Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model S/X refresh

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren test gedaan met de Audi E-Tron S. Qua afwerkinge superieur aan Tesla ook enkele leuke features.
Maar rij ervaring was niet zoals het hoort. Heel onrustig in de bochten, regeneratief remmen moet je altijd activeren, en hiermee bedoel ik echt elke keer, niet 1 malig bij vertrek.

Dus zal 9/10 wel wachten op de Model S die ooit wel eens zal geleverd worden.
Ik denk dat de regeneratie verkeerd wordt begrepen bij Audi. De auto is GEEN one pedal dus met gas los minimale regeneratie (afremmen). Rem pedaal indrukken betekend 100% regeneratie (bij Tesla is dit 100 % mechanisch remmen).
De automatische regeneratie bij Audi heeft veel voordelen en minder vermoeiend vergeleken met Tesla. De auto rolt gewoon door met gas los, dus minimale afremming, bij het naderen van kruispunt of weg met lagere snelheid gaat de auto automatisch regenereren, afremmen. Dus niet continue balans vinden op rempedaal maar ook automatisch remmen bij verwachte snelheid veranderingen.

De Audi GT heeft goede snelheid (bord) herkenning en gaat meer regenereren bij verplichte snelheid verlaging, maar dit doet ook de auto bij cruisecontrol.
Tesla rijdt gewoon, op cruiseconttol, met 80 km de bebouwd kom in, de GT gaat vanzelf terug naar 50, en versnelt waar weer toegelaten.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: BMWMB and Hbrink
Ik denk dat de regeneratie verkeerd wordt begrepen bij Audi. De auto is GEEN one pedal dus met gas los minimale regeneratie (afremmen). Rem pedaal indrukken betekend 100% regeneratie (bij Tesla is dit 100 % mechanisch remmen).
De automatische regeneratie bij Audi heeft veel voordelen en minder vermoeiend vergeleken met Tesla.
Waarom zou dat minder vermoeiend zijn? Dat een Tesla anders rijdt dan een ICE dat klopt maar denkt wel vanuit first principels.
Audi heeft het idee gehad dat ze een EV moeten laten rijden volgens de nukken van een ICE.
Het klopt dat een Tesla anders is maar juist minder werk voor de bestuurder en duidelijker in welke fase de auto zit.
Persoonlijk zou ik niet anders meer willen.
De auto rolt gewoon door met gas los, dus minimale afremming, bij het naderen van kruispunt of weg met lagere snelheid gaat de auto automatisch regenereren, afremmen. Dus niet continue balans vinden op rempedaal maar ook automatisch remmen bij verwachte snelheid veranderingen.
Ik raak het rempedaal bijna nooit aan alleen wanneer er echt eens geremd moet worden en om tot een volledige stilstand te komen.
De Audi GT heeft goede snelheid (bord) herkenning en gaat meer regenereren bij verplichte snelheid verlaging, maar dit doet ook de auto bij cruisecontrol. Tesla rijdt gewoon, op cruiseconttol, met 80 km de bebouwd kom in, de GT gaat vanzelf terug naar 50, en versnelt waar weer toegelaten.
Soms wel soms niet dat is vooral bij de niet FSD-versies. Die zijn volledig afhankelijk van GPS-data die niet altijd klopt.
Wat irritanter is, is dat de data wel klopt volgens de geplaatste borden maar dat er bord eind 50km niet is geplaatst op een 80km weg en de auto niet harder dan 50 wil op een 80km weg.:( (Uiteraard wel als je zelf gas bijgeeft.)
Op plekken waar de GPS-data wel klopt remt hij netjes af naar 50 en gaat ook weer terug naar 80 als je de bebouwde kom uit rijdt.
 
De automatische regeneratie bij Audi heeft veel voordelen en minder vermoeiend vergeleken met Tesla.
Wanneer ik met een andere EV rijd (Taycan ,E-tron, Volvo), dan vind ik het net vermoeiend/vervelend om opnieuw het rempedaal continu te moeten gebruiken. Ik vind het one-pedal-driving op mijn M3 super. De stroompedaal een paar mm meer of minder indrukken is het verschil tussen versnellen en afremmen, waardoor anticiperend rijden een gewoonte wordt.
 
Last edited:
Waarom zou dat minder vermoeiend zijn? Dat een Tesla anders rijdt dan een ICE dat klopt maar denkt wel vanuit first principels.
Audi heeft het idee gehad dat ze een EV moeten laten rijden volgens de nukken van een ICE.
Het klopt dat een Tesla anders is maar juist minder werk voor de bestuurder en duidelijker in welke fase de auto zit.
Persoonlijk zou ik niet anders meer willen.

Ik raak het rempedaal bijna nooit aan alleen wanneer er echt eens geremd moet worden en om tot een volledige stilstand te komen.

Soms wel soms niet dat is vooral bij de niet FSD-versies. Die zijn volledig afhankelijk van GPS-data die niet altijd klopt.
Wat irritanter is, is dat de data wel klopt volgens de geplaatste borden maar dat er bord eind 50km niet is geplaatst op een 80km weg en de auto niet harder dan 50 wil op een 80km weg.:( (Uiteraard wel als je zelf gas bijgeeft.)
Op plekken waar de GPS-data wel klopt remt hij netjes af naar 50 en gaat ook weer terug naar 80 als je de bebouwde kom uit rijdt.
Na vele jaren one pedal drive was ik ook bang dat dit de grootste tegenvaller zal zijn. De eerste dagen zette ik mijn regeneratie op maximaal (wat niet veel was) via de stuur pedals maar nu raak ik deze niet meer aan. Het was wel wennen om te accepteren dat "remmen" bij de Audi regeneratie is en niet slijten van remblokken.

Vanaf dag 1 verkocht ik bij de Tesla vooral de one pedal drive, ik was blij dat ik met mijn laatste X (Raven) tot volledige stop kon komen zonder remmen.
Nu waardeer ik de doordachte Audi techniek. Eerste 2 keer remmen gaat mechanisch om de schrijven op te poetsen. Regeneratie is intelligenter en meer bij naderende kruispunten, snelheid veranderingen (dit alles zonder autopilot of cruisecontrol).
De autopilot is veel minder goed, in principe wiebel je van links naar rechst tussen de lijnen terwijl Tesla je echt in het midden houdt. Op de snelweg is deze functie van Tesla veel beter!

Heb nog steeds mijn S gereserveerd, als deze begin 2013 (mogelijk) komt zal het goed nadenken worden wat de volgende stap gaat worden.

Voordelen Audi nu:
- 360 camera
- Android Auto (geen internet verbinding in auto nodig, flitsmeister, Waze, alles werkt).
- betere build kwaliteit
- perfecte matrix/laser lampen
- meer aandacht voor verkeer door minder menu's en echte knoppen
- verwarming die echte warmte geeft seconden na weg rijden
- betere services
- geluid arm.
- nog zeer veel pit bij acceleratie van 170-220 km/uur (alleen in duitsland natuurlijk!)
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Wanneer ik met een andere EV rijd (Taycan ,E-tron, Volvo), dan vind ik het net vermoeiend/vervelend om opnieuw het rempedaal continu te moeten gebruiken. Ik vind het one-pedal-driving op mijn M3 super. De stroompedaal een paar mm meer of minder indrukken is het verschil tussen versnellen en afremmen, waardoor anticiperend rijden een gewoonte wordt.
Inderdaad, met de one-pedel-drive kun je heel nauwkeurig versnellen en vertragen en nauwkeurig anticiperen op de verkeerssituatie. Er zijn dagen dat ik het rempedaal niet aanraak.
 
Voordelen Audi nu:
- 360 camera
- Android Auto (geen internet verbinding in auto nodig, flitsmeister, Waze, alles werkt).
- betere build kwaliteit
- perfecte matrix/laser lampen
360camera is idd prima.
Android auto is prima
Bouwkwaliteit is als ik de bouwkwaliteit van de nieuwe S moet geloven geen issue meer.
Led matrix was in de VS verboden tot voor kort en nu ze ook mogen in de VS levert Tesla deze tegenwoordig ook.
- meer aandacht voor verkeer door minder menu's en echte knoppen
Ik snap dat er mensen zijn die deze mening hebben.
Maar valt in mijn optiek onder het zelfde argument dat een openhaard beter is dan een warmtepomp en vloerverwarming.
- verwarming die echte warmte geeft seconden na weg rijden
Ik herken dat niet als een gebrek in mijn S maar nu, eerder het tegendeel, heb ik er nog één met een normale elektrische verwarming zoals ook standaard op de Audi waar je tegen meerprijs een warmtepomp kunt krijgen. Wellicht dat de warmtepomp versies iets meer tijd nodig hebben.
- betere services
- geluid arm.
Kan ik niet vergelijken. Wel slechte service ervaringen gehad met VAG ICE-auto's en nog nooit met Tesla. Ja, ik hoor andere verhalen van anderen.
- nog zeer veel pit bij acceleratie van 170-220 km/uur (alleen in duitsland natuurlijk!)
Audi heeft net als de Taycan een versnellingsbak dat helpt daarbij maar heeft ook negatieve kanten zoals het verbruik.. Neem een S van dezelfde prijs (Plaid) en maak dan nog eens het vergelijk.
 
Dit is de model S refresh
i-MssqxnK-X2.jpg
i-ts8b9mj-X2.jpg
i-HmmP9LR-X2.jpg
i-JZwXrhZ-X2.jpg
i-VnWcN78-X2.jpg
i-dMGrwgV-X2.jpg
i-49MHZ56-X2.jpg
i-qPhrbCj-X2.jpg
 
Tja. Ik vrees dat ik het waarom nog steeds niet snap. Wat is er nu eenvoudiger en makkelijker dan een domme hendel? Om nog maar niet te spreken van veiliger imho; ja, waarschijnlijk in 99,9% van de tijd niet, maar het zal er in dat 0,1% maar net om doen.
De auto 'gokt' zelf welke kant je uit wil. Het scherm en de knoppen zijn er enkel als de auto fout beslist.

Schijnbaar werkt het heel goed.
 
  • Like
Reactions: job-lek
De auto 'gokt' zelf welke kant je uit wil. Het scherm en de knoppen zijn er enkel als de auto fout beslist.

Schijnbaar werkt het heel goed.
"Schijnbaar" : fair enough. Ik zal het inderdaad maar weten eens ik het probeer, dus ik wil het niet op voorhand afschieten. Ik ben al vaker aangenaam verrast door (mijn) Tesla en vraag me soms nog af hoe onwetend ik was toen ik blij was met hoe mijn Audi/BMW/Mercedes/... reed. Behalve als ik tijdens de drukke periodes moet wachten aan de SuC dan, maar da's voor een ander draadje!
 
Tja. Ik vrees dat ik het waarom nog steeds niet snap. Wat is er nu eenvoudiger en makkelijker dan een domme hendel? Om nog maar niet te spreken van veiliger imho; ja, waarschijnlijk in 99,9% van de tijd niet, maar het zal er in dat 0,1% maar net om doen.
hetzelfde commentaar kun je geven op een versnellingsautomaat. Voor die ene keer dat je wilt afremmen op de motor koop je ook geen handgeschakelde bak.
 
Tja. Ik vrees dat ik het waarom nog steeds niet snap. Wat is er nu eenvoudiger en makkelijker dan een domme hendel? Om nog maar niet te spreken van veiliger imho; ja, waarschijnlijk in 99,9% van de tijd niet, maar het zal er in dat 0,1% maar net om doen.
Dat men geloof heeft in een "domme" handel is omdat men het idee heeft dat je fysiek iets instelt in de aandrijving.
Zelfs de grote handel van mijn laatste ICE automaat deed niets meer dan een elektronisch signaaltje sturen naar de versnellingsbak.

Dus de fysieke werking is 100% identiek en niet 99,9%.
 
  • Like
Reactions: job-lek