Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model X Ervaringen - Benelux

This site may earn commission on affiliate links.
gisteren sinds lange tijd weer eens "modelxmas/holiday" easter egg willen laten zien aan vrienden, echter krijg ik het niet meer aan de praat. Kan het zijn dat dit met nieuwe updates er weer af is gehaald? Zou jammer zijn...
Er zat een ingeprogrammeerde einddatum van 15 Januari in deze functionaliteit.
Alle kans dat er vanaf eind November (Thanksgiving) of December (Kerstmis) weer iets gaat gebeuren. Precies hetzelfde of iets vergelijkbaars, wie zal het zeggen?
 
  • Informative
Reactions: Charly D
je kan de trip A en trip B meters zelf hernoemen;
en je kan vervolgens ook zelf kiezen welke tripmeters op het dashboard komen.

Correct, heb ik er zelf van gemaakt...dat is mijn hernoemde Trip B meter. Persoonlijk vind ik dat wel fijn dat je die waarde erbij hebt, raar ook dat hij er niet standaard inzit...hoop dat er niet een keer een "reset" plaats vindt ;-)
 
Inmiddels de 25.000 grens gepasseerd! En wat een genot...

In exact 5 maanden tijd dus 5.000 per maand gereden. Vooral de autopilot bevalt me nog het meest, en de ruimte, en de snelheid, en het gemak...eigenlijk alles :)

Minpunten zijn range, valt toch tegen met een gemiddeld verbruik van 274 in een 90D...in de praktijk dus 275-300km is echt de max...250 is beter om rekening mee te houden.

Ook wat issues gehad met de stoelen die erg kraakten, was opgelost maar is weer terug gekomen.

Ook bij volle bak accelereren gaat de as rammelen en geluid maken, bij iets gedoseerder planken doet hij dat niet.

Verder niks dan lof!! Op naar de 50.000....

Wij hebben onze X90D een weekje eerder afgehaald en zaten vandaag aan 27 379 km met een verbruik van 7048,3 kWh of 257 Wh/km. Ik vind dat dat verbruik nog meevalt, gezien het nu winter is, dat daar redelijk wat volle bak accelereren aan de stoplichten inzit (gaan we dat ooit beu worden? :cool:), een aantal roadtrips naar Duitsland, we niet van koude houden, dus de verwarming moet hoog genoeg staan en we op de autosnelweg ons ook niet beperken tot 100 km/u om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar als wij met zo'n rijstijl er zuiniger uitkomen dan jij, dan wil ik wel eens weten hoe jij aan zo'n cijfers komt ;)

En inderdaad, wat een genot onze model X! Hoe hij rijdt, hoe snel hij kan optrekken, de geweldige voorruit, de hoge zit en het geweldige zicht, de praktische achterdeuren, het gevoel van ruimte, de automatische deuren, de autopilot, ... Het blijft elke keer genieten om er mee te rijden of in te zitten. Je stapt in in een klein paradijs en vanaf dat de deuren dicht zijn, vergeet je alle zorgen en is het puur genieten! Met er nu over te schrijven krijg ik weer zin om zelfs op dit uur in onze model X te stappen en wat te gaan rondrijden :D

Het is onze eerste Tesla en het is echt een totaal andere manier van autorijden. Ik dacht altijd dat ik niet zo van autorijden hield en niet zo'n geweldige chauffeur was, maar nu is het me duidelijk geworden dat ik gewoon nog nooit met de juiste auto gereden had :DLichten die vlak voor mij op rood springen waren vroeger een grote bron van ergernis, nu ben ik daar zo blij mee, filerijden is heel ontspannend met auto-pilot, niet meer gaan tanken bij stinkende tankstations en het allerbeste: geen irritant motorgeluid meer als je optrekt, rondrijdt of stilstaat, wat een zaligheid! Oh en regeneratief remmen, dat zou ik ook niet meer kunnen missen, dat maakt het rijden ook zoveel aangenamer!

Qua mankementen hebben we veel geluk gehad: in het begin windruis aan het passagiersraam en soms piepende FWD, maar na een bezoekje aan het SEC was dat opgelost. En dan een tijdje terug een platte batterij van de keyfob (een probleem met de firmware of zoiets) en we kregen de frunk niet meer open, bleek het slot daarvan kapot te zijn, maar dankzij de geweldige mensen van het SEC is dat ook vlot opgelost geraakt. Kortom, geen grote problemen en ze zijn ook snel opgelost geraakt.
 
Wij hebben onze X90D een weekje eerder afgehaald en zaten vandaag aan 27 379 km met een verbruik van 7048,3 kWh of 257 Wh/km. Ik vind dat dat verbruik nog meevalt, gezien het nu winter is, dat daar redelijk wat volle bak accelereren aan de stoplichten inzit (gaan we dat ooit beu worden? :cool:), een aantal roadtrips naar Duitsland, we niet van koude houden, dus de verwarming moet hoog genoeg staan en we op de autosnelweg ons ook niet beperken tot 100 km/u om zo zuinig mogelijk te rijden. Maar als wij met zo'n rijstijl er zuiniger uitkomen dan jij, dan wil ik wel eens weten hoe jij aan zo'n cijfers komt ;)

En inderdaad, wat een genot onze model X! Hoe hij rijdt, hoe snel hij kan optrekken, de geweldige voorruit, de hoge zit en het geweldige zicht, de praktische achterdeuren, het gevoel van ruimte, de automatische deuren, de autopilot, ... Het blijft elke keer genieten om er mee te rijden of in te zitten. Je stapt in in een klein paradijs en vanaf dat de deuren dicht zijn, vergeet je alle zorgen en is het puur genieten! Met er nu over te schrijven krijg ik weer zin om zelfs op dit uur in onze model X te stappen en wat te gaan rondrijden :D

Het is onze eerste Tesla en het is echt een totaal andere manier van autorijden. Ik dacht altijd dat ik niet zo van autorijden hield en niet zo'n geweldige chauffeur was, maar nu is het me duidelijk geworden dat ik gewoon nog nooit met de juiste auto gereden had :DLichten die vlak voor mij op rood springen waren vroeger een grote bron van ergernis, nu ben ik daar zo blij mee, filerijden is heel ontspannend met auto-pilot, niet meer gaan tanken bij stinkende tankstations en het allerbeste: geen irritant motorgeluid meer als je optrekt, rondrijdt of stilstaat, wat een zaligheid! Oh en regeneratief remmen, dat zou ik ook niet meer kunnen missen, dat maakt het rijden ook zoveel aangenamer!

Qua mankementen hebben we veel geluk gehad: in het begin windruis aan het passagiersraam en soms piepende FWD, maar na een bezoekje aan het SEC was dat opgelost. En dan een tijdje terug een platte batterij van de keyfob (een probleem met de firmware of zoiets) en we kregen de frunk niet meer open, bleek het slot daarvan kapot te zijn, maar dankzij de geweldige mensen van het SEC is dat ook vlot opgelost geraakt. Kortom, geen grote problemen en ze zijn ook snel opgelost geraakt.

Oh ja, die was ik nog vergeten...automatische deuren, iedere keer als ik in een andere auto stap dan trap ik op de rem, en, en.....gebeurt er niks ;)
Regeneratief remmen, dat dat niet eerder is uitgevonden, one pedal driving zou standaard moeten worden...

257?! Wow...dat is echt netjes...want ik doe weinig "sprintjes" en rij relatief zuinig voor mijn gevoel...snelweg eigenlijk nooit harder dan 130-135 op de AP en houd me meestal gewoon aan de snelheid...maar blijkbaar rijd ik dan toch 7% minder zuinig dan jullie...

Sluit me verder helemaal aan bij je positieve verhaal...heel herkenbaar..
 
  • Like
Reactions: KrisB
Gemiddelde na 21.000 km is 252 (Aflevering op 8 september 2016). Er zijn twee instellingen die ik gebruik die misschien invloed hebben (1)Ik heb de bandenspanning voor zowel winter als zomerbanden op 3.2 bar(dus opgewarmd 3.4-3.5 bar). (2) Bij lange ritten de suspension op ultra low stand. Hier zitten trouwens 2 wintersport vakanties(kerst en krokus) bij waar ik 130-150 km/uur rij en het gebruik rond de 300-320 Wh/km ligt. Voor de wintersport met kerst was het gemiddelde sinds aflevering 235 Wh/km. Scheelt denk ik wel veel of je veel lange ritten maakt of veel korte ritten. De hoge massa van de X is relatief nadelig bij veel optrekken/stoppen.
 
  • Informative
Reactions: STLL
Oh ja, die was ik nog vergeten...automatische deuren, iedere keer als ik in een andere auto stap dan trap ik op de rem, en, en.....gebeurt er niks ;)
Regeneratief remmen, dat dat niet eerder is uitgevonden, one pedal driving zou standaard moeten worden...

257?! Wow...dat is echt netjes...want ik doe weinig "sprintjes" en rij relatief zuinig voor mijn gevoel...snelweg eigenlijk nooit harder dan 130-135 op de AP en houd me meestal gewoon aan de snelheid...maar blijkbaar rijd ik dan toch 7% minder zuinig dan jullie...

Sluit me verder helemaal aan bij je positieve verhaal...heel herkenbaar..

Wel raar dat je met relatief zuinig te rijden toch een stukje hoger uitkomt dan mensen die helemaal niet zuinig rijden (tenzij we de range echt nodig hebben). Misschien is de temperatuur in het noordelijke Nederland een stuk lager dan hier in het zuidelijke Vlaanderen :D Wij rijden ook nooit op ultra low suspension omdat ik gelezen heb dat de banden daar veel van afslijten en we vergeten ook vaak voor te verwarmen, wat dan de eerste km's ook weer in een hoger verbruik resulteert. Wij hebben wel gekozen voor de 20 inch velgen, omwille van het verbruik, mogelijk dat daar een verschil in zit? Of anders eens proberen om onze rijstijl aan te nemen en te zien of het verbruik daalt :p


ik ben ook onder de indruk van het verbruik van 257 gemiddeld. Ik zit na 5.000km op een verbruik van 286...heb hem sinds half december, dus hopelijk komt het doordat jullie hem al tijdens warmere weersomstandigheden in bezit hadden

Sinds half december is helemaal niet te te vergelijken met eind september. Het is sindsdien veel kouder en met nieuwe banden verbruik je in het begin ook een stukje meer. Als het wat warmer weer wordt, ga je aangenaam verrast worden van het verbruik!
 
  • Informative
Reactions: Charly D
Wel raar dat je met relatief zuinig te rijden toch een stukje hoger uitkomt dan mensen die helemaal niet zuinig rijden (tenzij we de range echt nodig hebben). Misschien is de temperatuur in het noordelijke Nederland een stuk lager dan hier in het zuidelijke Vlaanderen :D Wij rijden ook nooit op ultra low suspension omdat ik gelezen heb dat de banden daar veel van afslijten en we vergeten ook vaak voor te verwarmen, wat dan de eerste km's ook weer in een hoger verbruik resulteert. Wij hebben wel gekozen voor de 20 inch velgen, omwille van het verbruik, mogelijk dat daar een verschil in zit? Of anders eens proberen om onze rijstijl aan te nemen en te zien of het verbruik daalt :p




Sinds half december is helemaal niet te te vergelijken met eind september. Het is sindsdien veel kouder en met nieuwe banden verbruik je in het begin ook een stukje meer. Als het wat warmer weer wordt, ga je aangenaam verrast worden van het verbruik!
Ik hoop het :(
 
Vanochtend mijn nieuwe liefde (herstel: mijn nieuwe tweede liefde) naar Tilburg gebracht om een drietal punten op te laten lossen:
- Rechter voorportier latched 50% van de keren niet. Lijkt dan dicht, maar dashboard zegt open. Het raam schuift dan ook niet volledig terug omhoog. Gerelateerd hieraan gaat soms het alarm af na afsluiten.
- Kraak/kreun in de rechter FWD, vooral bij sluiten.
- Windruis bij bestuurderskant. Meer dan bij passagierskant.

Los van deze drie punten trouwens enorm tevreden over mijn X.

Ook zeer tevreden over Tilburg, trouwens. Zeer netjes en vriendelijk geholpen.

Net met een zwarte leen Model S naar huis. Met AP1 hardware, dus ik heb uiteraard flink van autopilot gebruik gemaakt. Erg indrukwekkend hoe goed dit systeem werkt! Ik voelde me meer piloot dan bestuurder.

Maarten
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Trouwens verbaasd dat ik nog steeds bij de auto kan via de app. Leek me dat dat het eerste is wat ze uitschakelen tijdens service. Kon mooi meekijken met het windruis-testritje en zie dat ie nu weer binnen staat met alle deuren open. :)

Maarten
 

Attachments

  • IMG_9024.PNG
    IMG_9024.PNG
    903.2 KB · Views: 74
Voor deze witte X zul je naar Gelderland/Utrecht moeten. :)

IMG_8992.jpg

Heb hem net weer opgehaald. Alle problemen zijn netjes opgelost.

Interessante vergelijking van het verbruik:
In de leen Model S 85D was mijn verbruik over 140 km (naar Tilburg en terug, vooral snelweg) ca. 210 kW/km.
Het verbruik in onze eigen X 90D is na 1200 km gevarieerd rijden ca. 260 kW/km.
Oftewel ca. 24% meer verbruik in de X dan de S.
De X is wel veel vaker voor korte ritjes gebruikt dan de leen S.

Maarten
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Jkr85