Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Met de Tesla op vakantie in Europa

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben net terug uit Kroatië (1400km), met 3 laadstops van ongeveer 20 minuten en 1 overnachting (het is immers vakantie, dus lekker relaxed rijden). Geen enkele vorm van planning gedaan vooraf, gewoon ingestapt thuis en blind op de tesla navigatie gereden, was het prima te doen. In Duitsland waar het kon 150-200 gereden (eindelijk even sneller dan die belachelijke Nederlandse regeltjes). Nooit een seconde laadstress gehad, doordat de auto altijd voldoende accu had.

Ik las op het autoblog forum dat iemand dezelfde reis met een Enyaq 80 (volgens mij de grootste accu?) er 7 stops voor nodig had en bijna 4 uur meer. Van een ander met een Polestar hoorde ik in Kroatië dat die veel laadstress had, omdat hij zijn route moest plannen via ABPR, omdat de eigen routeplanner hem naar langzame laadpalen stuurde ipv snelladers. En daarbij kwam hij ook nog bij laadpalen die out of order waren.

Dan is mijn vooroordeel over non-tesla toch wel bevestigd. Hoe ver de anderen ook denken te zijn, ze lopen echt nog ver achter tesla.
 
Wat een walgelijke reportage...

Als ze het SuC netwerk er bij genoemd hadden was er wat meer tegenwicht geweest... Maar ja, dat is reclame voor Tesla en dat willen ze natuurlijk ook niet doen.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Ik ben net terug uit Kroatië (1400km), met 3 laadstops van ongeveer 20 minuten en 1 overnachting (het is immers vakantie, dus lekker relaxed rijden). Geen enkele vorm van planning gedaan vooraf, gewoon ingestapt thuis en blind op de tesla navigatie gereden, was het prima te doen. In Duitsland waar het kon 150-200 gereden (eindelijk even sneller dan die belachelijke Nederlandse regeltjes). Nooit een seconde laadstress gehad, doordat de auto altijd voldoende accu had.

Ik las op het autoblog forum dat iemand dezelfde reis met een Enyaq 80 (volgens mij de grootste accu?) er 7 stops voor nodig had en bijna 4 uur meer. Van een ander met een Polestar hoorde ik in Kroatië dat die veel laadstress had, omdat hij zijn route moest plannen via ABPR, omdat de eigen routeplanner hem naar langzame laadpalen stuurde ipv snelladers. En daarbij kwam hij ook nog bij laadpalen die out of order waren.

Dan is mijn vooroordeel over non-tesla toch wel bevestigd. Hoe ver de anderen ook denken te zijn, ze lopen echt nog ver achter tesla.
Wij zijn met de e-tron ondertussen naar Toscane geweest, op skiverlof met 5 in de wagen met dakkoffer bij extreem weer en recent nog 4600 km naar Noorwegen. Ik kan me niet voorstellen dat we hierbij minder comfort, meer laadstress of beduidend meer tijd nodig hebben gehad dan met een MS of MX.
Ivm een M3 kan het mogelijks wat trager zijn geweest, maar niet noemenswaardig. In elk geval niet voldoende om het extra comfort te compenseren.
Onvoorbereid vertrekken zal met een Tesla wat makkelijker zijn maar met enige kennis en voorbereiding ondervind ik geen problemen en ik beperk mijn laadsessie dan nog tot Ionity vanwege een laag tarief.
 
Het zal ook door je ervaring komen dat je weet hoe je met een EV moet rijden. Ik denk dat zorgeloos rijden ook zeker mogelijk moet zijn met andere merken maar die'klaag' verhalen van andere merk eigenaren zijn nou geen reclame.

Wat ik wel bizar vindt is dat de routeplanner van de auto je tijdens een doorreis laat navigeren naar een trage laadpaal. Als je dat gewoon volgt, dan snap ik wel dat je niet heel enthousiast wordt van een EV.

En wat dat betreft heeft tesla het gewoon nog steeds beter voor elkaar. Een willekeurige nitwit kan in een tesla stappen en zonder enig probleem lange afstanden rijden.

Wij zijn met de e-tron ondertussen naar Toscane geweest, op skiverlof met 5 in de wagen met dakkoffer bij extreem weer en recent nog 4600 km naar Noorwegen. Ik kan me niet voorstellen dat we hierbij minder comfort, meer laadstress of beduidend meer tijd nodig hebben gehad dan met een MS of MX.
Ivm een M3 kan het mogelijks wat trager zijn geweest, maar niet noemenswaardig. In elk geval niet voldoende om het extra comfort te compenseren.
Onvoorbereid vertrekken zal met een Tesla wat makkelijker zijn maar met enige kennis en voorbereiding ondervind ik geen problemen en ik beperk mijn laadsessie dan nog tot Ionity vanwege een laag tarief.
 
Zolang je binnen een gesloten systeem blijft. De tesla-navigatie gebruikt enkel SUC, waarvan ik trouwens ook geloof dat het voor bijna heel Europa dicht bij optimaal is. Ik.lees hier dat MS of MX met CCS enkel langs V2 gestuurd wordt. Dat is dus zelfs binnen het gesloten systeem niet optimaal.
Maar je zal ook niet langs de snellere weg via een Ionity of goedkopere Allego gestuurd worden.
 
Zolang je binnen een gesloten systeem blijft. De tesla-navigatie gebruikt enkel SUC, waarvan ik trouwens ook geloof dat het voor bijna heel Europa dicht bij optimaal is. Ik.lees hier dat MS of MX met CCS enkel langs V2 gestuurd wordt. Dat is dus zelfs binnen het gesloten systeem niet optimaal.
Maar je zal ook niet langs de snellere weg via een Ionity of goedkopere Allego gestuurd worden.
De “gesloten” systemen bieden toch ook voldoende info om te bepalen hoe snel een lader is en hoeveel er vrij zijn…...
Als ik in de app van ABRP, ShellRecharge of Chargemap kijk zie ik die info tenminste wel. Daar zou de navigatie van de auto ook gebruik van kunnen maken.
 
  • Like
Reactions: OttoR
Van mij zou het best wel mogen. Het nadeel van de superchargers is toch dat je de snelweg afmoet en op sommige plekken ligt hij toch op nog wel een eindje rijden (en als het dan ook nog eens aanschuiven is aan zo'n Frans centre commercial... ).

in Dijon bv verlies je 10 minuten met langs de supercharger rond te rijden, terwijl er vlakbij op de snelweg ook een fastned ligt.

Ik geloofde het zelf ook pas nadat een vriend mij er op wees.

Schermafbeelding 2022-07-24 om 10.56.17.png
Schermafbeelding 2022-07-24 om 10.59.37.png
 
Laadmogelijkheden kunnen natuurlijk niet voor iedereen in een straal van 200 meter liggen. Er zal altijd wel eens iemand moeten omrijden.
In Frankrijk vind ik het dan weer logisch dat laadpalen niet op de snelweg liggen. Stel je voor je woont op 5 km van een laadpaal en je moet telkenmale péage betalen om de snelweg op te rijden om even gaan te laden.
 
het punt is, als ik met mijn tesla door frankrijk rijd, via de snelweg (hoe ook anders), wil ik kunnen kiezen of ik aan de fastned op de snelweg laad of aan de tesla supercharger bij een afgelegen hotelletje waar je nog niet eens een broodje kan kopen en een glas water 5 euro kost.
Dan kan gewoon hoor, Fastned, Ionity etc worden op je navigatiescherm weergegeven. Als je auto naar een SuC navigeert en je wilt iets anders, dan kies je gewoon een ander laadpunt. Zelfs de beschikbare snelheid van het laadpunt wordt weergegeven;)
 
het punt is, als ik met mijn tesla door frankrijk rijd, via de snelweg (hoe ook anders), wil ik kunnen kiezen of ik aan de fastned op de snelweg laad of aan de tesla supercharger bij een afgelegen hotelletje waar je nog niet eens een broodje kan kopen en een glas water 5 euro kost.
Kortom, je wilt iets als ABRP kunnen gebruiken. Ik zou het ook leuk vinden als dit, zoals bij heel wat andere automerken, toegankelijk is op het hoofdscherm.
 
Elektrisch rijden heeft een paar dingen nog niet voor elkaar:

1) Het betaalsysteem is voor elke paal anders. Ga je naar je benzinepomp, kun je al jarenlang met je normale pinpas, creditcard, telefoon of horloge betalen. Met een EV heb je een heel kwartet aan pasjes nodig. Hoe het eigenlijk had moeten werken is dat je auto een uniek ID heeft, ook bij 'vreemde' palen automatisch afrekenend, net als bij de SUCs. Soms sta je bij een paal en heb je geen idee waarom de handshake niet werkt.

2) Prijzen zijn vaak onduidelijk. Betalen per minuut? Per kWh? Per pas weer een verschillende prijs? Abonnement nodig?

3) Omrijden omdat de SUC net niet lekker op de route ligt.

4) Destination chargen. Ben je eindelijk op bestemming, en zit de SUC op 40 kilometer. Lokale infrastructuur is vaak een verrassing. 60kWh laden op 1 fase 16 ampere is niet echt iets waar je op wilt wachten.
 
  • Like
Reactions: Krisja
Elektrisch rijden heeft een paar dingen nog niet voor elkaar:

1) Het betaalsysteem is voor elke paal anders. Ga je naar je benzinepomp, kun je al jarenlang met je normale pinpas, creditcard, telefoon of horloge betalen. Met een EV heb je een heel kwartet aan pasjes nodig. Hoe het eigenlijk had moeten werken is dat je auto een uniek ID heeft, ook bij 'vreemde' palen automatisch afrekenend, net als bij de SUCs. Soms sta je bij een paal en heb je geen idee waarom de handshake niet werkt.

2) Prijzen zijn vaak onduidelijk. Betalen per minuut? Per kWh? Per pas weer een verschillende prijs? Abonnement nodig?

3) Omrijden omdat de SUC net niet lekker op de route ligt.

4) Destination chargen. Ben je eindelijk op bestemming, en zit de SUC op 40 kilometer. Lokale infrastructuur is vaak een verrassing. 60kWh laden op 1 fase 16 ampere is niet echt iets waar je op wilt wachten.
Ik snap die hele laadpas niet eens. Waarom niet een abo afsluiten (koppelen aan een betaalrekening) en dan gewoon bij de laadpaal een QR code scannen met je telefoon. Scheelt ook weer zo'n dom NFC component en betaalsysteem per paal.