Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Montage Trekhaak Model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Sterker nog, je mag je hele auto uit elkaar halen en weer in elkaar zetten en er hoeft niets gecontroleerd te worden. Pas bij je eerste apk is er iets van een controle. Of je boutjes van de Action gebruikt of de originele speciale bouten maakt niet uit, totdat iets afbreekt en er valt een dode dan heb je een probleem.
 
21D42F3D-DB12-49E6-A1ED-0693AD794124.jpeg
89C2EB91-08B0-4F1B-965A-220418747F2D.jpeg
7D68C870-15E7-473E-B271-797E0733D718.jpeg
AAF50D60-14A3-4412-85EF-B0DD7EF32690.jpeg
Deze week verloopstekker van 13 naar 7 gekocht en uitgeprobeerd. Werkt perfect, relatief eenvoudig te plaatsen en komt niet te laag. Linkje naar bol.com:

Bekijk Auto Verloop aanhanger stekker - 13 naar 7 polig op: bol.com | Auto Verloop aanhanger stekker - 13 naar 7 polig
 
Ik wil de Brink trekhaak laten plaatsen op mijn model 3 zodat ik mijn fietsendrager kan gebruiken. Ik heb een Uebler nano x21 en moet dan de Brink trekhaak met ribbel bovenop hebben. Dit is de trekhaak voor voertuigen zonder trek gewicht.
Heeft iemand goede ervaring met een montage adres omgeving Den Haag?
 
Ik wil de Brink trekhaak laten plaatsen op mijn model 3 zodat ik mijn fietsendrager kan gebruiken. Ik heb een Uebler nano x21 en moet dan de Brink trekhaak met ribbel bovenop hebben. Dit is de trekhaak voor voertuigen zonder trek gewicht.
Heeft iemand goede ervaring met een montage adres omgeving Den Haag?

Ik heb geen ervaring met montageadres maar wel met montage (zelf gedaan)
Niet veel anders dan bij andere auto's, alleen de gebruiksaanwijzing is niet zo heel erg duidelijk -> tip -> hulp van Youtube filmpje

De bekabeling is plug en play met stekkers (stekker achterlicht eruit halen en andere stekkers er tussen pluggen)
Trekhaak zelf is zeer solide uitgevoerd kan is constructietechnisch dus niet alleen maar voor een fietsen dragertje gemaakt.

Ik heb er zelf voor gekozen om de achteruitrijlamp en de mistlamp NIET* aan te sluiten. Achteruitrijlamp heb ik niet op alles wat op/aan de trekhaak kan hangen. Mistlamp heb ik normaal gesproken niet nodig maar omdat het verplicht is overweeg ik wel een by-pass schakelaartje bij fietsendrager zodat mistlamp aangaat icm gewone verlichting (moet ik dan wel met de hand omzettten achter bij fietsendrager)
Voor ons gebruik werkt het allemaal prima, kan voor andere forumleden uiteraard anders zijn.

Bij een defect lampje fietsendrager (mag LED of gloeilamp zijn!) netjes melding op je scherm van de auto.
Nadat ik het lampje vervangen had was melding ook weer weg.

Samenvattend -> ben er erg tevreden mee en montage afneembare deel is eenvoudiger dan bij origineel. Ook de stekkerdoos is veel beter toegankelijk (klapt omlaag als je deze gebruikt zodat de stekker er horizontaal in gestoken kan worden)

* ik had geen zin in problemen met elektronica / garantie / etc. -> daarom heb ik géén soldeerverbinding gemaakt in goed bereikbare maar enorm dikke kabelboom (alleen de juiste kleur opzoeken is al een ramp omdat speakers en overige bekabeling zelfde kleur gebruiken -> daarom maar snel gestopt met aansluiten van deze 2 draden......)
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Tip: bodemplaat niet helemaal verwijderen maar aan de auto laten hangen -> als er nog geen sparing in je bodemplaat zit kun je deze er eenvoudig inmaken met "multitool" (hoe heet zo'n vibrerend zaagblad ook al weer???) :rolleyes:

En als laatste was ik positief verrast over weggedrag met 75 kg aan fietsen op de haak. Ondanks enorme overhang bijzonder goed weggedrag, ook bij drempels! (dat heb ik bij andere auto's nog nooit zo positief ervaren als bij M3!)
 
  • Like
Reactions: Arnout 2904
Dank je wel voor de terugkoppeling Sparky!
Heb jij dezelfde Brink trekhaak?
Uitsparing in bumper heeft mijn auto al.
Ik ga het niet zelf doen, maar laat het installeren.

Ik heb idd ook een Brink trekhaak via Dld (Tesla heeft Westfalia)

Rameder is een leverancier welke ook aan de tussenhandel verkoopt. Je zou aan hun (of andere leverancier) kunnen vragen wie de trekhaak kan monteren. Of andersom -> bezoek je lokale autobedrijf en vraag of ze de montage willen verzorgen. Mechanisch niet spannend, ook demontage van achterlichten en bumper is echt goed te doen zonder dat er clipjes oid afbreken. Menig bedrijf zal voorzichtig zijn qua elektronica maar door de stekkerverbindingen zijn daarmee ook vele zorgen weggenomen m.i.
Anders was ik er zelf ook nooit aan begonnen ;)
 
  • Informative
Reactions: Arnout 2904
Tip: bodemplaat niet helemaal verwijderen maar aan de auto laten hangen -> als er nog geen sparing in je bodemplaat zit kun je deze er eenvoudig inmaken met "multitool" (hoe heet zo'n vibrerend zaagblad ook al weer???) :rolleyes:

En als laatste was ik positief verrast over weggedrag met 75 kg aan fietsen op de haak. Ondanks enorme overhang bijzonder goed weggedrag, ook bij drempels! (dat heb ik bij andere auto's nog nooit zo positief ervaren als bij M3!)
Dat deksel is voor een paar euro na te bestellen, zie hier voor details. Zo heb je m normaal netjes dicht, en met trekhaak gemonteerd zo netjes mogelijk. Uitval-stekker is wel een leuk knutselidee trouwens.
 
  • Informative
Reactions: LaurensH
Handig idee om het klepje van gaten te voorzien, zodat de opening deels wordt afgedekt. Ik snap alleen het doel van het rubber matje niet in dat topic.
Was bedoeld om de boel redelijk dicht te houden om 's winters (zout en nat) een paar duizend km te rijden. Je maakt vrij grote gaten in de klep bij de originele uitvoering van de trekhaak omdat je de stekker moet kunnen draaien. Met die rubber mat maak je dat enigszins weer dicht. Is goed bevallen, maar in niet winterse condities niet zo nodig denk ik.
En bij een leaseauto wellicht ook minder essentieel haha
 
  • Informative
Reactions: Arnout 2904
Tesla model 3 towhitch undertray
Heeft er iemand al ervaring met het bestellen van de undertray met uitsparing voor een trekhaak? Kan dat gewoon via SeC?
Mail naar [SeC-in-de-buurt][email protected] (dus bv. [email protected]) dat je een Tesla model 3 towhitch undertray nodig hebt. Zij weten het part number dan wel neem ik aan. Je zou ook hier kunnen zoeken.

Als je alleen het luikje nodig hebt is het Model 3, Rr Fascia, Cover, Tow(1135412-00-A).
 
  • Informative
Reactions: LaurensH
De Brink trekhaak die ik in gedachten had is slecht leverbaar. Pas weer in oktober. Ik ga nu voor een ACS.
In tegenstelling tot de Brink is dat geen specifieke haak voor een auto zonder trek gewicht op kenteken.

Is ACS niet het snel-sluit-systeem van de afneembare trekhaak? :rolleyes:
Ik heb een Brink maar daar zit ook gewoon een ACS module in verwerkt (werkt overigens erg makkelijk met (de)montage)
 
Probleem doet zich ook voor bij mij M3. Toch klopt het filmpje 100%. Alleen net dat laatste moment van "openspringen" van de vergrendeling. Lukt toch elke keer weer. Wat bij mij helpt is om de kogeltjes handmatig te bewegen. Wat te oliën (teflonspray) en met enige snelheid en kracht in te brengen onder de auto, dan vergrendeld hij. Omdat ik het maar een paar keer per jaar doe blijft het elke keer weer gedoe. Pro-tip: doe het de dag voor vertrek!