Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Goed nieuws: Tesla hacker greentheonly is erin geslaagd een MCU2 in zijn MCU1-auto te zetten:
green on Twitter

Het slechte nieuws: deze procedure kan alleen worden gedaan door uitgebreide kennis (root toegang) van beide systemen.
Voor MCU1 niet heel moeilijk om dat te doen, zodra je toegang tot de Emmc opslag hebt (via bootloader of chip-off).
MCU2 is wat moeilijker, deze procedure zou op zijn minst a) Emmc-toegang vereisen (via in-line of chip-off) en b) root toegang of een andere manier om de gateway-configuratie te wijzigen.

Moeilijkheidsgraad: expert :(

Klopt, enkel wordt gespeculeerd dat de AP 3.0 upgrade gepaard gaat met een MCU1 upgrade omdat dit toch voor FSD nodig zou moeten zijn.
Klopt niet, green heeft een AP HW3 in zijn MCU1 auto gehad en dat werkte prima.
 
Inderdaad goed nieuws. Ik ben bang dat MCU1 auto's steeds meer 'vergeten' worden. Op zich, als ik bovenstaande goed lees, is het dus voor Tesla zelf geen probleem: die hebben de benodigde autorisaties/toegang. Nu is het wachten op een optie om het te laten uitvoeren. Zal lastig worden. Giga veel model 3 uitgerold waar vast nog wel wat aan gedaan moet worden, de 'gele schermen' moeten nog gedaan worden en de FSD vervanging.... Ik denk dat de SeC's voorlopig wel even vol zitten.
 
Inderdaad goed nieuws. Ik ben bang dat MCU1 auto's steeds meer 'vergeten' worden. Op zich, als ik bovenstaande goed lees, is het dus voor Tesla zelf geen probleem: die hebben de benodigde autorisaties/toegang. Nu is het wachten op een optie om het te laten uitvoeren. Zal lastig worden. Giga veel model 3 uitgerold waar vast nog wel wat aan gedaan moet worden, de 'gele schermen' moeten nog gedaan worden en de FSD vervanging.... Ik denk dat de SeC's voorlopig wel even vol zitten.
Mooi dat het kan! (In theorie.) Ik vermoed dat een grote groep MC1-ers (op zijn minst) last hebben van de gele schermen als ook wachten op een AP3.0 upgrade. Is in ieder geval bij mij zo. Ik zou zeggen als je dan toch bezig bent - pak deze dan ook mee. Ik zou er ook wel wat EUR voor over hebben!
 
  • Informative
Reactions: Jobbeke
Klopt! Maar omdat er nog geen officiële MCU1 naar MCU2 update bestaat, wil ik in Q1, indien mogelijk, HW3 en gele scherm tegelijk laten doen. Ik heb eerlijk gezegd de hoop opgegeven (heb ik lang gehad!), dat er een combi zou komen van MCU en HW upgrade gelijk.
 
Ik probeer een beetje bij te houden wat we allemaal missen en kan het nu ook goed vergelijken door de nieuwe Model 3 die wel alles heeft :)

What you gain when having MCU2:
  • Add some video games (Not that important)
  • Netflix/YouTube (Can live without it)
  • Caraoke (Really nice but not a deal breaker)
  • Back camera for sentry (now it starts to get serious)
  • Snappier menu's & zooming of Maps (important every day, every time you interact)
  • Faster route calculation (Definitely a plus)
  • Release notes will always work instead of staying mostly blank (Kind of nice)
  • Internet/web browsing will become usable again (it's in there and should work right?)
  • Will connect to my 5Ghz WiFi (performance will likely be better)
  • Will miss out on all future software features that are deemed (This is the biggest plus)
En deze zou ik ook wel heel graag nog willen hebben, wat is dat gaaf in de Model 3, maar bij Model S alleen voor Raven vanwege de andere dual motor setup. Aangezien de auto op Autopilot wel volledig kan stoppen, zou het toch wel moeten kunnen, maar is waarschijnlijk een ander soort software update waarbij ze oudere auto's toch al weer achterlaten... :-(
  • Stopmode single pedal driving
Misschien mis ik nog iets, maar dan vult iemand het wel aan.
 
Goed nieuws dat er iemand in geslaagd is om met een hack MCU1 naar MCU2 te upgraden.

Voor mij zijn de volgende zaken het meest belangrijkste om een MCU2 te willen (het liefste dus gewoon als dienst vanuit Tesla):
- Snappier menu's & zooming of Maps
- Faster route calculation
- Internet/web browsing will become usable again
- Will miss out on all future software features that are deemed (@pvandamcom : eigenlijk had je dit net moeten omdraaien; met MCU2 zit je weer in de mainline van software updatres en features ;-) )

De rest van het lijstje (mooi samengesteld trouwens) zijn voor mij allemaal randzaken die niet zo enorm belangrijk zijn. Die snappiness is het voornaamste en erger ik me dagelijks aan.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Handig overzicht; kan me er wel in vinden. Met name verbetering van de response snelheid menu’s zou heel prettig zijn, maar meest belangrijk is de navigatie. Bij mij is de navigatie nagenoeg onbruikbaar voor lange ritten. Mijn vakantie rit naar Oostenrijk bleek een onneembare horde. Best onhandig; heb het dan maar in stukjes opgedeeld obv de ABRP suggesties. Toch niet echt de bedoeling. De browser open ik niet eens.
 
Je hebt gelijk, kwam nog uit m'n eerdere lijstje van wat je allemaal miste :):) Zin klopt ook niet, was niet compleet geplakt... :(

Maar ik ben me dus toch wel aan het opwarmen voor deze update.
Elon zwakte de noodzaak wat af, maar het is toch wel een behoorlijk lijstje belangrijke dingen aan het worden.
- Will miss out on all future software features that are deemed (@pvandamcom : eigenlijk had je dit net moeten omdraaien; met MCU2 zit je weer in de mainline van software updatres en features ;-) )
 
  • Like
Reactions: watt and Maurice1
Tegen beter weten in, heb ik in februari een service afspraak staan voor het upgraden van MCU 1 naar MCU 2, met de melding "Na aanleiding van de tweet van Elon Musk". Ik ben benieuwd hoe Tesla hier op reageert. :).
Daarna zal ik zeer waarschijnlijk een afspraak maken met Luke voor de eMMC.

Ben heel benieuwd! Hebben ze al gereageerd/bevestigd/afgezegd oid op je afspraak?
 
Ik geef weinig hoop... Heb dat een half jaar geleden al eens gedaan... Maar wellicht zijn de tijden veranderd...

Ik wil in 2020 qua hardware:
- Gele randen scherm laten verwijderen: gevalletje garantie dus 0 euro;
- CCS aansluiting: was 500 euro;
- HW3 upgrade: heb al twee jaar FSD dus zo voor 0 euro moeten;
- MCU2 upgrade: denk dat voor een full upgrade (incusief kabels, wifi ed) de prijs tussen 4k€ en 6K€ komt.

Combi deal zou mooi zijn....
 
Ben heel benieuwd! Hebben ze al gereageerd/bevestigd/afgezegd oid op je afspraak?
Ze hebben vorige week gereageerd met: "Beste ... Bedankt voor uw zelf gemaakte afspraak. Helaas is er nog geen retrofit voor de hardware mogelijk. Wij kunnen niet aangeven wanneer dit mogelijk gaat zijn. Deze afspaak zal daarom niet nodig zijn en wordt geannulleerd"

Eigenlijk een reactie die te verwachte was. Elon heeft het op twitter aangegeven, maar de praktijk kan nog lang op zich laten wachten. Vandaag maar een afspraak met Luke gemaakt om de eMMC te vervangen. Het lijkt nog niet nodig, maar ik wil er niet op de pijnlijke manier achter komen dat ik te laat ben ;). Eind deze maand heb ik de eMMC update.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL