Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Nu ben ik toen ook wel een paar publieke laders tegengekomen maar ik heb deze niet op een bekende app kunnen ontdekken en ook niet hoe je daar de betaling moet regelen. Nu was ik ook met andere dingen bezig.;)
Wellicht dat andere daar hun ervaringen over kunnen posten.
Zoek eens op ‘Schotland’ (en/of ‘UK’) en vink ‘search titles only’ aan.
Kort samengevat (als service van het huis):
Inderdaad niet mogelijk als buitenlander via 1 of andere app (CC wordt niet aanvaard). Gewoon bellen naar het nr op de paal en ze activeren de paal gratis vanop afstand.
In de highlands staat op veel toeristenparkingen (waar je sowieso komt) een paal.
Het cruisen op AP is heerlijk. Nagenoeg overal zijn er markeringen (ook al is het er smal, AP heeft er geen moeite mee).
Ben wel niet hoger dan Ford William geraakt. Daar is het ongetwijfeld een ander verhaal.
 
Inderdaad, goed punt. Maar ook Ierland is niet het meest westerlijke Europese land maar uiteraard IJsland.

En met een politieke bril op zou men kunnen verdedigen dat Groenland en Bonaire nog westerlijker in Europa liggen, maar dat is niet in de geografische betekenis van Europa dus laten we die maar buiten beschouwing laten.

Ik was een paar dagen geleden in IJland en heb daar zelfs een wiite model 3 gezien!! Maar nog geen werkende superchargers.
 
  • Like
Reactions: arsimo
Geweldig om met de Tesla op vakantie te gaan. Maar NIET naar t vliegveld!
3 weekjes parkeren, vampiredrain, meer dan 250km verdwenen en gestrand. Dat zie je aankomen, want de app geeft een paar dagen vooraf een melding low battery.
Contact opnemen met Tesla, want aankomen na 22 uur vliegen wil je wel graag door...
reactie van Tess van Oers: u moet hem ook aan een laadpunt zetten. En verder niets... ook Tesla Service via het formulier... geen reactie.
Er was een tijd dat Tesla supersnel superservice gaf. Daarom was ik zo blij met mijn eerste S en rij ik nu in de 2e. Das war einmal.
Ik ben benieuwd hoe ik maandag na aankomst de parkeergarage uit ga komen
No tesla smile for me!
 
  • Informative
Reactions: woes and Frank C
CA9144D4-2B31-468E-BA44-BB1933E42773.jpeg


Deze kwam ik 3 jaar geleden tegen in de buurt van Reykjavik
 
  • Like
Reactions: arsimo
Geweldig om met de Tesla op vakantie te gaan. Maar NIET naar t vliegveld!
3 weekjes parkeren, vampiredrain, meer dan 250km verdwenen en gestrand. Dat zie je aankomen, want de app geeft een paar dagen vooraf een melding low battery.
Contact opnemen met Tesla, want aankomen na 22 uur vliegen wil je wel graag door...
reactie van Tess van Oers: u moet hem ook aan een laadpunt zetten. En verder niets... ook Tesla Service via het formulier... geen reactie.
Er was een tijd dat Tesla supersnel superservice gaf. Daarom was ik zo blij met mijn eerste S en rij ik nu in de 2e. Das war einmal.
Ik ben benieuwd hoe ik maandag na aankomst de parkeergarage uit ga komen
No tesla smile for me!

3 weken zou je zo'n 21% moeten kosten als hij in slaap valt. Dat is dus zo'n 100 kilometer.

Had je Sentry Mode aanstaan of (onbewust) data loggers draaien?

Hoe dan ook, ontzettend vervelend! Ik zou proberen een verlengsnoer te regelen. Moet wel ergens een stopcontact te vinden zijn.
 
Bij Alcacer do Sal staan de SuC-stalls naast een tankstation. Binnen een kopje koffie drinken tijdens het gratis laden met uitzicht op een file waarin wordt geruzied om brandstof terwijl op televisie live de naderende brandstofcrisis elders in Portugal wordt verslagen (de tankwagenchauffeurs staken vanaf middernacht).

Hoe veel mensen hier zullen na vandaag ook een EV overwegen?
 

Attachments

  • 3CA71A9E-0537-449A-B340-BBAF133112A4.jpeg
    3CA71A9E-0537-449A-B340-BBAF133112A4.jpeg
    254.7 KB · Views: 90
  • B1A3A614-A1D2-4CD1-B704-300AE45E3799.jpeg
    B1A3A614-A1D2-4CD1-B704-300AE45E3799.jpeg
    320.3 KB · Views: 87
BFA36C83-B260-4425-B1DF-918F47015C31.jpeg
Wat worden er toch ridicule verhalen in de wereld geholpen door BIG OIL. Het verhaal van de Telegraaf over het niet goed op vakantie kunnen gaan met een EV, en dat iedereen moet laden, als jij ook zou willen laden.....pffff. Bijgaand een foto impressie van onze roadtrip gisteren, als gezin(man vrouw, 2 kids, 9 en 12 jaar). Met 2 vingers in de neus bijna 1.700 km afgelegd in 20,5 uur. Eerste stint heeft mijn vrouw gereden, en in de middag nog een keer voor 1,5 uur. De rest ikzelf en rij daarvan 95% op NOA. Als je begrijpt hoe dat werkt is het ideaal. Foto van de Superchargers bezetting rond 12 uur in de middag op een doordeweekse vrijdag in de eerste week van augustus. Ziet er niet slecht uit.....toch. Heleboel Tesla’s gezien, maar niet toen wij aan het laden waren ;-). Tijdens Supercharger sessie in Narbonne, hotel besproken in Spanje. Eenmaal daar gearriveerd, bij inchecken gevraagd of ik ergens kon laden, en zowaar hadden ze 1 stopcontact aangelegd hiervoor. Staat ons andere kind de hele nacht te laden met 9km/h, beter iets dan niets, vandaag de laatste 300km, want we mochten nog niet in het gehuurde, anders hadden we die ook nog wel gereden.


Tip van mijn kant, kijk naar mijn laadsessies, SOC is niet beneden de 10% geweest, waardoor de laadsessie al heel snel op Max kWh gaat. Door de hoge buiten temp. kwam deze helaas niet boven de 114kWh uit. Systeem had teveel koeling nodig. Neem alleen de hoeveelheid kWh, die je nodig hebt naar je volgend laadstation, vanaf SOC 50% gaat je laadsnelheid rap achteruit waardoor je geen tijdswinst gaat maken. Laadsessie Senlis in slaap gevallen, waardoor we met teveel aangekomen in Orleans.

Laadsessie Albaret was onze lunch, dus ook extra lang...


Conclusie: we hebben totaal ruim 4 uur zitten chillen, gevoetbald, gelunched en geslapen tijdens het laden, om uitgerust en veilig de volgende stint te rijden, bij ons is het EV glas halfvol ;-)
 

Attachments

  • F19D38DE-ABB4-4D63-917D-FB2E9EB4C576.jpeg
    F19D38DE-ABB4-4D63-917D-FB2E9EB4C576.jpeg
    562.5 KB · Views: 86
  • 0C651857-CEF0-4F78-ACDF-996A1DD51DDB.jpeg
    0C651857-CEF0-4F78-ACDF-996A1DD51DDB.jpeg
    277.7 KB · Views: 82
  • 71CCFBA6-9D82-4A8B-870F-FA1D7723BD28.jpeg
    71CCFBA6-9D82-4A8B-870F-FA1D7723BD28.jpeg
    348.5 KB · Views: 88
  • 1A98AA98-A1AF-4BFA-980D-E93B0104DB64.jpeg
    1A98AA98-A1AF-4BFA-980D-E93B0104DB64.jpeg
    426.2 KB · Views: 78
  • C8BEF2B9-9DC8-474E-A355-B8D8B26DBA59.jpeg
    C8BEF2B9-9DC8-474E-A355-B8D8B26DBA59.jpeg
    437.1 KB · Views: 83
  • 53C61289-9301-468E-8A6F-41F446FF5545.jpeg
    53C61289-9301-468E-8A6F-41F446FF5545.jpeg
    95.6 KB · Views: 77
  • C730760C-AC23-464A-ACF2-A2ECF3450DC5.jpeg
    C730760C-AC23-464A-ACF2-A2ECF3450DC5.jpeg
    90.6 KB · Views: 90
  • 58C51E9F-22B4-4714-9B25-31D0D0B8E558.jpeg
    58C51E9F-22B4-4714-9B25-31D0D0B8E558.jpeg
    353.5 KB · Views: 79
  • 664C8CA0-C26A-4F97-9BB6-643B95941FBC.jpeg
    664C8CA0-C26A-4F97-9BB6-643B95941FBC.jpeg
    141.2 KB · Views: 70
Geweldig om met de Tesla op vakantie te gaan. Maar NIET naar t vliegveld!
3 weekjes parkeren, vampiredrain, meer dan 250km verdwenen en gestrand. Dat zie je aankomen, want de app geeft een paar dagen vooraf een melding low battery.
Contact opnemen met Tesla, want aankomen na 22 uur vliegen wil je wel graag door...
reactie van Tess van Oers: u moet hem ook aan een laadpunt zetten. En verder niets... ook Tesla Service via het formulier... geen reactie.
Er was een tijd dat Tesla supersnel superservice gaf. Daarom was ik zo blij met mijn eerste S en rij ik nu in de 2e. Das war einmal.
Ik ben benieuwd hoe ik maandag na aankomst de parkeergarage uit ga komen
No tesla smile for me!

Als je auto nog enigszins aangaat kan je hem wellicht even door iemand laten slepen, dan laadt hij weer op zodat je daarna naar een SuC oid kan rijden. Tenminste, dat werkt bij een model 3 maar vast ook wel bij een S.
 
View attachment 440099 Wat worden er toch ridicule verhalen in de wereld geholpen door BIG OIL. Het verhaal van de Telegraaf over het niet goed op vakantie kunnen gaan met een EV, en dat iedereen moet laden, als jij ook zou willen laden.....pffff. Bijgaand een foto impressie van onze roadtrip gisteren, als gezin(man vrouw, 2 kids, 9 en 12 jaar). Met 2 vingers in de neus bijna 1.700 km afgelegd in 20,5 uur. Eerste stint heeft mijn vrouw gereden, en in de middag nog een keer voor 1,5 uur. De rest ikzelf en rij daarvan 95% op NOA. Als je begrijpt hoe dat werkt is het ideaal. Foto van de Superchargers bezetting rond 12 uur in de middag op een doordeweekse vrijdag in de eerste week van augustus. Ziet er niet slecht uit.....toch. Heleboel Tesla’s gezien, maar niet toen wij aan het laden waren ;-). Tijdens Supercharger sessie in Narbonne, hotel besproken in Spanje. Eenmaal daar gearriveerd, bij inchecken gevraagd of ik ergens kon laden, en zowaar hadden ze 1 stopcontact aangelegd hiervoor. Staat ons andere kind de hele nacht te laden met 9km/h, beter iets dan niets, vandaag de laatste 300km, want we mochten nog niet in het gehuurde, anders hadden we die ook nog wel gereden.


Tip van mijn kant, kijk naar mijn laadsessies, SOC is niet beneden de 10% geweest, waardoor de laadsessie al heel snel op Max kWh gaat. Door de hoge buiten temp. kwam deze helaas niet boven de 114kWh uit. Systeem had teveel koeling nodig. Neem alleen de hoeveelheid kWh, die je nodig hebt naar je volgend laadstation, vanaf SOC 50% gaat je laadsnelheid rap achteruit waardoor je geen tijdswinst gaat maken. Laadsessie Senlis in slaap gevallen, waardoor we met teveel aangekomen in Orleans.

Laadsessie Albaret was onze lunch, dus ook extra lang...


Conclusie: we hebben totaal ruim 4 uur zitten chillen, gevoetbald, gelunched en geslapen tijdens het laden, om uitgerust en veilig de volgende stint te rijden, bij ons is het EV glas halfvol ;-)


Hoe kom je aan die mooie rapportage van je laadsessies?
 
  • Like
Reactions: Frank C
Net terug van een kort, voor het eerst geheel elektrisch, tripje omgeving Frankfurt. Afgezien van het ontbreken van snelladers (bijna alles is max 22KW) in de directe omgeving geen enkel probleem. Met de hotel eigenaar afgesproken dat we met verlengsnoer bij het hotel AC mochten laden afgerekend op goed vertrouwen 32ct per KW.

Laden Horst 15 minuten
Laden Mogendorf 17 Minuten
Gemiddeld verbruik 175Wh/km
Gem. Snelheid 130 ~ 145 KM/u
Belading: 2 volwassenen, 2 kinderen incl bagage.

Al met al heb ik veel bewuster en rustiger gereden dan in mijn vorige auto's. We moesten zelfs opschieten tijdens de tussenstops omdat de auto eerder klaar was met laden dan wij onze lunch of sanitair stop hadden voltooid. Totale reis duurde net zo lang als de jaren ervoor.

Volgende trip: Italy

#no more range anxiety
 
  • Like
Reactions: SofaSogo
Waar een wil is is een weg. Dat is zeker waar.

Vorig jaar toen ik net een paar weken de S had was ik toch nog maar even met de 320d gegaan.
Toen was de meest noordelijke SuC die in Aviemore. Dan wordt John o' Groats via de binnendoor wegen waar je uren alleen schapen tegenkomt best een uitdaging en als helemaal als je nog terug moet.

Nu ben ik toen ook wel een paar publieke laders tegengekomen maar ik heb deze niet op een bekende app kunnen ontdekken en ook niet hoe je daar de betaling moet regelen. Nu was ik ook met andere dingen bezig.;)
Wellicht dat andere daar hun ervaringen over kunnen posten.

Afgelopen weken door Schotland gekoerst en ook in John o'Groats geweest. Ook boven Aviemore geen enkel probleem met een combinatie van laden aan het stopcontact en 22/43 kW laders onderweg (zie ZapMap). Laden kan bijna overal met een Charge Your Car RFID kaart - CyC heeft ook een app. In mijn ervaring houden de Schotten met een ICE de laadplekken keurig vrij!
 
  • Like
Reactions: job-lek and RobsEV