Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
The Model Ys built in the Shanghai and Berlin Gigafactories have shipped with the 'comfort' suspension for a while, but the Fremont and Texas plants joined the fray later.
Ben zeer benieuwd hoe de nieuwe Comfort suspension word ervaren.
Helaas nog geen 1 op 1 review gezien of gelezen.
sinds wanneer is "for a while"? Heb Y sinds eind september en die voelt beter aan dan tijdens de test rit in het begin van het jaar, maar was toen met een P versie. Of een manier om dit eens na te kijken.
 
The Model Ys built in the Shanghai and Berlin Gigafactories have shipped with the 'comfort' suspension for a while, but the Fremont and Texas plants joined the fray later.
Ben zeer benieuwd hoe de nieuwe Comfort suspension word ervaren.
Helaas nog geen 1 op 1 review gezien of gelezen.
Ik heb in eerder in dit draadje aangegeven dat onze model Y performance uit duitsland heel comfortabel rijdt. De vering is inderdaad heel comfortabel
Wij waren van te voren heel bang dat de auto een stuiterbal zou worden, maar niets is minder waar. En dat met de 21 inch velgen en lage banden
 
Ik heb in eerder in dit draadje aangegeven dat onze model Y performance uit duitsland heel comfortabel rijdt. De vering is inderdaad heel comfortabel
Wij waren van te voren heel bang dat de auto een stuiterbal zou worden, maar niets is minder waar. En dat met de 21 inch velgen en lage banden
Zelfde ervaring hier, mijn (Berlin-made) MYP zweeft over de weg. Een wereld van verschil met mijn vorige M3.
 
Last edited:
Ben heel tevreden over mijn model Y maar nu toch iets vervelends, achterlichten doen het niet.
Ik heb ze altijd op auto, nu ook even handmatig uit en aan gezet, maar zodra ik ga rijden gaan ze uit. Als ik stil sta doen de remlichten het wel gewoon (gelukkig).
Ik zit op 2022.36.6. Durf niet te zeggen wanneer het begonnen is, hoe vaak check je je achterlichten.. Gisteren 2x gesignaleerd door attente medeweggebruikers maar dat kwam wellicht ook omdat het een provinciale weg was met stoplichten, dus dan is het wat makkelijker.

Verder heb ik nog S3XY buttons geinstalleerd +/- een week geleden. Ik heb de commander er uit gehaald en opnieuw opgestart, maar het probleem blijft.

Wat zouden jullie doen, afspraak maken in de app / bellen / mailen? Voor ik naar SeC ga zou ik zelf graag wel even nieuwe software uitproberen. Hoe dan ook, hier wil ik het liefst zo kort mogelijk mee rondrijden. Dank vast voor het meedenken.
 
Ben heel tevreden over mijn model Y maar nu toch iets vervelends, achterlichten doen het niet.
Ik heb ze altijd op auto, nu ook even handmatig uit en aan gezet, maar zodra ik ga rijden gaan ze uit. Als ik stil sta doen de remlichten het wel gewoon (gelukkig).
Ik zit op 2022.36.6. Durf niet te zeggen wanneer het begonnen is, hoe vaak check je je achterlichten.. Gisteren 2x gesignaleerd door attente medeweggebruikers maar dat kwam wellicht ook omdat het een provinciale weg was met stoplichten, dus dan is het wat makkelijker.

Verder heb ik nog S3XY buttons geinstalleerd +/- een week geleden. Ik heb de commander er uit gehaald en opnieuw opgestart, maar het probleem blijft.

Wat zouden jullie doen, afspraak maken in de app / bellen / mailen? Voor ik naar SeC ga zou ik zelf graag wel even nieuwe software uitproberen. Hoe dan ook, hier wil ik het liefst zo kort mogelijk mee rondrijden. Dank vast voor het meedenken.
Lijkt me sterk dat dit door software komt. De kans dat dit door de unit tests komt is erg klein.

Zou vast een afspraak plannen. Mocht het wel door de software komen kan je altijd nog cancellen.
 
Je kunt nu in de Tesla shop een hoedenplank kopen voor €410.
Wat is de ervaring van mensen die al een hoedenplank hebben (geluid, afscherming, ..).

Wat ik dus eigenlijk wil weten is of het moeite waard is om de hoedenplank alsnog te nemen.
 
Ben heel tevreden over mijn model Y maar nu toch iets vervelends, achterlichten doen het niet.
Ik heb ze altijd op auto, nu ook even handmatig uit en aan gezet, maar zodra ik ga rijden gaan ze uit. Als ik stil sta doen de remlichten het wel gewoon (gelukkig).
Ik zit op 2022.36.6. Durf niet te zeggen wanneer het begonnen is, hoe vaak check je je achterlichten.. Gisteren 2x gesignaleerd door attente medeweggebruikers maar dat kwam wellicht ook omdat het een provinciale weg was met stoplichten, dus dan is het wat makkelijker.

Verder heb ik nog S3XY buttons geinstalleerd +/- een week geleden. Ik heb de commander er uit gehaald en opnieuw opgestart, maar het probleem blijft.

Wat zouden jullie doen, afspraak maken in de app / bellen / mailen? Voor ik naar SeC ga zou ik zelf graag wel even nieuwe software uitproberen. Hoe dan ook, hier wil ik het liefst zo kort mogelijk mee rondrijden. Dank vast voor het meedenken.
Ik zou direct het service nummer bellen. Kunnen vanaf daar an veel uitlezen en wellicht spoed er achter zetten.
 
Voor zij die hondenhek zoeken voor in Model Y, Kleinmetall heeft een mooi passend maar duur model. Ik had van mijn Volkswagen passat nog een Trixie hekje liggen en ben na wat prutsen erin geslaagd dat proper te monteren! Is het nodig, niet om de hond tegen te houden want dat kan met de hoofdsteunen, maar je hebt minder kwijl en plekken op je zetels.

BBCFD01A-CE45-4BA9-B5DE-A9567B21459B.jpeg

AEA3FD0C-D1EC-4006-99D5-43AF3340AC74.jpeg

55AF8CDF-C3B2-4CB6-B9BB-361CEBE3AA44.jpeg
 
Weet iemand hier waarom er een substantieel prijsverschil is tussen Duitsland en NL voor de model Y? De long range is een stuk goedkoper en de standaard range juist iets duurder in Duitsland. Met de Duitse prijzen is een standard range totaal niet interessant.
Had dat niet met de subsidies te maken? Mijn performance was 70k. Voor 56k had ik ook zeker een long range genomen. Hij is ook goedkoper dan de LR 3. Ideale combo om Berlijn van bestellingen te voorzien.
 
Had dat niet met de subsidies te maken? Mijn performance was 70k. Voor 56k had ik ook zeker een long range genomen. Hij is ook goedkoper dan de LR 3. Ideale combo om Berlijn van bestellingen te voorzien.
Ik weet niet of die genoemde prijzen al incl. de umweltbonus zijn. Maar zelfs dan is het goedkoper. Is dat uberhaupt mogelijk om in DE nieuw te bestellen en import zelf te doen?
 
Dit weekend zat mijn vader zijn vinger geklemd tussen de voor en achterdeur. 😱

Mijn zoon had de achterdeur geopend en was aan het instappen.
Mijn vader heeft het mechanische van de deur openen nog niet zo goed door.
Hij opent de deur ongeveer 1 a 2 cm en doet zijn vinger achter het metaal van de deur om deze op die manier te openen.

Tegelijkertijd trekt mijn zoon de deur dicht en door de luchtdruk sluit de voordeur terug 🥶

Vinger was toch enkel minuten toch enkele minuten ingedeukt en staat nu blauw.
 
Ik weet niet of die genoemde prijzen al incl. de umweltbonus zijn. Maar zelfs dan is het goedkoper. Is dat uberhaupt mogelijk om in DE nieuw te bestellen en import zelf te doen?
Prijzen zijn incl de fabrieksdeel van de subsidie. De auto moet hiervoor wel 6 maand in Duitsland op kenteken blijven. Dus als je een constructie zou kunnen bedenken dat je hem daar wel zou kopen en naar Nederland zou halen dan (denk aan familie/vrienden die in DE wonen) en je zou hem meteen naar Nederland halen dan kost de auto €2500 meer dan wat er op de site staat. Dat fabrieksdeel moet je dan terugbetalen.

Een DE LR komt daardoor €9.500 duurder uit dan een NL SR. + invoerkosten.
 
  • Like
Reactions: Innovativity
Lijkt me sterk dat dit door software komt. De kans dat dit door de unit tests komt is erg klein.

Zou vast een afspraak plannen. Mocht het wel door de software komen kan je altijd nog cancellen.

Ik zou direct het service nummer bellen. Kunnen vanaf daar an veel uitlezen en wellicht spoed er achter zetten.
Even een update over mijn achterlichten-issue. De volgende dag (dus nadat de auto geslapen had) was het over. Mijn hypothese was dat het met de S3XY buttons te maken had (misschien de auto-groot licht uit setting die overenthousiast was?) maar ik heb het ook na herinstalleren van de ontvanger daarvan niet kunnen reproduceren helaas. Ik zie nu op 2022.40.4.1 waarop AHB beter schijnt te werken dus heb die setting maar uitgezet.
Ik werd direct maandag gebeld door Tesla dat ze eerder konden komen (woensdag) maar heb de afspraak uiteindelijk afgezegd omdat het gewoon lijkt te werken. Komende weken houd ik het maar extra in de gaten. Dank voor het meedenken in elk geval.

Verder viel me op dat in de release notes van 2022.40.4.1 stond dat eea aan DC charging verbeterd was. Dat lijkt dus ook op mijn model Y van toepassing. Ben benieuwd, in December weer naar Frankrijk dan ga ik de charging curves vergelijken.
 
Heeft er iemand met een Y geproduceerd in september ook last van enige problemen met het stuurkolom? Dit merk je als het koud is buiten, vooral als je die dag nog niet hebt gereden. Het stuur is dan heel stroef. Ik heb op het TFF forum gelezen dat er een nieuwe versie van het stuurkolom beschikbaar is en de reparatiekosten rond de €1.500 bedragen (gratis onder garantie natuurlijk).