een keer zo'n ongeluk zien gebeuren.
Het Duitse model op de Nederlandse wegen? Dan krijg je nog veel meer dat mensen rechts gaan inhalen of zo geïrriteerd worden dat men soms met 2 of drie auto's tegelijkertijd op dezelfde rijstrook willen proberen gaan inhalen. Of dat anderen met snijden degene die het Duitse model aanhouden de les willen lezen en vlak voor helemaal uiterst naar rechts gaan. Dat lijkt mij helemaal een prima idee. Meer ongelukken.
 
Als je al 105 doet en je zou een gevaar veroorzaken omdat een malloot met 140 nadert, ga je geen enkele rechter vinden die van mening is dat je dan maar naar 140 had moeten versnellen.

Let wel, ik heb het hier niet over van rijvak wisselen maar gewoon aan 105 in je rijvak blijven rijden waar de limiet 100 is.
En ik had het over de situatie waar 100 de limet is maar IEDEREEN 110 rijd. Niet de situatie waarbij de meesten de 105 rijden en een enkele idioot/ malloot met 140 er voorbij wilt. in mijn voorbeeld is dus of 110 of dus 105 anticiperen op de plaatselijke situatie. Je hebt dan volkomen gelijk dat er geen rechter te vinden is die in de door jou geschetste situatie 140 anticiperen vindt. Maar als je een boete krijgt omdat je 105 rijdt terwijl 100 het maximum is en je aan kunt tonen dat je ivm gevaarvermindering hebt geanticipeerd door 105 te rijden, dan is een rechter zeker bereid om / verplicht om de boete nietig te verklaren.
 
Rechts inhalen is nog steeds bij heel veel mensen een fenomeen wat niet hun hoofd/ vocabulair voorkomt en dus totaal geen rekening mee houden.. Dus rechts inhalen blijft dan toch een behoorlijk groot gevaar. Ik heb namelijk een keer zo'n ongeluk zien gebeuren.
Het Duitse model op de Nederlandse wegen? Dan krijg je nog veel meer dat mensen rechts gaan inhalen of zo geïrriteerd worden dat men soms met 2 of drie auto's tegelijkertijd op dezelfde rijstrook willen proberen gaan inhalen. Of dat anderen met snijden degene die het Duitse model aanhouden de les willen lezen en vlak voor helemaal uiterst naar rechts gaan. Dat lijkt mij helemaal een prima idee. Meer ongelukken.

In Duitsland werkt het wel, tot je een Nederlander tegenkomt. Die gaan dan expres voor je neus douwen, waardoor je keihard moet remmen. Typisch NL gedrag, gebeurt hier altijd, naar links zonder te kijken en zonder richting aan te geven. In Duitsland let men wel op het verkeer van links, die is vele malen sneller en veranderd men niet zomaar van baan. Doe mij maar het Duitse manier. En rechts inhalen doen mensen veelal door de irritante linksklevers die i.p.v. 130 dan 100 nog blijven treuzelen en niet aan de kant willen gaan, ondanks dat rechts helemaal niemand is. Tja hufterig gedrag genoeg op de weg, rechtsom of linksom schiet het nooit op.
 
In Duitsland werkt het wel, tot je een Nederlander tegenkomt. Die gaan dan expres voor je neus douwen, waardoor je keihard moet remmen. Typisch NL gedrag, gebeurt hier altijd, naar links zonder te kijken en zonder richting aan te geven. In Duitsland let men wel op het verkeer van links, die is vele malen sneller en veranderd men niet zomaar van baan. Doe mij maar het Duitse manier. En rechts inhalen doen mensen veelal door de irritante linksklevers die i.p.v. 130 dan 100 nog blijven treuzelen en niet aan de kant willen gaan, ondanks dat rechts helemaal niemand is. Tja hufterig gedrag genoeg op de weg, rechtsom of linksom schiet het nooit op.
Misschien wordt het tijd dat Elon vleugels zet op de Roadster. Dan wordt het Hot wings and high heels voor jou.
 
  • Funny
Reactions: Mad P***y
En ik had het over de situatie waar 100 de limet is maar IEDEREEN 110 rijd. Niet de situatie waarbij de meesten de 105 rijden en een enkele idioot/ malloot met 140 er voorbij wilt. in mijn voorbeeld is dus of 110 of dus 105 anticiperen op de plaatselijke situatie. Je hebt dan volkomen gelijk dat er geen rechter te vinden is die in de door jou geschetste situatie 140 anticiperen vindt. Maar als je een boete krijgt omdat je 105 rijdt terwijl 100 het maximum is en je aan kunt tonen dat je ivm gevaarvermindering hebt geanticipeerd door 105 te rijden, dan is een rechter zeker bereid om / verplicht om de boete nietig te verklaren.
In mijn ervaring is er nergens een plek waar iedereen 105 rijden waar 100 mag en je dus 105 zou gaan rijden om het veiliger te maken omdat er verkeer aan 140 nadert. Misschien hier en daar op het linkervak, maar het rechtervak is echt vaak 80 of zo hoor.
 
In Duitsland werkt het wel, tot je een Nederlander tegenkomt. Die gaan dan expres voor je neus douwen, waardoor je keihard moet remmen. Typisch NL gedrag, gebeurt hier altijd, naar links zonder te kijken en zonder richting aan te geven. In Duitsland let men wel op het verkeer van links, die is vele malen sneller en veranderd men niet zomaar van baan. Doe mij maar het Duitse manier. En rechts inhalen doen mensen veelal door de irritante linksklevers die i.p.v. 130 dan 100 nog blijven treuzelen en niet aan de kant willen gaan, ondanks dat rechts helemaal niemand is. Tja hufterig gedrag genoeg op de weg, rechtsom of linksom schiet het nooit op.
Net weer 300km door DE gereden, wat rijd dat toch lekker soepel. Ook niet al te moeilijk met snelheidslimieten, gewoon lekker gaan.

Ik vind het hele vmax in NL vaak maar totale betutteling. Iedereen in NL lijkt doodsbang om een boete te krijgen.

Ik zie de vmax vaak als een soort van richtlijn, maar voel mij echt geen crimineel als ik 120 rijd waar je 100 mag. Als de situatie het toe laat moet het gewoon kunnen.

N wegen en steden zijn een heel ander verhaal, maar op A wegen boeit het mij allemaal niet zo veel.
 
In Duitsland werkt het wel, tot je een Nederlander tegenkomt. Die gaan dan expres voor je neus douwen, waardoor je keihard moet remmen. Typisch NL gedrag, gebeurt hier altijd, naar links zonder te kijken en zonder richting aan te geven. In Duitsland let men wel op het verkeer van links, die is vele malen sneller en veranderd men niet zomaar van baan. Doe mij maar het Duitse manier. En rechts inhalen doen mensen veelal door de irritante linksklevers die i.p.v. 130 dan 100 nog blijven treuzelen en niet aan de kant willen gaan, ondanks dat rechts helemaal niemand is. Tja hufterig gedrag genoeg op de weg, rechtsom of linksom schiet het nooit op.

Ik snap echt de verheerlijking van het verkeer in DE niet.
De rechterbaan is vrijwel continu vrij omdat behalve vrachtwagens er niemand rijdt. Ook niet in de weekenden wanneer er vrijwel geen vrachtverkeer is. Het enige waar men rijdt is de middenbaan en de linkerbaan en niemand die normaal naar rechts gaat. Ze blijven allemaal in hun baan plakken. Anderzijds is er ook een groep die, wanneer je met 180-200 een groepje auto's inhaalt dit 130-140 rijden, al van honderden meters afstand met groot licht gaan seinen omdat ze zonodig 250 moeten rijden..
 
Ik snap echt de verheerlijking van het verkeer in DE niet.
De rechterbaan is vrijwel continu vrij omdat behalve vrachtwagens er niemand rijdt. Ook niet in de weekenden wanneer er vrijwel geen vrachtverkeer is. Het enige waar men rijdt is de middenbaan en de linkerbaan en niemand die normaal naar rechts gaat. Ze blijven allemaal in hun baan plakken. Anderzijds is er ook een groep die, wanneer je met 180-200 een groepje auto's inhaalt dit 130-140 rijden, al van honderden meters afstand met groot licht gaan seinen omdat ze zonodig 250 moeten rijden..

Dat niet naar de meest rechtse baan gaan en in het midden blijven plakken zie ik net zo goed in Nederland.

Aantal auto’s in Duitsland die harder rijden dan 200 km/u is zeer beperkt tegenwoordig. En als iemand onnodig links rijdt, dan is er weinig mis met een signaal. Ook als je 250+ rijdt. Mits toegestaan is daar niets mis mee.
 
  • Like
Reactions: Mad P***y