Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register
This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren mijn eerste serieze rit (2x170km) in de opvolger van mijn 3 AWD, de Y AWD. Wat opviel is de veel slechter werkende ruitenwissers wanneer AP geactiveerd is, maar dat kan met woestijnzand te maken hebben. Verder is de lanekeeping vrij onrustig (in vergelijking met de 3) ook op ogenschijnlijk rechte wegen. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Bereik is ook met koud weer prima; ik haalde het zonder bijladen onderweg.
 
Gisteren mijn eerste serieze rit (2x170km) in de opvolger van mijn 3 AWD, de Y AWD. Wat opviel is de veel slechter werkende ruitenwissers wanneer AP geactiveerd is, maar dat kan met woestijnzand te maken hebben. Verder is de lanekeeping vrij onrustig (in vergelijking met de 3) ook op ogenschijnlijk rechte wegen. Heeft iemand dezelfde ervaring?
Bereik is ook met koud weer prima; ik haalde het zonder bijladen onderweg.
De standaard Autopilot is inderdaad ook vrij onrustig hier. Verhaal van ruitenwissers wanneer AP is ingeschakeld herken ik ook. Bij de ene SW versie is het weer helemaal goed en bij de andere is het weer niet goed....
 
Ik ben juist heel tevreden over "Automatisch sturen" (want daar hebben we het over, toch?). Echt een verademing als het rustig op de weg is en je geen rijstrookwissels hoeft te doen. Nog nooit meegemaakt dat hij iets geks deed.

Ruitenwissers herken ik ook niet echt. Een enkele keer wiste hij wat heftiger dan nodig, maar stopte daar vrij snel mee. En één keer een tikje op de knop moeten geven toen hij wat later begon dan ik graag zou willen. Maar dat maak je ook mee bij "conventionele" automatische ruitenwissers.

Wellicht heb ik geluk gehad met de omstandigheden. Firmware 2023.2.12.
 
Vorige week de auto binnen gedaan voor service ivm het HVAC systeem. Dit moest (preventief) vervangen worden bij een batch (09/22) waar ondere andere mijn auto onderdeel van uit maakte. Auto 1 dag in Tilburg moeten laten. Na de service moet ik zeggen dat ik een duidelijk verschil merk qua climate control, wat mij toch deed inzien dat er reeds meer aan de hand was dan ik dacht en ik er dus goed aan gedaan heb om de auto asap binnen te brengen.

Voorheen duurde het ofwel heel lang voordat ik warme lucht kreeg (ongeacht welke buitentemp.), ofwel geen/amper warme lucht. Dit is nu niet meer het geval en het wordt nu weer normaal warm in de auto wanneer ik hem op 20°C zet. Zeer tevreden met het snelle handelen van Tesla. :)
 
Vorige week de auto binnen gedaan voor service ivm het HVAC systeem. Dit moest (preventief) vervangen worden bij een batch (09/22) waar ondere andere mijn auto onderdeel van uit maakte. Auto 1 dag in Tilburg moeten laten. Na de service moet ik zeggen dat ik een duidelijk verschil merk qua climate control, wat mij toch deed inzien dat er reeds meer aan de hand was dan ik dacht en ik er dus goed aan gedaan heb om de auto asap binnen te brengen.

Voorheen duurde het ofwel heel lang voordat ik warme lucht kreeg (ongeacht welke buitentemp.), ofwel geen/amper warme lucht. Dit is nu niet meer het geval en het wordt nu weer normaal warm in de auto wanneer ik hem op 20°C zet. Zeer tevreden met het snelle handelen van Tesla. :)
Top, vraagje. Had jij ook bij het instellen van de climate settings op bv 20 of 21 graden met de ventilatie/luchtstroom alleen aan bestuurderszijde dat je continue koud lucht kreeg?
 
Top, vraagje. Had jij ook bij het instellen van de climate settings op bv 20 of 21 graden met de ventilatie/luchtstroom alleen aan bestuurderszijde dat je continue koud lucht kreeg?
Ik heb ook al een paar keer koude lucht gehad. Auto staat op 19 graden. Als ik in de app kijk is het interieur inderdaad 19 graden. Omdat ik daar aan twijfelde heb ik eens een thermometer in de bekerhouder gelegd. 19 graden.
Het lijkt er op dat iets mis is met de regelcurve van de temperatuur. Als de verwarming pas stopt op 19 graden, maar de verse lucht nog steeds over de warmtewisselaar stuurt die natuurlijk nog niet afgekoeld is dan wordt het warmer dan 19 graden. Dit wordt door de thermostaat gedetecteerd en die begint koeling te vragen. Die koude lucht blaast dan vol in het gezicht en valt heel erg op. Een goeie regeling begint het verwarmen al af te remmen voor de ingestelde temperatuur bereikt is. Iets met alfa beta gamma, waar ik de details van vergeten ben.
Ook al eens gehad toen de zon scheen. Ik weet niet waar de temperatuur gemeten wordt, maar misschien scheen de zon op de thermometer.
 
Top, vraagje. Had jij ook bij het instellen van de climate settings op bv 20 of 21 graden met de ventilatie/luchtstroom alleen aan bestuurderszijde dat je continue koud lucht kreeg?
Daar kan ik helaas geen antwoord op geven aangezien de ventilatie altijd overal aan stond. Dus heb daar geen ervaring mee... Ik vermoed dat als hij overal koud blaast, dat hij dan ook wanneer je hem enkel op bestuurder zet koude lucht geeft.
 
  • Like
Reactions: Optimz078
Bij mijn bestelling uit december 2022 staat nu:

Verwachte levertijd: Juni 13 - September 11
Ik ben ook benieuwd wanneer die nu effectief aankomen. Bij mijn bestelling (juni '22) stond er maart-april '23. Een maand geleden mailtje gehad van de leasing dat de mijne (rood/wit) op 17 maart zou aankomen. Na te checken met Tesla blijkt dat niet te kloppen want ze zijn nog niet begonnen aan de rode. Tesla dacht juli/augustus, mogelijk iets vroeger.

Een jaar wachten op een Y... Wie had dat gedacht?
 
Ik ben ook benieuwd wanneer die nu effectief aankomen. Bij mijn bestelling (juni '22) stond er maart-april '23. Een maand geleden mailtje gehad van de leasing dat de mijne (rood/wit) op 17 maart zou aankomen. Na te checken met Tesla blijkt dat niet te kloppen want ze zijn nog niet begonnen aan de rode. Tesla dacht juli/augustus, mogelijk iets vroeger.

Een jaar wachten op een Y... Wie had dat gedacht?
Er is een MYP in zwart snel leverbaar 😊
Degene die ik nieuw had besteld was men vergeten te annuleren. Dit is alsnog eergisteren gedaan; de levering stond voor eerste week maart gepland.
Overigens is dit exact de reden waarom ik snel besloten had een zo goed als nieuwe ipv een nieuwe aan te schaffen.
 
MYLR Cherry Red
Besteld eind jan 2023. Op dat moment levertijd jun-jul. Levertijd nog steeds hetzelfde (jun-jul).
Als je hem configureert op de website op dit moment is de levertijd jul-aug.

Tot nu toe dus prima. Ben benieuwd welke upgrades vanuit Giga Berlin er in komen (vering, achterbank, batterij, camera's, HW4). Maar als je altijd op het nieuwste van het nieuwste wil wachten dan kan je nooit wat kopen. Zeker niet als men er zo vaag over is wanneer wat uitkomt.
 
Er is een MYP in zwart snel leverbaar 😊
Degene die ik nieuw had besteld was men vergeten te annuleren. Dit is alsnog eergisteren gedaan; de levering stond voor eerste week maart gepland.
Overigens is dit exact de reden waarom ik snel besloten had een zo goed als nieuwe ipv een nieuwe aan te schaffen.
Mja, nu mijn MS hoogstwaarschijnlijk total loss zal worden verklaard moet ik er misschien toch eens over nadenken. Zal ns checken met de leasing :)
 
Hier een foto van een MC Y P.

kE3FhXBc3HsckzkpyFYhZzxA.jpg
 
Dankjewel!!
Erg interessant, bijzonder dat dit in Duitsland zo veelvuldig voorkomt terwijl je er bij ons op het forum bijna niets over leest.
Vandaag ook weer een software-update gedraaid. Als ik de Duitse commentaren mag geloven kan een deel van mijn probleem daaruit voortkomen. Zou ook logisch zijn dat daaruit het trillen voortkomt, omdat er niets anders aan de auto is gegaan dat dat zou kunnen verklaren.
Nog even een update over mijn stuurproblemen (continu kleine stuurcorrecties nodig en vibratie in stuur).

Een diagnosespecialist van Tesla heeft inmiddels vastgesteld (…) dat het een softwaregerelateerd probleem betreft. Inmiddels hebben ze dit probleem al vaker bij de hand gehad en zou het bij een volgende update verholpen kunnen zijn. Wat betreft het trillen van het stuur is dat ook mijn verwachting omdat deze na een software update opeens optrad.
Voor wat betreft de stuurcorrecties moet ik het nog zien, hoewel hun verhaal aannemelijk is. Ze geven aan dat de stuurbekrachtiging geen goede nulstand kan vinden, waardoor correcties doorlopend nodig zijn.

Op het Duitse forum wordt dit probleem veelvuldig gepost en worden blijkbaar zelfs stuurhuizen vervangen, maar lost ook software veel op.

Maar even afwachten dus.
 
kE3FhXBc3HsckzkpyFYhZzxA.jpg

1677783543255.png



1e foto is een screenshot van een video, van de 2 nieuwe kleuren Quicksilver en midnight cherry red. De foto is van de midnight Cherry red.....
De 2e foto is van de tesla site zelf met de kleur midnight cherry red.....

Wat een verschil. Die eerste foto vind ik meer richting het paarse gaan en persoonlijk niet echt mooi. Die van de site van tesla zelf vind ik prachtig.

Maar je kan mij niet vertellen dat dat dezelfde kleuren zijn.
 
Ik ben ook benieuwd wanneer die nu effectief aankomen. Bij mijn bestelling (juni '22) stond er maart-april '23. Een maand geleden mailtje gehad van de leasing dat de mijne (rood/wit) op 17 maart zou aankomen. Na te checken met Tesla blijkt dat niet te kloppen want ze zijn nog niet begonnen aan de rode. Tesla dacht juli/augustus, mogelijk iets vroeger.

Een jaar wachten op een Y... Wie had dat gedacht?
Tja…mijn vrouw koos blauw. 10 dagen na bestelling geleverd.