Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Navigatie

This site may earn commission on affiliate links.
Ja, mijn 2e laadsessie in Arlon (niet nodig, maar handig voor op bestemming) ging een stuk sneller: in 31 minuten van 27% naar 75%. Stoppen met laden als de laadsnelheid inzat lijkt me inderdaad de beste strategie als er binnen de huidige range al weer een snellader staat.
 
Kwam er vandaag achter dat in de nieuwe nav de SuC Breukelen niet goed stond, schrok even omdat ik met -3% zou aankomen (vanuit Amsterdam). Nav stuurde me eerst helemaal naar Utrecht om daar bij Maarssen ergens te draaien en weer terug de A2 op.

Toch maar 'eigenwijs' geweest en de afslag Breukelen genomen...kwam ik toch nog met 2% aan.


2018-10-15 16.09.47.jpg


Ik sta te laden bij SuC Breukelen en volgens de naviatie is de SuC nog 15 KM en 0 minuten rijden...vreemd.... daar wordt je al toerist op doorreis toch niet heel blij van dat hij niet goed in de navi staat
 
Dit viel me afgelopen zondag ook op. Laatste keer dat ik er was, ongeveer 14 dagen geleden, ging het wel goed. Blijkbaar is er dus iets aangepast...

(en vervolgens heb ik 30 minuten zitten klooien met een laadstation dat niet wilde :( )
 
Dan raad ik aan dat jullie met Google Maps even een road edit doen zodat deze weg z.s.m. zichtbaar is in google maps. Velen zullen jullie dankbaar zijn!

Dit kan via een browser maar ook via de Google Maps app:

- Local Guides Connect - Exclusive: Edit a road segment in Google Maps - Local Guides Connect
Gaat niet echt helpen, vrees ik.

De Tesla navigatie gebruikt Google Maps niet om te navigeren, maar slechts om de route en locatie weer te geven.

Tesla dient de coördinaten van SuC Breukelen in hun database aan te passen. Don’t hold your breath.
 
Naar mijn weten gebruikt tesla navigatie de gegevens van google maps maar heeft een routeplanner van een ander bekend merk wat me nu even niet in mij opkomt gekocht zodat ook offline gerouteerd kan worden.

Je zit er naast.
Dat was zo met de oude navigatie-software, die van Navigon was. Met verouderde route-gegevens.
De huidige navigatie, die nu denk ik op zo'n beetje alle Tesla's S en X draait, is door Tesla zelf ontwikkeld.
Even dit draadje verder teruglezen. Ik weet het, het is een klusje.
 
Last edited:
Tijdens het rijden gisteren bedacht ik me dat tijdens een lange rit waarbij je tussendoor moet laden het waarschijnlijk niet loont om met 150-160 km/u te gaan rijden (zoals ik met een ICE deed). Je wint dan wellicht 10-15 minuten maar die ben je waarschijnlijk ook weer kwijt omdat je verbruik hoger is en dus langer moet laden. Heeft er al iemand uitgerekend wat de sweetspot is hierin? Mijn gevoel zegt 100 - 110 km/u.
 
De sweetspot zit ruim boven de 200 km/u.
Superchargen gaat namelijk, gemiddeld, met wel meer dan 300, tot wel 500 km/u, afhankelijk van hoe leeg je batterij is.
Je verliest nog wat tijd met naar de SuC rijden, maar dan kom je nog steeds boven de 200 km/u uit.
 
  • Disagree
Reactions: PaulusdB
De sweetspot zit ruim boven de 200 km/u.
Superchargen gaat namelijk, gemiddeld, met wel meer dan 300, tot wel 500 km/u, afhankelijk van hoe leeg je batterij is.
Je verliest nog wat tijd met naar de SuC rijden, maar dan kom je nog steeds boven de 200 km/u uit.
Nee zo werkt het niet. Die 300 tot 500km bijladen in een uur is typical range en als je daadwerkelijk zoveel km wilt rijden dan kun je dus niet te hard rijden want dan verbruik je meer dan je typical verbruik.
Het verbruik neemt exponentieel toe bij een hogere snelheid. Als je 200km/h rijdt gebruik je véél meer dan 2 x het verbruik bij 100km/h. Ik heb het zelf nooit gereden maar 1000wh/km zou me niet verbazen. Een sweetspot van 124km/h klinkt dan ook veel waarschijnlijker.
 
Nee zo werkt het niet. Die 300 tot 500km bijladen in een uur is typical range en als je daadwerkelijk zoveel km wilt rijden dan kun je dus niet te hard rijden want dan verbruik je meer dan je typical verbruik.
Het verbruik neemt exponentieel toe bij een hogere snelheid. Als je 200km/h rijdt gebruik je véél meer dan 2 x het verbruik bij 100km/h. Ik heb het zelf nooit gereden maar 1000wh/km zou me niet verbazen. Een sweetspot van 124km/h klinkt dan ook veel waarschijnlijker.

Bjorn Nyland heeft onlangs met een Model S P100D een stukje GEMIDDELD 199 km/u gereden. Zijn energiegebruik was ~470 Wh/km. Ik heb daarbij de data genomen vanaf het moment dat hij 200 reed tot het moment dat hij begon af te remmen (~34 km volgens mij). Dat geeft het meest reele resultaat volgens mij. Bedenk je dat hierbij ook nog energie gebruikt werd om accu te verwarmen tot optimale temperatuur voor Ludicrous +. Ik weet alleen niet zeker of dat in de data meegenomen wordt door auto. Hierbij ook het filmpje: