Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Ik zie op Youtube filmpjes ook een optie van 2000 $ om de LR een boost te geven. Ik lees dat hier wel in topics over model 3 maar niet zo direct voor de Y.
Bestaat dit hier of komt dat later als een optie? Vraag wordt dan natuurlijk 2200 euro extra voor mooiere velgen en 2000 voor een boost of al 4200 euro extra tov de 7000 meerprijs voor de performance.

De boost upgrade zal inderdaad ook via de app geactiveerd kunnen worden. Ik zat ook met die twijfel om voor de performance te gaan, want ik ga hem ook bestellen met de 20" + boost upgrade. Maar het rijcomfort is toch nog iets beter bij de LR heb ik al meermaals vernomen, en niet te vergeten dat de LR een groter bereik heeft.
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
Eerste reis(je) met de Model Y zit erop. Hieronder screenshots van de data uit Teslamate. Er is in de heenreis bij het registreren van een rit iets fout gelopen, maar de gemiddelden lijken toch te kloppen. De frequentie van laadstops en hoe lang we daar gebleven zijn zijn bewuste keuzes van ons, en is niet (altijd) wat de wagen ons voorstelt, dus ik zou voornamelijk op het verbruik etc letten. Rijstijl: cruise op 135 op de stukken 130 en 113 op de stukken 110. Redelijk wat wegenwerken aan ~90.

Heenreis (Gent - Lyon):

Home - Lyon 1.png
Home - Lyon 2.png
Home - Lyon 3.png

Terugreis (Lyon - Gent):

Lyon - Home 1.png
Lyon - Home 2.png
Lyon - Home 3.png
 
Eerste reis(je) met de Model Y zit erop. Hieronder screenshots van de data uit Teslamate. Er is in de heenreis bij het registreren van een rit iets fout gelopen, maar de gemiddelden lijken toch te kloppen. De frequentie van laadstops en hoe lang we daar gebleven zijn zijn bewuste keuzes van ons, en is niet (altijd) wat de wagen ons voorstelt, dus ik zou voornamelijk op het verbruik etc letten. Rijstijl: cruise op 135 op de stukken 130 en 113 op de stukken 110. Redelijk wat wegenwerken aan ~90.

Heenreis (Gent - Lyon):

View attachment 706013
View attachment 706014
View attachment 706015

Terugreis (Lyon - Gent):

View attachment 706016
View attachment 706017
View attachment 706018

Je kunt drives manueel repareren, zie Manually fixing data | TeslaMate.
Dit zelf al eens vaker gedaan, en werkt goed!
 
Bedankt voor de tip @adjego , onderstaand gecorrigeerde heenreis. (ik kan mijn originele post niet meer bewerken, any mod, feel free om dit gewoon in mijn originele post te zetten)


View attachment 706166
Thx om te posten, leuk voor mij als "leek".
Als ik deze data goed begrijp en extrapoleer is nu in deze goede weersomstandigheden je autonomie nauwelijks 325 à 340 km? Dat terwijl het ongeveer 500km zou moeten zijn of zie ik iets over het hoofd?
Dat is dan wel erg weinig ... ik kan me niet inbeelden zo te rijden. Dit jaar naar Oostenrijk geweest en 2 gestopt na ongeveer 400km en vond ik al zo snel ...
 
Als ik deze data goed begrijp en extrapoleer is nu in deze goede weersomstandigheden je autonomie nauwelijks 325 à 340 km? Dat terwijl het ongeveer 500km zou moeten zijn of zie ik iets over het hoofd?
Dat is dan wel erg weinig ... ik kan me niet inbeelden zo te rijden. Dit jaar naar Oostenrijk geweest en 2 gestopt na ongeveer 400km en vond ik al zo snel ...
Je rijdt de batterij niet helemaal leeg (net zoals je niet je brandstoftank leeg rijdt), en zeker met superchargers kan het zijn dat je 50km vroeger moet stoppen omdat je te vroeg moet laden omdat je anders niet tot de volgende supercharger geraakt.

Denk er ook aan dat de eerste trip vanaf 100% het langste duurt, maar daarna je best bij 70% acculading al best terug vertrekt. Dat doe je omdat de tijdsduur 10-70% even lang duurt als van 70% tot 100% laden.
 
Thx om te posten, leuk voor mij als "leek".
Als ik deze data goed begrijp en extrapoleer is nu in deze goede weersomstandigheden je autonomie nauwelijks 325 à 340 km? Dat terwijl het ongeveer 500km zou moeten zijn of zie ik iets over het hoofd?
Dat is dan wel erg weinig ... ik kan me niet inbeelden zo te rijden. Dit jaar naar Oostenrijk geweest en 2 gestopt na ongeveer 400km en vond ik al zo snel ...
Inderdaad informatief. Maar ik denk dat je nog in het adagium leeft dat laden lang duurt. Deze meneer heeft tot 135 km/uur op cruise gereden en een gemiddelde snelheid van 109 km/uur. Die hogere snelheden leiden inderdaad tot minder bereik; 75kWh/(0,209kWh/km) geeft een theoretisch bereik van 359 km. Maar het laden gaat zo snel tegenwoordig dat je inderdaad beter zo hard mogelijk van (V3-tot 250 kW) Supercharger naar Supercharger kunt rijden om zo snel mogelijk op je bestemming te zijn. Je kunt natuurlijk steady 100km/uur gaan rijden en dan 400-500 km er uit persen maar dat loont niet in tijd.

Puur ter info.
 
  • Like
Reactions: ERvee
Thx om te posten, leuk voor mij als "leek".
Als ik deze data goed begrijp en extrapoleer is nu in deze goede weersomstandigheden je autonomie nauwelijks 325 à 340 km? Dat terwijl het ongeveer 500km zou moeten zijn of zie ik iets over het hoofd?
Dat is dan wel erg weinig ... ik kan me niet inbeelden zo te rijden. Dit jaar naar Oostenrijk geweest en 2 gestopt na ongeveer 400km en vond ik al zo snel ...
Unpopular opinion: 400km is te veel om te rijden zonder stoppen. Ze raden niet voor niets altijd aan om na 2 uur even te pauzeren :)
 
Inderdaad informatief. Maar ik denk dat je nog in het adagium leeft dat laden lang duurt. Deze meneer heeft tot 135 km/uur op cruise gereden en een gemiddelde snelheid van 109 km/uur. Die hogere snelheden leiden inderdaad tot minder bereik; 75kWh/(0,209kWh/km) geeft een theoretisch bereik van 359 km. Maar het laden gaat zo snel tegenwoordig dat je inderdaad beter zo hard mogelijk van (V3-tot 250 kW) Supercharger naar Supercharger kunt rijden om zo snel mogelijk op je bestemming te zijn. Je kunt natuurlijk steady 100km/uur gaan rijden en dan 400-500 km er uit persen maar dat loont niet in tijd.

Puur ter info.
Mijn probleem is 135km/u .... ?
Voorlaatste lange trip was met een Beamer Diesel met 5 en dakkoffer en vele malen boven de 200km/u en pas moeten tanken na +1000km ...
Aan 135km verwacht ik wel iets meer autonomie dan 350km - zou daarmee echt te weinig hebben of volledige switch in het hoofd - zie infra.
Ik denk wellicht nog teveel in getallen ... ik zie bij de plaid +300km/u en autonomie 600km en daarbij denk ik dan ook bij een Y ... dan niet die snelheid maar wel autonomie hopelijk in de nabije toekomst
Unpopular opinion: 400km is te veel om te rijden zonder stoppen. Ze raden niet voor niets altijd aan om na 2 uur even te pauzeren :)
I know en je hebt 100% gelijk. Ik denk dat het een aanpassing is in manier van rijden. Heb dat dit jaar ook al geprobeerd door te stoppen na 350km / 750km en tenslotte op bestemming maar ervoor zou ik gerust op die afstand 1x gestopt zijn 5 minuten voor een plasje en dat was het.

Maar nu terug ontopic naar de Y - sorry om af te wijken maar echt interessant deze info!
 
Mijn probleem is 135km/u .... ?
Voorlaatste lange trip was met een Beamer Diesel met 5 en dakkoffer en vele malen boven de 200km/u en pas moeten tanken na +1000km ...
Those days are over ;) .... voorlopig ..... maar het is ook niet dat je dit elke dag moet doen dus het valt best wel mee in werkelijkheid.

Unpopular opinion: 400km is te veel om te rijden zonder stoppen. Ze raden niet voor niets altijd aan om na 2 uur even te pauzeren :)

Tegen 200km/u geef ik je helemaal gelijk :p
 
  • Like
Reactions: Voodoo077
I know en je hebt 100% gelijk. Ik denk dat het een aanpassing is in manier van rijden. Heb dat dit jaar ook al geprobeerd door te stoppen na 350km / 750km en tenslotte op bestemming maar ervoor zou ik gerust op die afstand 1x gestopt zijn 5 minuten voor een plasje en dat was het.
Neem een paar vrouwelijke passagiers mee en dat riedeltje van 1000km in één ruk met een diesel is ook gedaan 😅
 
Mijn probleem is 135km/u .... ?
Voorlaatste lange trip was met een Beamer Diesel met 5 en dakkoffer en vele malen boven de 200km/u en pas moeten tanken na +1000km ...
Aan 135km verwacht ik wel iets meer autonomie dan 350km - zou daarmee echt te weinig hebben of volledige switch in het hoofd - zie infra.
Ik denk wellicht nog teveel in getallen ... ik zie bij de plaid +300km/u en autonomie 600km en daarbij denk ik dan ook bij een Y ... dan niet die snelheid maar wel autonomie hopelijk in de nabije toekomst

I know en je hebt 100% gelijk. Ik denk dat het een aanpassing is in manier van rijden. Heb dat dit jaar ook al geprobeerd door te stoppen na 350km / 750km en tenslotte op bestemming maar ervoor zou ik gerust op die afstand 1x gestopt zijn 5 minuten voor een plasje en dat was het.

Maar nu terug ontopic naar de Y - sorry om af te wijken maar echt interessant deze info!

Zie het maar zo: met de Model Y kom je uitgerust en relaxed aan op je vakantieadres, terwijl je met je beamer diesel aankwam met een vierkante kont en gierend van de stress omdat je 1000 km lang hyperalert moest zijn dat Jan de Vries uit Oegstgeest niet ergens op de autobahn ineens zijn Opel Astra met caravan op de linkerbaan zou gooien. Of Pjotr uit Litouwen met zijn vrachtwagen. Of Hannelore uit Kassel met haar Dacia Logan.
 
Ik ben vandaag de trotse eigenaar geworden van een Model Y.
Ten op zichte van mijn vroegere Model S heb ik eigenlijk niet echt ruimte moeten inwinnen, integendeel zelfs...
Ik ben dan ook heel tevreden van de aankoop.

Echter heb ik 1 probleem bij het gebruik van Spotify. Ik heb geen Spotify abonnement, maar gebruikte in mijn Model S de ingebouwde Tesla account.
Wanneer ik me wil aanmelden op Spotify met de Tesla account (is aparte button), dan krijg ik deze melding:
"Kan momenteel geen nieuwe accounts inrichten".

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?