Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Ik dacht in die opendata dinges van het rdw even een grafiekje te maken van Model 3 uitleveringen per dag maar dat kan die tool niet behoorlijk. Het idee dat je een datum gewoon oplopend zou willen sorteren en niet op dag/maand/jaar zodat alles door elkaar komt is blijkbaar te moeilijk voor ze.

Overigens zijn er gisteren weer 20 stuks uitgeleverd.
 
Ik dacht in die opendata dinges van het rdw even een grafiekje te maken van Model 3 uitleveringen per dag maar dat kan die tool niet behoorlijk. Het idee dat je een datum gewoon oplopend zou willen sorteren en niet op dag/maand/jaar zodat alles door elkaar komt is blijkbaar te moeilijk voor ze.

Overigens zijn er gisteren weer 20 stuks uitgeleverd.
Ja, dat krijg je als er software uit een ander taal/codeergebied wordt gebruikt. Koop Nederlandse waar, mensen. (Desnoods Europese.)
 
Ik dacht in die opendata dinges van het rdw even een grafiekje te maken van Model 3 uitleveringen per dag maar dat kan die tool niet behoorlijk. Het idee dat je een datum gewoon oplopend zou willen sorteren en niet op dag/maand/jaar zodat alles door elkaar komt is blijkbaar te moeilijk voor ze.

Overigens zijn er gisteren weer 20 stuks uitgeleverd.
Had ook al zo'n plan, zal vanavond even kijken of ik het kan programmeren. Kun je dan gelijk doen voor alle elektrische auto's. Neem aan dat zo'n platform wel een API aanbiedt.
 
Ik dacht in die opendata dinges van het rdw even een grafiekje te maken van Model 3 uitleveringen per dag maar dat kan die tool niet behoorlijk. Het idee dat je een datum gewoon oplopend zou willen sorteren en niet op dag/maand/jaar zodat alles door elkaar komt is blijkbaar te moeilijk voor ze.

Overigens zijn er gisteren weer 20 stuks uitgeleverd.

Ja, was ik ook al aant proberen maar datum wordt als string gezien en niet als datum herkend helaas...
 
Pak Knime om een dataset in te lezen. Het daadwerkelijk Zwitsers zakmes voor data engineers. Open source en je kan niet zo gek verzinnen met welke databases ze om kunnen gaan. Je kan je dataset daarna zo in elk formaat wegschrijven, easy to use.

Om een losse dataset om te zetten of ook bij een live koppeling? Dat laatste zou je in dit geval willen om niet elke dag je visualisatie te hoeven updaten.
 
Knime is een data enginering tool en geschikt voor datascience/dataminig. Of je een live koppeling kan maken... je kan er java code inhangen en denk dat soap-calls ook lukken (anders maak je een python node aan en klopt daarin de code voor de soap call; die kan je naadloos in Knime hangen) Als je dat proces dagelijks aftrapt dan gaat dat wel werken. De server versies zijn betaald, maar die kunnen o.a. schedulen). Knime kent ook mogelijkheden tot visualisatie, maar is daarin niet zo sterk als een Tableau of Qliksense. Ben iets te onbekend met Qlik (met name scripting), maar ook daar kan je een desktop versie van downloaden en mogelijk met script weer koppelingen maken naar een dataset om die vervolgens heel gelikt te visualiseren. Ik zal eens kijken of ik tijd/zin heb om er wat vrije tijd tegenaan te gooien, maar ben op dit moment op mijn werk zeer druk en mijn vrije tijd gebruik ik nu om te rusten en andere zaken te doen.

Afijn, we dwalen af :D
 
  • Helpful
Reactions: Merijn
Knime is een data enginering tool en geschikt voor datascience/dataminig. Of je een live koppeling kan maken... je kan er java code inhangen en denk dat soap-calls ook lukken (anders maak je een python node aan en klopt daarin de code voor de soap call; die kan je naadloos in Knime hangen) Als je dat proces dagelijks aftrapt dan gaat dat wel werken. De server versies zijn betaald, maar die kunnen o.a. schedulen). Knime kent ook mogelijkheden tot visualisatie, maar is daarin niet zo sterk als een Tableau of Qliksense. Ben iets te onbekend met Qlik (met name scripting), maar ook daar kan je een desktop versie van downloaden en mogelijk met script weer koppelingen maken naar een dataset om die vervolgens heel gelikt te visualiseren. Ik zal eens kijken of ik tijd/zin heb om er wat vrije tijd tegenaan te gooien, maar ben op dit moment op mijn werk zeer druk en mijn vrije tijd gebruik ik nu om te rusten en andere zaken te doen.

Afijn, we dwalen af :D

Zijn er zoveel icters, gaan ze er ook nog over .....o_O;)
 
Met Tableau kun je in ieder geval makkelijk koppelen met oData en de string omzetten naar datum.
Ik heb een visualisatie gemaakt waarbij de filters standaard ingesteld staan voor de Model 3, maar je kunt alle EV's vanaf 2009 selecteren:

Aantal EV's per merk en model vanaf 2009

Schermafbeelding 2019-02-10 om 23.47.02.png




(Ik denk trouwens niet dat de data automatisch ververst worden, omdat bij het ophalen van de oData het alleen mogelijk was o.b.v. een extract te werken en niet met een live koppeling. Extract refresh kon ik nergens instellen.)
 
Ben iets te onbekend met Qlik (met name scripting), maar ook daar kan je een desktop versie van downloaden en mogelijk met script weer koppelingen maken naar een dataset om die vervolgens heel gelikt te visualiseren. Ik zal eens kijken of ik tijd/zin heb om er wat vrije tijd tegenaan te gooien, maar ben op dit moment op mijn werk zeer druk en mijn vrije tijd gebruik ik nu om te rusten en andere zaken te doen.
Mocht je met Qlik aan de gang willen gaan dan kan ik je wellicht helpen. Voor het delen hier op TMC biedt Tableau een betere kostenloze oplossing.
 
  • Like
Reactions: Fralamjo