Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 - Afleveringen

This site may earn commission on affiliate links.
Dat ze zich er vooral zelf mee hebben op de lange termijn, dat ben ik inderdaad wel met je eens. Maar het geeft hopelijk wel een duidelijk signaal af aan Tesla. Of we in een verwende maatschappij leven is een andere discussie, maar het amateuristische niveau van Tesla als organisatie blijft mij wel telkens weer verbazen.

Dit is niet "iets dat anders gaat dan verwacht". Als je tot 2x toe eerder van je werk vertrekt omdat Tesla je belt dat je je auto kan halen, en dan komen ze tot 4x toe die afspraak niet na, dan zou ik op z'n minst not amused zijn. Het kost mij geld, het kost mij tijd, vrije dagen en het kost me mijn humeur. Daarnaast heb je de hele dag van die collega's om je heen die je voor schut zetten ;-)

Voor veel mensen is een auto kopen, zeker een nieuwe auto, ook iets waar je naar uit kijkt. Het is een groot deel emotie. Zo'n blunder van Tesla heeft dan wat meer impact op de gemoedsrust dan wanneer de Albert Heijn tot 4x toe geen pindakaas op voorraad heeft.

Dat niet alles op rolletjes loopt, prima. Zal iedereen begrip voor hebben bij zo'n eerste delivery ronde. Maar op een of andere manier slaagt Tesla er toch telkens weer in om daar vervolgens als een kip zonder kop mee om te gaan. Iedereen roept maar wat, iedereen doet maar wat, de ene medewerker zegt Ja, de ander zegt Nee. Terwijl de ene medewerker nieuwe afspraken aan het inplannen is is de collega naast hem/haar die afspraken weer aan het cancellen. Top-down management lijkt volledig afwezig te zijn.

Het is natuurlijk makkelijk roepen vanaf de zij lijn, maar in organisaties met een beetje structuur en bijvoorbeeld communicatierichtlijnen was dit een stuk fraaier gegaan. En zelfs dan kan ik mij nog voorstellen dat je 2x een afspraak cancelled, maar bij de 3e keer moet er toch een manager daar flink op de rem gaan trappen en eerst orde op zaken stellen voordat we weer mensen nodeloos naar Tilburg laten afreizen.

Mij bekruipt telkens het gevoel alsof ze daar uitsluitend werken op basis van 'management by exception'. Iedereen kloot wat aan, we doen maar wat, en als er wat mis gaat (serviceniveau daalt, geen onderdelen, firmware issues bij delivery) dan wordt er wat aan gedaan, maar dan is het al veel te laat. Als het kalf verdronken is dempt men de put.. Elke vorm van periodieke controle lijkt te ontbreken.

Als ik het goed begrijp is het uiteindelijke euvel met de M3 dat die nieuwe 1-fase UMC niet werkte met de Model 3. Wat hebben ze in de US dan sinds 2016 gedaan? Ze hebben 3 jaar de tijd gehad om dat ding te produceren en te testen. Maar nee, dat moet blijkbaar een uur voordat je een delivery doet nog eens worden getest? Dat is toch gewoon ronduit bizar? Is er dan _niemand_ die halverwege oktober 2018 eens denkt 'Goh, die nieuwe UMC, doet die het eigenlijk wel op de Model 3? Zullen we dat voor de grap gewoon eens proberen?'.

Tesla is voor een fors deel een software hut. Maar zelfs dat doen ze op een ongelooflijk knullige manier. Het is maar een onnozel voorbeeld, maar in 1 van de firmware releases werkte dat 'dansen' van de Model X niet meer. Ik kan daar dus niet bij. Elke developer weet dat ie unit tests moet schrijven, in elke software hut zijn full-time testers om nieuwe releases te testen en te debuggen. En wat doet Tesla? "Aah joh! Compilen en uitrollen! YOLO". Die "dans optie" is dan niet zo spannend, maar hetzelfde speelt natuurlijk met Spotify, de browser, de changelog en vele andere bugs.

De regen sensor vind ik ook een fraai voorbeeld. Al 20 jaar lang heeft elke beetje auto een regensensor. Dat werkt als een tiet, kost geen drol. ('t zijn een paar IR ledjes en een lichtsensortje). Tesla denkt, we hebben de camera's, dus die sensor kan eraf. Oke, als je dat wil doen, mijn zegen heb je. Maar dan is het toch ronduit bizar dat je eerst tienduizenden auto's verkoopt die eerst maanden lang geen functionerende regensensor hebben? En als die feature dan eindelijk wordt uitgerold werkt hij nog bedroevend slecht ook. Dat is toch bizar? Waarom niet eerst gewoon die $5 kostende regensensor erin laten totdat je een goed werkend alternatief hebt? Het goed detecteren van regen op een camera beeld lijkt toch verdomd lastig. Wat hebben we nu gecreerd? We verkopen auto's van gemiddeld een ton waarvan de regen sensor slechter werkt dan die in een 10 jaar oude VW Up. Service centers worden overspoeld met klachten over dat ding, dus naast dat we nu een slechter product hebben geleverd kost het ook nog meer geld dan wanneer we gewoon die 5 dollar kostende sensor in de auto hadden geplaatst. Netto uitkomst van dit debakel is dus negatief.

Ik heb het al eerder gezegd, maar het gros van de autorijders wil gewoon een auto die werkt en een afleverprocedure die netjes is. De klant die 60k uitgeeft aan een auto (nog altijd 2x meer dan gemiddeld!) wil in ieder geval het gevoel hebben dat ie serieus behandeld wordt. Dat zijn aankoop gewaardeerd wordt en iets betekent. Iemand 4x ten blij maken met een dode mus en naar Tilburg laten afrijden is niet je klant serieus behandelen. Dan is je klant de speelbal geworden van het falen van je organisatie.

Tot zo ver mijn relaas. Ik heb niet eens een M3 gekocht maar ik krijg steeds vaker jeuk bij dit herhaaldelijk zien falen van de Tesla organisatie. Tesla moet dit op orde krijgen, want het kost ze klanten. Een aantal voorbeelden zijn hier al voorbij gekomen. Lease maatschappijen die geen Tesla's meer willen leasen, EC-Rent die het vertrouwen kwijt is, forum leden die door bugs een ICE gaan kopen, "bodyshops" die geen Tesla's meer willen aannemen, etc.
Hou je hart maar alvast vast:
  1. Bij de SuC's straks
  2. Bij de SEC's als je iets hebt of een beurt wilt inplannen.
Wordt een feest!
 
Op de meeste punten helemaal met je eens! Tesla moet veel dingen verbeteren. In de bezetting, de communicatie, de coördinatie. Al doen ze ook heel veel goed. Vanochtend weer een erg fijne ervaring qua klantvriendelijkheid door verschillende medewerker van SEC Duiven bij het inleveren van mijn auto voor de kleine beurt.

En die regensensor is irritant, dat had niet mogen gebeuren. Ik bepaal nu ook maar handmatig de snelheid, in de hoop dat een volgende update de automatische regendetectie beter maakt. Maar als ik dan rondrijd in een Jaguar E-Pace van €76.000 - de leenauto - dan merk ik ook weer dat Tesla op veel vlakken gerenommeerde merken achter zich laat.

Voor mij is het glas niet halfleeg, maar halfvol. Nee sterker nog, het zit bijna vol.
Ook mijn glas zit bijna altijd minimaal halfvol, ik kan niet goed met doemdenkers overweg:) Maar de post van Tozz is mij uit het hart gegrepen. Ik heb het al eerder aangegeven, ik twijfel echt of ik de M3 reservering om ga zetten in een bestelling. Mijn vrouw wil graag meedoen met de transitie maar die 2 Tesla's voor de deur, dat is meer mijn ding. Als in: een Kona vindt ze ook prima, ze geeft er niks om. Die gaat niet blij worden van knulligheid en haar tijd is haar lief (ze heeft een drukke baan).
Het is de technisch beste en slimste EV met het beste laadnetwerk maar zijn op heel veel vlakken nog hele werelden te winnen:confused:

On topic: Ik vind de 'vibe', de M3 koorts die er hier heerst wel heel cool!
 
Heeft ook allemaal met verwachtingsmanagement te maken, aan twee kanten (Tesla en klant). Mijn vader heeft vorig jaar geleden een nieuwe Volvo gekocht, kreeg als "opleverdatum" mee: ergens in mei/juni. Had geen idee van productiedatum, VIN en al helemaal niet van getrackte boten of wanneer de auto bij de garage aangekomen was. Garage deed lekker z'n werk, en toen ze er met de poetslap langs gingen dachten ze...laten we de klant bellen, de auto is nu wel kaar.

En tja...de mensen hier op het forum weten elkaar hier af en toe flink op te hitsen. Heb een zakenrelatie die een 3 besteld heeft maar niet op het forum zit, en die is er relaxt onder.
 
Wat doe je na meerdere keren de leveringsafspraak geannuleerd te krijgen ... toch even de VIN checken ...
Aan de mileage te zien rijdt er al ff iemand anders mee rond ... Misschien vraag ik een oldtimer kenteken aan :)

Schermafbeelding 2019-02-06 om 08.26.59.png



Of zou Toyota er voor iets tussen zitten .... :D


Schermafbeelding 2019-02-08 om 11.48.59.png
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2019-02-06 om 08.26.59.png
    Schermafbeelding 2019-02-06 om 08.26.59.png
    222.1 KB · Views: 93
Werk morgen vanuit huis dus de Model 3 staat rustig aan de laadpaal morgen naast z’n grote broer. :D

View attachment 375307

Misschien dat ik nog even naar een 175 kW Fastned station rijd om te testen hoe het laden daar gaat.
Mocht ik nog een ritje gaan maken dan waarschuw ik wel hier.

@Martijn S

Ga straks na de lunch toch nog even een ritje maken naar FastNed Gouda. Nu is het tenminste nog redelijk rustig op de weg.
Vanavond dan nog maar wat werk afmaken... :rolleyes:
 
Ik heb net aan de lijn gehangen met een medewerker van Tesla, dezelfde waar ik al eens mee gebeld heb. Vriendelijke man.

Wel een serieus probleem: geen enkele van mijn mails naar [email protected] zijn blijkbaar doorgekomen. Hij heeft er nog eens expliciet achter gezocht. Dat verklaart natuurlijk waarom ze achter dingen vroegen die ik al had doorgestuurd.

Ik heb de mails dan nog eens doorgestuurd, naar zijn persoonlijk adres. Onmiddellijk antwoord dat hij alles goed ontvangen had.
Gelukkig had ik telefonisch het meeste al geregeld, dus mijn auto werd al voorbereid voor levering.

Als dat niet doorkomen van de mails een algemeen probleem is, zou ik niet in dat team hun schoenen willen staan. Er zullen dan heel wat (terecht) mopperende klanten volgen vrees ik.


Mijn info:
* Long Range All-Wheel Drive, Lakkleur Deep Blue Metallic, 18'' Aero velgen, Volledig zwart premium interieur, Geavanceerde Autopilot
* Reservering november 2016, bestelling december 2018
* België
* financiering via leasing (renting) en aparte verzekering (beide KBC)


Spannend allemaal...
 
  • Like
Reactions: Karim DB
Ben al eens langs de supercharger in Beveren gepasseerd, en wat bijgeladen.
Maximaal vermogen slechts 53 kW, was iets meer dan de helft geladen. Dat viel wel tegen.
Op het scherm staan enkel de superchargers die reeds omgebouwd zijn naar CCS, dus dat is wel handig als je gaat reizen.
2fVNG4PInsEot_488kBYARPXgc9G8YadKkZOaxF-aE9OG2O8Pdx39sXkWN4llIaRlIZ7pcLI6ryhcnUx6aRvvlXWYvqKSGUVOfqv614zNpPKTLCnbhi3UN0Wuyx28MD_RXJ8PztTiG_DHX3CIwAtVw3ef3egGAO-6VGS23D429tWgzZbAvnj63emdFqR0mcfnlyQJbQq4t5HO0aHYIjSqudsuUejL3VkMyQUuvVkM4LKOOJs6CCwzDIhI4PfszOW_K_JtqrF6fbSsHCo73RN-UMWxgIIqbInAAEhBPn-cHO4BPocgp45loxMgHy5eo1AfcsZ0O8QTgm5tM-x-v55LX_NEdwMzlLW0jfB0aNabgBO0hPxp7r5ejM7mSkNiAZF00VecOp3Raqgqefaehd3zc6UXc-TZwVwoxa_s2YKzAyXyfbHUqBWMq3aMa_2y08Cn95XnxO8WvfavcXtMFi29_5LjT2smhmK_saLgo_xTqiPxhaQL_sJ8fgZ_WUA42n2PObzspkUQGYXM1cft1EPFhKyGZlHM2_TzZDmhLivHUY8hNG6T2iMWQTk56SRDjznhhaGUfdbWma6GJhmqv9PMXEu1rY8V4sDWPAxV5nztAQImAMlk7g8p1y3xUO8cVqJGTYxZFUy5U0hkjUhklsqNk_z8KOZsFiJ=w676-h901-no
 
Last edited: