Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Maingau laadpas ervaringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ja je kan je afvragen wat de factor 'tijd' waard is.
Voor de gebruiker - wachten bij een snellader of niet wachten bij een langzame lader -, en voor de benodigde infrastructuur.
Dat verschilt per persoon en ook nog eens per situatie.

Ik heb ook geen idee of Maingau deze tarieven op den duur kan en wil volhouden.
Nu betalen ze aan Fastned gewoon ongeveer 30ct per kWh heb ik begrepen dus moet er flink geld bij.
Aan de andere kant zijn ze zelf electriciteitsproducent dus kan het wellicht uit als hierdoor het volume toeneemt.
 
Klopt.
Die 5€c per minuut is waarschijnlijk maar tijdelijk.
Iets (bijna) gratis aanbieden is geen goed idee. Dan gaan mensen gekke dingen doen. Dat zie je ook bij de SUCs.
In die zin zou het op termijn beter zijn om voor laden bij SUC een tarief te nemen dat in de buurt ligt van wat het thuis kost of zelfs licht hoger.
Marketingtechnisch is dit waarschijnlijk een slecht idee, want gratis snelladen is een fantastisch verkoopargument. Maar als er wachttijden ontstaan bij de SUCs, wordt snelladen relatief. Dus naar beschikbaarheid van het netwerk toe, zou een vergoeding per kWh of tijd verdedigbaar zijn.
 
  • Like
Reactions: Steven
Klopt.
Die 5€c per minuut is waarschijnlijk maar tijdelijk.
Iets (bijna) gratis aanbieden is geen goed idee. ...

Wie weet. Er kan zo veel (niet).
De lol van gratis zie ik hier nu ook nog niet, maar dat zag ik vroeger bij Acrobat Reader ook niet...

Waarom dan wel? Geen idee. Maar bijvoorbeeld:
* Is het bijna gratis? Je kunt met meer betalen dan alleen geld. Met data bijvoorbeeld.
* Is het puur commercieel of ook politiek? (Semi)overheid moet scoren en blaast laag van de prijstoren?
Et cetera.

Overigens, ga ik niet voor die + 15 cent/kWh wachten bij een 22 kW-lader ipv 18 cent/kWh bij thuis/kantoor parkeren.
Alleen in een half uur 20 kWh of in een uur 40 kWh via DC bijladen voor 7,5 cent/kWh kan leuk zijn.
Of je woont om de hoek natuurlijk. Ieder z'n afweging.

We gaan het meemaken.
 
...Ik heb ook geen idee of Maingau deze tarieven op den duur kan en wil volhouden.
Nu betalen ze aan Fastned gewoon ongeveer 30ct per kWh heb ik begrepen dus moet er flink geld bij.
Aan de andere kant zijn ze zelf electriciteitsproducent dus kan het wellicht uit als hierdoor het volume toeneemt.
Ik kan het niet meer terugvinden, maar ik dacht dat Maingau juist als energieproducent met FastNed kan afrekenen in kWh en het geheel dus meer een barterovereenkomst is dan inkoop-verkoop.
 
Wie weet. Er kan zo veel (niet).
De lol van gratis zie ik hier nu ook nog niet, maar dat zag ik vroeger bij Acrobat Reader ook niet...

Waarom dan wel? Geen idee. Maar bijvoorbeeld:
* Is het bijna gratis? Je kunt met meer betalen dan alleen geld. Met data bijvoorbeeld.
* Is het puur commercieel of ook politiek? (Semi)overheid moet scoren en blaast laag van de prijstoren?
Et cetera.

Overigens, ga ik niet voor die + 15 cent/kWh wachten bij een 22 kW-lader ipv 18 cent/kWh bij thuis/kantoor parkeren.
Alleen in een half uur 20 kWh of in een uur 40 kWh via DC bijladen voor 7,5 cent/kWh kan leuk zijn.
Of je woont om de hoek natuurlijk. Ieder z'n afweging.

We gaan het meemaken.
Volgens mij is de SuC nog goedkoper en sneller. Wacht dan liever daar dan bij FastNed. Voor de rest laad ik gewoon thuis. Zie dus nog niet het nut van de Maingau pas.
 
Ik kan het niet meer terugvinden, maar ik dacht dat Maingau juist als energieproducent met FastNed kan afrekenen in kWh en het geheel dus meer een barterovereenkomst is dan inkoop-verkoop.
Precies. Dan zou het Maingau dus eigenlijk niets kosten.
En bij Fastned nemen de volumes toe en gaan ze profiteren van lagere belastingtarieven.
Maar kWh voor kWh ruilen, mag zoiets tussen bedrijven in de EU?
 
  • Helpful
Reactions: nico180
Volgens mij is de SuC nog goedkoper en sneller. Wacht dan liever daar dan bij FastNed. Voor de rest laad ik gewoon thuis. Zie dus nog niet het nut van de Maingau pas.

Heb je een Model 3 gereserveerd voor volgend jaar? Dan betaal je 22ct/kWh ofzo bij een Supercharger.
Die eigenaren staan dus straks bij Fastned aan een CCS 175kW lader -> 1,72 cent per kWh.
(Disclaimer ik ga er inderdaad vanuit dat de M3 een CCS poort krijgt en tot 200kW kan laden)
 
Heb je een Model 3 gereserveerd voor volgend jaar? Dan betaal je 22ct/kWh ofzo bij een Supercharger.
Die eigenaren staan dus straks bij Fastned aan een CCS 175kW lader -> 1,72 cent per kWh.
(Disclaimer ik ga er inderdaad vanuit dat de M3 een CCS poort krijgt en tot 200kW kan laden)
Die heb ik inderdaad gereserveerd. Daar is het dan wel nuttig voor. Het is zinvol om de pas dan nu al te bestellen, als het nog minstens een half jaar duurt voordat ik de auto heb?
In mijn geval wordt de 3 trouwens de tweede auto. Voor ritten met het gezin hebben we de X.

Wil hier trouwens helemaal geen oordeel over geven, maar persoonlijk mis ik nog even het nut van de pas op dit moment.
 
Last edited:
Precies. Dan zou het Maingau dus eigenlijk niets kosten.
En bij Fastned nemen de volumes toe en gaan ze profiteren van lagere belastingtarieven.
Maar kWh voor kWh ruilen, mag zoiets tussen bedrijven in de EU?

..okay, maar bij Fastned zouden ze dan weer wel de euro-omzet / - inkomsten missen van bestaande Fastned klanten die nu ineens met Maingau laden! Toch ? Er is ongetwijfeld heftig aan gerekend bij de vrienden van Fastned.
 
Die heb ik inderdaad gereserveerd. Daar is het dan wel nuttig voor. Het is zinvol om de pas dan nu al te bestellen, als het nog minstens een half jaar duurt voordat ik de auto heb?
In mijn geval wordt de 3 trouwens de tweede auto. Voor ritten met het gezin hebben we de X.
Wil hier trouwens helemaal geen oordeel over geven, maar persoonlijk mis ik nog even het nut van de pas op dit moment.

Hij was binnen een paar dagen in huis, geen probleem dus om te wachten.
Ik heb hem overigens ook niet echt nodig maar wilde hem toch proberen.
 
Ik heb hem ook aangevraagd, meer voor de zekerheid omdat ik verwacht dat ik voornamelijk bij de SuC's zal staan. Inmiddels is het pasje ook binnen en heb ik een mailtje gestuurd over de betalingsinformatie die ik niet kan invullen in de app. Kan ik hem straks ergens eind september eens gaan testen!
 
Vandaag ook getankt bij Fastned Witte Molen bij Haren/Groningen. De laadzuil gekozen met de Fastned-app en vervolgens gestart met de Maingau-pas langs de lezer. Dat beloofde wat!

Maar mooi dat de nota opgemaakt wordt door Fastned, met de prijs van Fastned.

Dus ik heb begrepen dat als de Maingau-id-code nog niet geaccepteerd wordt in de Fastned-app, de Maingau-kaart de laadsessie wel kan starten, maar dat de prijs gewoon die van Fastned is.

Vandaag voor het eerst van mijn eenmalige test sessie (gewoon met de pas bij bovenstaande FastNed locatie) de rekening in de mail gekregen. 10 min laden (met 47kw) kostte mij welgeteld 0,50€! Als ik het goed uitreken is dit 0,06€/kwh? Is echt stukken goedkoper dan thuis!
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Vorige week de pas ontvangen. Toevoegen bij FastNed lukt nog niet (is ook gedocumenteerd dat dit een tijdje kan duren Kan ik ook laden met een laadpas? )
Pas doet het ook nog niet bij FastNed, inmiddels bij een aantal stations geprobeerd, dat klopt dan waarschijnlijk ook.
Gisteren ook een test gedaan bij een Allego snellader en het opstarten/activeren ging goed, en de sessie startte ook op, maar werd heel snel daarna gestopt. Opnieuw proberen leverde een "onbruikbare pas" melding, waarna ik verder ben gegaan met mijn TNM pas.
Ik ben even in contact met Maingau customer service, als er iets relevants uitkomt post ik het hier wel.
 
Wat ik van de helpdesk nog als tip kreeg als de pas niet werkt (geen idee waarom ik daar zelf niet aan gedacht heb..) is om de sessie met de Maingau app te starten. Volgens hun zou het dan ook bij FastNed moeten werken en krijg je de factuur via hun in de mail.
Toch maar weer eens proberen. Ze vertelden dat ze aan oplossingen werken voor het verbinden van de kaart met FastNed en ook een oplossing voor het koppelen van een buitenlands IBAN nummer als betaal systeem.
 
Wat ik van de helpdesk nog als tip kreeg als de pas niet werkt (geen idee waarom ik daar zelf niet aan gedacht heb..) is om de sessie met de Maingau app te starten. Volgens hun zou het dan ook bij FastNed moeten werken en krijg je de factuur via hun in de mail.
Toch maar weer eens proberen. Ze vertelden dat ze aan oplossingen werken voor het verbinden van de kaart met FastNed en ook een oplossing voor het koppelen van een buitenlands IBAN nummer als betaal systeem.


Alleen staan nog niet alle FastNed stations in de Maingau app.... overigens kun he daar wel laden via de pas of via de FastNed app (als je je Maingau pas daaraan kung koppelen tenminste).
 
Vanochtend met Maingau pas geladen bij Fastned Juthfaas (bij Nieuwegein) ging prima. Kijk ik op de Fastned app zie ik dit (zie bijlage). Ben nu wel heel benieuwd als ik de afrekening van Maingau krijk?! Iemand hier al ervaring mee?
 

Attachments

  • 42F1715F-4F1B-4573-A3D9-A65DDF438044.jpeg
    42F1715F-4F1B-4573-A3D9-A65DDF438044.jpeg
    160.4 KB · Views: 103