Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ danig minder range dan verwacht

This site may earn commission on affiliate links.
De 202Wh/km is het gemiddelde. Dus niet alle ritjes zijn zo dramatisch geweest.
Dat ritje was wel de trigger voor mijn teleurstelling

Deze 2 ritten zouden beter dan gemiddeld moeten zijn.
2 ritten van ieder 140 km bij 10 graden Celsius is niet ideaal maar wel bijna, ik zit dan op een verbruik van ongeveer 180Wh/km en kan me onmogelijk voorstellen dat een andere Model 3 (die zelfs zuiniger zou moeten zijn dan de onze) op 285Wh/km uitkomt daar moet iets flink mis zijn of het was op een racecircuit. :)
 
Hoeveel rated range zie je staan bij 90/100% in de App?

Ik heb 3 maanden de SR+ En was bij 16-18c met zon positief verrast: rated range was bijna haalbaar: ik kon 139wh/km met Aero doppen halen en 145wh/km zonder de doppen. (Gemiddelde snelheid bij Aero doppen er op was nog zelfs hoger!)

(Eindhoven-Scheveningen-Eindhoven, 298km gereden en dan 30-45km over op display!)

Mijn ouders wonen in Schiedam, ik in Eindhoven: regelmatig moet ik dus ook 2x 135km rijden en dat is eigenlijk nét niet haalbaar als je je aan de max snelheid wilt houden én sentry modus aan laat staan tijdens je bezoek: mijn oplossing was vmax +5 a 10 gaan rijden en aan de laadpaal hangen in de winter.

Voorverwarmen helpt, maar 200-250km is zeker niet gek als “bruikbare” actieradius, je wilt ook niet leeg aankomen en helemaal vol vertrekken doe je ook niet vaak.
 
@Plantje Heb je er al aan gedacht dat als je van Zwolle naar Limburg rijdt, je bijna altijd wind tegen hebt? Zuid-westen wind is de overheersende windrichting. Je kunt het pas eerlijk bekijken als je ook de rit van Limburg naar Zwolle (wind mee dus) meeneemt in de berekening. Daarbij wel de startcondities (opgewarmd) hetzelfde houden.

Ik kwam er vanmiddag/vanavond achter dat het inderdaad (duh) veel uit maakt (rit van Utrecht naar Friesland vv, verbruik op de terugweg significant hoger). Wist het wel, maar werd wel weer pijnlijk duidelijk door verplichte pitsstop bij Fastned.
 
Vergeet niet dat bij de rated range de batterij temperatuur invloed heeft. Als je een koude(re) batterij hebt zal rated range bij 90% minder km's aangeven dan met een warmere batterij. Dit komt omdat niet alle energie beschikbaar is als die koud is.
Is dat niet alleen als er zo'n bevroren symbooltje bij je accu komt te staan en een stukje van die groene accubalk blauw is?
 
Ik rij een S 90D.
Op 30/12 (milde winterdag) heb ik moeiteloos 393km (waarvan ca. 350km snelweg A12/A28) afgelegd met een gemiddeld gebruik van 179 wh/km. Kachel op 21 graden, TOP2000 aan :) Daarbij houd ik me aan de maximum snelheden en rij vrijwel alles op AP.

Een model 3 zou toch echt nog zuiniger moeten zijn.
IMG_6964.jpeg
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Bij deze deel ik ook mijn ervaring met de SR+. Gisteren voor de tweede keer een lange afstand gereden, op dezelfde dag heen en terug (totaal 477 km).
Begin oktober had ik al eens deze route gereden, toen was het mooi weer. Gisteren was het regenachtig en harde wind (zuid westen, tegen). De auto opgeladen tot 97% en ruim een uur laten voorverwarmen. De eerste kilometers op de snelweg werd er een verbruik aangegeven boven de 200 wh/km, dit gingen we dus niet redden (toen ik dit traject 2 maanden geleden reed zou ik met 20% resterend aankomen volgens de planner in de auto). Uiteindelijk uitgeweken naar de (drukke) SuC Dordrecht om bij te laden (van 50% naar 80 %), deze ligt ongeveer op de helft van ons traject. Dit hebben we zowel op heen als terug weg gedaan. Op locatie nog wat bijgeladen via normaal stopcontact. Uiteindelijk op een verbruik uit gekomen van 193 wh/km. Hierbij voornamelijk (95%) snelweg gereden (100-110 km/u), airco uit kachel op 19-20 graden, Vredestein Wintrac banden (3.0 bar) op imitatie 18 inch velgen.
Een ding is mij wel duidelijk geworden: het weer heeft grote invloed op het verbruik en dus het bereik van de auto.
 
  • Informative
Reactions: Maurice1
Een ding is mij wel duidelijk geworden: het weer heeft grote invloed op het verbruik en dus het bereik van de auto.

Ik gebruik ABPR om te voorspellen wat het verbruik zal zijn en of er onderweg extra geladen moet worden. Vandaag 220km naar het zuidwesten gereden met tegenwind en 5° C. Uiteindelijk kwam ik met 2% meer SoC aan op bestemming dan ABPR had voorspeld. Voor de terugweg gaf het navigatiesysteem aan dat ik niet harder moest rijden dan 110 km/h om thuis te bereiken. Volgens ABPR kon ik gewoon 130 km/h rijden en dat bleek helemaal te kloppen. Windsnelheid en -richting maken nu eenmaal (nog) geen onderdeel uit van de voorspelling in het navigatiesysteem.