50kWh in een Model 3 SR gaat makkelijk. 50kWh in een blikken doos is andere koek.Het is natuurlijk geen vergelijken, want 50kW is niet echt de batterij voor lange afstanden.
You can install our site as a web app on your iOS device by utilizing the Add to Home Screen feature in Safari. Please see this thread for more details on this.
Note: This feature may not be available in some browsers.
50kWh in een Model 3 SR gaat makkelijk. 50kWh in een blikken doos is andere koek.Het is natuurlijk geen vergelijken, want 50kW is niet echt de batterij voor lange afstanden.
Wij zijn met de e-tron ondertussen naar Toscane geweest, op skiverlof met 5 in de wagen met dakkoffer bij extreem weer en recent nog 4600 km naar Noorwegen. Ik kan me niet voorstellen dat we hierbij minder comfort, meer laadstress of beduidend meer tijd nodig hebben gehad dan met een MS of MX.Ik ben net terug uit Kroatië (1400km), met 3 laadstops van ongeveer 20 minuten en 1 overnachting (het is immers vakantie, dus lekker relaxed rijden). Geen enkele vorm van planning gedaan vooraf, gewoon ingestapt thuis en blind op de tesla navigatie gereden, was het prima te doen. In Duitsland waar het kon 150-200 gereden (eindelijk even sneller dan die belachelijke Nederlandse regeltjes). Nooit een seconde laadstress gehad, doordat de auto altijd voldoende accu had.
Ik las op het autoblog forum dat iemand dezelfde reis met een Enyaq 80 (volgens mij de grootste accu?) er 7 stops voor nodig had en bijna 4 uur meer. Van een ander met een Polestar hoorde ik in Kroatië dat die veel laadstress had, omdat hij zijn route moest plannen via ABPR, omdat de eigen routeplanner hem naar langzame laadpalen stuurde ipv snelladers. En daarbij kwam hij ook nog bij laadpalen die out of order waren.
Dan is mijn vooroordeel over non-tesla toch wel bevestigd. Hoe ver de anderen ook denken te zijn, ze lopen echt nog ver achter tesla.
Wij zijn met de e-tron ondertussen naar Toscane geweest, op skiverlof met 5 in de wagen met dakkoffer bij extreem weer en recent nog 4600 km naar Noorwegen. Ik kan me niet voorstellen dat we hierbij minder comfort, meer laadstress of beduidend meer tijd nodig hebben gehad dan met een MS of MX.
Ivm een M3 kan het mogelijks wat trager zijn geweest, maar niet noemenswaardig. In elk geval niet voldoende om het extra comfort te compenseren.
Onvoorbereid vertrekken zal met een Tesla wat makkelijker zijn maar met enige kennis en voorbereiding ondervind ik geen problemen en ik beperk mijn laadsessie dan nog tot Ionity vanwege een laag tarief.
De “gesloten” systemen bieden toch ook voldoende info om te bepalen hoe snel een lader is en hoeveel er vrij zijn…...Zolang je binnen een gesloten systeem blijft. De tesla-navigatie gebruikt enkel SUC, waarvan ik trouwens ook geloof dat het voor bijna heel Europa dicht bij optimaal is. Ik.lees hier dat MS of MX met CCS enkel langs V2 gestuurd wordt. Dat is dus zelfs binnen het gesloten systeem niet optimaal.
Maar je zal ook niet langs de snellere weg via een Ionity of goedkopere Allego gestuurd worden.
Zien doe je ze wel, ik weet niet of hij ze gebruikt in de planning, zou mij sterk lijken van niet.Maar je zal ook niet langs de snellere weg via een Ionity of goedkopere Allego gestuurd worden.
Dan kan gewoon hoor, Fastned, Ionity etc worden op je navigatiescherm weergegeven. Als je auto naar een SuC navigeert en je wilt iets anders, dan kies je gewoon een ander laadpunt. Zelfs de beschikbare snelheid van het laadpunt wordt weergegevenhet punt is, als ik met mijn tesla door frankrijk rijd, via de snelweg (hoe ook anders), wil ik kunnen kiezen of ik aan de fastned op de snelweg laad of aan de tesla supercharger bij een afgelegen hotelletje waar je nog niet eens een broodje kan kopen en een glas water 5 euro kost.
Kortom, je wilt iets als ABRP kunnen gebruiken. Ik zou het ook leuk vinden als dit, zoals bij heel wat andere automerken, toegankelijk is op het hoofdscherm.het punt is, als ik met mijn tesla door frankrijk rijd, via de snelweg (hoe ook anders), wil ik kunnen kiezen of ik aan de fastned op de snelweg laad of aan de tesla supercharger bij een afgelegen hotelletje waar je nog niet eens een broodje kan kopen en een glas water 5 euro kost.
Ik denk dat v3 enkel voorgesteld wordt indien je de upgrade gekocht hebt en dat de melding gegeven wordt om niet voor verrassingen komt te staan indien de adapter op de keukentafel ligt.Dat alleen langs V2 gestuurd worden is niet waar weet ik uit ervaring. Je krijgt wel een waarschuwing dat je een adaptor nodig hebt.
Ik snap die hele laadpas niet eens. Waarom niet een abo afsluiten (koppelen aan een betaalrekening) en dan gewoon bij de laadpaal een QR code scannen met je telefoon. Scheelt ook weer zo'n dom NFC component en betaalsysteem per paal.Elektrisch rijden heeft een paar dingen nog niet voor elkaar:
1) Het betaalsysteem is voor elke paal anders. Ga je naar je benzinepomp, kun je al jarenlang met je normale pinpas, creditcard, telefoon of horloge betalen. Met een EV heb je een heel kwartet aan pasjes nodig. Hoe het eigenlijk had moeten werken is dat je auto een uniek ID heeft, ook bij 'vreemde' palen automatisch afrekenend, net als bij de SUCs. Soms sta je bij een paal en heb je geen idee waarom de handshake niet werkt.
2) Prijzen zijn vaak onduidelijk. Betalen per minuut? Per kWh? Per pas weer een verschillende prijs? Abonnement nodig?
3) Omrijden omdat de SUC net niet lekker op de route ligt.
4) Destination chargen. Ben je eindelijk op bestemming, en zit de SUC op 40 kilometer. Lokale infrastructuur is vaak een verrassing. 60kWh laden op 1 fase 16 ampere is niet echt iets waar je op wilt wachten.