Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Tot afgelopen week was ik eigenlijk wel redelijk tevreden over de navigatie maar de afgelopen weken heeft de navigatie mij heel erg in de steek gelaten. Zo ook vandaag weer.

We zijn op vakantie in Italië naar het gedonder begon al in Duitsland. De navigatie stopt er op een willekeurig moment gewoon mee om vervolgens na kilometers (soms enkele maar vaak pas na vele kilometers) de draad weer op te pakken en vaak meteen daarna er weer mee te stoppen. In veel gevallen blijft de navigatie direct bij vertrek al hangen. Grote scherm is dan nog redelijk bij maar ook dat wordt slechter naarmate je langer moet rijden en de navigatie pakt niet meer op. Op het grote scherm lijkt het dan alsof je ver naast de weg rijdt. Het kleine scherm doet niets opdat moment. Je lijkt gewoon stil te staan.

De navigatie stoppen en opnieuw de bestemming invoeren helpt niets. Grote scherm resetten helpt soms (even). Het lijkt er op dat op het moment dat er een aanwijzing komt (linksaf, rechtsaf, volg linker baan etc) de navigatie direct hangt.

Vandaag vanuit Rome ruim 120 kilometer zonder werkende navigatie gereden. Dit is heel frustrerend want je kent de weg niet (goed) of je wil een SuC zoeken en dan werkt het dus niet. Ik heb dan nog een offline navigatie programma op de telefoon die mij tot op heden iedere keer weer heeft gebracht waar ik moest zijn, maar kom op zeg.......daar heb ik toch niet zoveel geld voor betaald.

Ik snap best dat er zaken nog niet 100% goed werken maar deze navigatie heeft mij de afgelopen weken bijna 100% in de steek gelaten. In NL had ik dit probleem namelijk ook al en ook gemeld bij SeC. Na controle kon men niets vinden en vorige week hoorde ik dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben en dat firmware 8 dit gaat oplossen. Als ik nu in NL zat had ik dat wellicht acceptabel gevonden maar eigenlijk toch niet. Het systeem houdt rekening met wanneer je moet laden. De alternatieve oplossingen (Tom Tom, Waze etc) dus niet.

Dan nog een ding. Wanneer je geen internet verbinding hebt (heb ik ook veel last van in het buitenland) dan moet je wel offline navigatie hebben. De navigatie in de nieuwe firmware, mocht dit Waze worden, moet dat ook kunnen.

Sorry.....even mijn frustratie eruit van mijn rit Spello-Rome-Spello. Verder is het een fantastische wagen. Alleen aanhoudende probleem met navigatie en uitval 3G/4G verbinding nog even oplossen.
 
Tot afgelopen week was ik eigenlijk wel redelijk tevreden over de navigatie maar de afgelopen weken heeft de navigatie mij heel erg in de steek gelaten. Zo ook vandaag weer.

We zijn op vakantie in Italië naar het gedonder begon al in Duitsland. De navigatie stopt er op een willekeurig moment gewoon mee om vervolgens na kilometers (soms enkele maar vaak pas na vele kilometers) de draad weer op te pakken en vaak meteen daarna er weer mee te stoppen. In veel gevallen blijft de navigatie direct bij vertrek al hangen. Grote scherm is dan nog redelijk bij maar ook dat wordt slechter naarmate je langer moet rijden en de navigatie pakt niet meer op. Op het grote scherm lijkt het dan alsof je ver naast de weg rijdt. Het kleine scherm doet niets opdat moment. Je lijkt gewoon stil te staan.

De navigatie stoppen en opnieuw de bestemming invoeren helpt niets. Grote scherm resetten helpt soms (even). Het lijkt er op dat op het moment dat er een aanwijzing komt (linksaf, rechtsaf, volg linker baan etc) de navigatie direct hangt.

Vandaag vanuit Rome ruim 120 kilometer zonder werkende navigatie gereden. Dit is heel frustrerend want je kent de weg niet (goed) of je wil een SuC zoeken en dan werkt het dus niet. Ik heb dan nog een offline navigatie programma op de telefoon die mij tot op heden iedere keer weer heeft gebracht waar ik moest zijn, maar kom op zeg.......daar heb ik toch niet zoveel geld voor betaald.

Ik snap best dat er zaken nog niet 100% goed werken maar deze navigatie heeft mij de afgelopen weken bijna 100% in de steek gelaten. In NL had ik dit probleem namelijk ook al en ook gemeld bij SeC. Na controle kon men niets vinden en vorige week hoorde ik dat er meer mensen zijn die dit probleem hebben en dat firmware 8 dit gaat oplossen. Als ik nu in NL zat had ik dat wellicht acceptabel gevonden maar eigenlijk toch niet. Het systeem houdt rekening met wanneer je moet laden. De alternatieve oplossingen (Tom Tom, Waze etc) dus niet.

Dan nog een ding. Wanneer je geen internet verbinding hebt (heb ik ook veel last van in het buitenland) dan moet je wel offline navigatie hebben. De navigatie in de nieuwe firmware, mocht dit Waze worden, moet dat ook kunnen.

Sorry.....even mijn frustratie eruit van mijn rit Spello-Rome-Spello. Verder is het een fantastische wagen. Alleen aanhoudende probleem met navigatie en uitval 3G/4G verbinding nog even oplossen.

Ik begrijp het. Vervelend. Het is vreemd dat het zoveel verschillend kan zijn. Wij zijn nu in Hongarije en hebben een bezoek gebracht aan familie vlak bij de Roemeense grens en hij heeft ons keurig op de bestemming gebracht en meer dan dat. Mijn schoonouders gebruiken altijd een binnenweg in het begin, in kilometers minder en mijn vorige navigatie wilde mij altijd een stukje terug sturen om dan de hoofdweg (of wat daarvoor mag doorgaan) te kiezen. Nu niet, mooi dat rustieke stukje route er in.
En in de stad van bestemming, Debrecen, week hij af van wat iedereen doet, maar die weg was helemaal rood. Via wat achtertuinen, zo leek het, kwamen we er keurig zonder vertraging.

Maar ik kijk ook uit naar 8.0. Schijnt heel wat moois te brengen. Cool!
 
Hans het is inderdaad vreemd dat er zoveel verschillen zijn. Ik vermoed dan ook een hardware storing en niet een software probleem in dit specifieke geval, tenzij de GPS module (en / of de data module) verschillend zijn per model build. Helaas kon SeC geen afwijkingen vinden en moet ik de volgende firmware eerst afwachten on te zien wie er gelijk heeft. Maar alleen met de Tesla navigatie reizen is voor mij zo goed als onmogelijk.
 
Wij zijn met het gezin naar de Ardeche gereden. Mijn bevindingen zijn - hout vasthouden - enorm positief. De navigatie heeft het perfect gedaan. Fileomzeiling in Lyon was juist. Ook in België gebruik ik de navigatie dagelijks. Ik heb, los van die ene landweg, totaal geen problemen met mijn 90D. Ik denk dat er een probleem is met de GPS module en dat het zeker geen software is.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Wij zijn met het gezin naar de Ardeche gereden. Mijn bevindingen zijn - hout vasthouden - enorm positief. De navigatie heeft het perfect gedaan. Fileomzeiling in Lyon was juist. Ook in België gebruik ik de navigatie dagelijks. Ik heb, los van die ene landweg, totaal geen problemen met mijn 90D. Ik denk dat er een probleem is met de GPS module en dat het zeker geen software is.
Klinkt inderdaad als software probleem. Heb dit jaar op vakantie naar zuid Frankrijk 1x gehad dat de navigatie vastliep. Reset van het scherm en binnen 2 minuten liep de navigatie weer als een zonnetje. Ik zou daar zelf geen genoegen mee nemen en eisen dat het gefixt wordt.
 
De bovenstaande narigheid herken ik (gelukkig) niet. Het lijkt eerder exemplarisch. Maar als we allemaal dezelfde software gebruiken, dan zouden we er toch allemaal last van moeten hebben? Wellicht, en niet gehinderd door enige kennis van zaken, zeg ik nu wel iets heel vreemds .....

Ik gebruik op vrijwel iedere rit (lang of kort) de navigatie. Dit om via de Energy-app het verbruik en de range in de gaten te houden en er van te leren. Die Energy-app vind ik overigens briljant werken. Wat kun je het verbruik mooi sturen met je snelheid. Na ca. 6 weken en ca. 6.000 km. heb ik de volgende ervaringen:

In Kitzbühel compleet de verkeerde kant opgestuurd, doodlopende straatjes e.d. in. Hoogst irritant. In Nederland is de navigatie niet altijd consistent en/of slim in routekeuze. Maar met gezond verstand kom je dan een heel eind. Omleidingen i.v.m. files lijken zowel in Nederland als in Duitsland goed gekozen. Of het daadwerkelijk in tijd scheelt, valt te bezien, maar je blijft wel rijden. En dat is erg prettig. Afgelopen zondag in Putte (Belgische grens) na het opstarten van de navigatie voor het eerst een bevroren navigatie-scherm. Even de rijrichting-pictogram aangetikt en het werkte weer.

Verder merk ik dat het systeem zich op regelmatig terugkerende bestemmingen aan door mij aangehouden routes lijkt aan te passen. In plaats van uitputtend en uiterst irritant terug proberen te navigeren naar de door haar gekozen route, wordt nu sinds een week heel snel een alternatieve route berekend, die uiteindelijk in lijn is met mijn eigen route.

Al met al ben ik dus tevreden, maar dit betekent niet dat verbetering niet gewenst is. De functionaliteit en mogelijkheden mogen gezien de prijsklasse best wat uitgebreider. En het lijkt er op dat 8.0 die verbeteringen gaat brengen.
 
  • Love
Reactions: TomorrowCar
Kan heel goed aan mij liggen, maar is iemand met 2.32.23 er in geslaagd om dat truukje te gebruiken om te zien of je genoeg stroom aan boord hebt om ook weer terug te keren naar je vertrekpunt? Ik tik me suf op die onderste regel van m'n nav-blokje, maar krijg het niet meer voor elkaar...
 
Kan heel goed aan mij liggen, maar is iemand met 2.32.23 er in geslaagd om dat truukje te gebruiken om te zien of je genoeg stroom aan boord hebt om ook weer terug te keren naar je vertrekpunt? Ik tik me suf op die onderste regel van m'n nav-blokje, maar krijg het niet meer voor elkaar...
Ja dat werkt bij mij nog, bijzonder dat het bij jou niet meer werkt?
 
Vandaag reed ik van Amsterdam naar de Botlek. En dan neem je natuurlijk het nieuwe stukje A4 ,dat er sinds een half jaar of zo ligt, tussen Delft en Schiedam. Volgens de grote display reed ik keurig op de weg. Maar de navigatie had er echt nog nooit van gehoord. Er was een verschil in wat je op de display recht voor je ziet en de display op het console. De navigatie dacht constant dat ik op een landweggetje ergens in de polder zat. Het probleem begon voor Delft al. De navigatie wilde me dwars door het Westland naar een pontje in Maasluis hebben... Beetje jammer. Ik denk dat als ik een lange road trip door Europa ga maken, ik tenminste een losse navigatie mee neem of de iphone stand by.....