Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Verschillen die ik kon vinden tussen de LR en de Performance uitvoeringen zijn als volgt:
  • €3800 meerprijs t.o.v. LR met 20" Induction velgen + Goodyear All Season banden (€70515 -> €74315)
  • Bereik met 25 km verminderd (505km -> 480km)
  • 1.4 seconden sneller 0-100 km/h (5.1s -> 3.7s)
  • Top snelheid verhoogt met 24 km/h (217km/h -> 241km/h)
  • 21" Überturbine velgen + Pirelli P-Zero Zomer banden
  • Remmenblokken met betere remkracht en rode kleur
  • Licht aluminum pedalen
  • Verlaagde rijhoogte
Nu heb ik hier nog een aantal vragen over:
  1. Zijn de Überturbine velgen alleen de oorzaak van het verminderd bereik? (Ik verwacht van wel gebaseerd op deze video)
    Note: Ze wegen in totaal 121,2kg inclusief banden gebaseerd op deze video (ik weet het gewicht nog niet van de Induction velgen inclusief banden, laat mij het weten als je hier achter komt!)
  2. Voor zover ik weet passen de Induction velgen op de Performance uitvoering, maar kun je niet kiezen in de configurator. Waarom zou dit zo zijn?
    Note: Deze vind ik persoonlijk mooier, hebben een groter bereik en versoepelt het rijden een beetje. Maar dit moet ik nu achteraf ruilen met iemand die dit zou willen..
  3. Is door de verlaagde rijhoogte het rijden ook stugger?
  4. Zijn de acceleratie en topsnelheid verbeteringen voor de Performance uitvoering software gestuurd of komt dit door het gebruik van andere motoren / onderdelen?
  5. De Performance remblokken zijn volgens mij niet groter, maar hebben wel betere remkracht en komen in het rood, klopt dit?
Hopelijk is het een beetje duidelijk, als je vragen hebt hoor ik het graag :D
 
Last edited:
Dag allen. Volledig nieuw! Paar vragen waarvan ik hoop dat jullie mij bij kunnen helpen.. Ik ga vooral een beroep doen op jullie onderbuik en glazen bol.

Ik ben extreem verliefd geworden op de Y. De Model 3 is volgens de vrouw echt te klein als familie wagen en de Y oogt perfect. Ik had alleen niet goed door dat hij pas 2021 in NL komt uit de Duitse Giga. Nu vraag ik mij echter het volgende af:

- Hoe groot achten jullie de kans dat we alsnog Y's krijgen uit de VS of China?
- Het is niet mogelijk om in 2020 al een auto op kenteken (8% bijtelling) te zetten terwijl de levering in 2021 is, correct?
- Is importeren uberhaupt een optie of kan ik dat vergeten?
 
Dag allen. Volledig nieuw! Paar vragen waarvan ik hoop dat jullie mij bij kunnen helpen.. Ik ga vooral een beroep doen op jullie onderbuik en glazen bol.

Ik ben extreem verliefd geworden op de Y. De Model 3 is volgens de vrouw echt te klein als familie wagen en de Y oogt perfect. Ik had alleen niet goed door dat hij pas 2021 in NL komt uit de Duitse Giga. Nu vraag ik mij echter het volgende af:

- Hoe groot achten jullie de kans dat we alsnog Y's krijgen uit de VS of China?
- Het is niet mogelijk om in 2020 al een auto op kenteken (8% bijtelling) te zetten terwijl de levering in 2021 is, correct?
- Is importeren uberhaupt een optie of kan ik dat vergeten?

er wordt uitgegaan dat de Y voor europa uit Giga berlin komen(maar is dit bevestigt?, ik heb geen officiele uiting van tesla hierover gevonden)

importeren vanuit US kan maar niet praktisch... bij import Tesla is geen enekele service mogenlijk, geen supercharger(andere stekkers in US), verlichting en firmware US ook anders. thuis laden met aangepaste laadcombi kan wel.
 
er wordt uitgegaan dat de Y voor europa uit Giga berlin komen(maar is dit bevestigt?, ik heb geen officiele uiting van tesla hierover gevonden)

importeren vanuit US kan maar niet praktisch... bij import Tesla is geen enekele service mogenlijk, geen supercharger(andere stekkers in US), verlichting en firmware US ook anders. thuis laden met aangepaste laadcombi kan wel.
Wel jammer dat we niet dezelfde stekkers hebben als de US. Die lompe stekkers (CCS type 2) die we in de EU moeten hanteren. Als je een standaard kiest, denk dan ook aan de praktische kant.:rolleyes:
 
  • Like
Reactions: nico180
er wordt uitgegaan dat de Y voor europa uit Giga berlin komen(maar is dit bevestigt?, ik heb geen officiele uiting van tesla hierover gevonden)

importeren vanuit US kan maar niet praktisch... bij import Tesla is geen enekele service mogenlijk, geen supercharger(andere stekkers in US), verlichting en firmware US ook anders. thuis laden met aangepaste laadcombi kan wel.

Het is inderdaad nooit officieel bevestigd dat de EU geen Model Y's uit de USA zal krijgen. Wel heeft Elon gezegd dat Giga Berlin Model Y's voor Europa gaat bouwen en Giga Shanghai voor Azië. Dat is niet hetzelfde.

Ik sluit al een tijdje niet uit dat we ze inderdaad uit de USA gaan krijgen. Dat vermoeden is versterkt nu de vraag in de USA tegen valt door de economische malaise aldaar.
 
  • Like
Reactions: nico180
Het is inderdaad nooit officieel bevestigd dat de EU geen Model Y's uit de USA zal krijgen. Wel heeft Elon gezegd dat Giga Berlin Model Y's voor Europa gaat bouwen en Giga Shanghai voor Azië. Dat is niet hetzelfde.

Ik sluit al een tijdje niet uit dat we ze inderdaad uit de USA gaan krijgen. Dat vermoeden is versterkt nu de vraag in de USA tegen valt door de economische malaise aldaar.

Eens, toch denk ik wel dat fabricage en korte levertijd, dus weinig voorraad en veel vanaf nieuwe configuratie, lijkt me wel heel erg groot voordeel voor ze vanuit Giga Berlin te bouwen.

Toch zal het zeker ook wel weer te maken gaan hebben met eventuele voordelen, die per EU land 2022 vast wel gaat veranderen, even vanuit gaan dat Berlin in 2021 begint.
 
Net mijn eerste Tesla voorbestel (als opvolger van de i3):
Code:
Long Range All-Wheel Drive
Lakkleur Midnight Silver Metallic
20’’ Induction Wheels
Volledig zwart premium interieur
5-zits configuratie
Autopilot

Ik heb nog wat zitten dubben over wel/geen autopilot-FSD, alleen kan in mijn optiek nu nog iet echt overtuigd worden van de meerprijs. wellicht dat dit op een later moment nog komt.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Net mijn eerste Tesla voorbestel (als opvolger van de i3):
Code:
Long Range All-Wheel Drive
Lakkleur Midnight Silver Metallic
20’’ Induction Wheels
Volledig zwart premium interieur
5-zits configuratie
Autopilot

Ik heb nog wat zitten dubben over wel/geen autopilot-FSD, alleen kan in mijn optiek nu nog iet echt overtuigd worden van de meerprijs. wellicht dat dit op een later moment nog komt.
Nu wordt FSD duurder en dat zal nog wel een paar jaar zo blijven. Alleen wat mijn ervaring is met software is dat deze ook in prijs kan dalen. Als FSD op een gegeven moment op 20-30% van de Tesla's zit en de verkoop zakt terug, zal de prijs ook zaken. Enige vraag is, of je erop wil wachten? Ik moet helaas wel wachten want AP1 zal geen FSD krijgen :(. Wanneer FSD hier in de EU uitergerold mag worden is de volgende vraag. Want zelfs met AP! erger ik me aan de restricties van de EU. AP1 was beter.....:mad:
 
Ha ik heb ook wat research gedaan naar een Wrap, en dan met name mat-zwart. (heb even geen foto paraat) maar zag hier in de buurt een m3 met die wrap en dat is verdomde gaaf. Qua kosten schijnt dat wel mee te vallen en wat ik las is het een soort bescherming voor de lak.
 
Een wrap is kei gaaf. Zelf wat geïnformeerd bij RIde en Shine. Eigenlijk om Modesta opnieuw te laten doen. Voor een wrap ben je wel circa 2500 - 3000 euro kwijt. Als je dan nog chrome-delete doet zo'n 600 - 800 euro erbij. Exacte bedragen heb ik nu niet paraat, maar dat zijn de prijzen waaraan je moet denken. Grootste nadeel is dat er zoveel keuze is :D
Black gold dust is ook mooi:

maxresdefault.jpg