Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Wat mij het meest opviel tijdens de testrit in de e-Niro is dat de auto het erg lastig heeft met 200pk en instant koppel op de voorwielen. Zelf bij 60km/u resulteert het gas intrappen in wheel spin. In de model 3 (AWD of RWD) zal dat wel anders zijn.

Nadeel van voorwielaandrijving met zo veel instant koppel. Eigenlijk zouden ze daar een limited slip differentieel in moeten zetten zoals wel gedaan wordt bij hot-hatches. Dat drijft echter de prijs weer op en dus wordt het niet gedaan.

Wat betreft verschil in Kia qua stand techniek Tesla, denk ik dat Kia wel wat te kort wordt gedaan (maar dat mag je verwachten op een Tesla forum ;) ) En de Ioniq van Hyundai blijft de meest efficiënte EV ter wereld volgens de EPA; dus zo primitief is het allemaal niet... waarom bouwt Tesla niet de meest efficiënte EV als ze zo vooruitstrevend zijn? Even een beetje prikkelen en een spiegel voor houden ;)

Design is trouwens uiterst subjectief. Toen ik collega's de foto's van een Kia e-Niro liet zien was gemiddeld de reactie: oh, maar dat ziet er gelukkig uit als een normale auto (smaken verschillen en veel mensen hoeven niet iets aparts).
 
@dries Volgens mij is op het meeste inmiddels antwoord (of zelfs discussie) gegeven.
Nog onderbelichte vragen van jou zijn over luchtvering en EAP2.
  • Om met laatste te beginnen: goede vraag, is EAP2 gebonden aan de auto of aan de koper? Van belang bij een ongeval. Maar mogelijk ook bij verkoop van de auto en koop van een andere Tesla. Want eigenlijk koop je niet meer dan software die aangezet wordt; het recht van gebruik van software. Kan me voorstellen dat daar nog eens een discussie / rechtszaak over gevoerd gaat worden.
  • Wat betreft de luchtvering. Vering is net als lakkleur en banden in grote mate een kwestie van smaak en gewenning. Waar de een er voor kiest om met een gebroken rug uit een 'strak sturende' 'sportieve' auto te willen stappen, geniet een ander van een comfortabele maar wat vaag aanvoelende 'voiture'. Zelf behoor ik duidelijk tot de laatste categorie. Tegen de verwachtingen in schijnen de 18" banden vanwege hun lage rolweerstand stugger aan te voelen dan de 20" banden op de Performance.
 
Ik zag al veel Nederlanders de redenering opbouwen om de Autopilot tijdens (5300€) of na (7400€) te bestellen omwille van "bijtelling". In België (ik ben een Belg) hebben we geen bijtelling maar "Voordelen alle aard". In essentie is dat hetzelfde: een belasting op de aankoopwaarde van je wagen. Is er al een Belg die heeft uitgerekend of het fiscaal interessanter is om Autopilot onmiddellijk of later te bestellen? Ik ben zelfstandige, dus kan de wagen op de zaak aankopen.

Ik vroeg me dit ook af en doe even een poging op basis van wat ik terug vind op de site v/d FOD Financiën.
Mijn config komt op €66.680, moest ik de autopilot weglaten tijdens de bestelling had hij op €61.380 gekomen. Laat ons even vergelijken:
  • €66.680 x 100% x 6/7 x 4% = €2286
  • €61.380 x 100% x 6/7 x 4% = €2105
Het verschil in VAA tussen beide configuraties is dus slechts €181. Als dat belast wordt aan de hoogste schijf van ~50% betaal je dus op jaarbasis €90 meer in je personenbelasting voor de versie met autopilot. Dat weegt niet op tegen de extra €2k om de optie achteraf te activeren lijkt me.

Ben geen boekhouder dus sta open voor feedback in deze berekening
 
Wat erg teleurstellend aan de model 3 is, is de achterbank. Je hebt wel ruimte, maar het zit niet goed.
Je hebt geen steun onder de knieholte. Heeft de S ook last van. Beetje met de knieën tegen de neus aan. Bij wijze van spreken...;)
Misschien helpt voor een lange (vakantie)reis twee 'vliegtuigkussentjes' ter vulling onder de benen;) :p
(al die andere passsagiers op de achterbank jaloers zeg...)
 
Ik lees verhalen van mensen die de Kona en E-Niro beter vinden dan de Model 3. Sinds zaterdag hebben we een Kona op de zaak. Kek autootje, maar toch echt onvergelijkbaar met de Model 3 die ik heb bezichtigd in Parijs.

De berijder, een werknemer van ons, vindt het voorin prima toeven maar achterin behelpen. Daar kun je geen lange mensen kwijt. Ook de laadruimte laat te wensen over. Dat kun je wel een vijfde deur hebben, maar als de ruimte daarachter beperkt is... Zo wat kleine dingetjes die mij opvallen in vergelijking met een Tesla (en die hij ook wel graag had gewild): hij kan niet via een app zien hoe ver de auto opgeladen is, daarvoor moet hij naar buiten lopen. Hij kan ook de verwarming niet remote aanzetten.

Maar over de range valt niet te klagen, het is een erg efficiënte auto. Daar kunnen Jaguar (I-Pace), Audi (E-Tron) en Mercedes (EQC) een voorbeeld aan nemen, want die zakken echt door het ijs. Dat kan geen E-Tron persintroductie in het warme Dubai verbloemen. En de Mercedes is met zijn kleine accu bij voorbaat kansloos.
 
Kia e-Niro heeft 10 cm meer beenruitme achter dan de Kona en 100 liter meer kofferruimte. En geloof ook dat de hoofdruimte wat groter is. Qua connectivity is het idd duidelijk minder. Geloof wel dat Kia iets meer via de app gaat aanbieden (o.a. accu stand), maar dat is zeker niet op het niveau van Tesla. Ze bieden wel een betere app aan in Korea en VS en die schijnt eind 2019/begin 2020 ook naar Europa te komen.

Het zijn gewoon andere auto's die dadelijk met een 40kWh accu komen en dan weer goedkoper worden. Zo langzamerhand proberen zij de goedkopere EV's aan te gaan bieden en Tesla mikt met de M3 op een hoger marktsegment. Omdat er zo weinig keus is in EV's wordt nu nog elke EV met een andere EV vergeleken, zodra de keuze toeneemt zal dat afnemen; verwacht ik tenminste.
 
  • Like
Reactions: Basvdpoel
Is het fair om een auto van 45.000€ te vergelijken met een auto van 65.000€?
De Koreanen bieden veel waar voor je geld: indrukwekkende range en dito efficiëntie, hoge laadsnelheid (zeker als uitgedrukt in km/u) en erg volledige uitrusting. Bovendien Android Auto en Carplay compatibel. Maar je kan niet alles willen.
Ik denk naar praktische bruikbaarheid (bergruimte, zitplaats en zitpositie) toe dat vooral de Niro het niet moet afleggen tegen de M3. Naar rijdynamiek toe is de M3 overduidelijk superieur, maar scoort de e-Niro wel opvallend beter dan het equivalente ICE-model.
Ik vind beide EVs een zeer sterk aanbod.