Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben het met Defiant eens. Ik zit de Model 3 al dagen te heroverwegen maar ik kan 70k (laat staan 80k voor performance) voor de aangeklede auto gewoon echt niet naar mezelf (privé aankoop) verantwoorden, zeker met in het achterhoofd dat de restwaarde na 3-5 jaar naar mijn verwachting lang niet zo hoog zal zijn als de restwaarde van een 3-5 jaar oude Model S nu (vaak wel 40-50% van nieuwprijs). Er is nu weinig concurrentie op range of in het modelsegment, Model S is echt een flagship en Model 3 is luxe middensegment, maar in 2022-2024 liggen die kaarten wellicht heel anders (andere auto's met gelijke range op de markt voor concurrerende (nieuw-)prijzen en superchargen niet meer uniek/noch gratis voor Tesla's).

Ook vind ik het zonde dat de LR RWD er niet meer is ($49000 tov $53000). Dat was eigenlijk een vrij gunstige deal. $4000 goedkoper, naar ik lees toch behoorlijk zuiniger (grotere range) en AWD heb ik in NL echt niet nodig. 0-100 scheelt in praktijktests van eigenaren ook niet zoveel (MR is op papier nog wel een stuk trager). De MR ($46000) is eigenlijk maar $3000 goedkoper maar daar lever je dus wel 50 mijl range op in.

Overigens staat in de JSON Code: $PRM31 Name: Premium interieur Content: $1,500. Ik rekende eerder altijd met ongeveer $5000 maar als dat een realistische meerprijs is dan zal het nog wel even duren voordat de SR $35000 in zicht komt. Immers $49000 LR RWD - $3000 = $46000 MR RWD - $3000 - $1500 = $41500 SR RWD = 45500 Euro zonder PUP.

Houdt iemand er overigens rekening mee dat de omrekenfactor zou kunnen veranderen? Ik vind het echt heel vreemd dat Model S/X *1.17 gaan en de Model 3 maar *1.10 terwijl een Model S/X juist in Tilburg wordt afgebouwd om niet als auto te hoeven worden geïmporteerd (voor zo ver ik heb begrepen). Ergens heb ik het vermoeden dat de tekst 'als je voor 31 december bestelt dan krijg je hem in feb/maart' ook betekent dat je daarna de (roro) boot mist en er nieuwe tarieven komen..?
 
Het zou mij ook niet verbazen als de prijzen van de huidige versies begin volgens jaar omhoog gaan, en er tegelijk een goedkopere versie (in ieder geval RWD, misschien MR) wordt geintroduceerd. Ik had verwacht dat Tesla vanaf dag 1 meer rekening zou houden met de 50K bijtellingsgrens. Maar ik kan begrijpen dat ze eerst zoveel mogelijk van de dure versies willen verkopen. Ik denk dat er nu zeker mensen zijn die de dure versie bestellen terwijl ze als er keuze was, voor een goedkopere uitvoering hadden gekozen. Als die eerste golf bestellingen is gedaan, en Tesla ziet dat die extra euro's boven 50K toch wel zwaar meewegen in het besluit van velen om nog even te wachten, verwacht ik dat er ook wat goedkopere opties worden aangeboden.
(dat hoop ik ook...)
 
Heeft iemand al informatie over een hogere aanbetaling dan € 2000,- om fiscale voordelen nog dit jaar aan te kunnen spreken? Ik vroeg er net telefonisch naar, maar de dame in kwestie (om haar netjes te benoemen) zei dat dat niet mogelijk was.
 
Heeft iemand al informatie over een hogere aanbetaling dan € 2000,- om fiscale voordelen nog dit jaar aan te kunnen spreken? Ik vroeg er net telefonisch naar, maar de dame in kwestie (om haar netjes te benoemen) zei dat dat niet mogelijk was.
Volgens mij hangen de meeste (alle?) fiscale voordelen aan de datum van leveren / op kenteken stellen. Dan zou er geen voordeel zijn aan grotere aanbetalingen.
 
hoe bedoel je dit precies? de aanbetaling staat toch los van de aanschaffactuur en fiscale waarde van de auto?

Volgens mij hangen de meeste (alle?) fiscale voordelen aan de datum van leveren / op kenteken stellen. Dan zou er geen voordeel zijn aan grotere aanbetalingen.

Voor de MIA geldt de besteldatum. Je kunt dus als je de Model 3 dit jaar bestelt al een aftrekpost creëren voor de MIA, maar maximaal ter hoogte van het daadwerkelijk betaalde bedrag. Ik heb dat 5 jaar geleden ook gedaan bij mijn Model S. Vandaar dat ik een wat hogere aanbetaling zou willen doen, bijv. 10k ex BTW, zodat ik dit jaar al een investering (incl. MIA) van € 13.600,- doe, die ik dan voor 1/5 kan afschrijven.
 
  • Informative
Reactions: PaulusdB
Voor de MIA geldt de besteldatum. Je kunt dus als je de Model 3 dit jaar bestelt al een aftrekpost creëren voor de MIA, maar maximaal ter hoogte van het daadwerkelijk betaalde bedrag. Ik heb dat 5 jaar geleden ook gedaan bij mijn Model S. Vandaar dat ik een wat hogere aanbetaling zou willen doen, bijv. 10k ex BTW, zodat ik dit jaar al een investering (incl. MIA) van € 13.600,- doe, die ik dan voor 1/5 kan afschrijven.

MIA moet je aanvragen binnen 3 maanden na aangaan van de koop. Dus op het moment dat je een koopovereenkomst mag je MIA aanvragen voor het totale aankoopbedrag (max.50k).

Mis ik hier iets?
 
Aankoop / aangaan verplichting met financiële consequentie (zoals in de orderbevestiging naar voren komt) is bepalend voor het recht hebben op een regeling... dus die van 2018. Handig als die bijv per 1-1-19 zou komen te vervallen.
Toepassen: op moment van ingebruikname / betaling .... of aanbetaling van tenminste het MIA bedrag... dan kun je twisten of dat 18K is of 50K waarover... etc... maar als aanbetaling niet in 2018 kan, dan hebben we het idd over toepassen in 2019 (vd regeling van 18)...

Als je nu bijv een Niro hebt besteld, dan zou je nog iets met de KIA dealer kunnen afspreken ivm de MIA ;-) (@Innovativity ?)
 
Aankoop / aangaan verplichting met financiële consequentie (zoals in de orderbevestiging naar voren komt) is bepalend voor het recht hebben op een regeling... dus die van 2018. Handig als die bijv per 1-1-19 zou komen te vervallen.
Toepassen: op moment van ingebruikname / betaling .... of aanbetaling van tenminste het MIA bedrag... dan kun je twisten of dat 18K is of 50K waarover... etc... maar als aanbetaling niet in 2018 kan, dan hebben we het idd over toepassen in 2019 (vd regeling van 18)...

Als je nu bijv een Niro hebt besteld, dan zou je nog iets met de KIA dealer kunnen afspreken ivm de MIA ;-) (@Innovativity ?)

Alweer een jaar of 5 terug dat KIA en MIA in 1 adem genoemd werden :)
 
Van de site van de belastingdienst: "
Ingebruikname
U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald. Als er nog een restant aan investeringsaftrek is, kunt u dat in volgende jaren in aftrek brengen. Maar niet later dan het jaar van ingebruikname."

Het lijkt er op dat een aanbetaling als onderdeel van de koopprijs hieronder valt. Alleen krijg je de aanbetaling van €4.000 van Tesla retour en brengt Tesla er ook geen BTW over in rekening. Misschien toch maar even een goede belastingconsulent raadplegen.
 
Van de site van de belastingdienst: "
Ingebruikname
U neemt de investeringsaftrek in aanmerking in het jaar waarin u het bedrijfsmiddel in gebruik neemt. Als u een bedrijfsmiddel nog niet in gebruik neemt, kunt u slechts investeringsaftrek claimen tot het bedrag dat u in het boekjaar hebt betaald. Als er nog een restant aan investeringsaftrek is, kunt u dat in volgende jaren in aftrek brengen. Maar niet later dan het jaar van ingebruikname."

Het lijkt er op dat een aanbetaling als onderdeel van de koopprijs hieronder valt. Alleen krijg je de aanbetaling van €4.000 van Tesla retour en brengt Tesla er ook geen BTW over in rekening. Misschien toch maar even een goede belastingconsulent raadplegen.

tenzij je dat bedrag in het boekjaar hebt betaald... dus als Tesla of andere merkdealer mee zou werken aan een aanbetaling van 18O cq 50K (niet elke boekhouder denkt daar hetzelfde over).....

Natuurlijk wel goed om je eigen boekhouder / fiscalist eea te laten toetsen... ;-)
 
Aankoop / aangaan verplichting met financiële consequentie (zoals in de orderbevestiging naar voren komt) is bepalend voor het recht hebben op een regeling... dus die van 2018. Handig als die bijv per 1-1-19 zou komen te vervallen.
Toepassen: op moment van ingebruikname / betaling .... of aanbetaling van tenminste het MIA bedrag... dan kun je twisten of dat 18K is of 50K waarover... etc... maar als aanbetaling niet in 2018 kan, dan hebben we het idd over toepassen in 2019 (vd regeling van 18)...

Als je nu bijv een Niro hebt besteld, dan zou je nog iets met de KIA dealer kunnen afspreken ivm de MIA ;-) (@Innovativity ?)

zolang ik de MIA in 2018 kan aanvragen en de toekenning komt, dan maakt het voor mij niet uit of ik deze in 2018 of 2019 laat toepassen. 2018 was wel mooi geweest, maar 2019 is ook goed.
 
Je kan blijkbaar ook autopilot laten activeren voor levering maar nadat de cataloguswaarde is bepaald. Dan betaal je nog steeds 5300 maar betaal je geen bijtelling en btw prive over die 5300.

Ik heb hierover gebeld. Dat lijkt dus niet mogelijk hoor ik nu. Heb je die info van Tesla zelf?

Voor zover ik het goed reken scheelt het in bijtelling over 5 jaar (5300*0.22*5)*0.52 = 3031.60 euris netto. Dus dat lijkt mij dan beter achteraf voor die 2k extra.
 
Ik heb hierover gebeld. Dat lijkt dus niet mogelijk hoor ik nu. Heb je die info van Tesla zelf?

Voor zover ik het goed reken scheelt het in bijtelling over 5 jaar (5300*0.22*5)*0.52 = 3031.60 euris netto. Dus dat lijkt mij dan beter achteraf voor die 2k extra.

In Den Haag wordt ook aangegeven dat Tesla hier niet aan meewerkt. Tesla wil niet meewerken aan ''fraude'' werd er geopperd.
Dus wanneer je niet direct mee bestelt, dan betaal je achteraf 2100 extra.
Ik zelf denk dat het niets met fraude te maken heeft als ze de prijs die later betaald moet worden, lager maken.
Anders zou de 2100 extra betalen voor een accessoire dat al gemonteerd zat, net zo goed fraude zijn, je hebt er dan alleen geen voordeel van.
Dit is overigens voor mij waarschijnlijk de druppel waardoor ik niet voor de M3 ga kiezen.
Dit had de 2e auto moeten worden waarbij ik een max van 45 plus 5 voor ap had begroot.
Nu zou ik komen op 62.500 (alleen rode lak extra) plus 7400 is 70.000
Dat vind ik toch net even te gortig voor ons 2e auto'tje
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
In Den Haag wordt ook aangegeven dat Tesla hier niet aan meewerkt. Tesla wil niet meewerken aan ''fraude'' werd er geopperd.
Dus wanneer je niet direct mee bestelt, dan betaal je achteraf 2100 extra.
Ik zelf denk dat het niets met fraude te maken heeft als ze de prijs die later betaald moet worden, lager maken.
Anders zou de 2100 extra betalen voor een accessoire dat al gemonteerd zat, net zo goed fraude zijn, je hebt er dan alleen geen voordeel van.

Zou de proefperiode korting ook op de Model 3 gaan gelden? In de M3 json stond wel een trial price, gelijk aan die 5800 voor de S&X. Dan zou het 500€ schelen, prima te verantwoorden ivm bijtelling.
 
In Den Haag wordt ook aangegeven dat Tesla hier niet aan meewerkt. Tesla wil niet meewerken aan ''fraude'' werd er geopperd.
Dus wanneer je niet direct mee bestelt, dan betaal je achteraf 2100 extra.
Ik zelf denk dat het niets met fraude te maken heeft als ze de prijs die later betaald moet worden, lager maken.
Anders zou de 2100 extra betalen voor een accessoire dat al gemonteerd zat, net zo goed fraude zijn, je hebt er dan alleen geen voordeel van.
Dit is overigens voor mij waarschijnlijk de druppel waardoor ik niet voor de M3 ga kiezen.
Dit had de 2e auto moeten worden waarbij ik een max van 45 plus 5 voor ap had begroot.
Nu zou ik komen op 62.500 (alleen rode lak extra) plus 7400 is 70.000
Dat vind ik toch net even te gortig voor ons 2e auto'tje

Sommige dingen moet je anders vragen. No further questions.