Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Omdat je die 100% helemaal niet nodig hebt om de volgende SuC te halen, in welk wintersportgebied in de EU je ook zit. Maar je ontneemt jezelf wél de mogelijkheid om op de motor te remmen m.b.v. regen, en dat is gewoon niet verstandig en zeker niet goed voor je remmen. Nogmaals, die borden staan er niet voor niets. Je zal niet de eerste zijn die met oververhitte remmen in de problemen komt omdat je enkel afremt op de remmen, zeker met een zware Tesla is dat gewoon vragen om problemen.

Je kan maar net die 10 of 20% extra batterij nodig hebben zodat je een SuC verder kan komen op 1 lading. Of je gebruikt de extra juice om wat harder te rijden, zeker in Duitsland is dat wel zo prettig. Het lijkt mij sowieso prettig om een beetje ruim in je juice te zitten.

En voor wat betreft het afremmen, Eddy ging er vanuit dat er de eerste 50km geen afdaling zou zijn.
 
En voor wat betreft het afremmen, Eddy ging er vanuit dat er de eerste 50km geen afdaling zou zijn.
Ik schreef ". Zit er binnen 50 kilometer geen enkele afdaling zou je t kunnen overwegen, maar waarom?"
En het lijkt mij stug dat dit voor iemand geldt. Vergeet niet dat als vertrekt met 90% je "beneden" nog steeds (vrijwel) op 90 % zit en ondertussen baat hebt gehad bij 100% beschikbare regeneratie. Vertrek je op 100% heb je beneden ook nog 100% maar zeker 0 % beschikbare regeneratie. En nou hou ik erover op, want ik ga net als @horta nog even genieten van het mooie weer. (wel met mijn skimaatje , maar dan wielrennen dit weekend)
 
Heb de zomervakantie net achter de rug, dus ben nu al bezig met de volgende vakantie :D

Heel herkenbaar. Ik word onrustig als ik niets in het vooruitzicht heb. Dus heb ik de afgelopen dagen de hotels voor heen en terugweg wintersport geregeld (waardoor ik effectief 2 extra ski dagen heb), de zomervakantie 2020 is ook in kannen en kruiken (Portugal met de Tesla) en de meivakantie Puglia is ook geregeld (ook met de Tesla).
 
Ik schreef ". Zit er binnen 50 kilometer geen enkele afdaling zou je t kunnen overwegen, maar waarom?"
En het lijkt mij stug dat dit voor iemand geldt. Vergeet niet dat als vertrekt met 90% je "beneden" nog steeds (vrijwel) op 90 % zit en ondertussen baat hebt gehad bij 100% beschikbare regeneratie. Vertrek je op 100% heb je beneden ook nog 100% maar zeker 0 % beschikbare regeneratie. En nou hou ik erover op, want ik ga net als @horta nog even genieten van het mooie weer. (wel met mijn skimaatje , maar dan wielrennen dit weekend)
Niks aan toe te voegen! :cool:
 
  • Like
Reactions: job-lek
Ik schreef ". Zit er binnen 50 kilometer geen enkele afdaling zou je t kunnen overwegen, maar waarom?"
En het lijkt mij stug dat dit voor iemand geldt. Vergeet niet dat als vertrekt met 90% je "beneden" nog steeds (vrijwel) op 90 % zit en ondertussen baat hebt gehad bij 100% beschikbare regeneratie. Vertrek je op 100% heb je beneden ook nog 100% maar zeker 0 % beschikbare regeneratie. En nou hou ik erover op, want ik ga net als @horta nog even genieten van het mooie weer. (wel met mijn skimaatje , maar dan wielrennen dit weekend)

Vorige winter heeft mijn S een week lang met -10 in Oostenrijk gestaan. Ook met voorverwarmen was er toen geen regeneratie bij 90% soc tijdens de afdaling.

Ik kom dan liever met 100% soc na de afdaling aan. Dan kan ik die 10% er lekker weer afrijden door harder te rijden naar de volgende suc. Een beetje het oude vuil/roest afremmen tijdens de afdaling kan ook geen kwaad.
 
  • Like
Reactions: nico180
Was het niet zo dat je het beste de accu zo kort mogelijk voor vertrek op moest laden zodat ze accus op temperatuur zijn?

En zou het helpen om bij het wegrijden de dichtstbijzijnde supercharger in te stellen op je navigatie om de accus op temperatuur te krijgen?
 
Was het niet zo dat je het beste de accu zo kort mogelijk voor vertrek op moest laden zodat ze accus op temperatuur zijn?

En zou het helpen om bij het wegrijden de dichtstbijzijnde supercharger in te stellen op je navigatie om de accus op temperatuur te krijgen?

Klopt beide.

Als je verblijf echter alleen een “normaal” stopcontact heeft om mee op te laden, zal de accu echter niet opwarmen door het opladen.
 
Vorige winter heeft mijn S een week lang met -10 in Oostenrijk gestaan. Ook met voorverwarmen was er toen geen regeneratie bij 90% soc tijdens de afdaling.

Ik kom dan liever met 100% soc na de afdaling aan. Dan kan ik die 10% er lekker weer afrijden door harder te rijden naar de volgende suc. Een beetje het oude vuil/roest afremmen tijdens de afdaling kan ook geen kwaad.

Niets aan toe te voegen.
 
Klopt beide.

Als je verblijf echter alleen een “normaal” stopcontact heeft om mee op te laden, zal de accu echter niet opwarmen door het opladen.
Vanaf hoeveel kW laden wordt een accu wel warm? Is dat pas bij 11kW of ook al bij 3kW?

Bij ons wintersportadresje mag ik hem tegen betaling via een stekker opladen, maar dat zal waarschijnlijk geen krachtstroom zijn.
 
Omdat je die 100% helemaal niet nodig hebt om de volgende SuC te halen, in welk wintersportgebied in de EU je ook zit. Maar je ontneemt jezelf wél de mogelijkheid om op de motor te remmen m.b.v. regen, en dat is gewoon niet verstandig en zeker niet goed voor je remmen. Nogmaals, die borden staan er niet voor niets. Je zal niet de eerste zijn die met oververhitte remmen in de problemen komt omdat je enkel afremt op de remmen, zeker met een zware Tesla is dat gewoon vragen om problemen.

Laten we niet uit het oog verliezen hoe deze discussie op gang kwam. Volgens mij omdat sommigen zich afvroegen hoe je op de bestemming kon bijladen. Mijn advies is slechts die range anxiety te negeren want niet nodig en bijkomend voordeel is de regen tijdens de terugweg.

Ik ski altijd in Chatel. Lekker opladen tot 100% en dan kan ik twee SUC in Zwitserland voorbij rijden en hoef ik pas in Duitsland te laden. Beter eten en een stuk goedkoper.
 
  • Like
Reactions: Bas.
AA51AC64-B0F7-4C89-8898-30C9D6457345.jpeg
Over regen gesproken. Was vergeten laadlimiet in te stellen en toch zag ik bij wegrijden op het scherm geen beperking in regen alhoewel ik wel het idee had dat hij minder afremde
 
In afwachting van de nieuwe auto en het kouder en korter worden van de dagen begint de wintersport alweer in zicht te komen. Nu ben ik gewend om naar de alpen af te reizen met de cruise op 180, daar waar het nog kan althans. Is een hogere kruissnelheid ook mogelijk met een Tesla? Het zal waarschijnlijk wel lager worden, maar om nu met 100 op de autobaan te tuffen vind ik ook zo wat. En heeft er iemand ervaring met een horrorreis? Heb zelf wel eens 24 uur gedaan over de terugreis en stond dus regelmatig vast, met brandstof in de tank vind ik dit niet zo spannend maar met een ev wel.

Wellicht dat dit al ergens besproken is maar 82 pagina’s doorspitten kost aardig wat tijd.
 
In afwachting van de nieuwe auto en het kouder en korter worden van de dagen begint de wintersport alweer in zicht te komen. Nu ben ik gewend om naar de alpen af te reizen met de cruise op 180, daar waar het nog kan althans. Is een hogere kruissnelheid ook mogelijk met een Tesla? Het zal waarschijnlijk wel lager worden, maar om nu met 100 op de autobaan te tuffen vind ik ook zo wat. En heeft er iemand ervaring met een horrorreis? Heb zelf wel eens 24 uur gedaan over de terugreis en stond dus regelmatig vast, met brandstof in de tank vind ik dit niet zo spannend maar met een ev wel.

Wellicht dat dit al ergens besproken is maar 82 pagina’s doorspitten kost aardig wat tijd.

Met 180 km/u op de cruise is met een Tesla niet efficiënt. Gewoon 130-140 kan prima. Overigens is er steeds minder plek voor hoge snelheden in Duitsland, dus ik ervaar het niet als een gemis. Waar ik 7 jaar geleden nog op de A7 onder Ulm last had van dat mijn winterbanden maar 240/u aan konden is het nu al voor het overgrote deel nauwelijks mogelijk om 130 km/u te halen.

In een file gebruikt een Tesla relatief weinig extra. Onvergelijkbaar met een ICE. Daar zou ik mij dus ook totaal geen zorgen over maken.
 
In afwachting van de nieuwe auto en het kouder en korter worden van de dagen begint de wintersport alweer in zicht te komen. Nu ben ik gewend om naar de alpen af te reizen met de cruise op 180, daar waar het nog kan althans. Is een hogere kruissnelheid ook mogelijk met een Tesla? Het zal waarschijnlijk wel lager worden, maar om nu met 100 op de autobaan te tuffen vind ik ook zo wat. En heeft er iemand ervaring met een horrorreis? Heb zelf wel eens 24 uur gedaan over de terugreis en stond dus regelmatig vast, met brandstof in de tank vind ik dit niet zo spannend maar met een ev wel.

Wellicht dat dit al ergens besproken is maar 82 pagina’s doorspitten kost aardig wat tijd.

Dat gaat prima maar je hebt enkel geen autopilot boven de 150. Afhankelijk van je Tesla is de snelste cruisesnelheid om van A naar B te rijden circa 175 mits de Superchargers leeg zijn.

Zelf reed ik op wintersport vMax+3% en max 150 ivm autopilot. Op sommige rustige stukken waar ik geen zin had in Autopilot beetje hangen tussen de 180-200 en dat is lekker rond tuffen.

Echter, ga je tijdens de vakanties op wintersport dan ben je waarschijnlijk gebaat bij een rustige rijstijl om SuC's over te slaan want het risico bestaat dat half Nederland ook willen laden als je op de standaard vrijdagnacht/zaterdag rijd. Dan adviseer ik lekker te cruisen bij 110km/h.


Het beste kun je plannen met https://abetterrouteplanner.com , rij je op deze drama zaterdagen vul dan bij "Time to Open Charge Port" 20 minuten in met max snelheid 110km/h. Rij je op andere dagen waar je er vanuit kunt gaan dat de SuC's leeg zijn vul dan 1 of 2 minuten in met max speed 150.

Hier als voorbeeld mijn laatste wintersport. Scheelt 2 uur rijden. Dit is wel defensief. Deze planningen gaan uit van heel de rit neerslag wat meestal niet het geval is.

Max 113km/h, 0 graden met neerslag, 20 minuten inplugtijd (volle SuC)

chrome_2019-09-18_13-10-59.png


Max 150km/h 0 graden met neerslag, 1 miuut inlugtijd (lege SuC)

chrome_2019-09-18_13-11-53.png