Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

M3LR of MYLR bestellen Q4 2021 - welke batterij?

This site may earn commission on affiliate links.
Na lang zoeken ben ik er nog steeds niet uit...

Ik zou graag een M3LR of MYLR gaan bestellen maar wil de "slechte" LG batterij vermijden die in de "made in China" Tesla's wordt gebruikt.

Worden "Belgische" Model 3's in Fremont gebouwd, met de 82kW Panasonic batterijen, of is dat niet zeker?

Wat met de M3 performance?

Bedankt!
 
Model 3 Long Range wordt in de VS gebouwd, met Tesla/Panasonic batterijen. Het zijn de Standard Range + die met LFP batterijen komen. Deze kunnen per cel minder energie bewaren, maar zijn goedkoper en kan je probleemloos tot 100% laden. In de praktijk lijkt het erop dat een Long Range enkel een voordeel heeft voor die paar keren per jaar dat je tot 100% laad om het eerste stuk van je lange reis zoveel mogelijk bereik te hebben, maar vanaf de eerste laadbeurt bij een supercharger gelijk op loopt met een Standard Range +, met dit verschil dat je met een Long Range tot 75% gaat laden en de Standard Range + op een vergelijkbare tijd tot 100% kan laden.
 
De M3LR en MYLR die momenteel in NL/BE worden geleverd zijn allemaal MIC met een LG batterij. De M3P komt vooralsnog uit Fremont met Panasonic batterij. Vanaf Q1 2022 start Tesla met de levering van de MYP uit Shanghai. Het is goed denkbaar dat de M3P ook deze route zal volgen.

De LR worden tot heden geleverd met de 75kWh LG batterij. Ik ga er vanuit dat @TonioRoffo deze beschouwd als "slecht" vanwege de laadeigenschappen aan de SuC. Die zijn niet super, althans een stuk minder dan de Panasonic batterijen (ca 30% meer laadtijd; zeker bij een V3 charger). Anderzijds staat deze batterij weer wel bekend om zijn goede prestaties bij een lage SoC en onder koude omstandigheden. Het is dus maar net wat je belangrijk vindt en als slecht beschouwt. De verwachting is dat de MIC M3LR en MYLR vanaf dit kwartaal een nieuwe batterij krijgen, namelijk een 81 kWh LG batterij. Over de kwaliteit van deze batterij is nog niet zoveel bekend. In de configurator is de WLTP range van M3LR al aangepast aan het nieuwe batterijformaat. Voor de MYLR is dat nog niet gebeurd (in China/Hong Kong al wel). Het zou best eens kunnen dat de transitie ergens dit kwartaal plaatsvindt.
 
Model 3 Long Range wordt in de VS gebouwd, met Tesla/Panasonic batterijen. Het zijn de Standard Range + die met LFP batterijen komen. Deze kunnen per cel minder energie bewaren, maar zijn goedkoper en kan je probleemloos tot 100% laden. In de praktijk lijkt het erop dat een Long Range enkel een voordeel heeft voor die paar keren per jaar dat je tot 100% laad om het eerste stuk van je lange reis zoveel mogelijk bereik te hebben, maar vanaf de eerste laadbeurt bij een supercharger gelijk op loopt met een Standard Range +, met dit verschil dat je met een Long Range tot 75% gaat laden en de Standard Range + op een vergelijkbare tijd tot 100% kan laden.
Weet niet of dit verhaal helemaal klopt. Op mijn standaard route Hamburg Breda doet een nieuwe long range er 45 minuten korter over dan een sr+. Zelfs wanneer ik wegrijd met 50% in plaats van 90% voor de long range ben ik nog bijna een kwartier korter onderweg volgens abetterrouteplanner
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
Weet niet of dit verhaal helemaal klopt. Op mijn standaard route Hamburg Breda doet een nieuwe long range er 45 minuten korter over dan een sr+. Zelfs wanneer ik wegrijd met 50% in plaats van 90% voor de long range ben ik nog bijna een kwartier korter onderweg volgens abetterrouteplanner
Enkele reis Toscane duurt met een SR+ bijna 2 uur langer. Is dat puur doordat er vaker geladen moet worden of laadt de SR+ ook langzamer?
 
Enkele reis Toscane duurt met een SR+ bijna 2 uur langer. Is dat puur doordat er vaker geladen moet worden of laadt de SR+ ook langzamer?
SR+ heeft een kleinere accu, maar ook een minder hoog piek vermogen. 170 KW voor de SR+ ipv 250 voor LR en P. Ik vind persoonlijk het laden naar 100% belanger dan het snelladen. Hij heeft een vrij platte laadcurve dus je hebt tot best laat in de percentages nog een snelle laadsnelheid.
 
  • Informative
Reactions: Enzo63
H
elaas is dit niet de sr lfp
Wat ik tot nu toe heb gevonden over sr lfp: laadt iets langzamer, 10 Miles minder range, meer vampire drain en slechtere performance bij koud weer maar grote voordeel is laden tot 100% zonder problemen.
 
  • Informative
Reactions: Mars2020
- Laden is inderdaad trager, maar de laadcurve is vlakker.
- Minder range t.o.v. ? Ik krijg op 100% 424km aangeboden, wat ik niet verkeerd vind.
-Performance bij koud weer zou softwarematig al een stuk verbeterd zijn. Ik wacht op een strenge winter ;-)
- Laden tot 100%. Die van ons hangt weer aan zijn navelstreng en staat morgenvroeg weer op 100%
- Vampire drain:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ja precies, ik moet altijd openbaar laden ivm wonen in een autoluwe straat. Daarom pak ik altijd de momenten dat hij naar 100% geladen kan worden (kantoor, klant, winkelen etc) zodat ik zo min mogelijk hoef te superchargen.

Andere batterij had ik ook dikke prima gevonden hoor, maar heb het idee dat het voor mijn gebruik net iets prettiger is.

Koud weer heb ik nog geen ervaring mee, heb ‘m sinds begin augustus en bij 100% telkens rond de 425 km range.
 
  • Like
Reactions: job-lek