Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Was er hier al vermeld dat de MY een warmtepomp heeft voor het verwarmen van de passagiersruimte en de batterij?
Ik begrijp nog steeds niet waarom er geen gebruik gemaakt wordt van stralingswarmte in plaats van luchtverwarming. Infrarode straling geeft een meer comfortabel gevoel bij een veel lager vermogen. Neem als voorbeeld een terrasverwarmer. Met hete lucht ga je het niet volhouden op een terras.
 
Met infrarood kan je geen voorruit ontwasemen.
Infrarood kan wel zorgen dat je interieur zeker bij de voeten aangenaam warm aanvoelt. Daarvoor het je met een luchtverwarming veel meer vermogen voor nodig. En zelfs voor de ruitontwaseming van de voorruit zou het toegepast kunnen worden. Kijk naar een woning met vloer of wandverwarming. Daarmee verkrijg je tegen lagere kosten een comfortabel gevoel dan met luchtverwarming. Verplaatsen van lucht geeft sowieso onaangename trek. Het is ook ontstaan in ICE wagens met een gigantisch overschot aan warmte.
 
Infrarood kan wel zorgen dat je interieur zeker bij de voeten aangenaam warm aanvoelt. Daarvoor het je met een luchtverwarming veel meer vermogen voor nodig. En zelfs voor de ruitontwaseming van de voorruit zou het toegepast kunnen worden. Kijk naar een woning met vloer of wandverwarming. Daarmee verkrijg je tegen lagere kosten een comfortabel gevoel dan met luchtverwarming. Verplaatsen van lucht geeft sowieso onaangename trek. Het is ook ontstaan in ICE wagens met een gigantisch overschot aan warmte.
Dus je vergelijkt een optimaal geïsoleerde woning wat op een constante temperatuur gehouden wordt met een auto?
Volgens mij wil je bij ontwasemen zoveel mogelijk warme lucht hebben zodat het vocht opgenomen wordt in de lucht zodat het niet kan condenseren op de ruit.
 
Dus je vergelijkt een optimaal geïsoleerde woning wat op een constante temperatuur gehouden wordt met een auto?
Volgens mij wil je bij ontwasemen zoveel mogelijk warme lucht hebben zodat het vocht opgenomen wordt in de lucht zodat het niet kan condenseren op de ruit.

Als alleen de ruit (ontwasemen) een probleem is dan kun je er ook voorruitverwarming in maken. Net zoals bij Ford en andere merken. In een halve minuut was al het condens weg. Sneeuw/ijzel ook heel snel herinner ik me van eind vorige eeuw :)
 
Dus je vergelijkt een optimaal geïsoleerde woning wat op een constante temperatuur gehouden wordt met een auto?
Volgens mij wil je bij ontwasemen zoveel mogelijk warme lucht hebben zodat het vocht opgenomen wordt in de lucht zodat het niet kan condenseren op de ruit.
Neem het voorbeeld van terrasverwarming. Daar heb je een comfortabel gevoel van de stralingswarmte. Doe je hetzelfde met een ventilatorkachel dan ervaar je met 10x meer vermogen nog geen comfort.
 
De Tesla Model Y live teardown van Sandy Munro wordt door hem zelf ook op internet gezet. Op https://munrolive.com/
Inmiddels al 14 afleveringen, meestal zo rond de 6 minuten.
Erg verhelderend, meestal vol lof, maar soms ook heel kritisch.
Als je niet eerder hebt gekeken, kun je onderaan beginnen. De laatste aflevering staat bovenaan.
TEARDOWN Has begun
Aanbevolen, als je van techniek houdt (en welke Tesla-rijder houdt daar niet van ;) ).
 
Tja, hoe belangrijk is dat? Zou je de keuze voor een Model Y laten afhangen van een afneembare of wegklapbare trekhaak, lijkt mij niet....
Ik laat het er zeker niet van afhangen! De Model Y gaat er ook wel komen ;) maar ben wel benieuwd naar wat voor één het zal zijn :p

Zo heb ik mijn configuratie aangepast naar het volgende:
  • Performance (Dual Motor / AWD)
  • Multi Coat Red
  • 21" Überturbine Wheels (ga ik uiteindelijk wel omwisselen voor 20’’ Induction Wheels, of aftermarket)
  • Tow Hitch
  • Black Interior
  • 5 Seat Configuration