Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Kans is groot dat de middelste rij naar achter kan schuiven terwijl de jongste op de achterste rij zitten. op die manier kan je ze achteraf in je handtas steken...

Om dit te verdedigen moet je toch wel echt door een "te" roze bril kijken...🤩
Ik ben vooral benieuwd naar de max payload van de Model Y in seven seat opstelling. De 5 zitter zou een maximaal laadvermogen hebben van 390 kg volgens EV-database (vergelijkbaar met de model 3 die 375 kg opgeeft)....
Dus zonder bagage en helemaal naakt mogen de 5 inzittenden van een model Y 78 kg wegen. Indien je achterin nog eens twee kinderen zet van pakweg 20 kg wordt dat 70 kg...
 
Wanneer je de resultaten van de range test van de Tesla model Y bekijkt, is het duidelijk dat dit de SUV is met de grootste range.

MAAR

Ik heb echt niet de indruk dat die drivetrain van Tesla zoveel efficiënter is dan die van de andere merken. Wanneer ik het verbruik vergelijk bij 90 en 120 km/h met de IONIQ5 en de ID.4 GTX (ik denk niet dat het fair is om een AWD te vergelijken met een RWD, dus de rest laat ik er even uit), zie ik een verschil in consumptie van 3-8% bij 90 km/h dat oploopt tot 7-16% bij 120 km/h (ik vergelijk dan met de model Y-test met originele velgen/banden).

Wanneer je kijkt naar het frontaal oppervlak en de Cd van de wagens zie je een verschil in drag van 13-18% (frontaal oppervlak is +-3% groter, Cd is 15-18% lager). Verder is de model Y ook wat lichter. Indien je dit alles in rekening brengt komt je op efficiëntieverschillen die hooguit enkele procenten bedragen.

Let wel, dit is bij mooi weer, we weten dat de octavalve in de winter een veel groter verschil maakt.

Maar Tesla lijkt zijn efficiëntie dus voornamelijk uit het aerodynamischer ontwerp van hun wagens te halen. Ze zien er niet uit* (mijn oordeel, don't shoot me, ik rij zelf ook met een Tesla), maar dat is gewoon omdat zo'n ontwerp je tot wel 10% meer range oplevert. Trouwens ook de route die Mercedes nu volgt met de EQS (die er ook niet uitziet alsjehetmijvraagt).

*De Model S vind ik er nog wel OK uitzien.
 
Heeft er hier iemand toevallig ook een Y besteld via Leaseplan (België) ?
Hun website zegt "levering binnen max. 3 maanden", de Tesla website "levering in September" maar ik heb 20 Augustus besteld en krijg nu te horen dat de verwachte leverdatum 8 December is ?!
[Heb LP om uitleg gevraagd maar mails worden daar maar gemiddeld na een week beantwoord, heb ik de indruk]
 
Het zal ermee te maken hebben dat de boten met Tesla's meestal aan het einde van het kwartaal in Europa arriveren. Als er op korte termijn geen auto beschikbaar is met jouw configuratie, dan gaan er al snel weer 2 a 3 maanden overheen voordat de volgende batch wagens beschikbaar komt. Mogelijk heb je een specifieke configuratie die niet vaak voorkomt en op dit moment 'uitverkocht' is.
 
Het zal ermee te maken hebben dat de boten met Tesla's meestal aan het einde van het kwartaal in Europa arriveren. Als er op korte termijn geen auto beschikbaar is met jouw configuratie, dan gaan er al snel weer 2 a 3 maanden overheen voordat de volgende batch wagens beschikbaar komt. Mogelijk heb je een specifieke configuratie die niet vaak voorkomt en op dit moment 'uitverkocht' is.
Klinkt aannemelijk, hoewel wit met zwart interieur me nu niet zo exotisch lijkt (wel met de 20" velgen, maar worden die er niet in Tilburg pas op gezet?). Of hij is zo populair dat zelfs "gewone" configs al 'uitverkocht' waren op 20/8?

Alleszins dan zou ik niet verwachten dat LP zegt max 3 maanden (ok 8/12 is niet zo heel veel langer, maar toch, max is max) en de Tesla website vandaag nog steeds zegt "Verwachte levering: september"...
 
Zover ik weet komen de auto's kant en klaar aan in Zeebrugge. Dus als je configuratie van buitenkleur, binnenkleur, wielen en batterij/vermogen net wat speciaal is, kan het perfect zijn dat je configuratie onvoldoende beschikbaar is voor Q3, en pas gebouwd worden begin Q4 met levering midden november tot eind december.
 
Net even naar Tesla gebeld, er was blijkbaar een misverstand omdat LP als *gewenste* leverdatum 27/12/2020 had opgegeven (einddatum van mijn huidig lease contract dat door een of andere pandemie verlengd werd). Dus dachten ze bij Tesla dat het voor 12/2021 was o_O

De zeer vriendelijke man van Tesla Zaventem heeft dan 15 minuten in de database gezocht, en uiteindelijk (na allemaal witte met wit interieur te hebben gevonden) te concluderen dat er nog één exemplaar beschikbaar is in wit met zwart interieur en 20". Hij staat in Zeebrugge en komt woensdag naar Zaventem dus als LP en VAB een beetje meewillen heb ik hem volgende week vrijdag of zaterdag 😍

Hij wist overigens ook te zeggen dat de hele Europese stock inderdaad op zeer korte tijd zo goed als "uitverkocht" is.
 
De zeer vriendelijke man van Tesla Zaventem heeft dan 15 minuten in de database gezocht, en uiteindelijk (na allemaal witte met wit interieur te hebben gevonden) te concluderen dat er nog één exemplaar beschikbaar is in wit met zwart interieur en 20". Hij staat in Zeebrugge en komt woensdag naar Zaventem dus als LP en VAB een beetje meewillen heb ik hem volgende week vrijdag of zaterdag 😍
Vanwaar ben je als je de wagen gaat ophalen in Zaventem? Als ik dat hier tenminste mag vragen?
Post ook wat pics als je haar (hem?) hebt, alvast succes!
 
Voor zover ik weet komen ze kant en klaar toe op de laadinterface na. Bij Tesla Latem wisten ze me te vertellen dat die in de service centers geïnstalleerd worden. Ik weet niet welke connecties ze in China gebruiken, maar het zal toch niet 100% hetzelfde zijn
 
Vanwaar ben je als je de wagen gaat ophalen in Zaventem? Als ik dat hier tenminste mag vragen?
Post ook wat pics als je haar (hem?) hebt, alvast succes!
Regio Mechelen/Lier - maar ik moet mijn huidige wagen in Boortmeerbeek inleveren (daar tijdig een afspraak krijgen zou nu wel eens de bottleneck kunnen worden) dus van daar uit is Zaventem het interessantst.

BTW ik dacht ooit gelezen te hebben dat Teslas half afgewerkt in Europa aankwamen en dan in Tilburg vervolledigd werden, zodat ze dan "assembled in EU" zijn, iets met (belasting-)regels of zo? Zal wellicht een oud verhaal zijn.

Pics? Euh ... ja, waarom niet... En hem/haar daar moet ik nog even over nadenken :)
 
BTW ik dacht ooit gelezen te hebben dat Teslas half afgewerkt in Europa aankwamen en dan in Tilburg vervolledigd werden, zodat ze dan "assembled in EU" zijn, iets met (belasting-)regels of zo? Zal wellicht een oud verhaal zijn.
Dat was zo voor de Model S en Model X. Die werden in Tilburg voorzien van batterij en wielen. Dat is met de refresh niet meer het geval.
 
3/9 bestelling geplaatst.
25/9 mag ik hem ophalen in Latem.
Zelf wel eens telefonisch contact opgenomen, dan matchen ze een voertuig aan je account en gaat het waarschijnlijk sneller.
De 20" velgen zijn iets minder voorradig. Mijn bestelling is rood, 20" en zwart interieur. Daar waren er nog enkele van beschikbaar.
Anders is het voor de levering van december.