Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Logica aanschaf FSD - Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik kocht FSD (want EAP bestond in 2019 nog niet) en zou het weer opnieuw doen.

Zonder EAP kun je niet fatsoenlijk van baan wisselen op de snelweg. Je moet ‘m steeds door een weerstand heen duwen. Terwijl je auto door middel van de richtingaanwijzer weet dat je van baan wil wisselen. Ik blijf dit een onbegrijpelijke keuze vinden.
Dit laatste klopt niet (meer). Knipperen volstaat.
 
  • Like
Reactions: Krisja and Nick-m
Velen vinden het zinloos, maar er is een duidelijk verschil in functionaliteit in de 3 versies.
  • De standaard autopilot heeft enkel volgen van de rijstrook en adaptieve cruise control.
  • Enhanced Autopilot bevat daarbij ook nog navigeren met autopilot (het automatisch nemen van de afslag), auto lane change, automatisch inparkeren en Summon.
  • Full Self Driving doet alles van EAP, maar doet er ook nog verkeerslicht- en stopbordherkenning bij.
Dus ja... Als je verkeerslichtherkenning wil, moet je dus 7,5K betalen. Anders is 3,8K of niets genoeg.
Let op, automatisch parkeren en summon werkt niet als je wagen enkel Tesla Vision heeft. Vermoedelijk wordt dit wel geactiveerd in komende maanden.
Mijn model Y heeft FSD en enkel Tesla Vision (geen USS) en ik zie geen summon in de app.
 
  • Like
Reactions: Beire
Ik kocht FSD (want EAP bestond in 2019 nog niet) en zou het weer opnieuw doen.

Zonder EAP kun je niet fatsoenlijk van baan wisselen op de snelweg. Je moet ‘m steeds door een weerstand heen duwen. Terwijl je auto door middel van de richtingaanwijzer weet dat je van baan wil wisselen. Ik blijf dit een onbegrijpelijke keuze vinden.
Als je je gedraagt zoals de doorsnee BMW rijder dan moet je idd door de weerstand heen duwen maar iedere fatsoenlijke chauffeur die zijn knipperlichten gebruikt dan gaat de AP automatisch uit 😉😁
 
  • Funny
Reactions: Mars2020
Ik kocht FSD (want EAP bestond in 2019 nog niet) en zou het weer opnieuw doen.

Zonder EAP kun je niet fatsoenlijk van baan wisselen op de snelweg. Je moet ‘m steeds door een weerstand heen duwen. Terwijl je auto door middel van de richtingaanwijzer weet dat je van baan wil wisselen. Ik blijf dit een onbegrijpelijke keuze vinden.
Dat door de weerstand duwen moet met EAP meestal ook omdat hij in druk verkeer niet (snel genoeg) automatisch wil wisselen. En laat dat druk verkeer nu immers de regel zijn in België. Dat is net mijn punt.
De keuze is niet onbegrijpelijk, maar defensief en met de huidige stand van zaken is dit wellicht best ook.
 
Verder is er volgens mij wel degelijk in de wet voorzien dat motors tussen de twee buitenste rijstroken mogen begeven. Er zijn wel regels over de snelheid van de file en hun relatieve snelheid dacht ik.

Klopt:
Art. 16.2bis
Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden. Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden indie rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van art. 17.2, 5°.In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan20 km per uur bedragen.Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.

Dus enkel de Tesla is niet in regel.

Waar is Tesla niet in regel? Er staat niet in de wet dat je moet plaats maken voor een motor die wil inhalen.
Bedoel je de reddingstrook, die is er enkel voor hulpdiensten, niet voor motards die even snel voorbij willen.

voetnoot: als ik een motard zie aankomen geef ik steeds even aan met mijn richtingaanwijzer dat ik hem gezien heb en geen onverwacht manoeuvre ga uitvoeren.
 
  • Like
Reactions: jr_gn
Klopt:
Art. 16.2bis
Motorfietsers die tussen de rijstroken rijden. Voor de motorfietsers, het sneller rijden tussen twee rijstroken of files dan de voertuigen die stoppen of traag rijden indie rijstroken of files, wordt niet als inhalen beschouwd, behalve voor de toepassing van art. 17.2, 5°.In dat geval mag de motorfietser evenwel niet sneller rijden dan 50 km per uur en mag het snelheidsverschil tussen de motorfietser en de voertuigen die zich in die rijstroken of files bevinden niet meer dan20 km per uur bedragen.Op autosnelwegen en autowegen moet hij daarenboven tussen de twee meest links gelegen rijstroken rijden.



Waar is Tesla niet in regel? Er staat niet in de wet dat je moet plaats maken voor een motor die wil inhalen.
Bedoel je de reddingstrook, die is er enkel voor hulpdiensten, niet voor motards die even snel voorbij willen.

voetnoot: als ik een motard zie aankomen geef ik steeds even aan met mijn richtingaanwijzer dat ik hem gezien heb en geen onverwacht manoeuvre ga uitvoeren.
Je moet de reddingsstrook proactief vrijhouden, niet wachten tot je een hulpdienst ziet aankomen (anders zit je gewoon in de situatie van voor de 'nieuwe' wetgeving).
 
  • Like
  • Informative
Reactions: Phil V and Krisja
Dat door de weerstand duwen moet met EAP meestal ook omdat hij in druk verkeer niet (snel genoeg) automatisch wil wisselen. En laat dat druk verkeer nu immers de regel zijn in België. Dat is net mijn punt.
De keuze is niet onbegrijpelijk, maar defensief en met de huidige stand van zaken is dit wellicht best ook.
Wat je schrijft klopt inderdaad, maar ik ervaar dat alleen in de spits rond de grote steden. Op andere plaatsen in de spits ervaar ik dat veel minder tot niet, tenzij het file rijden is. In die gevallen druk ik niet door de weerstand heen, maar zet ik EAP even uit en vervolgens weer aan.
Buiten de spits (waar ik de meeste kilometers maak) is het rijden op EAP in elk geval veel prettiger dan op AP, want richting aangeven moet je altijd al, dus er is geen extra handeling nodig om gebruik te maken van autolanechange.
 
jde auto lane change is traag, houdt altijd iets in op gas voordat van baan wordt gewisseld en werkt niet goed in drukke spits (wil een groot gat).

Filerijden met AP is een drama. Je schiet als een raket van je plek en dan wordt weer geremd. Gegarandeerd kotsende kinderen. Zelf in chill werkt het niet goed.

Ik heb volledige FSD, maar vind het het geld momenteel echt niet waard. Ik rijd 150 km heen en weer naar mijn werk per dag (bijna volledig snelweg), en de EAP staat nagenoeg nooit aan omdat het gewoon niet lekker werkt.

Zit nu in Italië voor mijn werk, en de weg van Brenner naar Bolzano en verder is 110/130 max en best wel bochtig. De EAP werkt ook daar voor geen meter. Veel te brute stuurbewegingen.
 
Je moet de reddingsstrook proactief vrijhouden, niet wachten tot je een hulpdienst ziet aankomen (anders zit je gewoon in de situatie van voor de 'nieuwe' wetgeving).
Sowieso hangt de wetgeving reddingstrook met haken en ogen aan mekaar.

9.8. In geval van filevorming vormen bestuurders een reddingsstrook als bedoeld in artikel 2.70:

wanneer de openbare weg een rijbaan omvat die bestaat uit twee rijstroken begeven de bestuurders op de linkerrijstrook zich uiterst links en de bestuurders op de rechterrijstrook zich uiterst rechts zodat tussen hen een reddingsstrook ontstaat;

wanneer de openbare weg een rijbaan omvat die bestaat uit meer dan twee rijstroken begeven de bestuurders op de linkerrijstrook zich uiterst links en begeven de bestuurders op de andere rijstroken zich naar rechts zodat naast de linkerrijstrook een reddingsstrook ontstaat.
Dus niet met je linkerband over de witte lijn, noch met je rechterbanden op de pechstrook. En filevorming, wanneer is het filevorming? Is 50 per uur filevorming? 30? 90?
 
jde auto lane change is traag, houdt altijd iets in op gas voordat van baan wordt gewisseld en werkt niet goed in drukke spits (wil een groot gat).

Filerijden met AP is een drama. Je schiet als een raket van je plek en dan wordt weer geremd. Gegarandeerd kotsende kinderen. Zelf in chill werkt het niet goed.

Ik heb volledige FSD, maar vind het het geld momenteel echt niet waard. Ik rijd 150 km heen en weer naar mijn werk per dag (bijna volledig snelweg), en de EAP staat nagenoeg nooit aan omdat het gewoon niet lekker werkt.

Zit nu in Italië voor mijn werk, en de weg van Brenner naar Bolzano en verder is 110/130 max en best wel bochtig. De EAP werkt ook daar voor geen meter. Veel te brute stuurbewegingen.
Ik heb andere ervaringen. Bij mij staat EAP minstens 80% van de tijd aan. Als het druk is moet je wel eens zelf invoegen maar auto lane change werkt best goed. Het is mij al een aantal gelukt om van Lelystad tot stad Groningen helemaal op EAP te rijden. De bocht bij Emmeloord (voor wie die kent en al geprobeerd heeft) gaat ook steeds beter van eerste rijles tot beginnend bestuurder.
Het stuk Brenner Bolzano ging bij mij deze zomer ook best goed. Ik denk dat je te bang bent voor het roest op de vangrail. :cool:
 
Ik heb andere ervaringen. Bij mij staat EAP minstens 80% van de tijd aan. Als het druk is moet je wel eens zelf invoegen maar auto lane change werkt best goed. Het is mij al een aantal gelukt om van Lelystad tot stad Groningen helemaal op EAP te rijden. De bocht bij Emmeloord (voor wie die kent en al geprobeerd heeft) gaat ook steeds beter van eerste rijles tot beginnend bestuurder.
Het stuk Brenner Bolzano ging bij mij deze zomer ook best goed. Ik denk dat je te bang bent voor het roest op de vangrail. :cool:
Ik overtroef -grin- Naarden Groningen minus stuk waar ze al jaren aan het werk zijn. Wel gebruik ik het terug in snelheid zetten.

Als je dat doet is die bocht geen probleem.

Omgekeerd is de bocht bij de aansluiting op de A1 richting Naarden (50km) iets wat ook steeds beter gaat. Afremmen gaat al redelijk, alleen het weer terug naar de 100km gaat veel te traag en moet je bij plussen met je voet.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
100% dit. Ik heb getwijfeld of ik EAP ging nemen maar door ons druk verkeer is het redelijk nutteloos in mijn opinie.
Als je in de randstad woont en vrijwel alleen in de spits rijd klopt het wel, maar in de rest van het land of buiten de spits is EAP wat mij betreft gewoon bruikbaar en zij geld wel waard.
Maar dit topic gaat niet over AP of EAP maar over FSD en die optie is in NL op dit moment te duur voor wat je ervoor krijgt.
 
Ik heb FSD gekocht in de hoop dat ik er wat aan heb voordat mijn lease over is!
Momenteel ben ik met je eens dat het veel te duur is. Maar als het volgend jaar nuttiger wordt (vermoedelijk duurder wordt) dan ga ik wel blij zijn dat ik het genomen heb.
Wat is nuttig wordt dan de vraag. Voor mij hoeft het nog niet direct binnen bebouwde kom te zijn automatisch te zijn. Als ik gewoon hands free kan rijden op autostrade / grote wegen zou al leuk zijn.

Dat hij dan nog geen “unprotected left turns” etc kan in europa, is zo erg nog niet… Hij hoeft niet alles te kunnen voorsat hij nuttig is.
Ik ben optimistisch in dit geval: Ik hoop eind 2024, begin 2025 naar Oostenrijk te kunnen rijden waarbij ik enkel het stuur moet nemen bij tussenstops en vanaf het afrijden van de autostrade in Oostenrijk.
 
  • Like
Reactions: job-lek and jr_gn
Dat is geen reden om je AP af te (moeten) zetten. Ook een moto moet zich aan de regels houden en is NIET geoorloofd om langs rechts voorbij te steken, ook al wordt dit gedoogd.

Zoals sommigen hier weten ben ik het slachtoffer geweest van een fietsongeval. Een auto die met richtingaanwijzer naar links stilstaat, rijd ik langs rechts voorbij op een fietssuggestiestrook (is geen fietspad). De bestuurder beslist om met zijn richtingaanwijzer nog steeds naar links om toch rechts de parking op te rijden en kegelt mij van de weg.
In het politieverslag staat duidelijk: bestuurder met fiets steekt, op de rijweg, een voertuig in beweging langs rechts voorbij. Later werd beslist dat ik dus de oorzaak (lees: schuldige) van het ongeval was...

Gelukkig had ik de rechterspiegel van het voertuig vol mee, deze diende toch tot niets 😤
Maar dat is lijkt mij (in ieder geval in NL) een fout van de autobestuurder; rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. De auto moet wachten tot de fiets gepasseerd is.
 
FSD paste in mn leasebudget, en omdat de auto net verlengt is zou Tesla in theorie nog kunnen zorgen dat ik er een jaar wat aan heb. Tot nu best duur voor een 'pling' bij een groen stoplicht.

Overigens iemand klaagde dat ie niet eens afritten helemaal zelf kan nemen. Dat kon ie eerst wel maar dat moest uit, de bestuurder moet verplicht initieren, jammer dat was namelijk het enige stukje functionaliteit dat nog wat leek op autonoom rijden. Bij al het andere ben je als bestuurder nog veel te veel bezig met richtingaanwijzers aanzetten *en* een klein tikkie. tis echt kansloos (niet allemaal de schuld van Tesla). Ik zou niemand aanraden om EAP of FSD te kopen, te duur voor wat je krijgt.

EAP --> niet stabiel genoeg m'n voet zweeft altijd boven het stroompedaal, file is een ramp. summon durf ik nooit als er iemand kijkt omdat het te kansloos is
FSD --> ping voor groen licht is handing... Daar houd het dan ook wel op :)
 
  • Like
Reactions: Ben Hinssen