Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Wat is jullie verbruik bij snelweg kilometers (120/130 km/h)? Betreft de Y Performance.

Ik heb het idee dat de warmtepomp onnodig blijft draaien waardoor ik enorm hoge verbruikscijfers heb. Ik zit namelijk tussen de 23 a 25 kWh/100km bij 125 op de cruise. Een ritje van 60 km kost mij ongeveer 100 km verbruik.
ik rij 2x per week hetzelfde traject autosnelweg 50 km, tacc op 125km/h, verbruik van de YP valt tegen in vergelijking met de S90
 
  • Informative
Reactions: DM231191
Wat is jullie verbruik bij snelweg kilometers (120/130 km/h)? Betreft de Y Performance.

Ik heb het idee dat de warmtepomp onnodig blijft draaien waardoor ik enorm hoge verbruikscijfers heb. Ik zit namelijk tussen de 23 a 25 kWh/100km bij 125 op de cruise. Een ritje van 60 km kost mij ongeveer 100 km verbruik.
Vanwege de kou zijn de eerste 50 km de duurste daarna zakt het verbruik terug naar zomerse waarden omdat de batterij warm is.
Als 3 fase thuis kan laden, betere de lader zo instellen dat de auto vlak voor vertrek klaar is met laden. Dan zie je ineens hele nette waardens.

Zo werkt het tenminste bij mijn oude Model S. Aannemelijk ook nog wel bij de nieuwe Y. Best wel een beetje jaloers ;)
 
  • Like
Reactions: RobsEV and OttoR
In antwoord op:
View attachment 882167

Op de "gewone" Tesla Website, bij Model Y kopen (Configureer uw Model Y).
Dan helemaal onderaan "Financial lease"-pijltje-omhoog indrukken en dan een aantal schermpjes naar rechts bladeren bij CO2-informatie.
Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Dit ter info: op de Belgische site is dit nog niet te zien. Vandaar dat ik het niet vond :)
 
  • Like
Reactions: DuurzameHenk
Vanwege de kou zijn de eerste 50 km de duurste daarna zakt het verbruik terug naar zomerse waarden omdat de batterij warm is.
Als 3 fase thuis kan laden, betere de lader zo instellen dat de auto vlak voor vertrek klaar is met laden. Dan zie je ineens hele nette waardens.

Zo werkt het tenminste bij mijn oude Model S. Aannemelijk ook nog wel bij de nieuwe Y. Best wel een beetje jaloers ;)
Ik warm zowel het interieur en indien mogelijk de batterij voor vertrek op. Alleen de verwarming van de accu kost al 11 kWh voor een x aantal minuten. Dat is best fors! De auto laad in deze paar minuten dan ook niet op.
 
Ik warm zowel het interieur en indien mogelijk de batterij voor vertrek op. Alleen de verwarming van de accu kost al 11 kWh voor een x aantal minuten. Dat is best fors! De auto laad in deze paar minuten dan ook niet op.
11 kWh om de batterij op te warmen? Kan niet waar zijn, denk ik.
Maar als je laadt voor vertrek is de batterij al warm door het opladen. De natuurlijke weerstand in de batterij zorgt dan voor opwarming. Dat kost je nagenoeg niks extra want je moest toch opladen.
 
  • Like
Reactions: Bas.
Ik warm zowel het interieur en indien mogelijk de batterij voor vertrek op. Alleen de verwarming van de accu kost al 11 kWh voor een x aantal minuten. Dat is best fors! De auto laad in deze paar minuten dan ook niet op.
Je bedoelt 11 kw voor een aantal minuten :) Dat is gewoon de wat de auto max kan laden, en dat pakt hij om lekker snel de auto en accu op te warmen. Het zal geen uur duren om de accu op te laden, want alleen dan heb je 11 kWh verbruikt. 11 kw voor 5 minuten geeft je ongeveer 0,95 kWh aan verbruik.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Ik warm zowel het interieur en indien mogelijk de batterij voor vertrek op. Alleen de verwarming van de accu kost al 11 kWh voor een x aantal minuten. Dat is best fors! De auto laad in deze paar minuten dan ook niet op.
11kWh in x minuten. Wat is het vermogen van jouw installatie dan? Als x 15 is, dan zou je vermogen 44kw moeten zijn om die 11kwh in 15 minuten te kunnen leveren.
Sowieso kan een lader maar maximaal 22kW aan. Dan zou x 30 minuten moeten zijn.
 
@Maurice1 @adjego @Phil V

Stel je een nieuwe koude dag voor, auto is nog niet gebruikt of voorverwarmd. Accu percentage is 80%. Je wilt de accu opladen tot 90%, dan gaat de auto met 11 kW (3 fasen, ik heb een 3x25a aansluiting) de accu voorverwarmen en de accu wordt niet tot nauwelijks bijgeladen voor een paar minuten. Zodra de accu op temperatuur is, gaan de kW’s meer richting de accu dan richting het verwarmen. Een snelle zoekactie op Google leverde dezelfde resultaten bij andere berijders op. Ik kan hieruit de conclusie trekken dat als een accu te koud is, deze eerst verwarmd moet worden zodat er daarna geladen kan worden.
 
@Maurice1 @adjego @Phil V

Stel je een nieuwe koude dag voor, auto is nog niet gebruikt of voorverwarmd. Accu percentage is 80%. Je wilt de accu opladen tot 90%, dan gaat de auto met 11 kW (3 fasen, ik heb een 3x25a aansluiting) de accu voorverwarmen en de accu wordt niet tot nauwelijks bijgeladen voor een paar minuten. Zodra de accu op temperatuur is, gaan de kW’s meer richting de accu dan richting het verwarmen. Een snelle zoekactie op Google leverde dezelfde resultaten bij andere berijders op. Ik kan hieruit de conclusie trekken dat als een accu te koud is, deze eerst verwarmd moet worden zodat er daarna geladen kan worden.
Daar zit de gedacht!
11kWh betekent dat je in 1 uur 11 kW hebt geladen. komt overeen met bijna 0,2 kW per minuut
De eerste minuten houdt tussen de 0,4 en 1 kW aan verwarming kwijt bent. Even gauw neergezet.

Overigens met een 3x25A aansluiting zou je ook 17kW kunnen gaan laden. Of je die allemaal naar de auto kan leiden weet ik niet.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: DM231191
@Maurice1 @adjego @Phil V

Stel je een nieuwe koude dag voor, auto is nog niet gebruikt of voorverwarmd. Accu percentage is 80%. Je wilt de accu opladen tot 90%, dan gaat de auto met 11 kW (3 fasen, ik heb een 3x25a aansluiting) de accu voorverwarmen en de accu wordt niet tot nauwelijks bijgeladen voor een paar minuten. Zodra de accu op temperatuur is, gaan de kW’s meer richting de accu dan richting het verwarmen. Een snelle zoekactie op Google leverde dezelfde resultaten bij andere berijders op. Ik kan hieruit de conclusie trekken dat als een accu te koud is, deze eerst verwarmd moet worden zodat er daarna geladen kan worden.
Natuurlijk wordt hij eerst verwarmd, dat kun je zelfs zien in de app. Waar ik over viel is dat je met de verkeerde eenheid je tekst begon. Je kunt niet 11 kwh in een paar minuten verbruiken, want 11 kwh is al met tijdseenheid. De auto gebruikt in die eerste minuten de volledige 11 kw aan laadsnelheid en doe je dat dan 1 uur lang, heb je 11 kwh verbruikt. Dus zoals ik in mijn tekst al zei, voor een minuut of 5 11 kw, dan is dat bijna 1 kWh die hij dan verbruikt heeft.

Maar deze eenheden worden wel eens vaker fout gebruikt :)
Overigens zal zolang de laadpaal 11 kw aankan, in combinatie met een Model Y ook altijd dit vermogen gebruiken. Overigens is dat ook het maximum wat de Model Y kan laden aan vermogen (AC).
 
  • Like
Reactions: DM231191
dan gaat de auto met 11 kW (3 fasen, ik heb een 3x25a aansluiting) de accu voorverwarmen en de accu wordt niet tot nauwelijks bijgeladen voor een paar minuten.

Om 11kWh aan verwarming te gebruiken moet hij 1 uur lang opwarmen aan 11 kW. En in dat uur dus niets in de batterij steken.
Je spreekt van enkele minuten. Stel dat het 12 minuten zijn, dan heb je in 1/5 van een uur 11kW afgenomen en dus 11/5= 2,2kWh verbruikt. Aan 50ct heeft dat je dan 1,1.€ gekost.
Trouwens er kan geen 11 kW naar verwarming gaan want de verwarmingselementen nemen maximaal maar 6kW af. Nog eens de helft dus.
 
Ik heb mijn MYP nu enkele maanden in bezit en ik vraag mij af of er nog mensen zijn die afdrukken in hun voorruit hebben van zuignappen (vermoedelijk door het dragen en monteren van de voorruit in de fabriek). In het begin dacht ik dat het er wel af zou gaan na een tijd, maar dit blijft toch aanhouden. Ik moet wel melden dat de afdrukken enkel te zien zijn als de zon er recht op staat of als de ruit aangeslagen is.

Iemand ook ervaring mee of een idee hoe deze kringen eraf/eruit te krijgen?
 
  • Like
Reactions: Niek
Ik heb mijn MYP nu enkele maanden in bezit en ik vraag mij af of er nog mensen zijn die afdrukken in hun voorruit hebben van zuignappen (vermoedelijk door het dragen en monteren van de voorruit in de fabriek). In het begin dacht ik dat het er wel af zou gaan na een tijd, maar dit blijft toch aanhouden. Ik moet wel melden dat de afdrukken enkel te zien zijn als de zon er recht op staat of als de ruit aangeslagen is.

Iemand ook ervaring mee of een idee hoe deze kringen eraf/eruit te krijgen?
Heb ik ook, ook in het glazen dak ;-) Ik vind het wel gaaf!
 
Dit is mijn eerste 'winter' met mijn 2022 MYLR. De afgelopen paar dagen was het goed koud voor Nederlandse begrippen en dat zie ik ook terug in het verbruik.

Nu twijfel ik een beetje. Ik lees bv over het ontwaseming-issue wat sommige mensen melden. En nu vielen mij de afgelopen ritten een aantal zaken op.
a) verbruik was veel hoger dan gewend
b) had het steeds warmer in de auto

Nu weet ik niet of dat komt door een winterjas ;-) en een mindfuck, of dat er inderdaad iets anders speelt.

Dus de vraag maar eens omgekeerd stellen: wat doet de rest van jullie de afgelopen twee dagen qua verbruik? (Rond/ onder vriespunt, beetje mistig en vochtig)

Mijn verbruik op 20inch, voornamelijk snelweg met 100 km --> rond 254.
In de zomermaanden zat ik rond de 160 a 170 met deze snelheden.
 
Dit is mijn eerste 'winter' met mijn 2022 MYLR. De afgelopen paar dagen was het goed koud voor Nederlandse begrippen en dat zie ik ook terug in het verbruik.

Nu twijfel ik een beetje. Ik lees bv over het ontwaseming-issue wat sommige mensen melden. En nu vielen mij de afgelopen ritten een aantal zaken op.
a) verbruik was veel hoger dan gewend
b) had het steeds warmer in de auto

Nu weet ik niet of dat komt door een winterjas ;-) en een mindfuck, of dat er inderdaad iets anders speelt.

Dus de vraag maar eens omgekeerd stellen: wat doet de rest van jullie de afgelopen twee dagen qua verbruik? (Rond/ onder vriespunt, beetje mistig en vochtig)

Mijn verbruik op 20inch, voornamelijk snelweg met 100 km --> rond 254.
In de zomermaanden zat ik rond de 160 a 170 met deze snelheden.
Zelf rijd ik op dit moment met een gemiddelde van 185 w/km ook met 20” en 2022 model. Ik verwarm de auto altijd voor (ook als hij niet aan de lader staat) mijn snelheid zit vaak tussen de 105-110 km/hl ik heb een tijd gehad dat auto-ontwasseming lang aan bleef staan, maar dit is met de nieuwe software verdwenen!
 
Mijn auto geeft 180w/km aan, constant autostrade van Kortrijk tot over Gent. Maar ik bemerk dat als ik het werkelijke verbruik (wat ik zie dat hij oplaad) deel door km ik rond de 250 zou zitten. Ik heb alvast een paar zaken geleerd:

- pre heating zet je best aan, zelfs als je auto binnen staat in de garage
- verbruik weergegeven in rittenoverzicht is exclusief verwarming etc volgens mij
- vergeet niet je auto eens de bms te laten callibreren. Na de batterij eens tot 10% te trekken en daarna tot 100% was het vermelde verbruikte percentage een pak accurater
 
  • Informative
Reactions: _Mattie_