Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigate on autopilot

This site may earn commission on affiliate links.
Wat ik echt niet begrijp aan NOA is dat hij consequent adviseert om van baan te wisselen wanneer er geen mogelijkheid is om in te halen ivm achterop komend verkeer of als er een andere auto naast je rijdt. Krijg keurig rode lijnen in beeld dus AP weet zelf ook dat je niet in moet halen.
View attachment 417040

Ja dat is echt stom. Hij geeft aan dat hij wil verplaatsen maar de opdracht geven kun je niet omdat die na 5 seconden vervalt :-D
 
Vandaag paar vreemde situatie meegemaakt met NoA en ELDA
Vanaf Amersfoort A28 naar A1.
Op de A1 is in spits vluchtstrook in gebruik.
M3 wil dan aan het einde van de invoegstrook naar links met ELDA correctie. Begrijpelijk maar naast mij reed een andere auto die zelfs op het scherm rood was. Het was even schrikken.

Tweede punt is vreemd vanaf Hengelo A35 naar de A1 is een bocht die perfect werd genomen. Eenmaal op de A1 denk je dat de auto dan A1 verder zal vervolgen richting Utrecht. Maar M3 had richting aanwijzer aangezet om naar de invoegstrook van A35 vanaf Almelo te gaan veranderen. Erggggg vreemd NoA neemt duidelijk een vreemde beslissing.

Op de A28 ter hoogte van Soest
Bij baanwissel naar rechts was het einde van de wissel onder een viaduct. Auto gaat dan volop in de remmen. Denk dat schaduw effect hier een rol heeft gespeeld dat de auto nog niet voldoende vooruit heeft kunnen kijken. Of de 80km weg boven de A28.

Laatste op de Parallelweg van A12.
Ik rij vanaf Utrecht richting Nieuwegein. (Over de brug)
NoA geeft dan aan dat ik een baanwissel moet doen naar rechts. Je zou verwachten dat NoA dit zelf zou doen.
NoA is hier niet consistent.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Kleine update:
NoA begint steeds meer bruikbaar te worden. (Kleine stapjes)
Op sommige kruispunt wordt het automatisch uitgeschakeld waar voorheen niet soepel werd gereden.
Vanaf A27 richting A12 schakelt Noa 500 meter voor de splitsing uit.
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Kleine update:
NoA begint steeds meer bruikbaar te worden. (Kleine stapjes)
Op sommige kruispunt wordt het automatisch uitgeschakeld waar voorheen niet soepel werd gereden.
Vanaf A27 richting A12 schakelt Noa 500 meter voor de splitsing uit.
Ben jij een optimist of leert het systeem dagelijks bij?
Heb je ook minder last van te lage snelheid en phantom brakes?
 
Wel een beetje optimist.

Vandaag een rit van 300km met NoA.
Wat goed is dat Tesla elke dag kleine aanpassingen doet om NoA bruikbaar te maken. Zelf verwacht ik dat we een bruikbare Noa heb voor het einde van het jaar.
Rit van vandaag was zonder veel problemen.
Wel een keer wat snelheid verlaging gehad op de A1 bij Barneveld file rijden snelheid van 60 naar 40km. Dat was de snelheid voor de afrit naar de benzinepomp. Het zou goed zijn om bv max met 10km snelheid te verlagen. Het is dan minder erg.

Na wat uitproberen ook de juiste instellingen gevonden voor mijn M3 als ik NoA gebruikt.

Auto in Chill mode.
Rijstrook wissen in de "Licht" stand.

Mad Max is niet dat de auto soepeler of snel van baan wisselt naar is enkel dat de auto eerder een wissel advies geeft. In Licht stand krijg je wat minder snel advies om te wisselen. In Mad max met 1 km langzamer voortuig voor je is gelijk advies van wisselen.

Het zou fijn zijn als Tesla baanwissel enkel met de richtingaanwijzers doet aan je stuur draaien zorgt vaak er voor dat FSD wordt uitgeschakeld wat een extra schok geeft.
 
  • Informative
Reactions: Tozz
Wel een beetje optimist.

Vandaag een rit van 300km met NoA.


Na wat uitproberen ook de juiste instellingen gevonden voor mijn M3 als ik NoA gebruikt.

Auto in Chill mode.
Rijstrook wissen in de "Licht" stand.

Mad Max is niet dat de auto soepeler of snel van baan wisselt naar is enkel dat de auto eerder een wissel advies geeft. In Licht stand krijg je wat minder snel advies om te wisselen. In Mad max met 1 km langzamer voortuig voor je is gelijk advies van wisselen.

Het zou fijn zijn als Tesla baanwissel enkel met de richtingaanwijzers doet aan je stuur draaien zorgt vaak er voor dat FSD wordt uitgeschakeld wat een extra schok geeft.

Ik heb nog toevoeging, idd chill-mode, maar ook: als je de regen-break op minimaal zet, vind ik het zenuwachtige gas-rem gedoe als je achter een tragere auto aan het rijden ben, iets minder voelbaar. Sowieso zijn alle rem-akties iets minder abrupt omdat de re-gen er niet keihard inklapt dan zeg maar...
 
Inderdaad. Ik heb de re-gen ook op low staan sinds paar dagen.
Wat ik wel merk is dat de auto zelf snelheid omlaag aanpast maar bv van 100 naar 130 wordt er niks mee gedaan.
Geen aanpassingen in max snelheid zou veel meer rust geven. Maar wordt dan een uitdaging in adviessnelheid in de bochten.
 
Inderdaad. Ik heb de re-gen ook op low staan sinds paar dagen.
Wat ik wel merk is dat de auto zelf snelheid omlaag aanpast maar bv van 100 naar 130 wordt er niks mee gedaan.
Geen aanpassingen in max snelheid zou veel meer rust geven. Maar wordt dan een uitdaging in adviessnelheid in de bochten.
Hieruit blijkt dat AP niet direct noodzaak ziet om echt te remmen maar dat de software te grof om gaat met wisselingen. Maak het allemaal een beetje smooth en we zijn een stuk verder. Mogelijk dus ook minder comfort in de performance modellen.
 
Inderdaad. Ik heb de re-gen ook op low staan sinds paar dagen.
Wat ik wel merk is dat de auto zelf snelheid omlaag aanpast maar bv van 100 naar 130 wordt er niks mee gedaan.

Ja, maar dit was volgens mij in oudere software-versies wel... Idd als je op AP/FSD rijd van 130 naar 100, of van 100 naar 80 ofzo past hij het aan.. maar als het daarna weer 130 wordt gaat ie niet meer sneller, moet je handmatig het snelheids-bord aantikken om nieuwe ingestelde snelheid te aktiveren.

Ik weet bijna ZEKER dat dit niet zo was. (volgens mij gekomen sinds 2019.16 of 2019.20 ?)
 
Hieruit blijkt dat AP niet direct noodzaak ziet om echt te remmen maar dat de software te grof om gaat met wisselingen. Maak het allemaal een beetje smooth en we zijn een stuk verder. Mogelijk dus ook minder comfort in de performance modellen.

Ik denk niet dat de performance modellen anders zijn in gedrag/software qua comfort wat betreft re-gen / snelheids-wisselingen etc. ?
Hij gaat niet in de AP van 80 naar 130 in 1,2 seconde en bij non-performance in 2,3 haha. (zie vorige post, hij geeft sowieso geen 'gas' meer als snelheidlimiet omhoog gaat)
 
Wat ik me afvroeg. Op youtube en in de forums heb ik de indruk dat het in de US allemaal veel beter werkt, FSD en AP.
Veel zou aan de EU regelgeving en limitaties liggen. Ik geloof dat ook best wel.
Wat ik echter niet snap, dat de auto dikke paniek en moord en brand schreeuwt als hij een iets strakker bochtje moet nemen op een klaverblad, en niet binnen 5 seconde van baan kan/mag wisselen.... Maar als zo'n rijstrookwissel door zijn eigen treuzelen dan te lang duurt, geeft ie een DOODS-ruk aan het stuur terug naar je eigen baan, zo hard dat je nieren achterblijven op de naastliggende rijstrook.... en DAT mag dan wel van de EU ???
 
  • Funny
Reactions: Stefan3
Ik denk niet dat de performance modellen anders zijn in gedrag/software qua comfort wat betreft re-gen / snelheids-wisselingen etc. ?
Hij gaat niet in de AP van 80 naar 130 in 1,2 seconde en bij non-performance in 2,3 haha. (zie vorige post, hij geeft sowieso geen 'gas' meer als snelheidlimiet omhoog gaat)
Uit bovenstaande blijkt dat de auto beter rijdt op chill en op low regen. Het is geen goede ontwikkeling als er massaal regen op low gezet wordt. Ook super lastig om steeds naar chill te schakelen. En gevaarlijk want inhalen duurt echt veel langer tov Ludicrous mode. Blijkbaar moeten de parameters van AP rond power-wissels worden aangepast zodat je niet alles handmatig moet gaan afzwakken.
 
Last edited:
Wat ik me afvroeg. Op youtube en in de forums heb ik de indruk dat het in de US allemaal veel beter werkt, FSD en AP.
Veel zou aan de EU regelgeving en limitaties liggen. Ik geloof dat ook best wel.
Wat ik echter niet snap, dat de auto dikke paniek en moord en brand schreeuwt als hij een iets strakker bochtje moet nemen op een klaverblad, en niet binnen 5 seconde van baan kan/mag wisselen.... Maar als zo'n rijstrookwissel door zijn eigen treuzelen dan te lang duurt, geeft ie een DOODS-ruk aan het stuur terug naar je eigen baan, zo hard dat je nieren achterblijven op de naastliggende rijstrook.... en DAT mag dan wel van de EU ???

Ik denk dat het ook aan het verkeersgedrag ligt van de overige weggebruikers.
Amerikanen rijden langzamer en houden veel meer afstand dan dat wij gewend zijn te doen.

Ik heb regelmatig familie over, en die komen uit de omgeving Boston en New York, deze verbazen zich altijd hoe hard en dicht op elkaar wij hier rijden en al helemaal in de randstad. Zelf merk ik ook wel dat de AP en NOA veel beter werkt als er nauwelijks verkeer is en daarom zal het in de VS , over het algemeen, ook wel beter werken dan hier. Natuurlijk kennen ze ook daar lange files maar je ziet daar ook weinig hufterig gedrag in de file en dat maakt het voor de AP en NOA een stuk eenvoudiger.

De AP gaat hier weer terug als iemand een gat probeert dicht te rijden. Zelf druk je dan door onder het motto je komt maar.
Van een geautomatiseerd systeem wel je een dergelijk gedrag niet en dus gaat hij weer terug en laat de dicht rijder voor.
 
Ik was eind vorige week bij het SC in Tilburg voor enkele kleine correcties aan de auto en toen ik met één van de service medewerkers sprak over de huidige ervaring met AP en NoA en aangaf dat ik met regelmaat de accelerator ingedrukt houd, om daarmee het phantom braking op te vangen (of geheel geen last van te hebben) en de auto daarmee soepeler te laten functioneren, toen gaf hij ook aan dat dat momenteel het advies is. Al onze inputs (accelereren, stuurcorrecties, ingrijpen) tijdens het gebruik van AP en/of NoA worden geregistreerd door Tesla en gebruikt om te analyseren waarom dat was. Met name op basis van deze 'human interventions' worden verbeteringen getest en doorgevoerd. Ik begrijp dat het licht indrukken van de accelerator ervoor zorgt dat 'autosteer will not brake' en dat je dus goed op moet letten om tijdig de voet omhoog te halen als je wilt dat AP remt, het rijd wel een stuk relaxter. Ook bij het inhalen, want om één of andere duistere reden remt de auto af bij het invoegen naar rechts na het inhalen. Zo irritant en onlogisch. Als dit er dus voor zorgt dat Tesla kan leren en verbeteringen kan doorvoeren waardoor het op x moment niet meer nodig is, dan voor mij prima voor nu. Het is overigens niet altijd nodig, alleen als het druk is. Bij rustig verkeer en veel ruimte om in of uit te voegen, gaat alles veel soepeler......
 
  • Informative
Reactions: Bas.
Wat goed is dat Tesla elke dag kleine aanpassingen doet om NoA bruikbaar te maken. Zelf verwacht ik dat we een bruikbare Noa heb voor het einde van het jaar.

Geen idee waar je dat op baseert maar dat is echt niet mijn ervaring. Sinds versie 2019.12.1 is het volgens mij een drama en die is geïnstalleerd bij mij op 26 april, dus bijna 2 maanden met een serieus verminderde rijervaring. Niets, maar dan ook niets vind ik beter aan EAP dan de versies ervoor. NOA is ook lachertje en de enige gimmick is zelfstandig een afslag nemen en dat gaat zelfs veel te abrupt als je dat vergelijkt met hoe de auto normaliter van rijbaan veranderd.

In Mad max met 1 km langzamer voortuig voor je is gelijk advies van wisselen.

Helaas, ik zie vaak zelfs dat met een snelheidsverschil groter dan 5km er niks gebeurd tot je er echt een hele tijd achter hangt. Een kilometer van te vorige zie je al een slome bak voor je maar dan komt NOA eigenlijk nooit op tijd met een rijbaanverplaatsing en dan gaat de auto nog afremmen ook.
 
  • Like
Reactions: fauquemont