Mijn ervaringen met autopilot (Tesla model 3 sinds 28 febr. nu ca 7000 km):
Ik gebruik navigatie met autopilot of alleen autopilot zoveel mogelijk. En indien niet mogelijk dan gebruik ik TACC. Het is enerzijds zeer rustgevend rijden en ik zou het nooit meer willen missen, maar anderzijds maakt autopilot werkelijk regelmatig levensgevaarlijke manoeuvres en als ik niet goed had opgelet waren er levens mee gemoeid geweest. Het gaat vooral om rijbaan verwisselen, afslaan, fantoom en inconsistent gedrag. Ik probeer er overigens zoveel mogelijk mee uit om zijn grenzen te verkennen. Zolang je gewoon een weg met belijning of duidelijk randen volgt of in file rijdt is er niets aan de hand. Bij scherpere bochten of plotselingen slingers op binnenwegen (door vluchtheuvels e.d.) kan het misgaan, rotondes zijn uit den boze. Maar daar let je vanzelf wel op. Op de autoweg ontstaan regelmatig levensgevaarlijke situaties.
Om te beginnen bij inhalen, dus van baan verwisselen zowel eerst naar links en dan naar rechts. Het voortdurend plotseling afbreken van deze door hem zelf voorgestelde en bevestigd door pijl uitzetten van deze akties zorgt voor vreselijk snel moeten ingrijpen om ongelukken te voorkomen. Ook bij mij zelf geïnitieerde baanwissels geldt hetzelfde. En daarna woedende andere weggebruikers. Ik lees nu dat de baanwissels binnen 5 seconden moet hebben plaats gevonden volgens nieuwe Europese richtlijnen. Als dat de oorzaak is hebben ze een levensgevaarlijke regel geintroduceerd en de autopilot compleet kreupel gemaakt.
Voorbeeld 1.
Ik rij nog links op een tweebaans autoweg vanwege een inhaal aktie terwijl ik 120 km/hr rijdt, de toegestane snelheid. Ik blijf even links rijden omdat verderop weer een paar vrachtwagens ingehaald moeten worden. Niettemin er wil een motorrijder mij voorbij. De auto die ik gepasseerd heb is al heel ver achter mij. Ik zet mijn pijl naar rechts uit om de motorrijder langs te laten. Tesla gaat netjes naar rechts, tot halverwege over de middenstreep en breekt ineens af en gaat terug, in paniek ruk ik hem terug naar rechts. De motorrijder was natuurlijk meteen aan het passeren, en als ik niet had ingegrepen had Tesla hem kompleet van de weg gedrukt. De motorrijder was terecht woedend, reageerde met uitwijken en daarna zijn vinger opsteken of ik gek was geworden. Let wel er was geen enkele auto rechtsachter mij ook maar in de buurt. Die ik gepasseerd had zat al honderden meters achter me. Ik tel geen 5 sekonden af. Als hij dat op een vrij stuk al niet haalt waar blijft er dan nog over?
Voorbeeld 2.
Idem, autobaan en 120 km/hr ik zet pijl naar links want er is een linker invoegstrook waarop een auto wil invoegen en die ik de ruimte wil geven. Ruimte op linker meer dan genoeg. Autopilot zet in is halverwege en breekt af en zwaait meteen weer naar rechts met enorme vloek ram ik hem weer naar links, de invoegende auto was reeds aan het naar links gaan en gaf duidelijk te kennen of ik geschift was. Het naar links (en naar rechts) gaan wordt echt heel vaak afgebroken bij passeren omdat achterliggend verkeer kennelijk ineens sneller dichterbij lijkt te komen dan eerst ingeschat door autopilot (of door de 5 sekonden regel??) maar werkelijk zonder enige zinnige reden. Ik heb nooit de 5 sekonden afgeteld.
Voorbeeld 3.
Navigatie met auto pilot slaat netjes rechtsaf (zet zelf pijl uit) en remt af. Er zit een grote oplegger achter mij. Ineens gaat autopilot vol afremmen zonder enige zinnige reden. Er zat niemand voor me. De vrachtwagenchauffeur zat vol op zijn toeter en ik vol op het gaspedaal met een hartverzakking. Mijn vrouw gilde het uit van ellende. Ik was nog net snel genoeg weg anders had de vrachtwagen met oplegger glad over me heen gereden.
Voorbeeld 4.
Ik gaf een demo aan familie op een relatief smalle binnenweg (50 km/hr) toevallig met belijning zonder middenstreep. Dan gaat hij (uiteraard) midden op de weg rijden (ja ik weet hij is daar nog niet voor geschikt, maar toch). Er komt een tegenligger, ik wacht af klaar om in te grijpen om te zien wat autopilot gaat doen. Ik had in amerikaans youtube filmpje gezien dat hij dan naar rechts zou gaan. Tot mijn stomme verbazing gaat hij inderdaad ruim op tijd netjes naar rechts en passeert zonder dat ik hoef in te grijpen! Even later rijdt hij weer midden op de weg. Er komt weer een tegenligger. Deze keer bleef hij midden op de weg rijden zodat de tegenligger terecht op zijn toeter zat. Nu was ik voldoende op mijn qui vive dus er gebeurde niks, maar autopilot is dus absoluut niet consistent.
Voorbeeld 5.
Ik rij in de stad op TACC. De voorganger stopt nogal abrupt voor een stoplicht. Je schrikt toch en ik ging met mijn voet naar de rem maar bedacht mij onderweg met mijn voetbeweging omdat hij het toch zelf moet doen maar toch heb je de pedaal al lichtjes aangeraakt. Dus je remt net niet denk je! Maar de minste aanraking gooit hem uit de TACC en als je dan niet zelf doorremt zit je er gewoon bovenop want zijn eigen afremming stopt abrupt. Belachelijk gewoon, ik zat er misschien nog 10 cm vandaan. Dit is mij al twee keer overkomen. Je vertrouwen krijgt dan wel een enorme optater.
Voorbeeld 6.
Met 120 km/hr-130 km/hr rijden met achterliggers en dan fantoom afremmen omdat viaducten of grote borden boven de weg of grote vrachtwagens op de rechterbaan onterecht kennelijk als bedreiging worden gezien is kompleet onacceptabel. Toch gebeurt dit regelmatig, altijd breekt het wel op tijd af maar toch voor achterliggers een ramp.
In zijn algemeenheid is het voortdurend afbreken van eenmaal in gang gezette baanverwisselingen totaal onacceptabel. Er is ook nooit enige zinnige afbreking geweest naar mijn waarnemingen. Afbreken mag gewoon per definitie nooit. Autopilot lijkt soms wel op een dronke automobilist op die manier. Is dit allemaal door nieuwe Europese regelgeving?? Die bureaucraten hebben waarschijnlijk nog nooit met een autopilot gereden.
Het omgaan met de door de navigatie opgegeven snelheid is geen peil op te trekken, de ene keer volgt hij ze zelf de andere keer (meestal) moet je ze zelf overnemen door ze aan te tikken maar op sommige binnen wegen schakelt hij automatisch van 80 km/hr naar 50 km/hr bij een dorp en weer terug naar 80km/hr. Ook zeer inconsistent. Ik heb al 3 bekeuringen opgelopen doordat hij zelf niet terugschakelde van 80 km/hr naar 70 km/hr en ik even niet goed heb opgelet en te laat was. De laatste snelheidsbekeuring bij mijn vorige auto's kan ik me niet herinneren.