Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Logica aanschaf FSD - Europa

This site may earn commission on affiliate links.
FSD paste in mn leasebudget, en omdat de auto net verlengt is zou Tesla in theorie nog kunnen zorgen dat ik er een jaar wat aan heb. Tot nu best duur voor een 'pling' bij een groen stoplicht.

Overigens iemand klaagde dat ie niet eens afritten helemaal zelf kan nemen. Dat kon ie eerst wel maar dat moest uit, de bestuurder moet verplicht initieren, jammer dat was namelijk het enige stukje functionaliteit dat nog wat leek op autonoom rijden. Bij al het andere ben je als bestuurder nog veel te veel bezig met richtingaanwijzers aanzetten *en* een klein tikkie. tis echt kansloos (niet allemaal de schuld van Tesla). Ik zou niemand aanraden om EAP of FSD te kopen, te duur voor wat je krijgt.

EAP --> niet stabiel genoeg m'n voet zweeft altijd boven het stroompedaal, file is een ramp. summon durf ik nooit als er iemand kijkt omdat het te kansloos is
FSD --> ping voor groen licht is handing... Daar houd het dan ook wel op :)
Helemaal mee akkoord! Ik raad het iedereen af die mijn raad vraagt. Maar voor mezelf kon ik het niet laten.

Vooral dat extra tikkie is vervelend zoals je zegt. Als hij toestemming vraagt om van baanvak te veranderen, moet je de pinker opzetten en dan genoeg maar niet teveel druk op de stuur zetten. Dat kostte toch even wat tijd om eraan te wennen!

Afritten nemen doet hij trouwens bij mij wel. Ook het pinken en tikkie geven, en dan gooit hij zich vaak achtbaangewijs de afrit op.
 
Maar dit topic gaat niet over AP of EAP
Volgens de titel wel, volgens de eerste post gaat het ook over EAP.
in NL op dit moment te duur voor wat je ervoor krijgt.
Als je meer krijgt wordt het nog duurder. Nu al 15000$ in de VS. Als je het gekocht hebt, krijg je gratis meer als het beschikbaar en toegelaten is. Vraag is hoeveel je nog krijgt voor je de huidige wagen van de hand doet. Volgens mij wordt dat maximaal iets als NOA. Leuk om eens te zien, maar niet echt bruikbaar, wegens veel te traag.
De aankoop zou overdraagbaar moeten zijn op een volgende wagen.
 
dat was namelijk het enige stukje functionaliteit dat nog wat leek op autonoom rijden.
Als je 2 km voor de afrit achter de rij vrachtwagens wil aanschuiven en op de afrit en op de secundaire weg daarna dus ook.
EAP --> niet stabiel genoeg m'n voet zweeft altijd boven het stroompedaal, file is een ramp.
Mijn voet inderdaad ook. File lijkt sporen van verbetering te tonen. Ofwel is het gewoon wisselvallig en had ik de laatste tijd geluk.
FSD --> ping voor groen licht is handing... Daar houd het dan ook wel op :)
Ping heeft EAP ook.
 
Afritten nemen doet hij trouwens bij mij wel. Ook het pinken en tikkie geven, en dan gooit hij zich vaak achtbaangewijs de afrit op.
Enkel als je met de richtingaanwijzer bevestigt. Dat is wat hier bedoeld wordt.
Achtbaangewijs de afrit nemen doet hij met EAP soms zelfs als je er niet af wil (zelfs zonder NOA actief). Als je net aan een afrit van het tweede naar het eerste vak gaat via auto-lanechange, wil hij soms met geweld doorsnokken tot op de afrit.
 
Overigens iemand klaagde dat ie niet eens afritten helemaal zelf kan nemen. Dat kon ie eerst wel maar dat moest uit, de bestuurder moet verplicht initieren, jammer dat was namelijk het enige stukje functionaliteit dat nog wat leek op autonoom rijden.
En dit bedoelde ik eerder waardoor ik FSD in Nederland de komende 5 jaar niet zie komen.

Eerst moet Tesla zo ver zijn dat FSD écht goed en betrouwbaar werkt, dan moet Tesla het systeem aan de NL/BE situatie aanpassen en dán moet de wet- en regelgeving nog in orde gemaakt worden. Voorlopig maakt die eerder een terugtrekkende beweging zoals met automatisch afslagen nemen dan een voortvarende experimentele beweging.

Tijd terug een symposium bijgewoond van universitaire experts (dus geen belanghebbenden) over autonoom rijden en die waren ronduit sceptisch dat het anytime soon (van welk merk dan ook) toegelaten zou worden in Nederland.

Ik heb het op mijn S maar neem gewoon basic autopilot op onze Y die in September komt.
 
FSD paste in mn leasebudget, en omdat de auto net verlengt is zou Tesla in theorie nog kunnen zorgen dat ik er een jaar wat aan heb. Tot nu best duur voor een 'pling' bij een groen stoplicht.

Overigens iemand klaagde dat ie niet eens afritten helemaal zelf kan nemen. Dat kon ie eerst wel maar dat moest uit, de bestuurder moet verplicht initieren, jammer dat was namelijk het enige stukje functionaliteit dat nog wat leek op autonoom rijden. Bij al het andere ben je als bestuurder nog veel te veel bezig met richtingaanwijzers aanzetten *en* een klein tikkie. tis echt kansloos (niet allemaal de schuld van Tesla). Ik zou niemand aanraden om EAP of FSD te kopen, te duur voor wat je krijgt.

EAP --> niet stabiel genoeg m'n voet zweeft altijd boven het stroompedaal, file is een ramp. summon durf ik nooit als er iemand kijkt omdat het te kansloos is
FSD --> ping voor groen licht is handing... Daar houd het dan ook wel op :)
Ping doet hij bij eap ook
edit : was al vermeld
 
Vooral dat extra tikkie is vervelend zoals je zegt. Als hij toestemming vraagt om van baanvak te veranderen, moet je de pinker opzetten en dan genoeg maar niet teveel druk op de stuur zetten. Dat kostte toch even wat tijd om eraan te wennen!
Het is inderdaad even wennen/door hebben hoe het werkt. Om van baan te wisselen moet je altijd al richting aangeven, dus met EAP is het geen extra handeling t.o.v. het rijden zonder EAP, met dat verschil dat EAP je soepel naar de ander rijbaan brengt. Zoals in eerdere posts al aangegeven moet het niet te druk zijn want een baanwissel heeft ruimte en tijd nodig, maar dat komt denk i, niet door Tesla maar door de regelgeving.
Afritten nemen doet hij trouwens bij mij wel. Ook het pinken en tikkie geven, en dan gooit hij zich vaak achtbaangewijs de afrit op.
Mijn ervaring is, hoe sneller je rijd, hoe soepeler de afrit wordt genomen. Bij 80km/h gaat het als een achtbaan en bij 100km/h gaat het prima.
 
En dit bedoelde ik eerder waardoor ik FSD in Nederland de komende 5 jaar niet zie komen.

Eerst moet Tesla zo ver zijn dat FSD écht goed en betrouwbaar werkt, dan moet Tesla het systeem aan de NL/BE situatie aanpassen en dán moet de wet- en regelgeving nog in orde gemaakt worden. Voorlopig maakt die eerder een terugtrekkende beweging zoals met automatisch afslagen nemen dan een voortvarende experimentele beweging.

Tijd terug een symposium bijgewoond van universitaire experts (dus geen belanghebbenden) over autonoom rijden en die waren ronduit sceptisch dat het anytime soon (van welk merk dan ook) toegelaten zou worden in Nederland.

Ik heb het op mijn S maar neem gewoon basic autopilot op onze Y die in September komt.
Ja, maar...

FSD in Europa staat al enkele jaren stil, en is zelfs verschillende keren achteruit gegaan (vroeger kon je op alle meerbaanswegen auto lane change doen, ging ie hard door de bocht, en nam ie gewoon de afrit zonder richting aangeven).

Maar als men voor 2024 wel geavanceerde dingen toelaat, is het voor Tesla zo eenvoudig om FSD Beta los te laten in Europa. Ja, in het begin gaat dat niet zo goed werken zoals in de VS, maar da's omdat er nog niet voldoende kilometers op Europese wegen zijn gedaan. Maar FSD Beta leert heel anders dan de legacy FSD die we op onze Europese wagens hebben staan (die voornamelijk een hoop if-then-else commando's zijn).

Vergelijk het met ChatGPT. De eerste versie was al knap maar gebrekkig. De huidige 4.0 kan daarentegen perfect Nederlands, en dat ding heeft daarvoor niet speciaal een cursus Nederlands moeten volgen. Het model heeft gewoon kunnen oefenen op een voldoende grote dataset.

Dus hoe groter de Europese dataset voor Tesla FSD Beta, hoe beter FSD Beta in Europa zal rijden.

En als je je afvraagt hoe goed? Wel, hoeveel moeite heb jij om met je Nederlandse rijbewijs in België te rijden? In Duitsland? Hoeveel moeite kost het rijden in Groot-Brittanië? Het is een beetje anders, maar mijn hersenkronkels hebben in GB geen probleem om links of rechts af te slaan. In mijn kop sla ik gewoon links en rechts om. Enige handicap die ik heb is dat ik als ik ben uitgestapt en terug instap, even goed moet nadenken aan welke kant ik weer moet rijden.

Universitaire experts kunnen bij tijden ook erg conservatief zijn, zeker als ze zelf niet de leiding hebben in het meest vooruitstrevende project. Dat zie je ook bij hernieuwbare energie, waar er nog genoeg proffen in waterstof en kernenergie geloven en compleet foute berekeningen over elektrische auto's maken.
 
Ja, maar...

FSD in Europa staat al enkele jaren stil, en is zelfs verschillende keren achteruit gegaan (vroeger kon je op alle meerbaanswegen auto lane change doen, ging ie hard door de bocht, en nam ie gewoon de afrit zonder richting aangeven).

Maar als men voor 2024 wel geavanceerde dingen toelaat, is het voor Tesla zo eenvoudig om FSD Beta los te laten in Europa. Ja, in het begin gaat dat niet zo goed werken zoals in de VS, maar da's omdat er nog niet voldoende kilometers op Europese wegen zijn gedaan. Maar FSD Beta leert heel anders dan de legacy FSD die we op onze Europese wagens hebben staan (die voornamelijk een hoop if-then-else commando's zijn).

Vergelijk het met ChatGPT. De eerste versie was al knap maar gebrekkig. De huidige 4.0 kan daarentegen perfect Nederlands, en dat ding heeft daarvoor niet speciaal een cursus Nederlands moeten volgen. Het model heeft gewoon kunnen oefenen op een voldoende grote dataset.

Dus hoe groter de Europese dataset voor Tesla FSD Beta, hoe beter FSD Beta in Europa zal rijden.

En als je je afvraagt hoe goed? Wel, hoeveel moeite heb jij om met je Nederlandse rijbewijs in België te rijden? In Duitsland? Hoeveel moeite kost het rijden in Groot-Brittanië? Het is een beetje anders, maar mijn hersenkronkels hebben in GB geen probleem om links of rechts af te slaan. In mijn kop sla ik gewoon links en rechts om. Enige handicap die ik heb is dat ik als ik ben uitgestapt en terug instap, even goed moet nadenken aan welke kant ik weer moet rijden.

Universitaire experts kunnen bij tijden ook erg conservatief zijn, zeker als ze zelf niet de leiding hebben in het meest vooruitstrevende project. Dat zie je ook bij hernieuwbare energie, waar er nog genoeg proffen in waterstof en kernenergie geloven en compleet foute berekeningen over elektrische auto's maken.
Op zich grotendeels met je eens hoor, behalve dat de EU zich niet snel als proeftuin voor FSD laat gebruiken, zeker niet voor een niet-EU merk. En de laatste twee jaar ligt de Europese Commissie al helemaal op ramkoers met Big Tech/Musk.

Ze zullen een niveau eisen van FSD dat er echt nog niet is.
 
Op zich grotendeels met je eens hoor, behalve dat de EU zich niet snel als proeftuin voor FSD laat gebruiken, zeker niet voor een niet-EU merk. En de laatste twee jaar ligt de Europese Commissie al helemaal op ramkoers met Big Tech/Musk.

Ze zullen een niveau eisen van FSD dat er echt nog niet is.
Behalve als Merc. en BMW ook zover zijn.
 
Op zich grotendeels met je eens hoor, behalve dat de EU zich niet snel als proeftuin voor FSD laat gebruiken, zeker niet voor een niet-EU merk. En de laatste twee jaar ligt de Europese Commissie al helemaal op ramkoers met Big Tech/Musk.

Ze zullen een niveau eisen van FSD dat er echt nog niet is.

De UNECE is juist het proces over toelating van dit soort systemen aan het versnellen.

Hoe realistisch is het dat de EC een positieve beslissing van de UNECE naast zich neerlegt en kunnen ze dat überhaupt?

Legitieme vraag, niet retorisch 😅
 
Er zijn nu al EU beperkingen die met FSD zullen blijven (omdat FSD niets aan de situatie verandert).
Maximum middelpuntvliedende kracht in de bocht-> bochten gaan dus te traag genomen worden naar onze goesting.
Verplichte wachttijd tussen initiëren en uitvoeren van de lane change-> die zal dus in druk verkeer nog steeds niet werken.
Allerhande veiligheidsmarges: Bij druk verkeer rijden wij veel te dicht op elkaar. We rekenen er op dat een voorligger niet plots van 120km/u naar 0 zal gaan (hij heeft immers ook remafstand nodig). Een autopilot mag daar niet op vertrouwen.
 
Dus hoe groter de Europese dataset voor Tesla FSD Beta, hoe beter FSD Beta in Europa zal rijden.
Die zullen ze wel al volop aan het verzamelen zijn, niet? Er rijden hier in europa toch wel al wat tesla's rond ondertussen en de laatste maanden gaat het hard. Enkel nog een keertje door een 'licht' aangepast model halen en dan zullen we toch al een heel eind moeten geraken.
 
EU beperkingen

EU of UNECE?

Mijn vraag was (als je die beantwoorde) legt de EU nog extra maatregelen op bovenop de UNECE richtlijn.

Op zich zou dat mogelijk zijn (weet ik niet, vandaar de vraag) maar extra maatregelen vanwege ‘Spaceman bad’ vind ik ongeloofwaardig.

Lobby vanuit Legacy OEM acht ik dan wel weer reëel maar die zitten ook niet stil, Mercedes rijdt L3 op de snelweg ondertussen. Flawed weliswaar maar toch.
 
Last edited:
Op zich grotendeels met je eens hoor, behalve dat de EU zich niet snel als proeftuin voor FSD laat gebruiken, zeker niet voor een niet-EU merk. En de laatste twee jaar ligt de Europese Commissie al helemaal op ramkoers met Big Tech/Musk.

Ze zullen een niveau eisen van FSD dat er echt nog niet is.
ik geloof niet dat fsd ooit mogelijk zal zijn op het niveau dat de overheid wenst met de vision only hardware van Tesla. Ik vind het ongelofelijk veel geld voor iets waar je zero garanties voor krijgt of het er ooit zal komen. De enigste semi garantie is dat je misschien ooit testkonijn mag spelen, en dit alles momenteel voor de ronde som van 7500 euro.