Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Model Y RWD of LR?

This site may earn commission on affiliate links.
Klopt helemaal.

Vraag is inderdaad wat ik ongeveer als daadwerkelijk bereik moet aanhouden

Nieuw Model 3 rdw in de zomer en in de winter
Nieuwe model 3 LR zomer en winter.
EV database kan je daarbij prima helpen. Al is het allernieuwste model 3 nog niet bekend.


De nieuwste is wel bekend op Tesla.com:

standaard 513 WLTP
LR 629 WLTP

Ter vergelijk Model Y LR
533 WLTP Op EV database 425km

Dan krijg je een aardig beeld. Zeker omdat EV database ook deze zaken weergeeft (model Y LR):

Praktische Actieradiustussen 305 - 615 km​

Stad - Winter410 km
Snelweg - Winter305 km
Gecombineerd - Winter355 km

Stad - Zomer615 km
Snelweg - Zomer395 km
Gecombineerd - Zomer485 km
 
Dank je wel. Ik blijf het zo’n lastige keuze vinden…..

Maar je hebt nog steeds niet gezegd hoeveel km je per dag maakt, hoeveel keer per jaar je een verre reis maakt, of 5 minuten langer laden een ramp is...

Of het moet zijn dat je hier een bevestiging zoekt om een LR aan te schaffen die jij wel wil, maar waar je nog iemand moet van overtuigen 😀
 
  • Like
Reactions: SandeepT
Mijn situatie.

Kan thuis laden en op het werk
Werk is 75 km enkele reis
Voor werk kan ik bij klanten in heel het land worden ingezet, maar daar hoef ik geen 5 dagen per week heen. Ik werk van thuis of bij de klant van op kantoor. Vakantie 1 a 2 x per jaar naar zuid Frankrijk / Italië.

Ik woon vlakbij Nijmegen.
 
Ik rij nu met een RWD hoewel ik weinig km's doe zou ik bij mijn volgende toch voor de LR gaan.
Ik ga met het openbaar vervoer naar mijn kantoor maar uitzonderlijk neem ik de wagen, 85km enkele rit.
Als ik pech heb dan zijn de weinige laadpalen waar ik kan parkeren allemaal bezet.
Op zich geen probleem een kleine 200km in totaal maar als je dan onmiddellijk bij thuiskomst terug wil vertrekken dan zit je met een probleem.
Ik geef je een vb, laatst diende ik na mijn werk onmiddellijk te vertrekken naar een vakantiewoning die ik aan de kust verhuur omdat de huurders zich buitengesloten hadden. Onderweg naar de kust kom ik geen enkele supercharger tegen dus bijladen is uitgesloten. Later op de avond hadden we nog een feest maar we hebben de ice van mijn echtgenote moeten nemen want ik had niet genoeg range of tijd om bij te laden.
Ik doe amper 10k km per jaar en doorgaans nog geen 15km per dag maar nooit zou ik nog voor een EV gaan met minder dan 500km range.
 
Ik rij nu met een RWD hoewel ik weinig km's doe zou ik bij mijn volgende toch voor de LR gaan.
Ik ga met het openbaar vervoer naar mijn kantoor maar uitzonderlijk neem ik de wagen, 85km enkele rit.
Als ik pech heb dan zijn de weinige laadpalen waar ik kan parkeren allemaal bezet.
Op zich geen probleem een kleine 200km in totaal maar als je dan onmiddellijk bij thuiskomst terug wil vertrekken dan zit je met een probleem.
Ik geef je een vb, laatst diende ik na mijn werk onmiddellijk te vertrekken naar een vakantiewoning die ik aan de kust verhuur omdat de huurders zich buitengesloten hadden. Onderweg naar de kust kom ik geen enkele supercharger tegen dus bijladen is uitgesloten. Later op de avond hadden we nog een feest maar we hebben de ice van mijn echtgenote moeten nemen want ik had niet genoeg range of tijd om bij te laden.
Ik doe amper 10k km per jaar en doorgaans nog geen 15km per dag maar nooit zou ik nog voor een EV gaan met minder dan 500km range.
Volgens mij is dat exact waar het over gaat. In zeker 95% van de situaties is een RWD meer dan genoeg. Je moet proberen in te schatten hoe vervelend je het vindt als lastigere situaties zich voordoen en hoe vaak je verwacht daar tegenaan te lopen. Daarop moet je de keuze baseren.
Voor alledaags is een auto met 200 km range voor bijna iedereen voldoende.
 
Ten aanzien van Range zou mijn argumentatie zijn op basis van 4 jaar ervaring met M3 LR RWD:
  1. Als je thuis kan laden kan je iedere dag tenminste 300 rijden (meer/minder afhankelijk Long/Standard range, type rit, zomer/winter grote/kleine wielen, rijgedrag, bandenspanning etc. Daarmee kom ik vrijwel iedere dag door. Dat zal bij een SR niet anders zijn.
  2. Bij langere binnenlandse rit, dat zal max 600 km zijn, zal je moeten laden. Mooi als je tijdens een bezoek kan laden, dan zal er helemaal geen verschil ervaren tussen SR en LR. Worse case is even bij een super charger langs. Bij een LR versie zal je daar iets korter staan (minder bijladen om thuis te komen en sneller laden). Bij een SR versie zal je eerder, meer en langzamer laden. Dit kan je uitrekenen, maar zal een verschil van 5-15 minuten zijn afhankelijk van de situatie. Hoe ernstig dat is, moet je zelf bepalen, maar voor mij nu geen argument.
  3. Ga je nog meer rijden op een dag, bv. op vakantie, zal je extra laadtijd en misschien een extra stop nodig hebben. Ook dit kan je van te voren uitrekenen. Hoe erg je dat vind (de kinderen moeten toch de benen strekken of kost een heel uur extra reistijd en dat gaat van mijn vakantie af) is voor iedereen anders.
Mijn standpunt nu is dat je geen duizenden euro's uitgeeft voor een beetje extra laad-wachttijd, files kosten veel meer tijd.
Voor mij waren destijds (iets) betere prestaties en de betere stereo doorslaggevend. Dat laatste is bij de MY helemaal geen argument meer.

De motivatie voor een rode heeft geen ratio....
 
Mijn model Y RWD lease ik via mijn werk en ik had niet de keuze om een LR te kiezen. Een model 3 ging ook maar dat was niet ideaal met een hond en dochter in huis.

Maar als ik op ABRP kijk naar het ritje Antwerpen - Bordeaux (920km) dan zou dit met een RWD in 4 laadstops (1.5u laden) en met een LR in 3 laadstops (1u5 laden) kunnen.

Voor mij is de RWD de beste keuze, ik ga met het openbaar vervoer naar het werk en rij miss 150-200km per week en laad thuis. Ik kijk er wel naar uit om roadtrips te doen ook al zal ik iets trager laden.
 
  • Like
Reactions: SandeepT and horta
Ik weet niet of dit echt een antwoord op jouw vraag is, maar: ik reed een 2013 Model S P85 want ik moest de grootste batterij (en OK, wat extra pret), een Model S 100D, want ik moest de grootste batterij, een Model 3 Performance want ik moest de grootste batterij (en OK, wat extra pret), met al dat spul reed ik tot ver in Portugal, tot Malaga, diverse keren Valencia, Rome, Sicilië (OK, stuk met de boot) en nog meer bestemmingen >1000 km/dag.

En nu de Y RWD. Verschil op lange reizen? Niet opgemerkt (deze zomer vakantieadres op 1240 km, in 14 uur).

Doordeweeks laad ik niet extra, want W/W is 5x25x2, laden in het weekend is genoeg. Ik denk zelf dat velen de grote batterij zullen waarderen als er ruim meer dan 500 km/wk wordt gereden en er geen eigen laadfaciliteit of op het werk kan worden gebruikt.
Hey, dat roep ik ook al 5 jaar met een MX 75d. Maar range anxiety is moeilijk weg te krijgen. In dagelijkse gebruik is een grote batterij minder belangrijk. Zeker in NL met een relatief goede laadinfra.

Tijdens de vakantietripjes is een grotere batterij wel wat fijner. 8 SuC's op een dag is wel wat veel. Maar voor de 4x per jaar (2x heen, 2x terug).

Eerlijk is eerlijk, inmiddels rij ik in een MX LR met 100kw batterij. Maar daar is geen keus in 😁
 
  • Funny
Reactions: horta
Mijn model Y RWD lease ik via mijn werk en ik had niet de keuze om een LR te kiezen. Een model 3 ging ook maar dat was niet ideaal met een hond en dochter in huis.

Maar als ik op ABRP kijk naar het ritje Antwerpen - Bordeaux (920km) dan zou dit met een RWD in 4 laadstops (1.5u laden) en met een LR in 3 laadstops (1u5 laden) kunnen.

Voor mij is de RWD de beste keuze, ik ga met het openbaar vervoer naar het werk en rij miss 150-200km per week en laad thuis. Ik kijk er wel naar uit om roadtrips te doen ook al zal ik iets trager laden.
Statistiekjes van deze winter. Bij benadering Bordeaux - Antwerpen.
1e stop had mss korter gekund, maar er moest gegeten worden. 🫣
 

Attachments

  • IMG_6067.jpeg
    IMG_6067.jpeg
    349 KB · Views: 109
  • Like
Reactions: SandeepT and horta
Ik heb net een Model Y RWD besteld uit de Inventory, volgens het VIN zou die in Duitsland zijn gemaakt.
Zijn alle Model Y RWD automatisch met LFP accu, of hangt dit nog af of die uit China danwel Duitsland komt?
Interesting. I bought my MY RWD from inventory in March and that came from China.
Please do keep us posted when you actually get your car. It will be interesting to see which battery it has