Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 draadje

This site may earn commission on affiliate links.
Bedankt! Vandaag na rit eens in stilstand stuur helemaal naar links en rechts gedraaid en vooral links was het niet om aan te horen.
Gepiep en geschuur langs alle kanten! Waarschijnlijk is dit niet direct een probleem om te rijden?

EDIT: dit is wat ik hoor, maar nog niet zo erg: video_2021-05-26_14-18-34.
Ik herken dit geluid maar al te goed. Draagarm. Heb op 07.01.22 mijn tweede (!) SC afspraak hiervoor.
 
Oké, ik neem het mee, want heb het voorlopig enkel links.

Bij mij waren de problemen ook alleen links maar heb Tesla gevraagd om beiden (L&R) te vervangen.
De 4 banden waren ook aan vervanging toe, leek me beter om alles in 1 keer te vervangen en ook uit te laten lijnen.
Ik had geen zin om een jaar later opnieuw een draagarm te laten vervangen. (en opnieuw uitlijnen -> is beter om dat ook gelijk te doen)

Voor zover ik het goed heb speelt het "krakende draagarm probleem" alleen bij M3 uit 2019. Ik was verbaasd dat een 2020 M3 dit probleem had (als ik het goed heb gelezen) Latere series hebben een ander onderdeelnummer -> probleem speelt niet meer. Door gebrek aan vet en/of intrede vocht gaat het kogelgewricht kraken. Niet gevaarlijk maar wel hinderlijk geluid -> zowel buiten als in de auto goed te horen.
 
Bij mij waren de problemen ook alleen links maar heb Tesla gevraagd om beiden (L&R) te vervangen.
De 4 banden waren ook aan vervanging toe, leek me beter om alles in 1 keer te vervangen en ook uit te laten lijnen.
Ik had geen zin om een jaar later opnieuw een draagarm te laten vervangen. (en opnieuw uitlijnen -> is beter om dat ook gelijk te doen)

Voor zover ik het goed heb speelt het "krakende draagarm probleem" alleen bij M3 uit 2019. Ik was verbaasd dat een 2020 M3 dit probleem had (als ik het goed heb gelezen) Latere series hebben een ander onderdeelnummer -> probleem speelt niet meer. Door gebrek aan vet en/of intrede vocht gaat het kogelgewricht kraken. Niet gevaarlijk maar wel hinderlijk geluid -> zowel buiten als in de auto goed te horen.
De draagarmen zijn dus effectief vervangen bij jou?
Nu staat er in de app "Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints", ik weet niet of dat het probleem zal oplossen.
Banden zijn nog maar net vervangen bij de bandenboer + uitlijning werd ook gedaan.

Net nog eens mijn VIN gedecodeerd en modeljaar is effectief 2020. Werd wel geleverd in maart, dus misschien toch nog net niet het gereviseerde onderdeel.
Inderdaad een heel onaangenaam geluid. Deze ochtend was het echt erg. Je hebt toch altijd het gevoel dat er iets niet juist zit.
 
De draagarmen zijn dus effectief vervangen bij jou?
Nu staat er in de app "Reseal Front Upper Control Arm Ball Joints", ik weet niet of dat het probleem zal oplossen.
Banden zijn nog maar net vervangen bij de bandenboer + uitlijning werd ook gedaan.

Net nog eens mijn VIN gedecodeerd en modeljaar is effectief 2020. Werd wel geleverd in maart, dus misschien toch nog net niet het gereviseerde onderdeel.
Inderdaad een heel onaangenaam geluid. Deze ochtend was het echt erg. Je hebt toch altijd het gevoel dat er iets niet juist zit.
Ik heb een M3 uit februari 2019 -> op het moment van klachten werd er nog geen reseal uitgevoerd.
De reseal is als ik het goed heb ook meer preventief bedoeld (en niet zozeer als reparatie).

Ik rij m'n auto vaak door tot ca. 250.000-300.000 km. Daarom voor de beste oplossing gekozen, Tesla heeft nog wat coulance toegepast ondanks feit dat auto buiten garantie was. Je hoort me verder niet klagen -> kan gebeuren -> op banden na zijn onderhouds-/elektrakosten echt super laag. En plezier super hoog ;)
 
Ik heb een M3 uit februari 2019 -> op het moment van klachten werd er nog geen reseal uitgevoerd.
De reseal is als ik het goed heb ook meer preventief bedoeld (en niet zozeer als reparatie).

Ik rij m'n auto vaak door tot ca. 250.000-300.000 km. Daarom voor de beste oplossing gekozen, Tesla heeft nog wat coulance toegepast ondanks feit dat auto buiten garantie was. Je hoort me verder niet klagen -> kan gebeuren -> op banden na zijn onderhouds-/elektrakosten echt super laag. En plezier super hoog ;)
De reseal zal dan inderdaad nu standaard toegevoegd worden aan een afspraak bij het SeC. In principe zal dit dus zeker links nog weinig rol spelen, want het is al te laat. Ben nog binnen de garantietermijn (nu op 60 000 km), dus heb geluk. Best dat ze wel meteen beide vervangen, de vraag zal alleen zijn of ze de rechtse gaan willen vervangen als er nog geen problemen zijn (gezien het nog binnen garantie is).

EDIT: net met SeC Gent gebeld.
Ze bevestigden dat ze beide draagarmen zouden vervangen om te vermijden dat het probleem zich binnen x aantal weken aan de andere zijde zou voordoen. Intussen kan ik de Model Y testrijden, dus helemaal goed geregeld.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: OttoR
I got the same problem with my 2019 M3. Initially they only lubricated the wishbones but after few months I got a call for replacing them.
Noise is much better now, but please note that when you are turning the car at very slow speed (i.e. parking), it will still make noise. Tesla said it's normal.
I'm not 100% sure if it's true or it's just Tesla, my BMW did not do that, but my BMW also did not have a ton of batteries on it.
 
Het valt me op dat de levertermijn van de model 3 LR flink naar achter geschoven is, terwijl Performance en Model 3 wel nog in maart te leveren zijn.
Model Y Long Range is wel nog beschikbaar in februari 2022.

Zijn dat niet dezelfde accu-packs en motoren in Model Y en Model 3? Of heeft dat te maken met de plaats waarvan wagens vandaan komen? Model 3 is eigenlijk altijd op zeer korte termijn beschikbaar geweest, ben benieuwd waarom net de meest verkochte (volgens mij) plotseling later ter beschiking is.
 
Het valt me op dat de levertermijn van de model 3 LR flink naar achter geschoven is, terwijl Performance en Model 3 wel nog in maart te leveren zijn.
Model Y Long Range is wel nog beschikbaar in februari 2022.

Zijn dat niet dezelfde accu-packs en motoren in Model Y en Model 3? Of heeft dat te maken met de plaats waarvan wagens vandaan komen? Model 3 is eigenlijk altijd op zeer korte termijn beschikbaar geweest, ben benieuwd waarom net de meest verkochte (volgens mij) plotseling later ter beschiking is.
Door de supply chain crisis krijgt de Y alsook de duurdere M3Ps voorrang volgens Tesla
 
Bij onze M3 gaan 2 deurhendels niet meer helemaal terug in de deur omdat het Chrome aan de onderkant van de hendel los zit en een beetje klemt/schaaft bij de opening in de deur.


Hebben meer M3s (2019?) hier last van en is hier iets tegen te doen?
Wij hebben er geen last van,. Ik neem aan dat dit onder garantie valt, even via de app een melding van maken zou ik zeggen…..