Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Heeft iemand met reservering de model 3 bezichtiging uitnodiging vandaag NIET gehad?
Ik zit me net te bedenken of het feit dat ik op 1-4-2016 ipv 31-3-2016 gereserveerd heb impact heeft... :)
Voel me een beetje buitengesloten :(:(:(
Ik heb op 4 - 4 -2016 gereserveerd en ook nog geen uitnodiging binnen. Kan het zijn dat dit komt omdat het onze eerste Tesla is?
Vraagje: zijn er ook forumleden, die nog geen Tesla bezitten en wel een uitnodiging hebben?
 
Toch gaat Tesla niet heel slim met z'n marketing data om, ik heb zowel via mijn prive email als via mijn zakelijke email adres mijn belangstelling heel duidelijk uitgesproken voor Model 3. Daar indertijd (paar maanden geleden) ook uitgebreid reactie op gehad. Nu niets...
 
Ze hebben het eerst voor reserveringshouders gedaan, maar ik weet niet hoeveel reserveringen er zijn in NL (paar duizend?). Dat ze de mensen voorrang geven die al 1000 euro gestort hebben kan ik me wel voorstellen, boven de alleen geïnteresseerden, maar ik denk niet dat ze je wegsturen (dat zou echt dom zijn). Het stelt trouwens niet veel voor: je krijgt wel wat meer gevoel bij de auto qua formaat en afwerking. De informatie die ze geven haal je ook van de vele youtube reviews.
 
mooi dat ie nu ook in Nederland te zien is, wat ik me afvroeg, heeft iemand hier meer info over de verwachtte prijssetting in Nederland? Zelf een S samenstellen in USA configurator en in NL configurator, het procentuele verschil daarvan pakken en op de USA M3 prijs loslaten heb ik al gedaan, maar ben benieuwd wat de prijs ongeveer gaat zijn, zal er een LR model zijn (met premium interieur) voor onder 60.000 denken jullie ? (incl BTW)
Met die "regel van drie" (Europa in EUR inclusief BTW is 16% duurder dan US in USD zonder BTW) kom je voor de M3 LR op 62.000 voor zwart/zwart premium/aero/geen AP. Voeg er wat kleur, wit premium, AP en 19" aan toe en je komt aan 72.000 EUR - nogal ver van het "35.000 EUR instapmodel" waarover de pers fantaseert, maar wel nog altijd 50.000 EUR minder dan een MS met wat kleur, wit premium, AP, 19" en hetzelfde bereik.

Je mag misschien 1.000 EUR of 2.000 EUR erbij tellen voor niet-proportionele kosten, zoals transport. In Canada geldt bijvoorbeeld (in CND) "USD + 30%" voor de MS, maar "USD+31%" voor M3.

10% additionele importheffing? Daar tegenover staat niet meer hoeven te assembleren in Tilburg; ik veronderstel dat Tesla gewoon voor de meest kostenefficiënte oplossing zal hebben gekozen en dat dit dus geen 'meerkost' wordt.

Anderzijds gaat Tesla (vandaag toch) niet haar winstmarge aanpassen om op de beste verhouding vraag/aanbod te zitten voor de Europese markt. Zolang Tesla wagens kan slijten in de VS met een bepaalde winstmarge zal ze alleen maar wagens verkopen in de EU als die winstmarge even hoog is. Tesla zal bijv. geen inspanning doen om onder de 50kEUR te raken qua prijs, tot vraag en aanbod (in alle markten gezamenlijk) zich zodanig stabiliseren dat het voor Tesla zinvol wordt om aan zulke prijszetting te doen. Ik verwacht me niet echt aan een hoera-moment als de Europese prijzen bekend raken o_O.
 
Ze hebben het eerst voor reserveringshouders gedaan, maar ik weet niet hoeveel reserveringen er zijn in NL (paar duizend?). Dat ze de mensen voorrang geven die al 1000 euro gestort hebben kan ik me wel voorstellen, boven de alleen geïnteresseerden, maar ik denk niet dat ze je wegsturen (dat zou echt dom zijn). Het stelt trouwens niet veel voor: je krijgt wel wat meer gevoel bij de auto qua formaat en afwerking. De informatie die ze geven haal je ook van de vele youtube reviews.
Die "uitnodiging voor reservatiehouders" was voor dag 1; intussen staan die M3's er gewoon en kan iedereen er in gaan zitten. En ja, dat is toch wat anders dan een youtube-video, vind ik. Je krijgt toch wel een veel beter idee van afwerking, zitcomfort, afmetingen, kofferruimte, charme, enz. (ook al mogen we nog niet testrijden). Ga erheen dus zou ik zeggen :)!
 
Vrijdag naar Rotterdam geweest. Tegen de middag. Wachttijd viel mee. Wat me erg opviel is dat iedereen in de rij stond te grijnzen. Ook alle Tesla medewerkers! Dat is toch uniek!!

Nog een leuk stukje "agile"- Tesla cultuur gezien. Wel spontaan iedereen allerlei zaken te drinken aanbieden, maar het "probleem" afval werd tijdens een latere scrum sessie opgepakt. :)

Er zat een techneut in de auto die me echt uitnodigde technische vragen te stellen. Maarja, ik was vooral al het optisch geweld in mij op aan het nemen. Ik vond het jammer voor hem , dat ik geen interessante vraag kon bedenken. Ook veel technische zaken zijn natuurlijk de revue al gepasseerd in allerlei reviews op het internet. Hier wist men wel over CCS overigens. Ook dat er 15 speakers inzitten. Iets wat wij pas net weten door het online komen van de technische documenten.

Vooral de resolutie van scherm viel me op (positief). Mooi scherp beeld. Super snel met handelingen. Stoelen zaten prima en zelfs het stuk hout viel me niets tegen (al neig ik naar het witte interieur). Stuur is echt klein en dik, maar hield erg lekker vast. Ik ga dat graag nog wat verder voelen tijdens een proefrit.

Er stond inderdaad een rode AWD non Performance met VS stekker (met dual motor letters op de kofferbak). Ja, iedereen heeft gelijk...mooier in het echt dan op de foto. Het lijnenspel van die auto is echt subliem.

Er zijn op het internet "klachten" te lezen geweest over moeilijk te sluiten achterkleppen en dat de deuren dicht gesmeten moeten worden. Niets van gemerkt bij dit exemplaar. Alles ging soepel en subtiel dicht met een geruststellende "thump". Geen blikkerigheid! Ook de beruchte headliner vond ik er zeer netjes uitzien. De kofferbak zelf is indrukwekkend diep. Wel wat minder hoog dan mijn huidige auto.

De achterbank is echt ongeschikt voor een volwassene die daar een lange trip moet zitten. Hoofdruimte is prima en je knieën hebben ook geen probleem, maar je voeten kunnen niet onder de voorstoel. De zitting is echt super laag, waardoor je benen in een oncomfortabele hoek staan. En ik ben nog maar net over de 1.70. Wat ik me van een dagje S herinner, is die achterbank daarin ook zo laag. Bij de X is dat wel veel beter. Als ik een wilde gok moet doen, dan vermoed ik dat de Y ook vriendelijker is voor de achter passagiers.

Mijn zoon is 4, dus de komende jaren is het absoluut geen enkel probleem. Maar voor mensen met grote (klein)kinderen die regelmatig langere tijd achterin zitten, is dit wel een punt van aandacht.

Daarna met een leuke sales mevrouw gepraat. Zij drukte mij op het hart dat niemand bij Tesla precies weet wat het verschil in levertijd gaat worden tussen een vroege reserveringshouder en iemand die nu spontaan nu eentje wil reserveren. Volgens haar zou dat best eens ruim een jaar kunnen zijn! Blijkbaar ervaren ze daar een toenemende interesse van het publiek. Toen ik wat tegensputterde met wat theorieën, kreeg ik "de" blik (zucht, weer een lekenexpert). Heb haar opmerkingen daarom maar ter harte genomen ;).

Men hoopt daar dat Q1 gaat lukken voor de eerste leveringen. Daarover gaf ze aan dat leveringen echt via Delivery Centers zal moeten gaan en niet via de showroom/service center. Geen idee of dat nu Tilburg uitsluitend wordt, of dat er andere Centers worden georganiseerd.

Overigens zijn niet-reserveringshouders ook welkom om de Model 3 te bekijken. Ik zou het doen, ook al heb je geen Model 3 reservering.

Kortom...twee uur in de auto gezeten om 30 minuten in de rij te staan , om 5 minuten in en om de auto te zijn en nog 5 minuten te praten. Fanboy? Jazeker, maar niet zonder reden...en het leuke is 100den mensen doen hetzelfde en zijn net zo knetter gek :p.
 
Last edited:
Wij hebben zelf geen reservatie en waren vanochtend, iets voor 11u al na 15' aan de beurt in Zaventem. Nadien werd het wel drukker en zou men een systeem 3 reservatiehouders, 1 "bezoeker" toepassen.
Het ontbrekende dashboard is toch wennen. Zeer mooi scherm: haarscherp! Mooie lijn, ruime koffer. Goede zit vooraan met prima zicht rondom, bedroevende zit achteraan: ook voor mij, 1m74, geen steun voor de benen en de knieën in een rechte hoek. Wel genoeg, teveel hoofdruimte. Met een soort van volwassenen-kinderzit kan je misschien op een goede zit uitkomen :cool:
Maar het grote voordeel van de M3 kon uiteraard nog niet getest worden: het rijden zelf.
Ik informeerde naar de levertijd voor mensen zonder reservatie: 12à18 maanden. Dat wordt dus niets, aangezien ik in juni een andere leasingwagen moet kiezen.
 
...Ik informeerde naar de levertijd voor mensen zonder reservatie: 12à18 maanden. Dat wordt dus niets, aangezien ik in juni een andere leasingwagen moet kiezen....
Ik zou in jouw geval als je hem echt wil, gewoon nu à de beroemde 1000 euro reserveren en voor je het weet heb je hem gewoon in de zomer. Maar hangt er waarschijnlijk wel heel erg vanaf hoever je van de eerst beschikbare best wel prijzige M3 configuraties wilt afwijken. Zoals daar zijn verplichte LR én verplichte Premium Upgrade én wrsch ook verplichte AWD. Dat is natuurlijk wel een dingetje.... De MR ( of de SR..) is zonder al die zaken natuurlijk stukken voordeliger en nog steeds een perfecte Model 3!
 
...Ik informeerde naar de levertijd voor mensen zonder reservatie: 12à18 maanden. Dat wordt dus niets, aangezien ik in juni een andere leasingwagen moet kiezen.
Ik heb het al wel vaker hier gezegd, maar doorgaans zijn leasecontracten op bijzonder gunstige voorwaarden te verlengen. Zeker wanneer je nog niet aan een overdreven hoge kilometerstand zit.
 
Die "uitnodiging voor reservatiehouders" was voor dag 1; intussen staan die M3's er gewoon en kan iedereen er in gaan zitten. En ja, dat is toch wat anders dan een youtube-video, vind ik. Je krijgt toch wel een veel beter idee van afwerking, zitcomfort, afmetingen, kofferruimte, charme, enz. (ook al mogen we nog niet testrijden). Ga erheen dus zou ik zeggen :)!

Zeker heen gaan als je een echte indruk wilt hebben hoe de auto er in het echt uitziet en aanvoelt. Het was voor mij een bevestiging dat het wel snor zit met de afwerking. En nu hopen dat de MR met RWD voor een 'fatsoenlijke' prijs gaat komen ;)

@Defiant Ja en de levertijd: Ik kreeg ook iets te horen van reserveringen van de afgelopen weken moeten misschien wel een jaar wachten, maar op mijn vraag hoeveel reserveringen er dan waren... misschien een paar duizend (en dat is een paar dagen productie M3...) Op de website staat nog steeds begin 2019 bij mijn bestelling... we zetten de optimistische bril en en hopen dat de website het beter weet :) Trouwens, we weten niet hoeveel mensen mogelijk gaan wachten op een goedkope model 3 en in het begin hun reservering parkeren voor een goedkopere variant die pas later gaat komen (Q3-Q4 2019). En ik denk dat er nog wel een paar mensen gaan afhaken die een echte gezinsauto zoeken met goede zitruimte achterin voor grote kinderen. Zelf vind ik het meer een vierdeurs coupé.
 
  • Helpful
Reactions: Jobbeke
Ook vandaag wezen kijken in Amsterdam.
De auto zag er subliem uit.

Helaas was het zo druk dat ik alleen met een groepje reserveringshouders op de achterbank kon zitten. Hierdoor niet voorin kunnen zitten. De achterbank viel me helaas erg tegen. Ik ben zeker niet lang, maar m’n knieeen zaten echt in de lucht. Nu zullen er voornamelijk kids achterin gaan zitten, maar als er wel een volwassene achterin zit lijkt me dat geen prettige rit.

Nu las ik dat rond mei van dit jaar de achterstoelen verbeterd en verhoogd zijn. Iemand die enig idee heeft welke VIN auto meegenomen is naar Amsterdam en of dit al de versie met verbeterde stoelen is?
 
Ook vandaag wezen kijken in Amsterdam.
De auto zag er subliem uit.

Helaas was het zo druk dat ik alleen met een groepje reserveringshouders op de achterbank kon zitten. Hierdoor niet voorin kunnen zitten. De achterbank viel me helaas erg tegen. Ik ben zeker niet lang, maar m’n knieeen zaten echt in de lucht. Nu zullen er voornamelijk kids achterin gaan zitten, maar als er wel een volwassene achterin zit lijkt me dat geen prettige rit.

Nu las ik dat rond mei van dit jaar de achterstoelen verbeterd en verhoogd zijn. Iemand die enig idee heeft welke VIN auto meegenomen is naar Amsterdam en of dit al de versie met verbeterde stoelen is?

Stoelen zijn verbeterd vanaf Vin 14.000. Hier een filmpje waarin de verschillen zichtbaar zijn.

 
Zaterdag even naar de 3 in zaventem gaan kijken met de vrouw. Hij bevalt ons goed (enkel ik zal er mee rijden). En het wordt of een witte of een rode. Wat we wel hopen is dat we dat pianolak op een of andere manier kunnen 'bedekke. Ook even in de S en X gezeten en vinden het in en uitstappen het vlotst gaan in de 3

Van zidra ik achter het stuur zat voelde ik meteen aan dat er geen gewenningstijd nodig zal zijn of heel kort.

Het vin nummer van de 3 zat rond de 30.000 dus al een tijdje geleden gebouwd( werd me zonder dat ik er om gevraagd had) meegeven door iemand van tesla aldaar.
 
Ook vandaag wezen kijken in Amsterdam.
De auto zag er subliem uit.

Helaas was het zo druk dat ik alleen met een groepje reserveringshouders op de achterbank kon zitten. Hierdoor niet voorin kunnen zitten. De achterbank viel me helaas erg tegen. Ik ben zeker niet lang, maar m’n knieeen zaten echt in de lucht. Nu zullen er voornamelijk kids achterin gaan zitten, maar als er wel een volwassene achterin zit lijkt me dat geen prettige rit.

Nu las ik dat rond mei van dit jaar de achterstoelen verbeterd en verhoogd zijn. Iemand die enig idee heeft welke VIN auto meegenomen is naar Amsterdam en of dit al de versie met verbeterde stoelen is?
Laatste vraag weet ik niet maar de M3 in Amsterdam had VIN 32xxx