Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

MCU2 upgrade mogelijk, maar hoe?

This site may earn commission on affiliate links.
Afspraak gemaakt voor de upgrade naar de MCU II, nu blijkt dat ze ook-verplicht-de AP-hardware upgraden naar HW3, maar vanwege het niet hebben van FSD moet dit wel betaald worden. Op zich niet zo’n probleem, prijs wordt een kleine €1,5K ex BTW.
Qua hardware wel weer helemaal up to date. Hebben meer mensen dit al gehad? Is er misschien toch meer interactie tussen de MCU en de AP hardware?
Nee, vanaf 2018 zijn alle Model X/S uitgeleverd met MCU2 zonder FSD HW3. Heb je voor die prijs dan ook meteen FSD?
 
vanaf 2018 zijn alle Model X/S uitgeleverd met MCU2 zonder FSD HW3
Onze X is van geleverd in maart 2018, een van de laatste met MCU I.
En nee, ik krijg geen FSD voor €500. Vraag is natuurlijk aan de MCU II upgraders of die ook verplicht een upgrade naar HW3 kregen, betaald in het geval van geen FSD, of uiteraard gratis indien wel FSD.
Met andere woorden, functioneert de huidige MCU II alleen goed in combinatie met HW3?
 
Met andere woorden, functioneert de huidige MCU II alleen goed in combinatie met HW3?
FSD upgrade is niet noodzakelijk voor MCU2. Rare prijsstelling ook. Upgrade naar MCU was 1550 incl BTW. En de upgrade naar FSD 2100+ euro incl BTW. Dus voor ongeveer 1800 incl krijg je MCU2 + HW3, op zich niet zo raar.

Heb je ook EAP? Ik vraag me af of je dan ook verbeterde features vanuit FSD gaat krijgen in de toekomst, als onderdeel van NoA/Summon.
 
FSD upgrade is niet noodzakelijk voor MCU2

Nu dus blijkbaar wel, dat is mijn hele punt. Álle auto’s met MCU I en HW 2.0 en 2.5 krijgen nu dus volgens het SEC alleen een MCU II upgrade in combinatie met een upgrade van de HW naar 3.0.
Ik begrijp uit je antwoord dat dat voorheen dus niet het geval was zoals ik al vermoede, blijft de vraag waarom Tesla dit nu zo doet. De service medewerker kon me geen uitsluitsel geven, verder is het ook geen probleem behalve dat ik wil begrijpen waarom.
Afspraak staat voor zes september, hopelijk kunnen ze me dan wat meer vertellen.
 
Knip en plak uit het engelse gedeelte:

The MCU2 upgrade INCLUDES the HW3 autopilot computer. This will enable features you currently don’t have like instrument cluster visualizations, proper sentry mode recording, dash cam, etc.

While the hardware is included, you would still need to buy the full self driving software package to enable any additional FSD features (right now that amounts to basically nothing over the enhanced autopilot features you already have).

Neither upgrade has anything to do with your free supercharging status.


Gebeurd dus vaker de laatste tijd. Ik blijf nog wel even onderzoek doen.
 
Nu dus blijkbaar wel, dat is mijn hele punt. Álle auto’s met MCU I en HW 2.0 en 2.5 krijgen nu dus volgens het SEC alleen een MCU II upgrade in combinatie met een upgrade van de HW naar 3.0.
Ik begrijp uit je antwoord dat dat voorheen dus niet het geval was zoals ik al vermoede, blijft de vraag waarom Tesla dit nu zo doet. De service medewerker kon me geen uitsluitsel geven, verder is het ook geen probleem behalve dat ik wil begrijpen waarom.
Afspraak staat voor zes september, hopelijk kunnen ze me dan wat meer vertellen.
HW 2 en MCU 2 werken niet goed samen, daardoor ging Tesla ook HW 3 inbouwen op eigen kosten bij een MCU 2 upgrade. Enkele maanden later hebben ze de pricing aangepast waardoor de MCU 2 dus € 500 meer kost voor HW 2 en 2,5 auto's. Voor HW 0-1 bleef de prijs hetzelfde.
 
  • Like
Reactions: arri and Dikkie Dik
Eigenaren van compatibele voertuigen kunnen via de Tesla-app een afspraak maken voor aankoop en installatie. Deze upgrade is beschikbaar voor € 2.000 inclusief installatie voor voertuigen uitgerust met de Autopilot-computer 2.0 of 2.5, en voor € 1.550 inclusief installatie voor alle andere voertuigen.


het staat hier indirect. Blijft allemaal wel wat vaag, maar allez, volgens mijn info krijg je dus voor de hogere prijs nu meteen de upgrade naar HW3. Blijft de vraag waarom omdat ik er tot nu vanuit ging dat MCU en HW niets met elkaar te maken hebben.
 
Hebben jullie na de mcu2 upgrade wifi 5ghz connectie? Bij mij lukt dat niet. Ik heb unifi access points met prima 5ghz bereik voor mobiele telefoons maar tesla verbind niet. Ook als ik mijn iphone als hotspot instel (iphone 12 met 5ghz hotspot) vind de tesla hem niet als ik in auto zit. Ik had al een service request gedaan maar daar zeiden ze dat het wrsch wel zou werken en dat ik dan 60 eur zou moeten betalen. Dus ben benieuwd of bij jullie het goed werkt
 
Geen idee. Wat is er mis met 2,4GHz? Die access points en je iPhone kunnen ook 2,4GHz aan en zullen de performantie op 5GHz niet beïnvloeden.

Overigens heeft 5GHz minder bereik dan 2,4GHz en grotere moeite om doorheen glas en muren te geraken. Het kan dus ook gewoon zijn dat de antenne in je linker- of rechter buitenspiegel (afhankelijk van Model 3/S/X) minder ontvangst heeft van je nabije access point.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Geen idee. Wat is er mis met 2,4GHz? Die access points en je iPhone kunnen ook 2,4GHz aan en zullen de performantie op 5GHz niet beïnvloeden.

Overigens heeft 5GHz minder bereik dan 2,4GHz en grotere moeite om doorheen glas en muren te geraken. Het kan dus ook gewoon zijn dat de antenne in je linker- of rechter buitenspiegel (afhankelijk van Model 3/S/X) minder ontvangst heeft van je nabije access point.
Voor de Model3 is er geen MCU upgrade dus gaat om een S of X dus rechter spiegel.
Het kan in drukke (wifi) gebieden heel verstandig zijn om 2.4 helemaal uit te schakelen zodat je altijd in de 5GHz kanalen zit waarin er, over het algemeen, veel minder storing zit.
 
Ik zit nog te twijfelen om de MCU 2 upgrade te doen. Ik heb AP2 en volgens de SEC krijg ik er geen HW3 bij. Ook wordt er de €1550,- aangeboden terwijl op de support website staat er voor een AP2 auto €2000,-
Ik lees hier ervaringen met een hogere phantom drain en andere mogelijke problemen.
Werkt de Tesla Dasham/Sentry mode ook bij AP2? Op de support site wordt autopilot computer als eis genoemd, maar ja welke is dat?

Heeft HW3 een voordeel bij AEP of zou dat niets uitmaken?

Dus MCU 2 voordelen:
Sneller
Meer up to date software en kaarten (denk ik)
Netflix en Youtube
Paar spelletjes en Karaoke

Nadelen:
Geen FM, AM en Dab radio

Onduidelijk:
Dashcam
Hogere phantom drain
 
Sentry Mode en dashcam zit in MCU2. Je krijgt ook betere visualisatie icm HW3. HW3 krijg je kosteloos als je HW2.x hebt en FSD hebt gekocht. FM en DAB tuner zijn ook beschikbaar als je ernaar vraagt; ik denk dat dat het verschil tussen 1500 en 2000 verklaart.
 
  • Like
Reactions: job-lek