Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Dan was het tot voor die 5 minuten toch gewoon correct........
Naar mijn idee niet.
Het is toch wel heel raar en niet logisch dat als je de MCU laat vervangen, je camera ineens ook vervangen moet worden volgens de medewerker.
Als de nieuwe MCU en de slechte beelden namelijk wel een verband met elkaar zouden hebben, dan is er iets mis de het ontwerp van de MCU, en dan had Tesla samen met de MCU ook de camera moeten vervangen. Nu snap ik dat Tesla dit vooraf wellicht niet heeft overzien, maar om dan zonder meer aan te geven dat je even een paar honderd euro moet betalen voor een nieuwe camera gaat wat ver. De medewerker had dus beter aan kunnen geven dat ze hierop terug zouden komen. Tenzij er instructies waren vanuit Tesla dat ze moeten vertellen dat de camera vervangen moet worden, in dat geval zit de fout bij Tesla en niet bij de medewerker.
Maar goed.... bij andere merken zou het waarschijnlijk op dezelfde manier zijn afgehandeld.
 
Naar mijn idee niet.
Het is toch wel heel raar en niet logisch dat als je de MCU laat vervangen, je camera ineens ook vervangen moet worden volgens de medewerker.
Als de nieuwe MCU en de slechte beelden namelijk wel een verband met elkaar zouden hebben, dan is er iets mis de het ontwerp van de MCU, en dan had Tesla samen met de MCU ook de camera moeten vervangen. Nu snap ik dat Tesla dit vooraf wellicht niet heeft overzien, maar om dan zonder meer aan te geven dat je even een paar honderd euro moet betalen voor een nieuwe camera gaat wat ver. De medewerker had dus beter aan kunnen geven dat ze hierop terug zouden komen. Tenzij er instructies waren vanuit Tesla dat ze moeten vertellen dat de camera vervangen moet worden, in dat geval zit de fout bij Tesla en niet bij de medewerker.
Maar goed.... bij andere merken zou het waarschijnlijk op dezelfde manier zijn afgehandeld.
heb je de camera laten vervangen?
 
Wij willen gewoon de goede en ook de minder goede punten bij Tesla uiten zonder dat er iemand alles goed zit te praten, zeker als het niet goed te praten valt.
Ah da's jammer. Ik denk dat er namelijk ook genoeg mensen zijn die de goede en minder goede punten bij Tesla willen uiten, en daarbij redelijk blijven en weten dat Rome niet op één dag is gebouwd.

Even chronologisch weergeven: In 2018 kwam Tesla met MCU2 uit, een snellere MCU voor nieuwe Tesla's. Heel twitter en wat forummers smeekten Elon om het mogelijk te maken om hun <2018 Tesla met MCU1 te upgraden naar MCU2.

In 2020 was het dan zover: MCU2 kon je als een upgrade krijgen op je <2018 Tesla Model S en X.

Al snel waren er klachten dat de achteruitrijcamera nogal donkertjes was met de nieuwe MCU2. Oei, domper op de feestvreugde.

Door SeC medewerkers werd al geruime tijd gezegd dat er aan een software-oplossing werd gewerkt. Heel wat forummers die met smart zaten te wachten op zo een software-update, en telkens er een nieuw racegame in één van de updates zat, kloegen ze dat Tesla niet aan ze dacht en de échte problemen niet aanpakte.

SeC medewerkers vertelden ook al geruime tijd dat een nieuwe camera het probleem ook zou verhelpen. Logisch, nieuwe auto's krijgen bij levering betere camera's dan die in 2015-2016 beschikbaar waren, dus als je een nieuwe camera aan de nieuwste MCU zou koppelen, zou het wel correct werken. Maar zo een nieuwe camera krijg je natuurlijk niet gratis, net zoals je die nieuwe MCU niet gratis kreeg.

Nu na circa 6 maanden is eindelijk de software-oplossing er, en nu ben je nijdig dat Tesla je in tussentijd een werkende oplossing wou aanpraten, terwijl de SeC medewerker helemaal niet kan zien wanneer jij een software update gaat krijgen, laat staan weten dat er in deze software-update een oplossing zou zitten?

Bottom line: een software oplossing is eindelijk beschikbaar, een hardware oplossing was in tussentijd beschikbaar, en er zijn mensen met een andere mening dan de jouwe.

Ter referentie: de concurrentie bied 0,0 mogelijkheden aan om hun media control units na verkoop te upgraden. Nieuwe iDrive bij BMW? Suck it. Nieuwe Audi MMI? Jammer. Nieuwe Mercedes COMAND? Leuk, maar niet voor jouw Mercedes. Nieuwe Porsche Connect? Koop maar een nieuwe Porsche. Dan heb je ook geen problemen met oudere camera's die wat donker uitvallen op de nieuwe systemen.
 
Ter referentie: de concurrentie bied 0,0 mogelijkheden aan om hun media control units na verkoop te upgraden. Nieuwe iDrive bij BMW? Suck it. Nieuwe Audi MMI? Jammer. Nieuwe Mercedes COMAND? Leuk, maar niet voor jouw Mercedes. Nieuwe Porsche Connect? Koop maar een nieuwe Porsche. Dan heb je ook geen problemen met oudere camera's die wat donker uitvallen op de nieuwe systemen.
Ah, aan het rijtje worden nu Mercedes en Porsche toegevoegd! Ik mis Apple nog? :D

Ik blijf jouw neiging, om alles wat niet goed gaat bij Tesla te relativeren (om niet te zeggen goed te praten) door te verwijzen naar hoeveel slechter het wel niet is bij andere fabrikanten, opmerkelijk vinden. Natuurlijk is het heel mooi dat je een (betaalde) upgrade kunt krijgen van de MCU hardware, wat bij andere fabrikanten vooralsnog niet kan. Dat maakt echter niet dat je dan geen kritiek meer mag hebben op dingen die mis gaan bij deze upgrade. Echt waar, een mens kan kritiek hebben op Tesla en tóch nog van mening zijn dat Tesla op dit moment de beste keuze blijft.

Ben je nu werkelijk van mening dat het advies om een (voorheen prima werkende) camera te vervangen voor ruim € 600 correct was, zeker nu van te voren door Tesla niet was gewaarschuwd dat de camera slechter zou werken in het donker? Ik hoop dan oprecht voor jouw klanten dat jij als professional niet dezelfde standaard aanhoudt.
 
Ah da's jammer. Ik denk dat er namelijk ook genoeg mensen zijn die de goede en minder goede punten bij Tesla willen uiten, en daarbij redelijk blijven en weten dat Rome niet op één dag is gebouwd.

Even chronologisch weergeven: In 2018 kwam Tesla met MCU2 uit, een snellere MCU voor nieuwe Tesla's. Heel twitter en wat forummers smeekten Elon om het mogelijk te maken om hun <2018 Tesla met MCU1 te upgraden naar MCU2.

In 2020 was het dan zover: MCU2 kon je als een upgrade krijgen op je <2018 Tesla Model S en X.

Al snel waren er klachten dat de achteruitrijcamera nogal donkertjes was met de nieuwe MCU2. Oei, domper op de feestvreugde.

Door SeC medewerkers werd al geruime tijd gezegd dat er aan een software-oplossing werd gewerkt. Heel wat forummers die met smart zaten te wachten op zo een software-update, en telkens er een nieuw racegame in één van de updates zat, kloegen ze dat Tesla niet aan ze dacht en de échte problemen niet aanpakte.

SeC medewerkers vertelden ook al geruime tijd dat een nieuwe camera het probleem ook zou verhelpen. Logisch, nieuwe auto's krijgen bij levering betere camera's dan die in 2015-2016 beschikbaar waren, dus als je een nieuwe camera aan de nieuwste MCU zou koppelen, zou het wel correct werken. Maar zo een nieuwe camera krijg je natuurlijk niet gratis, net zoals je die nieuwe MCU niet gratis kreeg.

Nu na circa 6 maanden is eindelijk de software-oplossing er, en nu ben je nijdig dat Tesla je in tussentijd een werkende oplossing wou aanpraten, terwijl de SeC medewerker helemaal niet kan zien wanneer jij een software update gaat krijgen, laat staan weten dat er in deze software-update een oplossing zou zitten?

Bottom line: een software oplossing is eindelijk beschikbaar, een hardware oplossing was in tussentijd beschikbaar, en er zijn mensen met een andere mening dan de jouwe.

Ter referentie: de concurrentie bied 0,0 mogelijkheden aan om hun media control units na verkoop te upgraden. Nieuwe iDrive bij BMW? Suck it. Nieuwe Audi MMI? Jammer. Nieuwe Mercedes COMAND? Leuk, maar niet voor jouw Mercedes. Nieuwe Porsche Connect? Koop maar een nieuwe Porsche. Dan heb je ook geen problemen met oudere camera's die wat donker uitvallen op de nieuwe systemen.
Hier doe je het weer!
In mijn eerste bericht over de upgrade was ik deze aan het aanprijzen.
Ik had alleen 1 kritische noot.
Maar die kritische noot sta jij gewoon niet toe.
Zo zit je ieder draadje af te struinen om iedereen te bekeren.
Hou daar gewoon mee op.
Gun iedereen zijn eigen mening.
 
Gun iedereen zijn eigen mening.
Behalve ik de mijne, bedoel je?

Ik gun ieder zijn mening. Maar net zoals ik weerwoord krijg op mijn mening, kan het toch zijn dat er mensen niet akkoord zijn met jouw mening?

Er staat hier nergens dat na jouw mening de discussie moet stilvallen en we jouw mening moeten accepteren. Net zomin dat je mijn mening overigens moet accepteren.
 
Ben je nu werkelijk van mening dat het advies om een (voorheen prima werkende) camera te vervangen voor ruim € 600 correct was, zeker nu van te voren door Tesla niet was gewaarschuwd dat de camera slechter zou werken in het donker?
YMMV. Mijn camera is duidelijk wat donkerder, maar niet onbruikbaar. €600 euro voor een camera vind ik veel te duur, maar inclusief werkuren voor het vervangen van de huidige camera door een nieuwe + bekabeling begrijp ik de prijs wel.

Ik hoop dan oprecht voor jouw klanten dat jij als professional niet dezelfde standaard aanhoudt.
Ik vraag me met zo een opmerkingen altijd af hoe Nederland blijft werken op een legioen van foutloos werkende werknemers die een habbekrats betaald worden, maar ik denk dat daar al de verklaring in zit waarom autoproductie in Nederland de laatste decennia quasi doodgeknepen is.

Wat ik met het chronologisch overzicht vooral wil aantonen is dat net omdat Tesla zich in zo een bochten wringt om bestaande klanten een service aan te bieden om hun media control unit in bestaande auto's te vervangen, er problemen ontstaan die andere merken gewoon niet ervaren, gewoon omdat het niet mogelijk is. Dit is een verhaal van een organisatie die zo hun klanten wil tevreden houden, door diensten en producten uit te vinden die de concurrentie niet doet, en net door meer te doen ook meer fouten maakt.

Dus ja, jammer dat die camera voor ~6 maanden wat donker en onbruikbaar was (de klagers lijken me van een leeftijd dat camera's achteraan nog niet bestonden toen ze voor hun rijbewijs gingen), maar nu is er een oplossing.
 
YMMV. Mijn camera is duidelijk wat donkerder, maar niet onbruikbaar. €600 euro voor een camera vind ik veel te duur, maar inclusief werkuren voor het vervangen van de huidige camera door een nieuwe + bekabeling begrijp ik de prijs wel.


Ik vraag me met zo een opmerkingen altijd af hoe Nederland blijft werken op een legioen van foutloos werkende werknemers die een habbekrats betaald worden, maar ik denk dat daar al de verklaring in zit waarom autoproductie in Nederland de laatste decennia quasi doodgeknepen is.

Wat ik met het chronologisch overzicht vooral wil aantonen is dat net omdat Tesla zich in zo een bochten wringt om bestaande klanten een service aan te bieden om hun media control unit in bestaande auto's te vervangen, er problemen ontstaan die andere merken gewoon niet ervaren, gewoon omdat het niet mogelijk is. Dit is een verhaal van een organisatie die zo hun klanten wil tevreden houden, door diensten en producten uit te vinden die de concurrentie niet doet, en net door meer te doen ook meer fouten maakt.

Dus ja, jammer dat die camera voor ~6 maanden wat donker en onbruikbaar was (de klagers lijken me van een leeftijd dat camera's achteraan nog niet bestonden toen ze voor hun rijbewijs gingen), maar nu is er een oplossing.

Je valt in herhaling, op irrelevante punten (en bovendien nu ook met steken onder water over de leeftijd van klagers). Wat je beschrijft is niet het daadwerkelijke probleem. Het upgrade path vanuit Tesla aanbieden naar MCU2 is helemaal top. Super. Chapeau.

Het probleem is communicatie in deze. Communicatie door de hele Tesla organisatie is ondermaats gebleken op verschillende aspecten, waaronder dit MCU2 upgrade path.

Wat Tesla had moeten zeggen als je de MCU2 upgrade ging aanvragen was: "Klant, let op, na de upgrade zal het beeld van de achteruitrijcamera veel donkerder zijn", dan had je de volgende keuzes gehad:
- Er notie van nemen en het accepteren (en hopen op een software fix);
- Voor 600 EUR een nieuwe achteruitrijcamera meebestellen;
- De upgrade voor nu niet uit laten voeren.

Het probleem met betrekking tot deze achteruitrijcamera is namelijk al een poos bekend.

Zelf vind ik het ook een vrij irritant probleem maar nog steeds erg gelukkig met de MCU2 upgrade. Als de vraag aan mij gesteld was, dan had ik toch desondanks voor de 1e optie gekozen. De vraag is echter niet aan mij gesteld, en dus ook niet aan de anderen in dit topic die recentelijk nog een upgrade hebben laten uitvoeren.

Communicatie in dit geval speelt weer parten. Dit zag je ook bij de beschikbaarheid van de MCU2 upgrade in Europa. Dit ging sneller via de tamtam (dit forum) dan via Tesla zelf. Sterker nog: een maand nadat de eerste Nederlandse MCU2 upgrade werd uitgevoerd, wist mijn SeC nog van niets en waren op nieuws van Tesla HQ aan het wachten.
 
  • Like
Reactions: FairFrank
Inderdaad, in weze zijn we de meest irritante klanten want we weten het vaak beter dan de SeC medewerkers, en nu lopen we zelfs te klagen dat de SeC medewerkers niet op de hoogte zijn.

De gewone klant weet misschien nog niet eens dat ie een MCU upgrade kan uitvoeren op zijn 2017 Model S of X.
 
Behalve ik de mijne, bedoel je?

Ik gun ieder zijn mening. Maar net zoals ik weerwoord krijg op mijn mening, kan het toch zijn dat er mensen niet akkoord zijn met jouw mening?

Er staat hier nergens dat na jouw mening de discussie moet stilvallen en we jouw mening moeten accepteren. Net zomin dat je mijn mening overigens moet accepteren.

Mijn mening betreft mijn beleving van de service die op mijn auto is gegeven. In jouw mening wil je mijn beleving van service betwisten.
Daarom zit ik inderdaad niet op jouw mening te wachten. Doordat ik merkte dat er behoefte was aan het resultaat van de upgrade, heb ik alleen maar het resultaat van de upgrade bij mijn auto kenbaar willen maken.
En wat mij betreft mag de discussie inderdaad nu stil vallen over mijn beleving van de service op dit moment.
Ik hoop dat je dat wel accepteerd.
 
  • Like
Reactions: Daniel 74
Ja, want als ik een SEC binnen loop word ik nog wel eens door een Tesla medewerker herkend en bij naam genoemd. En gelukkig kom ik er niet zo vaak :)

Er wordt door verschillende lagen in de organisatie hier meegelezen. Naar aanleiding van mijn eerste bezoek aan Sec Eindhoven had ik een positief bericht geschreven in Positieve Service ervaringen. Daar was de Service medewerker die met je de auto doorneemt als ie voor service binnengebracht wordt van op de hoogte gesteld.
 
Met de MCU upgrade verlies je ook de FM en DAB, nu is er een extra module weer te koop dat weet ik.
Is de extra module nuttig of kun je ook op andere manieren bijv de browser naar de radio luisteren?
Wij luisteren in het buitenland (Frankrijk, Italië, Duitsland, Zwitserland) altijd naar de Vlaamse (VRT) zenders via internet. Valt er maar zelden uit wegens geen verbinding.
 
  • Like
Reactions: BartJ and Camelroel