Afgelopen tijd zijn langere ritten gemaakt waaronder naar de Alpen met 2019.16.2.
De werking van NoA is wat meer duidelijk geworden.
Een update van de eerdere beschrijving:
- NoA werkte niet in Zwitserland, Oosterijk en Italië. Op de grens is dit het meest duidelijk. Zodra je op de snelweg een grens passeert vanuit Zwitserland naar Duitsland springt NoA aan.
Het lijkt erop dat dit te maken heeft met de regelgeving en niet de staat van de weg. De implementatie zal vermoedelijk gebruik maken van geofencing.
- NoA is vermoedelijk niet goed gekeurd bij regen of in ieder geval zware regenval. Ook als het wegdek nat is en de ruitenwissers vegen af en toe de ruit schoon wil dit wel eens geïnterpreteerd worden als slecht weer. De functie valt dan voor kortere of langere tijd terug naar AP.
- Ook bij wegwerkzaamheden wordt de werking beperkt. Het lijkt erop dat er dan geen baanwissel advies meer gegeven wordt.
- Opritten en afslagen met weefvakken blijken lastig. De auto reageert niet snel genoeg of er is te weinig ruimte voor baanwissel binnen de veiligheidsmarges.
- NoA zet de auto inderdaad stil aan het eind van de oprit als de snelheidspedaal niet wordt ingedrukt. Ook het kruipen stopt. De rem is niet gebruikt. Het is niet duidelijk of dit via geofencing, heuristiek of AI gaat.
- NoA anticipeert niet comfortabel op scherp bochten in de afritten, de neiging tot bijremmen is groot.
- NoA breekt een ingezette baanwissel snel af. Gezien de Duitste situatie is dit geen overbodige luxe. Met 140 km per uur een baanwissel inzetten en dan door een Audi Q? met dubbele snelheid ingehaald worden blijft lastig. Misschien maken het rechts rijden en de hoge snelheden in Duitsland het te ingewikkeld.
- Op de ritten heeft NoA geen onjuiste adviezen gegeven maar indien opgevolgd was de reistijd wel langer geweest. De functie lijkt vooral geschikt voor heel ontspannen rijden.
- Phantom breaks: wel last van gehad maar ik weet niet of dit met NoA samenhangt of wel de AP.
- NoA kijkt niet ver vooruit.
Het geeft advies terug te gaan naar de rechterbaan als er iets verder op alweer een vrachtauto op doemt. Het advies negeren is dan het makkelijkst.
Indien de auto een vrachtauto nadert geeft het te laat het baanwissel advies en moet de AP in de remmen.
- Met een tikje naar links of rechts op de richtingaanwijzer wordt een advies bevestigd. Helemaal doorzetten onderbreekt de NoA functie. Dit is het zelfde bij de AP.
- NoA vereist extra aandacht. De auto kan in complexere situaties oplossen maar als het dan fout gaat vereist de ingreep meer denkwerk en waardoor de reactie tijd verlengt wordt.
Een voorbeeld is het niet tijdig een afslag nemen of het nemen van de afslag afbreken bij weefvakken. Er moet dan snel veel informatie verwerkt worden. Signaleren dat de manoeuvre afgebroken wordt, inschatten of deze alsnog uitgevoerd kan worden gezien de lengte van het weefvak, komen er auto’s van achter, wat is de snelheid, wat is de afstand tot de bocht, etc?
- Indien een afrit of knooppunt meerdere banen heeft kiest het de juiste baan. Dit begint minimaal 2km voor de afrit. Het valt niet altijd op dat dit een ander advies is dan gewoon terug naar de rechterbaan.
Eerder beschreven functies en ongewijzigd:
- NoA is een extra status van de autopilot. Het werkt van op snelwegen van het begin van de oprit tot het einde van de afrit. Indien de auto in de NoA-status gaat veranderd de weergave van de rijbanen in het dashboard.
De weergave geeft aan wat het vermoedelijk gedrag wordt van de auto tov de rijbanen.
- NoA is grotendeels een adviserend systeem. Indien er meerder opties zijn of potentieel conflicterende situaties voert het geen manoeuvre uit totdat het een akkoord krijgt. Het is dus nog duidelijk een level twee functie.
- Het advies wordt gegeven indien er een keuze moment is of indien er potentieel en gevaarlijk situatie dreigt.
Voorbeeld:
Indien een afrit één baan heeft en gewoon begint met een dubbele lijn en de Tesla rijdt al op de baan naast de afrit dan zet NoA zelf de richting aanwijzer aan en neemt de afrit.
Indien de afrit in het verlengde van een oprit ligt met een weefvak, dan moet je het nemen van de afrit bevestigen.
Vermoedelijk logica: er kan verkeer van achteren komen.
- Indien je significant sneller wilt dan je voorganger adviseert NoA om in te halen.
- Als je ingehaald hebt adviseert het om terug te gaan naar de rechterbaan.
- Als je op de linkerbaan zit adviseert NoA kilometers van te voren om al naar rechts te gaan.
- Inhalen en terug naar rechts moeten altijd bevestigd worden.
- Optie om advies af te wijzen, boven op het middenscherm
- Indien je advies niet opvolgt volgt er een geluidssignaal. Dit herhaalt zich.
- geeft duidelijk aan indien het zicht van de camera’s niet goed en springt dan terug naar AP.
Gewijzigde opinie
Mooie oplossing voor lastige situaties.
De toegevoegde waarde is beperkt. De adviezen van NoA zijn niet onjuist maar vaak wel laat of overbodig. Het advies moet je altijd controleren, dit is een extra denk stap. Een ervaren bestuurder neemt de besluiten routinematig.
Anderzijds, het is niet duidelijk welke gevaarlijke situaties NoA voorkomen heeft. De toegevoegde waarde is vanuit een enkele bestuurder slecht te beoordelen. De lange termijn statistieken moeten dit toch uit wijzen.
Wel maakt NoA duidelijk hoe ingewikkeld autorijden is. Indien de auto nu uitgevonden zou worden zou deze niet toegelaten worden in de openbare ruimte.