Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Montage Trekhaak Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb zojuist mijn Model 3 met trekhaak in ontvangst mogen nemen. Echter, de installatie van de trekhaak lukt niet. Het zou zo simpel moeten zijn volgens dit filmpje,

Echter, de trekhaak schuift bij mij niet helemaal in de houder, hij blijft op een cm of zo hangen en dan treedt de vergrendeling niet in werking. Iemand al geprobeerd de trekhaak te installeren?
 
Het lijkt op het probleem dat ik had met de trekhaak op de X. De passing is zo nauw dat de haak onvoldoende ver in de houder gaat om de beveiligingspallen uit te laten klikken. Oplossing: met een rubber hamer een flinke tik geven en de trekhaak schiet de laatste mm in de houder en klikt vast. Ook voor het weer losmaken gebruik ik de hamer.
Overigens wel is het wel verstandig om even "droog" te proberen of de beveiligingspallen goed in en uit kunnen klikken.
 
Het lijkt op het probleem dat ik had met de trekhaak op de X. De passing is zo nauw dat de haak onvoldoende ver in de houder gaat om de beveiligingspallen uit te laten klikken. Oplossing: met een rubber hamer een flinke tik geven en de trekhaak schiet de laatste mm in de houder en klikt vast. Ook voor het weer losmaken gebruik ik de hamer.
Overigens wel is het wel verstandig om even "droog" te proberen of de beveiligingspallen goed in en uit kunnen klikken.

Da's een goeie tip, ga ik proberen. (Maar wel heel voorzichtig. Wil niks beschadigen natuurlijk!)

Met een lampje erin kijken?
Kun je die kogels met de hand indrukken?

Ja die verdwijnen naar binnen. En als ik op het 4e kogeltje met de kunststof hamer een tikje geef, schiet het hele mechanisme terug en komen die drie kogeltjes naar buiten (zoals het hoort). Dus dat doet het. Het lijkt net of er in de houder iets zit wat de trekhaak tegenhoudt. Het is ook niet bepaald een handige locatie om het eens goed te inspecteren.

Als het met de hamer niet lukt, maak ik een afspraak bij een SeC.
 
Aha, je moet eerst trekken aan de draaiknop, dan gaat hij in de ‘open’ stand en klikt hij er zo in. :oops:
Ik vond het al zo moeilijk gaan, maar dat lag dus aan mezelf :D

Ja, dat van die knop had ik ook door, en dan erin klikken en de knop schiet terug..... Dat werkt dus niet, hij blijft ergens op hangen in de laatste cm of zo.

Ik heb de eerste keer ook zo staan martelen :D

Alleen het is meer liggen dan staan. Dat maakt het ook zo onhandig. :)
 
Da's een goeie tip, ga ik proberen. (Maar wel heel voorzichtig. Wil niks beschadigen natuurlijk!)



Ja die verdwijnen naar binnen. En als ik op het 4e kogeltje met de kunststof hamer een tikje geef, schiet het hele mechanisme terug en komen die drie kogeltjes naar buiten (zoals het hoort). Dus dat doet het. Het lijkt net of er in de houder iets zit wat de trekhaak tegenhoudt. Het is ook niet bepaald een handige locatie om het eens goed te inspecteren.

Als het met de hamer niet lukt, maak ik een afspraak bij een SeC.
Ik heb vanochtend tijdens het laden bij de supercharger het eens geprobeerd. Maar de mijne werkt goed. Je moet wel het ff het laatste stuk met een flinke duw erin duwen.
 
Ik heb vanochtend tijdens het laden bij de supercharger het eens geprobeerd. Maar de mijne werkt goed. Je moet wel het ff het laatste stuk met een flinke duw erin duwen.

Ja, ik heb de kracht bij iedere poging opgevoerd, veel verder dan op de verschillende videootjes op youtube te zien is. De trekhaak ontmoet ook een 'harde' stop, net of er ergens iets in de weg zit. Maar ik kan er niks bijzonders aan zien. Ik maak wel een afspraak bij het SeC.
 
Ik vind het hele trekhaak gebeuren bijzonder onhandig. Eerst op je knieën, met je hoofd bijna schurend over de straat om het wat te kunnen zien. Klooien met een muntje o.i.d op die afsluitschroefjes eraf te prutsen. Daarna gaat de trekhaak zelf wel eenvoudig (na de eerste twee keren te zitten prutsen).

Daarna als laatste nog de lichtaansluiting! Verticaal geplaatst!! Heb een adapter voor de fietsendrager. Dus eerst de adapter erin krijgen (was het nou links- of rechtsom) en daarna nog de stekker zelf. En daarna zorgen dat de kabel een beetje strak naar de fietsendrager zit, omdat je anders kans hebt dat 'ie over het asfalt gaat schuren.

Allemaal handelingen die je eigenlijk alleen maar op je knieën kan doen. Mag wel een matje in de kofferbak leggen....

Als iemand nog tips heeft om de handelingen te vereenvoudigen, dan verneem ik dat graag!
 
Als iemand nog tips heeft om de handelingen te vereenvoudigen, dan verneem ik dat graag!
Een flauwe opmerking: Maar de trekhaak aangekoppeld laten???

Op de Skoda Superb had ik eenzelfde systeem van Westfalia en dat was inderdaad altijd een gepruts om de trekhaak goed in de montage beveilingng te krijgen. Onze BMW 3 serie heeft gelukkig een elektrische trekhaak die met een druk op de knop tevoorschijn komt. Jammer dat de Tesla dat niet heeft.
 
Een flauwe opmerking: Maar de trekhaak aangekoppeld laten???
Nee, niet flauw. Bij mijn vorige auto bleef 'ie ook gewoon eronder zitten. Maar daar was de grondspeling, dus van grond naar onderkant trekhaak wel wat groter als bij de M3. Nog niet in de praktijk geprobeerd, maar ik ben bang dat ik bij een groot deel van de verkeersdrempels een dikke "BONK" hoor.

Vind trouwens ook dat de klep wel enorm is, had volgens mij wel wat kleiner gekund.
 
BTW: Als ik het zelf zou moeten doen dan zou ik de stekker ook vertikaal achter de bumper monteren. Sterker nog ....

20190622_114054.jpg
 
Nee, niet flauw. Bij mijn vorige auto bleef 'ie ook gewoon eronder zitten. Maar daar was de grondspeling, dus van grond naar onderkant trekhaak wel wat groter als bij de M3. Nog niet in de praktijk geprobeerd, maar ik ben bang dat ik bij een groot deel van de verkeersdrempels een dikke "BONK" hoor.

Vind trouwens ook dat de klep wel enorm is, had volgens mij wel wat kleiner gekund.

Rij al maanden met de trekhaak achter de X, nog nooit iets geraakt, zou wel een hele hoge drempel moeten zijn..