Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Weet niet wat sneller is, maar ik vind de autopilot op net boven de 130 (op de schamele plek waar het nog kan), het meest ontspannen rijden.

Heb alles geprobeerd, maar daarmee kom ik het meest uitgerust aan. Zeker als ik s nachts rijd en dan meteen ga skiën vind ik dat een belangrijke parameter.
 
  • Like
Reactions: Camelroel
Waarschijnlijk al veelvuldig gevraagd/genoemd, wat zien jullie als optimale snelheid voor de wintersport?
Kantelpunt waar sneller rijden niet meer rendeert door de extra laadtijd was bij een MS 170km/u dacht ik is hier ooit gemeld.
Op jouw foto zie ik een 3 denk ik, dat zal door het sneller laden en minder verbruik een gans ander verhaal zijn.
Ik doe 150 km/u in Duitsland waar het mag. Sneller moet zonder autopilot en dat comfort wil ik niet afgeven. Al heb ik 1 keer de Vmax getest. Tot 237 en dan sneller weer naar veiligere oorden.
 
Waarschijnlijk al veelvuldig gevraagd/genoemd, wat zien jullie als optimale snelheid voor de wintersport?

Wij gaan naar Frankrijk, waarschijnlijk via Duitsland/Zwitserland. Kun je dan in Duitsland 140-150 gaan rijden, of zal het stroomverbruik dan gigantisch oplopen? Een keer vaker laden kan alsnog sneller zijn door de tijdswinst van de hogere snelheid?
Wat wel vaak genoemd wordt is dat het helpt bij de beantwoording van dit soort vragen om iets te vertellen over je voertuig. Het maa
kt behoorlijk wat uit of je een 3 of een X hebt.

Mijn ervaring afgelopen kerstdagen naar Oostenrijk met een X was : heen 260-300 en terug 220-240 Kw/km. Alles bij de genoemde snelheden.

edit: zie nu je eerdere berichten (een 3 dus)
 
Last edited:
Wil je zo snel mogelijk rijden dan zo hard als je je soort van wilt. 180km/u makkelijk want het laden gaat altijd sneller dan het rijden.

Echter, hierdoor moet je vaker stoppen en riskeer je ook meer wachttijd. Bovenstaande is namelijk enkel sneller als je meteen kunt laden en je geen stall sharing hebt.

Nog een nadeel is dat het je meer kWh kost voor je reis. Dus wat vind je belangrijk? Sneller reizen tegen een hogere prijs of relaxed reizen of economisch reizen.

De tip is gebruik abetterrouteplanner.com en speel met de variabelen max snelheid en percentage te hard rijden met het correcte type auto en met veel of weinig stops om er achter te komen wat voor jou werkt.

Of.. stap gewoon in de auto en laat de Tesla navigatie her voor je oplossen.

Maar harder rijden is op lange afstanden altijd sneller.
 
Waarschijnlijk al veelvuldig gevraagd/genoemd, wat zien jullie als optimale snelheid voor de wintersport?

Wij gaan naar Frankrijk, waarschijnlijk via Duitsland/Zwitserland. Kun je dan in Duitsland 140-150 gaan rijden, of zal het stroomverbruik dan gigantisch oplopen? Een keer vaker laden kan alsnog sneller zijn door de tijdswinst van de hogere snelheid?
Al bij de oudere modellen werd aangetoond dat snel rijden en meer laden sneller is. Met de nieuwere modellen is dat zeker zo. Ivm comfort rijdt ik meestal toch maar 150 op AP
 
Inderdaad vergeten te vermelden dat het om een Model 3 (LR AWD 2019) gaat. Ik ben geen snelheidsduivel en rij op snelwegen altijd met autopilot aan, enorm prettig voor lange afstanden, maar 140 kunnen rijden in Duitsland versus 120 zou wel lekker zijn. Zal een ruim uur schelen op de rit incl. 1x extra laden.

Ik merkte toen ik de auto net had dat het een enorm verschil in bereik gaf toen we in Nederland van 130 naar 100 max op de snelweg gingen. De range bij 130 viel me behoorlijk tegen, al dacht ik toen nog dat de auto 560km zou moeten kunnen halen. Weet nu wel beter dat de WLTP nergens op slaat in de praktijk, enkel bij optimale omstandigheden.

Zal inderdaad ook een kwestie van comfort en laadkosten zijn, maar het kantelpunt ligt dus pas rond de 170 als ik 't lees en je hoeft dus absoluut geen 100-120 te gaan rijden om zonder laadstress over te komen. Lang leve het supercharger netwerk.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: SR89
Zal inderdaad ook een kwestie van comfort en laadkosten zijn, maar het kantelpunt ligt dus pas rond de 170 als ik 't lees en je hoeft dus absoluut geen 100 te gaan rijden om over te komen, lang leve het supercharger netwerk.

Als je het in ABRP gooit zal je zien dat er nooit een kantelpunt komt.
Probleem is dat je helaas niet harder dan 150km/u op de AP kunt rijden.

I.i.g. met mijn S75D zou ik door zuiniger rijden toch geen SuC kunnen overslaan en laad hij sneller als de accu leger en heter is.
Dus is het sneller om gewoon V-max te rijden waar het mag. Helaas is daar 150km/u op de AP comfortabeler.

Het zou kunnen dat het met nieuwe SuC's wel gaat lonen om soms net iets zuiniger te gaan rijden en dat je dan een SuC extra kunt overslaan.
 
Zolang je constant een hogere snelheid kan rijden levert dit ook echt tijdwinst op bij een lange rit. Op een rustige Duitse autobahn dus zeker de extra laadstops waard. Als het druk is en de gemiddelde snelheid niet veel omhoog gaat van een paar stukjes jakkeren op de linkerbaan dan bereik je ook sneller een omslagpunt waarbij je reistijd weer zal toenemen.

Als je het test in abrp dan zul je ook zien dat de tijdswinst van 100 naar 120 groter is dan van 120 naar 140. En slechts een paar minuten op 1000km van 140 naar 150 km/u.
 
Zondag terug uit Oostenrijk en waar kon ruim boven AP snelheid gereden. Had 5 stops nodig en allen bij V3. Het was 1083 km en daar hadden we net iets meer dan 11 uur voor nodig. De heen weg hadden we iets meer dan 12 uur nodig en reden we meer rond AP snelheid. Scheelt ook dat er geen vrachtverkeer is op zondag.
 
  • Like
Reactions: Enzo63
Zondag terug uit Oostenrijk en waar kon ruim boven AP snelheid gereden. Had 5 stops nodig en allen bij V3. Het was 1083 km en daar hadden we net iets meer dan 11 uur voor nodig. De heen weg hadden we iets meer dan 12 uur nodig en reden we meer rond AP snelheid. Scheelt ook dat er geen vrachtverkeer is op zondag.
Goede timing. Ik reed maandagnacht door de Alpen, waar Corrie nogal wat sneeuw liet vallen, vooral in Oostenrijk. Suc Biberwier was ingesneeuwd, SuC Lermoos lastig bereikbaar en op de Fernpass zelf aan beide zijden slalommen tussen gestrande opleggers.
 

Attachments

  • B626E9A6-BCBC-436B-B5ED-ABC6E06A1C07.jpeg
    B626E9A6-BCBC-436B-B5ED-ABC6E06A1C07.jpeg
    364.3 KB · Views: 87
Waarschijnlijk al veelvuldig gevraagd/genoemd, wat zien jullie als optimale snelheid voor de wintersport?

Wij gaan naar Frankrijk, waarschijnlijk via Duitsland/Zwitserland. Kun je dan in Duitsland 140-150 gaan rijden, of zal het stroomverbruik dan gigantisch oplopen? Een keer vaker laden kan alsnog sneller zijn door de tijdswinst van de hogere snelheid?
150 km/u rijden in Duitsland Is alleen mogelijk als je ‘s nachts rijdt. Mijn ervaring is dat je wel snel mag rijden maar dat het bijna nergens kan door drukte en de eindeloze baustellen. Afgelopen zomer op terugweg vanuit Italie ben ik snel de Mont Blac tunnel ingedoken om in Frankrijk weer heerlijk 130 km/u te rijden. Iets minder snel dan die 150, maar het kan tenminste vrijwel overal.
 
150 km/u rijden in Duitsland Is alleen mogelijk als je ‘s nachts rijdt. Mijn ervaring is dat je wel snel mag rijden maar dat het bijna nergens kan door drukte en de eindeloze baustellen. Afgelopen zomer op terugweg vanuit Italie ben ik snel de Mont Blac tunnel ingedoken om in Frankrijk weer heerlijk 130 km/u te rijden. Iets minder snel dan die 150, maar het kan tenminste vrijwel overal.

Ja dat is nog een twijfelgeval bij ons, rijden via Duitsland en Zwitserland, of door Frankrijk. Qua afstand/tijd is het om het even, maar ik denk dat Duitsland wellicht handiger is omdat daar meer superchargers lijken te zijn (mogelijk ook meer V3). Misschien scheelt het ook qua tol e.d., nog even verder in verdiepen.
 
Waarschijnlijk al veelvuldig gevraagd/genoemd, wat zien jullie als optimale snelheid voor de wintersport?

Wij gaan naar Frankrijk, waarschijnlijk via Duitsland/Zwitserland. Kun je dan in Duitsland 140-150 gaan rijden, of zal het stroomverbruik dan gigantisch oplopen? Een keer vaker laden kan alsnog sneller zijn door de tijdswinst van de hogere snelheid?
Tussen kerst en nieuw naar Oostenrijk en terug gereden, en omwille van het weer en de nacht het wat rustig aan gedaan. En dan bleek dat bij 136km/u het verwachte rijbereik en dus de verwachte percentages op volgende laadplek wat deed dalen, en 126km/u die licht toenamen. Gezien het weer en de temperaturen vond ik 126km/u al hard genoeg
 
Tussen kerst en nieuw naar Oostenrijk en terug gereden, en omwille van het weer en de nacht het wat rustig aan gedaan. En dan bleek dat bij 136km/u het verwachte rijbereik en dus de verwachte percentages op volgende laadplek wat deed dalen, en 126km/u die licht toenamen. Gezien het weer en de temperaturen vond ik 126km/u al hard genoeg
Hoeveel km en hoeveel keer geladen ?
 
Ja dat is nog een twijfelgeval bij ons, rijden via Duitsland en Zwitserland, of door Frankrijk. Qua afstand/tijd is het om het even, maar ik denk dat Duitsland wellicht handiger is omdat daar meer superchargers lijken te zijn (mogelijk ook meer V3). Misschien scheelt het ook qua tol e.d., nog even verder in verdiepen.
Ik zou altijd kiezen voor Frankrijk. Het rijdt zoveel rustiger en relaxer over de Franse autoroute. Afgelopen kerst was het al wel drukker bij de SUC’s dan in het verleden, maar wachten (wat in Duitsland gezien berichtgeving hier wel vaker voorkomt) heb ik nog niet meegemaakt (1x Le Mans op zwarte zaterdag, 5 min). Ik heb het idee dat het qua spreiding van SUC’s ook wel goed zit in Frankrijk.

Waar ga je heen?