Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

New kid in town.....

This site may earn commission on affiliate links.
Status
Not open for further replies.
F

Faiz71

Guest
Hoi,

Even kort voorstellen. Faiz, getrouwd, midden van het land, freelancer, auto liefhebber (momenteel een Mini Cooper uit 1999 in de restauratie), dieselt 30000km/jaar, koffie zwart etc.

Welnu. na wat jaren en redelijk wat kilometers in een sjoemeldiesel te rijden knaagt mijn geweten. Tesla vind ik een mooi merk,maakt mooie wagens, mooie concepten en daarom een vaste stek in mijn aandelenportefeuille. Nu heb ik even zitten rekenen en ben tot de conclusie gekomen dat ik mijn pijlen kan richten op een Model S 100D, van zo'n multi coat witte word ik echt heel blij :). Waarom de 100D, om de simpele reden dat onze verste vrienden 200km ver weg wonen, en het mij wel zo prettig lijkt om op een enkele lading heen en terug te rijden. Daarnaast gaan wij redelijk veel met de auto op vakantie, vaak Frankrijk, dus wat extra bereik lijkt me dan best welkom aangezien je niet bij elke stop na 2 uur een uur wilt wachten voordat je weer verder kunt. Volgens NEDC zou je met zo'n uitvoering 632km moeten halen, waarvan men zegt dat dat in de praktijk zo rond de 500km zou moeten zijn. Zijn er al meer ervaringscijfers voor wat betreft de actieradius van een 100D? Dagelijks rijd ik zo'n 180km, 95% snelweg (rustige rijder, 100-120km/u op de snelweg) meestal met een mogelijkheid tot laden bij de klus waar ik zit, in theorie zou ik niet elke rit de stekker eraan hoeven te hangen. Wat is jullie ervaring?

Verder, zie ik in de optielijst de Subzero optie, waarbij zo'n beetje alles verwarmd wordt. Is dat een optie die je gaat missen als je hem niet aanvinkt? Je kunt immers toch de auto ook laten voorverwarmen als die aan de stekker hangt? En al rijdend lijkt me dat weer een extra belasting op het energieverbruik, lees korter bereik.

Wat is jullie ervaring met de standaard geluidsinstallatie in vergelijk met de premium optie? Gaan die electrische gitaren en drumsolo's met de standaard config net zoveel kippenvel opleveren als met de duurdere upgrade?

Moet alleen nog even mijn teerbeminde nog zover zien te krijgen dat ze meegaat naar een Tesla center...... dat is nog wel een dingetje (suggesties zijn ook welkom).

Alle reacties zijn welkom!
Thanks!
 
Welkom!

100D is een prima keuze lijkt me voor wat je nodig hebt, meer dan genoeg!

Sub-zero is geen must have optie tenzij het echt belangrijk is om je stuur verwarmd te hebben. Zelfde voor audio pakket, voor mij is de standaard stereo al prima genoeg, maar audiophiles zullen hier niet akkoord mee gaan.

Must have is voor mij autopilot, de auto komt anders al goed genoeg geëquipeerd.

Veel succes nog met het kiezen!
 
Welkom Faiz

Over het bereik kan ik niet veel zeggen, heb wel 1 op 1 de audio opties vergeleken in een X, zelfde nummers geluisterd in een standaard audio en daarna in een premium. Ik vond het verschil geen €2900 waard. Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk. Zou gewoon sec bellen of ze die twee opties hebben staan en gaan luisteren.

Als je top audio wilt zou ik eerder standaard kopen en een 3rd party upgrade uit laten voeren. Staat heel wat info over hier op t forum. Mijn wederhelft was aanvankelijk ook niet zo enthousiast. (alleen voor rijke mensen). Maar onder andere het argument dat je ook meewerkt aan de ontwikkeling van elektrisch rijden voor iedereen (model 3) Hielp wel, bezoekje aan sec deed de rest.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik citeer mijn teerbeminde (dit zijn niet mijn woorden ;)): "beetje een wagen voor als je in je midlifecrisis zit"
M.a.w. ze vindt het best een grote bak. Tsja, dat is ook zo, je kunt er lang naar kijken, maar kleiner wordt ie niet (ik heb het nog steeds over de auto). Maar aan de andere kant zijn wij toch wel een beetje Apple minded, dus zou zo'n wagen haar ook wel aan moeten spreken.

Voor wat betreft de opties.
Premium audio. Bedankt Hilbert voor je reactie. Het is inderdaad een goed plan om eentje met en eentje zonder naast elkaar te zetten. Bij een gewone auto behaal je al winst door de deuren goed te isoleren met geluidsdempende matten. 3rd party upgrade is dus ook mogelijk (zonder dat je allerlei exotische storingen krijgt)? Zal eens verder zoeken op het forum.

Subzero: Bedankt xveys voor je reactie. Verwarmd stuur is voor mij niet belangrijk. Had ook begrepen dat de ruitensproeiervloerstof verwarmd zou zijn. Normaal heb je daar de restwarmte van de motor voor, aangezien je die niet hebt mag ik toch wel hopen dat in een Tesla zonder Subzero het reservoir wel een beetje beschermd is tegen de kou. Aan de andere kant, het voorverwarmen van de auto aan de stekker is dus al voldoende in ons Nederlands klimaat. Ik ben geen wintersporter, dus wintersportritjes gaan al helemaal niet gebeuren.

@Pascal-R, ach een van de andere auto's is ook geen straf. Kan nog kiezen uit een Fiat 500 twin-air, of, als die straks klaar is, een Mini Cooper (classic) :D
 
Zelfde voor audio pakket, voor mij is de standaard stereo al prima genoeg, maar audiophiles zullen hier niet akkoord mee gaan.

Ik pretendeer zo'n "audiogek" te zijn en juist daarom boeit het me erg weinig wat voor installatie er in de auto zit. Thuis heb ik een mooie luisterkamer waar van muziek kan worden genoten; in een auto wordt het toch nooit echt goed, al was het alleen al omdat er gewoon teveel omgevingsgeluid is tijdens het rijden.

@Faiz71

Voor een beetje radio luisteren en wat achtergrond Spotify muziek voldoet mijn inziens zo'n beetje iedere installatie wel. Ik heb nog nooit een standaard "premium" optie gehoord die autofabrikanten aanbieden die het geluid echt naar een hoog niveau brengt. Ik zou er dan ook geen geld aan uit geven. De keren dat ik toch de "premium" set in mijn auto had was dit altijd omdat het een onderdeel was van een breder pakket en in geen van de gevallen was het resultaat dat de auto een serieuze luisterplek werd.

Dat gezegd hebbende, de ervaring van geluidskwaliteit is natuurlijk volledig subjectief. Wat ik niet genoeg vooruitgang vind om de meerprijs te rechtvaardigen, kan voor jou het verschil zijn tussen je iedere dag ergeren aan de kwaliteit en gewoon ongestoord kunnen luisteren.
 
  • Informative
Reactions: xveys
Wat betreft de audio: dit is idd erg subjectief. Er zijn wel veel mensen die de standaard audio van de X veel beter vinden dan de standaard audio van de S. Zorg dat je wel in de juiste auto naar hetzelfde nummer luistert. Dus niet dat je een standaard audio uit een X gaat vergelijken met een uitgebreid audio pakket in de S.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ik citeer mijn teerbeminde (dit zijn niet mijn woorden ;)): "beetje een wagen voor als je in je midlifecrisis zit"

Ik heb mij vrouw laten kiezen wat ik voor mijn midlife crisis zou nemen uit de 3 klassiekers: een Ducati, een Tesla, of een maitresse. Ze heeft voor de goedkoopste oplossing gekozen, nl de Tesla.
 
  • Funny
Reactions: Keezje and HWS
Het Cold Weather pakket heb ik gekozen omdat je hiermee de range van je Tesla in de winter kunt verhogen. Het elektriciteitsverbruik van de gewone verwarming ligt veel hoger dan als je uitsluitend verwarmde stoelen en verwarmd stuur gebruikt. In het laatste geval wordt de warme direct aan je lichaam afgegeven en gaat er nauwelijks warmte verloren door de kieren van de auto.
Hoeveel het precies scheelt in elektriciteitsverbruik kan ik niet aangeven, maar aannemelijk is dat het aanzienlijk is op koude winterdagen, als je range toch al sterk terugvalt.
 
@NicoV wel stoer dat je je vrouw hebt laten kiezen tussen een Ducati en een Tesla (die maîtresse is toch geen keuze, teveel gedoe) Ik vrees dat de mijne een rode Duc 998 zou kiezen..... als meubelstuk voor in de woonkamer ;)

Audio ga ik zelf maar eens ervaren, alhoewel €2900 best aan de prijs is, kan je een hoop voor downloaden via iTunes.
Subzero, als het voornamelijk om het verwarmde stuur gaat (had begrepen dat verwarmde stoelen al standaard zijn).... ach zo koud is het in NL ook weer niet op die paar dagen per jaar na(kou is een emotie, emoties kan je uitschakelen ;) ). Maar interessant om alleen je Subzero aan te zetten ipv de verwarming, beslaan je ramen dan niet?

@Maarten, bedankt voor de tip..........

Ga maar eens aan de slag in de Design Studio.
 
Beste Faiz,

Ik zou niet voor de 100D maar voor de 75 gaan. Het verschil in actieradius is klein en in de praktijk merk je er weinig van. En na de recente update is de 75 even snel als de 100D en je hebt een stillere auto met flink meer bergruimte voorin. En dat voor een klap minder geld. Een laadpas aanvragen en een korte laadkabel in de frunk meenemen: tegenwoordig is in Nederland op elk adres een laadpaal te vinden en het lost in drukke steden ook meteen het probleem op van een parkeerplek vinden. Je laadt dan 50km per uur bij, altijd voldoende om terug te komen.
Op vakantie is de capaciteit van je blaas kleiner dan de actieradius van de 75 dus lekker van SUC naar SUC.
Verder zou ik wel de autopilot nemen en zeker de subzero optie: niet vanwege verwarmd stuur maar in de Tesla is het op de achterbank echt koud, dus voor comfort daar.

gr

Han
 
Ik heb toen NIET gekozen voor de verstelbare luchtvering en daar nog bijna iedere dag spijt van als ik met m'n buik over de grond ga bij een inrit of drempel. Absoluut doen dus, of is het al standaard? Verder eerst je budget bepalen en dat helemaal uitgeven aan zoveel mogelijk extra's...... en dan een week later wat extra budget regelen en nog wat extra opties aanvinken ;-)

Voor het overige heb ik alles er op en eraan, behalve P en geluid, en beiden heb ik nog niet gemist.

Succes met je keuze!
 
Beste Faiz,

Ik zou niet voor de 100D maar voor de 75 gaan. Het verschil in actieradius is klein en in de praktijk merk je er weinig van. En na de recente update is de 75 even snel als de 100D en je hebt een stillere auto met flink meer bergruimte voorin. En dat voor een klap minder geld. Een laadpas aanvragen en een korte laadkabel in de frunk meenemen: tegenwoordig is in Nederland op elk adres een laadpaal te vinden en het lost in drukke steden ook meteen het probleem op van een parkeerplek vinden. Je laadt dan 50km per uur bij, altijd voldoende om terug te komen.
Op vakantie is de capaciteit van je blaas kleiner dan de actieradius van de 75 dus lekker van SUC naar SUC.
Verder zou ik wel de autopilot nemen en zeker de subzero optie: niet vanwege verwarmd stuur maar in de Tesla is het op de achterbank echt koud, dus voor comfort daar.

gr

Han
De 75 heeft niet meer ruimte voorin. Alle "frunks" zijn even groot in verband met HEPA filter (zelfs als je deze optie niet hebt).

De 75 heeft 72 kWh beschikbaar en de 100 heeft 98 kWh beschikbaar. Dat is 36% meer. Ik denk dat vrijwel iedereen meer dan genoeg heeft aan de 75, maar het verschil in actieradius is niet klein.

Persoonlijk zou ik gaan voor de 75 met premium package, subzero en enhanced autopilot :)
 
  • Like
Reactions: vdvoorde
Status
Not open for further replies.