TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

New kid in town.....

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Faiz71, Jul 16, 2017.

  1. Faiz71

    Faiz71 Member

    Joined:
    Jul 16, 2017
    Messages:
    52
    Location:
    Amersfoort, The Netherlands
    Hoi,

    Even kort voorstellen. Faiz, getrouwd, midden van het land, freelancer, auto liefhebber (momenteel een Mini Cooper uit 1999 in de restauratie), dieselt 30000km/jaar, koffie zwart etc.

    Welnu. na wat jaren en redelijk wat kilometers in een sjoemeldiesel te rijden knaagt mijn geweten. Tesla vind ik een mooi merk,maakt mooie wagens, mooie concepten en daarom een vaste stek in mijn aandelenportefeuille. Nu heb ik even zitten rekenen en ben tot de conclusie gekomen dat ik mijn pijlen kan richten op een Model S 100D, van zo'n multi coat witte word ik echt heel blij :). Waarom de 100D, om de simpele reden dat onze verste vrienden 200km ver weg wonen, en het mij wel zo prettig lijkt om op een enkele lading heen en terug te rijden. Daarnaast gaan wij redelijk veel met de auto op vakantie, vaak Frankrijk, dus wat extra bereik lijkt me dan best welkom aangezien je niet bij elke stop na 2 uur een uur wilt wachten voordat je weer verder kunt. Volgens NEDC zou je met zo'n uitvoering 632km moeten halen, waarvan men zegt dat dat in de praktijk zo rond de 500km zou moeten zijn. Zijn er al meer ervaringscijfers voor wat betreft de actieradius van een 100D? Dagelijks rijd ik zo'n 180km, 95% snelweg (rustige rijder, 100-120km/u op de snelweg) meestal met een mogelijkheid tot laden bij de klus waar ik zit, in theorie zou ik niet elke rit de stekker eraan hoeven te hangen. Wat is jullie ervaring?

    Verder, zie ik in de optielijst de Subzero optie, waarbij zo'n beetje alles verwarmd wordt. Is dat een optie die je gaat missen als je hem niet aanvinkt? Je kunt immers toch de auto ook laten voorverwarmen als die aan de stekker hangt? En al rijdend lijkt me dat weer een extra belasting op het energieverbruik, lees korter bereik.

    Wat is jullie ervaring met de standaard geluidsinstallatie in vergelijk met de premium optie? Gaan die electrische gitaren en drumsolo's met de standaard config net zoveel kippenvel opleveren als met de duurdere upgrade?

    Moet alleen nog even mijn teerbeminde nog zover zien te krijgen dat ze meegaat naar een Tesla center...... dat is nog wel een dingetje (suggesties zijn ook welkom).

    Alle reacties zijn welkom!
    Thanks!
     
  2. xveys

    xveys Member

    Joined:
    Oct 10, 2014
    Messages:
    90
    Location:
    Antwerp, Belgium
    Welkom!

    100D is een prima keuze lijkt me voor wat je nodig hebt, meer dan genoeg!

    Sub-zero is geen must have optie tenzij het echt belangrijk is om je stuur verwarmd te hebben. Zelfde voor audio pakket, voor mij is de standaard stereo al prima genoeg, maar audiophiles zullen hier niet akkoord mee gaan.

    Must have is voor mij autopilot, de auto komt anders al goed genoeg geëquipeerd.

    Veel succes nog met het kiezen!
     
  3. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    731
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Suggesties ten aanzien van je partner. Vooral niet mee nemen naar t tesla center. Vooral niet al te enthousiast laten worden. Zo lang mogelijk uitstellen dat hij/zij er zelf in zal rijden.

    Voor je het weet neemt hij/zij jouw auto al weer mee.. en mag jij in de andere auto plaatsnemen.
     
    • Like x 1
    • Funny x 1
  4. Hilbert68

    Hilbert68 Member

    Joined:
    Mar 3, 2017
    Messages:
    19
    Location:
    Poortugaal
    Welkom Faiz

    Over het bereik kan ik niet veel zeggen, heb wel 1 op 1 de audio opties vergeleken in een X, zelfde nummers geluisterd in een standaard audio en daarna in een premium. Ik vond het verschil geen €2900 waard. Maar dat is erg persoonlijk natuurlijk. Zou gewoon sec bellen of ze die twee opties hebben staan en gaan luisteren.

    Als je top audio wilt zou ik eerder standaard kopen en een 3rd party upgrade uit laten voeren. Staat heel wat info over hier op t forum. Mijn wederhelft was aanvankelijk ook niet zo enthousiast. (alleen voor rijke mensen). Maar onder andere het argument dat je ook meewerkt aan de ontwikkeling van elektrisch rijden voor iedereen (model 3) Hielp wel, bezoekje aan sec deed de rest.
     
  5. Faiz71

    Faiz71 Member

    Joined:
    Jul 16, 2017
    Messages:
    52
    Location:
    Amersfoort, The Netherlands
    Bedankt voor jullie reacties!

    Ik citeer mijn teerbeminde (dit zijn niet mijn woorden ;)): "beetje een wagen voor als je in je midlifecrisis zit"
    M.a.w. ze vindt het best een grote bak. Tsja, dat is ook zo, je kunt er lang naar kijken, maar kleiner wordt ie niet (ik heb het nog steeds over de auto). Maar aan de andere kant zijn wij toch wel een beetje Apple minded, dus zou zo'n wagen haar ook wel aan moeten spreken.

    Voor wat betreft de opties.
    Premium audio. Bedankt Hilbert voor je reactie. Het is inderdaad een goed plan om eentje met en eentje zonder naast elkaar te zetten. Bij een gewone auto behaal je al winst door de deuren goed te isoleren met geluidsdempende matten. 3rd party upgrade is dus ook mogelijk (zonder dat je allerlei exotische storingen krijgt)? Zal eens verder zoeken op het forum.

    Subzero: Bedankt xveys voor je reactie. Verwarmd stuur is voor mij niet belangrijk. Had ook begrepen dat de ruitensproeiervloerstof verwarmd zou zijn. Normaal heb je daar de restwarmte van de motor voor, aangezien je die niet hebt mag ik toch wel hopen dat in een Tesla zonder Subzero het reservoir wel een beetje beschermd is tegen de kou. Aan de andere kant, het voorverwarmen van de auto aan de stekker is dus al voldoende in ons Nederlands klimaat. Ik ben geen wintersporter, dus wintersportritjes gaan al helemaal niet gebeuren.

    @Pascal-R, ach een van de andere auto's is ook geen straf. Kan nog kiezen uit een Fiat 500 twin-air, of, als die straks klaar is, een Mini Cooper (classic) :D
     
  6. J-Bus

    J-Bus Member

    Joined:
    Jun 14, 2017
    Messages:
    53
    Location:
    Den Haag, NL
    Ik pretendeer zo'n "audiogek" te zijn en juist daarom boeit het me erg weinig wat voor installatie er in de auto zit. Thuis heb ik een mooie luisterkamer waar van muziek kan worden genoten; in een auto wordt het toch nooit echt goed, al was het alleen al omdat er gewoon teveel omgevingsgeluid is tijdens het rijden.

    @Faiz71

    Voor een beetje radio luisteren en wat achtergrond Spotify muziek voldoet mijn inziens zo'n beetje iedere installatie wel. Ik heb nog nooit een standaard "premium" optie gehoord die autofabrikanten aanbieden die het geluid echt naar een hoog niveau brengt. Ik zou er dan ook geen geld aan uit geven. De keren dat ik toch de "premium" set in mijn auto had was dit altijd omdat het een onderdeel was van een breder pakket en in geen van de gevallen was het resultaat dat de auto een serieuze luisterplek werd.

    Dat gezegd hebbende, de ervaring van geluidskwaliteit is natuurlijk volledig subjectief. Wat ik niet genoeg vooruitgang vind om de meerprijs te rechtvaardigen, kan voor jou het verschil zijn tussen je iedere dag ergeren aan de kwaliteit en gewoon ongestoord kunnen luisteren.
     
    • Informative x 1
  7. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    6,088
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Voor mij is met iedere non-tesla rijden wel een straf. In sommige gevallen op het randje van een marteling ;)
     
    • Funny x 1
  8. Rick A.

    Rick A. Member

    Joined:
    Aug 26, 2015
    Messages:
    829
    Location:
    Netherlands
    Wat betreft de audio: dit is idd erg subjectief. Er zijn wel veel mensen die de standaard audio van de X veel beter vinden dan de standaard audio van de S. Zorg dat je wel in de juiste auto naar hetzelfde nummer luistert. Dus niet dat je een standaard audio uit een X gaat vergelijken met een uitgebreid audio pakket in de S.
     
  9. Phil V

    Phil V Member

    Joined:
    Aug 31, 2016
    Messages:
    324
    Location:
    Denderhoutem
    Op 200 km kom je zeker een SuC voorbij. Op de tijd van benen strekken en sanitair (15') laad je zo meer dan 100km bij.
    Die vorm van tijdsongebonden rijden leer je nog wel appreciëren.
    Zeker bij vriendenbezoek, waar een volgende afspraak wellicht niet wacht.
     
    • Like x 1
  10. Maarten

    Maarten Active Member

    Joined:
    Nov 2, 2013
    Messages:
    2,010
    Location:
    Haarlem
    Ik weet het, het is niet gemakkelijk zoeken op dit forum.
    Maar als iedereen voor de vragen waarover al uitgebreid eerder uitgewijd is weer een nieuw draadje aanmaakt, omdat het een klusje is om die info op te zoeken, wordt met een beetje een zootje. Just my 2 cts.
    Als je het ècht niet kan vinden, by all means: posten.
     
    • Like x 4
    • Disagree x 1
  11. robertvg

    robertvg Active Member

    Joined:
    Jul 3, 2015
    Messages:
    1,731
    Location:
    Amsterdam, Netherlands
    Als je echt in je midlife crisis zit dan koop je een cabrio.
    Dan wordt het dus een roadster. En die zijn weer niet zo groot :)
     
  12. NicoV

    NicoV Member

    Joined:
    Jan 10, 2016
    Messages:
    456
    Location:
    Zulte, Belgium
    Ik heb mij vrouw laten kiezen wat ik voor mijn midlife crisis zou nemen uit de 3 klassiekers: een Ducati, een Tesla, of een maitresse. Ze heeft voor de goedkoopste oplossing gekozen, nl de Tesla.
     
    • Funny x 2
  13. Gaston

    Gaston Member

    Joined:
    Mar 1, 2016
    Messages:
    190
    Location:
    Netherlands
    Het Cold Weather pakket heb ik gekozen omdat je hiermee de range van je Tesla in de winter kunt verhogen. Het elektriciteitsverbruik van de gewone verwarming ligt veel hoger dan als je uitsluitend verwarmde stoelen en verwarmd stuur gebruikt. In het laatste geval wordt de warme direct aan je lichaam afgegeven en gaat er nauwelijks warmte verloren door de kieren van de auto.
    Hoeveel het precies scheelt in elektriciteitsverbruik kan ik niet aangeven, maar aannemelijk is dat het aanzienlijk is op koude winterdagen, als je range toch al sterk terugvalt.
     
  14. Faiz71

    Faiz71 Member

    Joined:
    Jul 16, 2017
    Messages:
    52
    Location:
    Amersfoort, The Netherlands
    @NicoV wel stoer dat je je vrouw hebt laten kiezen tussen een Ducati en een Tesla (die maîtresse is toch geen keuze, teveel gedoe) Ik vrees dat de mijne een rode Duc 998 zou kiezen..... als meubelstuk voor in de woonkamer ;)

    Audio ga ik zelf maar eens ervaren, alhoewel €2900 best aan de prijs is, kan je een hoop voor downloaden via iTunes.
    Subzero, als het voornamelijk om het verwarmde stuur gaat (had begrepen dat verwarmde stoelen al standaard zijn).... ach zo koud is het in NL ook weer niet op die paar dagen per jaar na(kou is een emotie, emoties kan je uitschakelen ;) ). Maar interessant om alleen je Subzero aan te zetten ipv de verwarming, beslaan je ramen dan niet?

    @Maarten, bedankt voor de tip..........

    Ga maar eens aan de slag in de Design Studio.
     
  15. Herman

    Herman Member

    Joined:
    Apr 15, 2016
    Messages:
    22
    Location:
    Bilthoven
    Beste Faiz,

    Ik zou niet voor de 100D maar voor de 75 gaan. Het verschil in actieradius is klein en in de praktijk merk je er weinig van. En na de recente update is de 75 even snel als de 100D en je hebt een stillere auto met flink meer bergruimte voorin. En dat voor een klap minder geld. Een laadpas aanvragen en een korte laadkabel in de frunk meenemen: tegenwoordig is in Nederland op elk adres een laadpaal te vinden en het lost in drukke steden ook meteen het probleem op van een parkeerplek vinden. Je laadt dan 50km per uur bij, altijd voldoende om terug te komen.
    Op vakantie is de capaciteit van je blaas kleiner dan de actieradius van de 75 dus lekker van SUC naar SUC.
    Verder zou ik wel de autopilot nemen en zeker de subzero optie: niet vanwege verwarmd stuur maar in de Tesla is het op de achterbank echt koud, dus voor comfort daar.

    gr

    Han
     
  16. nico180

    nico180 Serge

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    317
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Subzero ja voor achterbank.

    Frunk in de S is voor elk model hetzelfde qua groote. Alleen pre-facelift en niet dualdrive hebben grotere frunk.
     
  17. Herman

    Herman Member

    Joined:
    Apr 15, 2016
    Messages:
    22
    Location:
    Bilthoven
    De frunk in de 75 is een flink stuk groter dan in 100D.
     
  18. Zee

    Zee Member

    Joined:
    Feb 21, 2015
    Messages:
    205
    Location:
    Nederland
    Ik heb toen NIET gekozen voor de verstelbare luchtvering en daar nog bijna iedere dag spijt van als ik met m'n buik over de grond ga bij een inrit of drempel. Absoluut doen dus, of is het al standaard? Verder eerst je budget bepalen en dat helemaal uitgeven aan zoveel mogelijk extra's...... en dan een week later wat extra budget regelen en nog wat extra opties aanvinken ;-)

    Voor het overige heb ik alles er op en eraan, behalve P en geluid, en beiden heb ik nog niet gemist.

    Succes met je keuze!
     
  19. nico180

    nico180 Serge

    Joined:
    Apr 9, 2016
    Messages:
    317
    Location:
    Zutphen, Netherlands
    Gen je foto's dan? Volgens mij is sinds facelift alle hetzelfde aan de voorkant
     
  20. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    2,042
    Location:
    Heelsum
    De 75 heeft niet meer ruimte voorin. Alle "frunks" zijn even groot in verband met HEPA filter (zelfs als je deze optie niet hebt).

    De 75 heeft 72 kWh beschikbaar en de 100 heeft 98 kWh beschikbaar. Dat is 36% meer. Ik denk dat vrijwel iedereen meer dan genoeg heeft aan de 75, maar het verschil in actieradius is niet klein.

    Persoonlijk zou ik gaan voor de 75 met premium package, subzero en enhanced autopilot :)
     
    • Like x 1

Share This Page