Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model 3 SR+ Made In China met LFP accu

This site may earn commission on affiliate links.
Fijn om te lezen, dat iedereen toch wel tevreden is met zijn/haar MIC M3.
In December 2020 mocht ik de mijne ontvangen en idd allerlei problemen.
langzaam laden: opgelost in february.
Range van maar 150km: min of meer opgelost. De range is nu rond de 300km.

Het gekke is, dat zodra ik in mijn M3 wegrij, het verbruik door het dak schiet naar +/- 300 Wh/km (in de winter zelfs naar 500 Wh/km). Daar ik in een woonwijk woon waar maar 30km/h gereden mag worden vind ik dit wel vreemd. Wellicht is er iemand, die dat kan verduidelijken.

Ook is mij opgevallen, dat de wagen vaak een uur na een rit nog geluiden maakt. Mijn buren attendeerden mij hierop. Het is een brommend geluid aan de voorkant van de auto. Geen idee wat dat kan zijn. Alle ideeën zijn welkom.
 
Dat het verbruik bij wegrijden hoger is dan bij standaard gebruik, vind ik heel logisch. Het koud inschakelen van elektronica vraagt kortstondig meestal wat meer stroom (energie- ampere) dan bij normaal gebruik. Daarnaast gaat de auto dan de batterij conditioneren. Rondpompen van ´koel` vloeistof ed. Koel tussen haakjes omdat het ook voor het opwarmen gebruikt wordt 😎.

Het geluid is iets waar ik me aan zou irriteren. Maar afhankelijk van het geluid en de status (rijden, stilstand, heet, koud) van je auto kan je wel terugbrengen wat de oorzaak zou kunnen zijn.
Bij stilstand zou het de ventilator van je auto kunnen zijn. Mijn auto maakt na intensief gebruik (superchargen en warm weer of lange rit) ook een brommend geluid maar dat is duidelijk de ventilator t.b.v. de batterij.

Hier wat tips: Helaas zonder voorbeeld geluid.

Model X tijdens superchargen en irritant geluid.... maar normaal:
 
Fijn om te lezen, dat iedereen toch wel tevreden is met zijn/haar MIC M3.
In December 2020 mocht ik de mijne ontvangen en idd allerlei problemen.
langzaam laden: opgelost in february.
Range van maar 150km: min of meer opgelost. De range is nu rond de 300km.

Het gekke is, dat zodra ik in mijn M3 wegrij, het verbruik door het dak schiet naar +/- 300 Wh/km (in de winter zelfs naar 500 Wh/km). Daar ik in een woonwijk woon waar maar 30km/h gereden mag worden vind ik dit wel vreemd. Wellicht is er iemand, die dat kan verduidelijken.

Ook is mij opgevallen, dat de wagen vaak een uur na een rit nog geluiden maakt. Mijn buren attendeerden mij hierop. Het is een brommend geluid aan de voorkant van de auto. Geen idee wat dat kan zijn. Alle ideeën zijn welkom.

Het hogere verbruik bij wegrijden is in de winter ook voor een groot deel de verwarming, en in de zomer de airco. Dit herstelt zich als je een tijdje op weg bent. Het brommen van de auto is de airco die zich droogt dacht ik. Dat is om nare geurtjes tegen te gaan.
 
Het gekke is, dat zodra ik in mijn M3 wegrij, het verbruik door het dak schiet naar +/- 300 Wh/km (in de winter zelfs naar 500 Wh/km). Daar ik in een woonwijk woon waar maar 30km/h gereden mag worden vind ik dit wel vreemd. Wellicht is er iemand, die dat kan verduidelijken.

Du moment dat je wegrijdt wordt alle energie die je na instappen (dus bij stilstand) al hebt gebruikt verdeeld over de kilometers van die rit, dus de eerste kilometer is dat een gigantische impact en dat wordt bij de volgende kilometer bijna gehalveerd, daarna door bijna drie, vier en vijf etc. gedeeld (NB eerste kilometers is het verbruik op zich ook nog wat hoger zoals de posters hierboven al beschrijven) . Daarom moet je er bij korte ritjes niet naar kijken. Het is voor mij ook meer achtergrond info. Belangrijker is voor mij altijd het percentage lading bij aankomst op de navigatielokatie (in het navigatiescherm, navigatiepunten omhoog scrollen, dan zie je % bij aankomst en als je op dat % klikt zie je ook nog de prognose voor retour naar de vertreklokatie (=begin navigeren(!)). Dat klopt vrij nauwkeurig, behalve met de fietsendrager en extreem veel regen of wind, maar dat weet je na een tijdje ook wel (fietsen= max 20% extra verbruik)
 
  • Like
Reactions: job-lek

Dat de Model 3 MIC met LFP batterij kan superchargen "like a boss" laat ie zien in Bjorn's charge battle met de Model Y LR LG en de Model 3 LR Panasonic batterijen. Het filmpje gaat natuurlijk over de nieuwe Model Y maar de LFP kan daar prima mee meekomen. Met fastchargen doen de Model Y LR(!) en de Model 3 SR+ met LFP er precies even lang over om op 360km ideal range aan te komen.

Schermopname (16).png
 
Ik ben wel heel benieuwd naar de LFP-accu's in de winter. Vorige winter waren sommige ervaringen ronduit desastreus. Ondertussen is er heel wat aan het laadprofiel veranderd. De vraag die voor mij blijft is of de problemen weg zijn gegaan door softwareverbeteringen of ook door het wegvallen van wintersituaties.
 
  • Like
Reactions: Runescom
Wij hebben inmiddels 25000 km met de model 3 met LFP gereden van 12-2020. Eigenlijk worden de eigenschappen alleen maar beter. De beschikbare capaciteit van de accu is toegenomen tot ruim 52kWh. De praktische actieradius is nu circa 420km (rustig aan in de zomer met 100km/h). En het snelladen gaat (bij een goed voorverwarmde accu) altijd met een vermogen van 165 - 170kW. Hiermee is de accu van ca 5 tot 80% in 22 minuten bijgeladen.

Ook hebben we lange ritten (in totaal 4000km) met de caravan (800kg) gemaakt met 5 personen en bagage tot in de Pyreneeën. De auto rijd perfect met caravan. Laadsnelheid blijft ook bij hoge temperaturen en hoge belasting in stand. Dus wat ons betreft prima auto voor de lange afstand.

Inderdaad moet de techniek zich deze winter ook bij koud weer bewijzen. Ik verwacht dat LFP wel in het nadeel blijft als het gaat om snelladen bij lage temperaturen. Maar bij lange ritten en voldoende tijd voor voorverwarmen van de accu zal dat wel goed komen. In situaties waarin de accu koud is, moet je gewoon niet superchargen.
 
Wij hebben inmiddels 25000 km met de model 3 met LFP gereden van 12-2020. Eigenlijk worden de eigenschappen alleen maar beter. De beschikbare capaciteit van de accu is toegenomen tot ruim 52kWh. De praktische actieradius is nu circa 420km (rustig aan in de zomer met 100km/h). En het snelladen gaat (bij een goed voorverwarmde accu) altijd met een vermogen van 165 - 170kW. Hiermee is de accu van ca 5 tot 80% in 22 minuten bijgeladen.

Ook hebben we lange ritten (in totaal 4000km) met de caravan (800kg) gemaakt met 5 personen en bagage tot in de Pyreneeën. De auto rijd perfect met caravan. Laadsnelheid blijft ook bij hoge temperaturen en hoge belasting in stand. Dus wat ons betreft prima auto voor de lange afstand.

Inderdaad moet de techniek zich deze winter ook bij koud weer bewijzen. Ik verwacht dat LFP wel in het nadeel blijft als het gaat om snelladen bij lage temperaturen. Maar bij lange ritten en voldoende tijd voor voorverwarmen van de accu zal dat wel goed komen. In situaties waarin de accu koud is, moet je gewoon niet superchargen.
Hoi Erik, hoe weet je dat de capaciteit van je accu is toegenomen tot ruim 52kWh?
 
Hi allemaal! Vandaag bijna de 5000km aangetikt met de SR+ MiC met LFP in een tijdsbestek van iets minder dan 2 maanden.

Om heel eerlijk te zijn heb ik echt gehoopt op de LFP bij aflevering! Waarom? Nou, ik moet gebruik maken van openbare laadpalen omdat ik in een autoluwe straat woon. Bij dagelijks opladen tot 80% zou mij dat al snel 80 km range minder geven. Nu laad ik ongeveer 2-3x per week wat mij op nog geen enkel moment laadstress heeft opgeleverd.

Buiten dat punt is het voordeel ook de ‘betere’ laadcurve wat bij Supercharger er ook voor zorgt dat ik vaker ‘te lang’ aan de laadpaal sta en al weer 20% meer heb bij geladen dan noodzakelijk is.

Om in te haken op eerdere berichten, ook ik ben benieuwd naar de batterij in winterste omstandigheden. Maar, zoals ook opgemerkt heb ik na afgelopen winter geen horrorverhalen meer gezien of gelezen over kou i.c.m. de LFP.

Mocht er iemand praktische vragen hebben voor aanschaf, schroom niet om deze te vragen en ik zal mijn best doen om ze te beantwoorden!
 
Ik heb zelf een performance, maar ben wel onder de indruk van wat ik lees rond de SR+ MIC. Met laden tot 100% en betere efficiëntie (rond 160 Wh/km), lever je bijzonder weinig range in t.o.v. 80% laden en 190 Wh/km. Ik geloof een dertigtal km tov mijn 2019 M3P. Dus in dagelijks gebruik nagenoeg identiek. Pas bij ritten die twee laadbeurten en meer vereisen begint er een echt verschil te komen in tijd. Maar bij mij is dat slechts een paar keer per jaar. Als deze auto's het ook de winter ook goed doen, is het een sterke deal die je krijgt.