Dat ze zich er vooral zelf mee hebben op de lange termijn, dat ben ik inderdaad wel met je eens. Maar het geeft hopelijk wel een duidelijk signaal af aan Tesla. Of we in een verwende maatschappij leven is een andere discussie, maar het amateuristische niveau van Tesla als organisatie blijft mij wel telkens weer verbazen.
Dit is niet "iets dat anders gaat dan verwacht". Als je tot 2x toe eerder van je werk vertrekt omdat Tesla je belt dat je je auto kan halen, en dan komen ze tot 4x toe die afspraak niet na, dan zou ik op z'n minst not amused zijn. Het kost mij geld, het kost mij tijd, vrije dagen en het kost me mijn humeur. Daarnaast heb je de hele dag van die collega's om je heen die je voor schut zetten ;-)
Voor veel mensen is een auto kopen, zeker een nieuwe auto, ook iets waar je naar uit kijkt. Het is een groot deel emotie. Zo'n blunder van Tesla heeft dan wat meer impact op de gemoedsrust dan wanneer de Albert Heijn tot 4x toe geen pindakaas op voorraad heeft.
Dat niet alles op rolletjes loopt, prima. Zal iedereen begrip voor hebben bij zo'n eerste delivery ronde. Maar op een of andere manier slaagt Tesla er toch telkens weer in om daar vervolgens als een kip zonder kop mee om te gaan. Iedereen roept maar wat, iedereen doet maar wat, de ene medewerker zegt Ja, de ander zegt Nee. Terwijl de ene medewerker nieuwe afspraken aan het inplannen is is de collega naast hem/haar die afspraken weer aan het cancellen. Top-down management lijkt volledig afwezig te zijn.
Het is natuurlijk makkelijk roepen vanaf de zij lijn, maar in organisaties met een beetje structuur en bijvoorbeeld communicatierichtlijnen was dit een stuk fraaier gegaan. En zelfs dan kan ik mij nog voorstellen dat je 2x een afspraak cancelled, maar bij de 3e keer moet er toch een manager daar flink op de rem gaan trappen en eerst orde op zaken stellen voordat we weer mensen nodeloos naar Tilburg laten afreizen.
Mij bekruipt telkens het gevoel alsof ze daar uitsluitend werken op basis van 'management by exception'. Iedereen kloot wat aan, we doen maar wat, en als er wat mis gaat (serviceniveau daalt, geen onderdelen, firmware issues bij delivery) dan wordt er wat aan gedaan, maar dan is het al veel te laat. Als het kalf verdronken is dempt men de put.. Elke vorm van periodieke controle lijkt te ontbreken.
Als ik het goed begrijp is het uiteindelijke euvel met de M3 dat die nieuwe 1-fase UMC niet werkte met de Model 3. Wat hebben ze in de US dan sinds 2016 gedaan? Ze hebben 3 jaar de tijd gehad om dat ding te produceren en te testen. Maar nee, dat moet blijkbaar een uur voordat je een delivery doet nog eens worden getest? Dat is toch gewoon ronduit bizar? Is er dan _niemand_ die halverwege oktober 2018 eens denkt 'Goh, die nieuwe UMC, doet die het eigenlijk wel op de Model 3? Zullen we dat voor de grap gewoon eens proberen?'.
Tesla is voor een fors deel een software hut. Maar zelfs dat doen ze op een ongelooflijk knullige manier. Het is maar een onnozel voorbeeld, maar in 1 van de firmware releases werkte dat 'dansen' van de Model X niet meer. Ik kan daar dus niet bij. Elke developer weet dat ie unit tests moet schrijven, in elke software hut zijn full-time testers om nieuwe releases te testen en te debuggen. En wat doet Tesla? "Aah joh! Compilen en uitrollen! YOLO". Die "dans optie" is dan niet zo spannend, maar hetzelfde speelt natuurlijk met Spotify, de browser, de changelog en vele andere bugs.
De regen sensor vind ik ook een fraai voorbeeld. Al 20 jaar lang heeft elke beetje auto een regensensor. Dat werkt als een tiet, kost geen drol. ('t zijn een paar IR ledjes en een lichtsensortje). Tesla denkt, we hebben de camera's, dus die sensor kan eraf. Oke, als je dat wil doen, mijn zegen heb je. Maar dan is het toch ronduit bizar dat je eerst tienduizenden auto's verkoopt die eerst maanden lang geen functionerende regensensor hebben? En als die feature dan eindelijk wordt uitgerold werkt hij nog bedroevend slecht ook. Dat is toch bizar? Waarom niet eerst gewoon die $5 kostende regensensor erin laten totdat je een goed werkend alternatief hebt? Het goed detecteren van regen op een camera beeld lijkt toch verdomd lastig. Wat hebben we nu gecreerd? We verkopen auto's van gemiddeld een ton waarvan de regen sensor slechter werkt dan die in een 10 jaar oude VW Up. Service centers worden overspoeld met klachten over dat ding, dus naast dat we nu een slechter product hebben geleverd kost het ook nog meer geld dan wanneer we gewoon die 5 dollar kostende sensor in de auto hadden geplaatst. Netto uitkomst van dit debakel is dus negatief.
Ik heb het al eerder gezegd, maar het gros van de autorijders wil gewoon een auto die werkt en een afleverprocedure die netjes is. De klant die 60k uitgeeft aan een auto (nog altijd 2x meer dan gemiddeld!) wil in ieder geval het gevoel hebben dat ie serieus behandeld wordt. Dat zijn aankoop gewaardeerd wordt en iets betekent. Iemand 4x ten blij maken met een dode mus en naar Tilburg laten afrijden is niet je klant serieus behandelen. Dan is je klant de speelbal geworden van het falen van je organisatie.
Tot zo ver mijn relaas. Ik heb niet eens een M3 gekocht maar ik krijg steeds vaker jeuk bij dit herhaaldelijk zien falen van de Tesla organisatie. Tesla moet dit op orde krijgen, want het kost ze klanten. Een aantal voorbeelden zijn hier al voorbij gekomen. Lease maatschappijen die geen Tesla's meer willen leasen, EC-Rent die het vertrouwen kwijt is, forum leden die door bugs een ICE gaan kopen, "bodyshops" die geen Tesla's meer willen aannemen, etc.