Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Op wintersport met de Tesla

This site may earn commission on affiliate links.
Inmiddels vele Europesche trips achter de rug. Ik laad onderweg middels het SUC netwerk en op locatie eigenlijk bijna altijd via een schuko. Slechts 1 keer ervoor betaald, was nog in Noorwegen ook (waar stroom zeer goedkoop is).

Wel deze jongen aangeschaft: Verlengkabel Schuko 3x2.5mm2 25meter (en eigenlijk pas 1 keer echt nodig gehad. Stroom is op zoveel meer plekken voorhanden dan dat ik mij voor Tesla had gerealiseerd)

Succes!
 
Hoi,
Hier al heel wat pagina's gelezen, en gezocht maar nog geen antwoord gevonden:
Mag de auto (Model 3) een week lang buiten staan, zonder laden?

Wel Sentry uit zetten anders is die ver leeg na een week (tenzij die onder sneeuw zit, dan nemen die niks op denk ik). Al een keer getest,10 dagen en onder de 10% (vanaf 90%) met Sentry aan (en dat was op de oprit, stuk minder beweging).
 
  • Like
Reactions: Rla
Wel Sentry uit zetten anders is die ver leeg na een week (tenzij die onder sneeuw zit, dan nemen die niks op denk ik). Al een keer getest,10 dagen en onder de 10% (vanaf 90%) met Sentry aan (en dat was op de oprit, stuk minder beweging).
sentry schakeld uit bij 20% dus zelfs bij per ongeluk aan laten staan zou de auto nog te verplaatsen moeten zijn naar een nood laadvoorziening.
 
Wij gaan vrijdag naar italie op skivakantie, we rijden via fernpass. Maak me eerlijk gezegd wel wat zorgen over de SUCs. Als ik zei hoe druk het in NL is geworden... stonden er de afgelopen twee jaar vaak 75% van de SUCs leeg nu ben ik vaak een van de laatste en laadt ik met 50%... Is jullie ervaring dat het in dld ook zo druk is geworden? afgelopen twee jaar ging het nog goed maar maak me dit jaar wat zorgen of is dat ongegrond? ben benieuwd naar jullie ervaringen
 
Wij gaan vrijdag naar italie op skivakantie, we rijden via fernpass. Maak me eerlijk gezegd wel wat zorgen over de SUCs. Als ik zei hoe druk het in NL is geworden... stonden er de afgelopen twee jaar vaak 75% van de SUCs leeg nu ben ik vaak een van de laatste en laadt ik met 50%... Is jullie ervaring dat het in dld ook zo druk is geworden? afgelopen twee jaar ging het nog goed maar maak me dit jaar wat zorgen of is dat ongegrond? ben benieuwd naar jullie ervaringen
Ach, dat ervaar ik al jaren!
Vroeger ging bijna niemand op de wintersport. Nu lijkt iedereen te gaan.
De grootste ellende die ik probeer te voorkomen zit toch écht in de week opvolgend de heenreis: de enorme drukte op de pistes en de wachttijd daar voor de skiliften!.Lukt overigens aardig in Italie;)
 
  • Funny
Reactions: job-lek and JRY.
Wij gaan vrijdag naar italie op skivakantie, we rijden via fernpass. Maak me eerlijk gezegd wel wat zorgen over de SUCs. Als ik zei hoe druk het in NL is geworden... stonden er de afgelopen twee jaar vaak 75% van de SUCs leeg nu ben ik vaak een van de laatste en laadt ik met 50%... Is jullie ervaring dat het in dld ook zo druk is geworden? afgelopen twee jaar ging het nog goed maar maak me dit jaar wat zorgen of is dat ongegrond? ben benieuwd naar jullie ervaringen

Het is in Dld. nog altijd een heel stuk rustiger dan hier in NL, behalve op zaterdag in de voorjaarsvakantie.

Wat ook helpt is dat het aantal SuCs in Dld. is uitgebreid. Langs de route naar de Fernpass liggen ze nu zo dicht bij elkaar dat je kunt kiezen of het slimmer is om zo ver mogelijk door te rijden of om toch alvast wat bij te laden en een drukkere SuC over te slaan.
 
  • Like
Reactions: job-lek
Het is in Dld. nog altijd een heel stuk rustiger dan hier in NL, behalve op zaterdag in de voorjaarsvakantie.

Wat ook helpt is dat het aantal SuCs in Dld. is uitgebreid. Langs de route naar de Fernpass liggen ze nu zo dicht bij elkaar dat je kunt kiezen of het slimmer is om zo ver mogelijk door te rijden of om toch alvast wat bij te laden en een drukkere SuC over te slaan.

Vergeet ook het Ionity netwerk niet. Heeft inmiddels een prima dekking in Duitsland, maar ook al aardig in Oostenrijk en Zwitserland. Die zijn over het algemeen erg rustig, supersnel en goedkoop (8 euro flatrate). Filter in hun app wel de snelle CCS laders!
 
  • Like
Reactions: Unit106
Het is in Dld. nog altijd een heel stuk rustiger dan hier in NL, behalve op zaterdag in de voorjaarsvakantie.

Wat ook helpt is dat het aantal SuCs in Dld. is uitgebreid. Langs de route naar de Fernpass liggen ze nu zo dicht bij elkaar dat je kunt kiezen of het slimmer is om zo ver mogelijk door te rijden of om toch alvast wat bij te laden en een drukkere SuC over te slaan.

Sorry, ik weet niet om wat voor uitbreidingen je het hier hebt maar op de routes richting de wintersport zie ik toch echt weinig gewijzigd sinds 2e kwartaal 2019: supercharge.info even filteren op Duitsland.
 
wat is de optimale snelheid voor een 1000km wintersportrit in een M3 SR+? max 90km/h rijden en 1x misschien 2x minder laden of minimaal 130km/h rijden?
Of ligt het ergens er tussen in?

Dat ligt er dus aan of de SuC's druk zijn of niet (lees oftewel buiten de zaterdagen van de voorjaarsvakantie of op deze zaterdagen).

Druk:

Rij rustig maar 90 is overdreven b.v. rijd 110km/h en ga uit van 30 minuten "SuC inplug tijd", dan kies je voor minder SuC's waar je langer staat en max 30 minuten moet wachten zodat je zeker weet dat je reis niet langer zal duren dan dat.



Rustig:

Rij de maximale snelheid en ga uit van 2 minuten SuC "inplug tijd" . Laden gaat altijd sneller dan rijden.


Voorbeeldje: Rotterdam -> Saalbach

Drukke SuC's (110km/h, 30 minuten inpluggen) reistijd 14 uur en 13 minuten

upload_2019-12-19_9-58-52.png



Rustige SuC's (150km/h max, 2 minuten inpluggen) reistijd 11 uur en 16 minuten

upload_2019-12-19_10-0-26.png



Wil je het zelf ook vergelijken? Dat kun je doen op A Better Routeplanner
 
Het is in Dld. nog altijd een heel stuk rustiger dan hier in NL, behalve op zaterdag in de voorjaarsvakantie.

Wat ook helpt is dat het aantal SuCs in Dld. is uitgebreid. Langs de route naar de Fernpass liggen ze nu zo dicht bij elkaar dat je kunt kiezen of het slimmer is om zo ver mogelijk door te rijden of om toch alvast wat bij te laden en een drukkere SuC over te slaan.

Ben 2 weken geleden naar Ischgl gereden over de fernpass op vrijdag. 1x waren 4 van de 8 laadpalen bezet bij Tesla. Bij Ionity en fastnet geen bezette laadpalen. heel erg rustig dus
 
O ja, overigens, de personen die denken dat bij de SuC's straks in de voorjaarsvakantie op zaterdag het serieus wel zal meevallen. Controleer even de verkoopcijfers van deze maand: Statistieken verkoop Model 3 December 2019

Op dit moment circa 23.500 in 2019 en leveren er per dag minimaal 500 af. Enkel dit jaar dus mogelijk nog 5.000 Tesla's over de toonbank dus in totaal iets van 28.500.

@wooter Zullen we er een leuke weddenschap van maken? Flesje Moët en 100 EUR voor een goed doel naar keuze? Voor de duidelijkheid, mijn standpunt is dus "Ja, in de voorjaarsvakantie MIDDEN zijn er op de zaterdagen straks wachtrijen bij de Duitse SuC's.".
 
Ik heb niks tegen zo een weddenschappen maar ik heb op een bepaalde supercharger in Duitsland in de zomervakantie op woensdagnamiddag al een 'wachtrij' gezien. Of afgelopen maand in Diegem. Dat heb je natuurlijk bij een supercharger met maar een beperkt aantal stalls.
 
  • Like
Reactions: job-lek